Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | 15 december, 2009
Kulturreportage

Foto: Björn Gustavsson.

Salzburg utan regler utan ordning

Försommardag i Wien: I väntan på snabbtåget till Salzburg läser jag ett anslag med ett antal regler; inte bara för tågresor i största allmänhet, utan också uppföranderegler för perrong-vistelse: "Ni ...

Av: Björn Gustavsson | 08 september, 2016
Resereportage

Hans-Evert Renérius  Fotograf Monica Englund

Det gäller att tåla skiten!

Är tiden komplicerad? Och människan? Ja, kanske. I vilket fall förefaller vissa händelser inbjuda till inlevelse och upplevelse utöver det vanliga. Det är bara att nämna EM i fotboll - ...

Av: Hans-Evert Renérius | 17 juli, 2016
Gästkrönikör

Screenshot från videoverket

Intervju med konstnären Jesper O. T. Andersson

Årets ateljéstipendier i Rum 203 för konstnärer i Jönköpings län tilldelades i år konstnärerna Jesper O. T. Andersson och Liselott Bjurgard. Tidningen Kulturen fick en intervju med Jesper om Counterstrike ...

Av: Mathias Jansson | 13 juni, 2016
Konstens porträtt

Ewa Nillgård, dikt



Taget en lyrisk höstdag när svansträcken tjöt i höjden av Bo Berglund.Ewa Nillgård kontaktade redaktionen i höstas med några frågor angående publicering av poesi hos Tidningen Kulturen. Dessa 12 dikter är samtliga tillkomna efter inledd kontakt då jag, Freke Räihä, uttryckte mig med ord som: ”Ewa, jag vill ha dina dikter här, hos oss på Utopiska Geografier – som är en avgränsning för en gränslös plats, ett vitt språng – för att dina bilder, i samtalet om platser, förskjuter och genom sitt täta länkande mellan naturens olika aspekter, skapar just en sådan plats utan försäkringsbrev, behov av vård och med gränser upplösta; i din diktning finns inga gränser. Jag upplever att jag i din dikt får möjlighet att själv sätta de gränser jag behöver – eller aldrig skulle behöva tänka på – för att att läsa dig och jag ser både en hård socialrealism med en metafysisk naturalism och en kraftfull metaforik ämnad att väcka mig i det seende som jag alltid letar efter i en poet.”.

 

Ewa Nillgård, som är född 1954, är bevisligen inne i en produktiv period. Hennes kulturella intresse för bland annat litteratur och konst väcktes i tidiga tonår då hon också började skriva poesi. Ewa är utbildad socionom sedan drygt 30 år med arbete inom socialtjänsten. Diktandet är säger hon, en livsnödvändig ventil utifrån dels en byråkratisk vardag och dels ett ofrånkomligt inre pockande på ordets gestaltande. Ewa Nillgård har tidigare också målat och har haft 2 separatutställningar i början av 90-talet.

Ewa Nillgård har utkommit med 2 diktsamlingar – ”Stengäss” i juli 2011 via Vulkan och ”I hästens år är andetagen” i oktober 2011 genom King Ink förlag. Hon är medlem i Författarcentrum Öst. Ewa hoppas och vill försöka verka för att poesins konstform når en bredare läsekrets än nuvarande och vänder sig emot de kommersiellt etablerade förlagens makt och vinstintresse. Hon menar att ord ska göras tillgängliga för de som behöver dem, svepa med och undan. Kanske, ligger snart hennes tredje diktsamling på bokhandels disk.

 

 

 

GNISTRANDE

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

i vattenljuset gnistrande

vass slår ut mellan stämplarna

andetagen som vi vrider

bortom brosk och räckvidders oändlighet

 

drömmer så kanaler nerver

lite trängre vildare

än omkretsen runt svärdfiskens öga

svärmen av dun som letar våra ansikten

 

 

 

 

 

AGENDANS VAKA

 

 

novemberdagen ekar vit

med sitt fallande gomsegel

allting ligger kvar som minns

sötman rökens morsepelare

 

kattsvans i bygel över fårorna

och ljuden skuggorna sadlade

i ett någonstans

 

snarat silkesdjurs intarsia

rinner stegvis längs gräset

där smaragder nyss kommit hem

 

 

 

 

MÖRKERSEENDE

 

 

hyenans röst har fläckar av jord

när den gräver genom natten

jag ställer in mina avstånd väntar

 

så blir jag något obrutet möjligt

mellan århundradens nackkotor

och oblatens trasiga kött

ett nu om malmströmsgalaxens hjärta

 

 

 

 

 

OMRINGAR

 

 

bets skaver i gliporna

omsluter likt ormens svans

smaker slöjor

allt det som väsnas utan ljud

i tunnlar celler blåsor

 

går jag glidande utöver

välter tid och röster

mot vindars sockel

 

 

 

 

 

VID EGGEN

 

 

vid eggen vässade vi

signalen i snöklockorna

larmet som stred

vred sina tunna armar

runt tidens gåtfullhet

 

svag puls skrev i svärta

vrålade till när eldar löpte

och frånvaro slog mot is

som ingen sett sväva

 

