Reformvänlig munk söker nunna för äktenskap

Det var i Eisleben det hände: Det är knappt man kan urskilja kyrktornen på St. Andreakyrkan. Dimman ligger tät. Ändå var det här som det började. I en sömning småstad ...

Av: Mathias Jansson | 08 november, 2011
Resereportage

Denna dag ett liv Essä i fragment

En humanism. Självkännedom, insikten om det existensiellt lika som förutsättning, tillsammans med psykologisk fantasi och inlevelse. Inte vara en ovanpå flytande ”humanitarian”, utan använda sin erfarenhet för att förstå vad ...

Av: Gunnar Lundin | 06 november, 2013
Essäer

Mikael Enchell. Foto Cata Portin

Filosemiten Mikael Enckell

”Vad du icke vill att din nästa skall göra dig, det skall du icke göra honom. Det är hela Toran, allt annat är tillämpningar. Gack och studera!” ”Om icke ...

Av: Gunnar Lundin | 02 oktober, 2016
Agora - filosofiska essäer

Kulturförbittring II

Eftersom de värden som vi har haft hittills alltså drar sina slutliga följden, eftersom nihilism utgör den yttersta logiska slutsatsen av våra stora värden och ideal - eftersom vi måste ...

Av: Freke Räihä | 30 december, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Gunnar Lundin – Våren



Gunnar LundinNågot om författaren till veckans ”Utopiska Geografier”: På 70- och 80-tal gav jag ut en roman och fem diktsamlingar på Norstedts. Sedan dess sju essäsamlingar på Symposion, ellerströms och senast (2004-09) på h:ströms. Central är I rörelsetrilogin på det senare förlaget. Men även i essäerna är jag poet. Läser just Montaigne och igenkänner där, åter, något av min inställning. Där ser jag för övrigt hur godtyckligt ett rundhänt prövningsfritt användande av våra tolkningsmodeller är. Att jag har svårt bli arg i tid och otid beror inte på att jag är hämmad; jag var likadan i skolan, då jag vaknade till samhällsmänniska; det tycks tillhöra mitt temperament.

Befryndade lynnen kommer att reagera likartat inför såväl samma som olika omständigheter. Det påminns jag om via Elena Balzamos Strindbergsbok, presenterad 6/11-12 i TK av Göran Lundstedt (för att se den stora blicken måste man ha något av dess öga i sig, liksom Platon säger att ögat måste ha något av solens egenskaper för att kunna se dess ljus). Strindberg kände igen inte sitt temperament men sin universalism hos befryndade som Emerson och Hugo.

Om detta har jag för övrigt en essä, ”Utkast till en människosyn”, i andra delen av trilogin.

Det går att återvända till Etyd och Ögonblick, dagar för att se min kontinuitet, och förändring. Vilhelm Ekelund och Gunnar Björling fanns med, vilket syns i en sorts övergångsstadium, för att komma ur unga års osjälvständighet till något personligt. Tar man sig rollfigurer, kommer man snart att märka vad som skiljer dem från mig, för att de i fortsättningen ska finnas med, synliga i sin egenart, i dialogen med samtida. ”Personligheten är ödet” – Nej, men utan att veta vad man tycker om och vad man ogillar, vad man kan och inte kan, är man inte medaktiv i sitt öde. Först söker man sina gränser, sedan var man trivs och hemmahör, inte bara som vila, utan i vilken rörelse man är hemma; först söker man kritikernas erkännande, ivrigt bläddras recensionerna upp, sedan erkännandet – och det kritiska ögat – hos en vän, en läsare, och hos en själv. Jag har lätt att bli engagerad, och där min övning till vad danskarna kallar ”jaevnhed”; jag är, till skillnad från min vän Krumlinde, inte långdistansare, utan delar upp min dag i kortare sträckor, med lättja och ”onytta” emellan.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Prosa och poesi har följts åt. Nu har jag två manus till diktsamlingar: I Sverige snöar det, en sammanställning dikter från ett par decennier, och Tillfällen, tillkommen 2011-2012. Jag har inget emot en come back. Våren inleder I Sverige snöar det.

