Ett barn är fött...

Idyllen kan vara påträngande. Den kan bli för mycket. Idyllen är då ofta avskild från det verkliga. Den avsedda relationen av en s.k. inkarnation kan vara bruten. Några vill inte ...

Av: Hans-Evert Renérius | 25 december, 2014
Gästkrönikör

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | 05 oktober, 2009
Utopiska geografier

Jacksonbot in action

Det där kan min robot göra bättre – om konst som algoritmer

Kallar du det där för konst? Min robot skulle kunna göra det mycket bättre! Kanske kommer konstnärer att ersättas av robotar i framtiden. Påståendet får nog en del att rynka ...

Av: Mathias Jansson | 18 februari, 2015
Essäer om konst

46. Kjell

Kjell skyndar över Mårtenstorget. Han är på väg till lasarettet för att sortera bland de gamla apparaterna. Han har varit där i perioder under hela hösten. Ombyggnationen som är på ...

Av: Kjell | 09 november, 2012
Lund har allt utom vatten

Vladimir Oravskys sommarföljetong Dagmar Daggmask Del 1



Vladimir Oravsky av Ole SchwanderLiksom de andra daggmaskarna i Katharinas och Aleksandras trädgård har även daggmasken Dagmar varit mest intresserad av sig själv och sitt arbete. Fast, och det är lika bra att demaskera henne redan nu, Dagmar var inte vilken som helst annan daggmask, inte minst om det var hon själv som fick karakterisera sig.

”Jag är bara den absolut bästa av bästa”, förkunnade hon outtröttliges, det vill säga då när hennes mun inte var full med jord och halvruttna löv som hon dragit in i de underjordiska gångar som hon egenhändigt, eller snarare egenmundigt, grävde upp.

Sådant självförhärligande låter kanske inte så värst tilltalande i svenska människoöron, men enligt Dagmar kunde hon knappast låta annorlunda, om hon ville förhålla sig sanningsenligt till sanningen. Hennes stora, tjocka, pondusgivande kropp, förlänte henne ett synligt stöd. Att hennes framgång mest berodde på den bördiga, rika jorden i Katharinas och Aleksandras trädgård, visste Dagmar inte så mycket om.

”Mina underjordiska gångar är bara de bästa som någonsin funnits”, tänkte Dagmar, och det fanns ingen som sade emot. Det sporrade henne naturligtvis att tävla inte bara med andra om att vara bäst, utan hon tävlade huvudsakligen med sig själv och hon verkade vara aldrig trött på att gräva nya gångar och tunnlar och ständigt förbättra de gamla. Och förresten, vad annars kunde hon göra? Att hon gillade mat var det minsta man kunde säga om henne och när hon åt, då arbetade hon på samma gång, man skulle gott kunna säga, att hennes arbete var att äta och att äta var hennes arbete. Så praktiskt. Så tilltalande.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Dagmar var på det hela taget mycket nöjd med sitt liv. Och eftersom hon lämnade sina gångar och kom upp till jordytan praktiskt taget bara på natten, när hon skulle plocka fallna blad, var hon inte så värst intresserad av vad som hände där på det ointressanta uppe. Dagmar var övertygad om att hon bodde och levde där, där det verkliga livet levdes.

Inte heller nu, när det började regna ordenligt, brydde sig Dagmar om yttervärlden. Visst var Dagmar med om några regn tidigare, men det var då när hon jobbade med sina gångar djupt, djupt under jorden. Då trängde regnet aldrig ända ner till henne. Så man kan gott säga att Dagmars kunskap om regn var begränsad. Ordentligt begränsad.

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Gunilla Nordlund

När drömmen blir verklighet

Jag känner Gunilla Nordlund sedan minst 10 år tillbaka. Jag har alltid uppskattat hennes kraft som regissör och kulturarbetare att aldrig böja sig för makten utan ständigt fortsätta kämpa för ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 02 november, 2016

Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 13 maj, 2011

Johan Heinrich Füssli, Le prince Arthur et la reine des fées. Foto:  BOT

Modernismens fria bildspråk

Tänker, tänker jag, att jag nu tagit mig vatten över huvudet med en text (essä) om en så bred och inkluderande -ism som modernismen med utgångspunkt i den anglosaxiska, latinska ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2015

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Universums svekfullhet & förtrolighet

 Hur närma sig verkligheten? Det vore inte obefogat att hävda att stora delar av G.K. Chestertons mångsidiga författarskap graviterar emot denna fråga. Om den då etablerade verklighetsbilden heter det 1912 ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 23 februari, 2013

Eddie och Reb in da House

  Eddie och Reb. Foto: Agneta Tröjer Eddie och Reb in da House I år har Pride House flyttat in på Södra Teatern med ett digert programutbud under Prideveckans första fem dagar. Det ...

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 04 augusti, 2007

Lotta Lotass Fjärrskrift- återvändsgränd eller befrielse?

Lotta Lotass nya bokutgåva är en telexremsa som getts namnet Fjärrskrift och som består av en exklusiv upplaga på 100 ex av ett telexband där förlaget Drucksache också filmat remsan ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 07 juni, 2011

Veckan från hyllan, vecka 27. 2012

Den ekonomiska krisen fortsätter, och detaljerna kring den blir allt mer bisarra. Förra veckan raljerade jag över den nya grekiska finansministern. Det gick bara någon dag och det blev ännu ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 30 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.