 

 

 

 

BLI DÄR

 

 

var helst bågar rymmer

svedda månar jord som

kantrat och sjunkit undan

kan vi färda vätskors minnen

i våra munnar

 

bli där bärande

när stjälkar träd spjälar glömska

ur märlor av venetianskt glas

 

 

 

 

 

DROG JAG OSS

 

 

drog jag oss ostöpta ännu givna

i spalter av luft som vidgats

svepte radband och flöjter

genom fogar där jag låtit kalla dygn

gå i förväg snitta vägen

till salamandern och urdjurets silver

 

jag lät tystnad stadga mig

häva sig över i ämbar

som svällt och svämmat

när våra drömmar gläfst efter hålrum

spindeltid där nätter spacklar

 

 

 Nattlig spegel av Ewa Nillgård.

 

 

SER DOM

 

 

ser dom fadda fåglarna

rynka himlens damast

det är något frånkomligt

nästan bestulet över väsandet

yrseln som i rök när träd senor

och glömska springer med

 

vandringen släpper allt stål

inget irrar medan svavel sjuder

tappar sig i gräs

och ormgropars mörka lack

 

 

 

 

 

ELLER SÅ

 

 

snarare är du vithövdad

blind för omvärlden kanske

än blod som i svall tunnas ut

och ger di till kolnade drömmar

 

i dimma dis genom fresker

står pergolan med öppet bröst

ropar svek i spridda andanom

 

 

 

 

 

ATT ANNARS

 

 

att annars ingå välvande

i sömsmåns trängsel

och som ljus gå i stöp

medan mjöl från stenar

lägrar sig vid omlopp

skalpeller vars ögon gjorts blinda

och sett gässen resa

genom passader innan rov

spejar lust att bekomma

 

hand som i avgjutning griper

blir kanske kvar

lättad spjutad av otidsenligt bläck

som fallit från marginalerna

renats genom flädernerver

och sett kind få liv

 

 

 

 

 

VI VET MED OSS

 

 

ovässad blyerts utmed fönstren

trast står spräcklig av cider

och svankig skatunge

stirrar blint med starr i strupen

 

det som flikar in

utan att måttbeställas

hugger ofta urskiljningslöst

punkterar med kvarts sot

när försmådda speglar brister

 

lågor i bleke strödda

ramar in väcker sömn

i snäckors ganglier

 

 

 

 

 

DIALOGISKT

 

 

karpmun i gap

över etagers gneter

 

det finns där

en samfällig förening

om meningen bottnarna

som kärvar när länkar förångas

och brådmogna sticklingar

spjälkas upp postumt

Ur arkivet

view_module reorder
David Cernys bäbisar utanför Kampa museum. Foto: Mathias Jansson

David Cernys kontroversiella konst guidar dig genom Prag

Det finns många sätt att uppleva Prag på. Du kan följa turistströmmen från Prags slott, över Karlsbron, vidare till torget i den gamla staden och sluta vid den judiska kyrkogården ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 september, 2015

Paul Valéry – Tankar kring en dikt

Allt flyter, anaxagoras, havet andas sakta, månen ökar och minskar, och människor blixtrar förbi som fallande stjärnor. Dock mitt pulserande hjärta hindrar mig från sömn. Jag är så otroligt trött ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 maj, 2014

Stig Sæterbakken

Det nya testamentet, jakten på Hitler och det onda ögat bakom spegeln

Stig Sæterbakken sökte efter ondskan i litteraturen, inte som moralist, men som utforskare av hur människan förhåller sig till ondskan som begrepp i sin självförståelse och beskrivning av det andra ...

Av: Alexander Viken | Litteraturens porträtt | 04 augusti, 2017

frösö

Primus Mortimer Pettersson – Konstens geniale särling

Konsten har alltid varit en viktig del i människans liv och behovet att samtala om konst och vad konst är tycks idag vara större än någonsin. Vissa hävdar att konst ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 juli, 2017

De stora frågorna som moderniteten ställer förblir fortfarande obesvarade

Intervju med Claudio Magris I Sverige är Claudio Magris en av de mest lästa italienska författarna. Naturligtvis finns det andra författare, som Camilleri, Fo och Saviano, men vi känner dem mest ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 22 november, 2010

Ove Allansson. Foto: Tre böcker

En sjöman har gått i land

Ove Allansson har lämnat skeppet. Han blev 83 år. Han hade provat flera yrken men sjömanslivet blev det som lämnade djupast intryck i honom och i hans författarskap. Han skrev ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 24 januari, 2016

Tomas Tranströmer. Foto: Caj Westerberg

Postum lektion i konsten att arbeta med språket

Torsten Rönnerstrand om Tomas Tranströmers ”I arbetets utkanter”.

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 30 december, 2017

Från koja…. till koja

21 månader i Paris, fem olika lägenheter i fem olika arrondisement. Jag har dödat råttor (läs: jag har dödat en mus), känt lukten av en död man från lägenheten våningen ...

Av: Signe Lundgren | Gästkrönikör | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.