 

 

Våren

 

Frosten har smält

Skymning och begynnande barmark

Svart hund får snö på nosen

Man ser vintern slockna

 

 

 

I kväll slutar marken stampa takten

Den är mjuk och tyst

doftar försiktigt, rör sig

Ser himlen

för första gången på länge

Men sjunga vågar den inte

 

 

 

Snön smälter undan

På stigen är den som

mjöl på fuktig sten

 

I sälgarna skatornas vita bollar

formade av en hand

över ett pickande hjärta

 

Snön rinner sörplar suckar

 

Bäckisen gulnar

Snart hör fiskarna koltrasten

 

 

 

Snöflingor dalar

mot kastanjen i skymningen

Träd är som öron

Det gamla trädet har mycket hört

Hit har par smugit sig från dansgolvet

Här vägde självmördaren

för och emot på sina suckar

Trädets visdom har ingen mun

 

 

 

Det är morgon

Jorden gäspar

Gräs spirar

 

Phaeton tillbakalutad i sin vagn

Hästarna ur vinterns stall

som kvigor på sitt första bete

 

Och taggen?

Den är som från ett annat liv

då dagarna var korta

Nu är de längre

med rymligare ögonblick

 

Där din hunger är

ser du

Där finns inte trötthet

 

 

 

Kråkorna över stubbåkern

Aspar outslagna i skogsbryn

Kråkorna lyfter i vind

kastas upp njuter

lever av vind

 

Aprilhimlen sveper tingen

i prasslande löv

Avstånd är löften

 

 

 

Det blev afton

Horisonten vek in berget, lavarna, husen

i sitt kuvert

Och det gröna som spirade,

det blå och vita

I morgon kommer

brevet fram

 

 

 

Försommarmorgon i Kista

Balkongerna tunga av söndagsfolk

Gräsets enkelhet

får alla avsikter att försvinna

som järnvägsstationer i fjärran

Ur arkivet

view_module reorder

Brev från Sverige - till Susan Sontag, in memoriam

I. Susan. Jag är i Sverige. Tiden går ifrån och hinner i kapp. Efter att första gången ha sett Duett för kannibaler (1969) var min tanke att kritiken, med undantag ...

Av: Peter Lucas Erixon | Litteraturens porträtt | 18 december, 2007

Varför skrev De Geer inte 'fitta' på fanan? En konst- och kulturessä

När konstnären Carl Johan De Geer 1967 skrev det köttiga substantivet 'kuken' på svenska fanan begick han inte bara rikssymbolsbrott utan också det mera könsmaktsteoretiska brottet aktiv manschauvinism som förpassade ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 05 Maj, 2012

Loserförfattarfabrikens bläckdirektören in spe personporrträttet

  Nöring, f. övrigt avlägset anförvantande(skrivmaskins)bandet till den förmögna och oresonliga familjen Stoff, bläckdirektör in spe för Loserförfattarfabrikens vidräkning, ur den självanställningsregistreingsmaskinen finns noterat 1650 dyker patronymen Nöring (Stoff) opp i annalerna, parentesens betydelse än ...

Av: Stefan Hammarén, Christofer Nöring | Stefan Hammarén | 25 mars, 2013

Louise Brooks, varken ängel eller hora

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan.Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar pianist ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om film | 10 februari, 2012

Vanitas och andra existentiella dataspel

Döden är alltid närvarande i dataspel. En energimätare som hastigt faller, en symbol som blinkar till i övre hörnet och försvinner. Du kan bli skjuten, knivhuggen, bränd, sprängd eller överkörd ...

Av: Mathias Jansson | Essäer | 25 september, 2010

Wittgensteins förhållningssätt mellan poesi, filosofi och musik

Han betraktar henne och ser hennes ansikte, som om vore det täckt av en tunn ljus slöja, knappast verklig. Han är böjd över sig själv, det intet som väntar, han ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 12 mars, 2017

Tomas Tranströmer. Foto: Andrei Romanenko Wikipedia

”Och trasten blåste på de dödas ben med sin sång”

Tomas Tranströmer har gått ur tiden. Mitt hjärta sörjer en av världens mest betydande poeter. När en poet dör blir världen fattigare. Hur många verkliga poeter kan mänskligheten visa under ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 27 mars, 2015

Vem är Jørgen Leth?

Tillfällena när den danske filmaren och skribenten Jørgen Leth kommit på tal i svensk media är lätträknade, detta trots att han nog får räknas till en av de största levande ...

Av: Per Brunskog | Konstens porträtt | 19 juli, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.