Syrebrist och galenskap är genialitetens livsluft. Om Odysseus - James Joyce´s verbala…

Klockan är 8,00 den 6 juni 1904. Buck Mulligan stiger upp på bröstvärnet och ser ut över den vackra Dublinbukten. Hans ljust ekfärgade hår rörs en smula av vinden. "Herregud ...

Av: Benny Holmberg | 05 juli, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Sista brevet, och intermezzot i gipsparadiset

detta är nu mitt ett absolut sista brev och text till dig, så sant, det är avsked nu för gott, eller ofrånkomligt. Så måste det nog bli tyvärr säkert, eftersom ...

Av: Stefan Hammarén | 15 juli, 2010
Stefan Hammarén

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 5

Drömfilter 1: Den svarta vågen - pessimism Vi valde att lämna storstaden, liksom många före oss. Kvar fanns inget av det som en gång gjort barndomsstaden till en magisk plats av ...

Av: Carl Abrahamsson | 11 februari, 2011
Carl Abrahamsson

Siegfried Lenz 1926-2014

Jämte Heinrich Böll från Köln och Günter Grass från Danzig var Siegfried Lenz den kanske mest betydande tyska efterkrigsförfattaren. Han var född i Lyck i dåvarande Ostpreussen. Fadern som dog ...

Av: Ivo Holmqvist | 11 oktober, 2014
Litteraturens porträtt

Post-EmmaKrönika 1 Rastplatsen I



altSnart ingen mindre än en &:så triton dök fram i mitt Jon Blunds dyra hov ärad med håv i en håv nästan som i horstrumpor ensam. Var fet som en mening. Drog samtidigt senare utanför håven ner mig i en av hav kamouflagérad brunn utanför strandlinjen, som där nere var kantad av de stenar jag förinnan i åratal redan radat lagt runt inre bryggkistan till skydd emot isen för och efter hand hamna ner i leran, försvann, försvunna stenar, kalastischerna. Ny morgon ännu emedan kvar en del av, jag är oppstigning nu sent på andra foten för första gången hänt sedan hennes säng, en faunisk lyra, men ramlad omedvetet omkull till på endast andra steget vänt av strumphorna bakfram framåt. Sedan. Ändå. Stund senare.

Upptäcker här rasthållplatsen på, knappt ett avtag in tagit, inget tillhåll förstås, ingen paus, blott avbrott, kanské sömn efter hava, eller hallucination behövt, nattmösseklarvaken nästan, dimma ute, alltid lufta på benen får genast, steg vidare, på en knapp märkbar sluttning förhöjningen dess, utan alls utkik ner fått, ett för djupt tag genast igen, sin andhämtning av nu sista suckens inför ett komma skal, skalet språk, deras vårblommans tillfälliga vistelse(n) slaget, ut naturens poetiska språk i ett rike gulnat svarat dem, stå vid det, ser en man på knappt avstånd på två träben (han) vid slå sitt snara urinella avslag syssla, knapp dropp, eg. har kateter, försent vittne sig om kommit ut, det är &:så ett oppbehåll då, när ser honom, på en plan stående ställning, samt i bar himmel, varit bra dikat tydligt här tillika, torrt enda tanke oppbehållet nu, ett inför nästa ett, här omöjligt förlänga steget fagra, endast fortsätta fram enär färdriktningen afbröts morgonen in stril natten efter, plocka eller inte en del blommor samtidigt passligt först ändå på ett något avstånd på för senfärdiga tvåträbensmannen ifrån, protesiella ifråga lättviktaren urifrån prokrustessäng [-bädd], kustängens bottna sammanslutna diket, kugghjulsfabrikens oljud i närheten samt, rasslets ett ljud av från något övrigt, hästens fullt demolerade slängsängafstjälpningsplatslämna skulle han jämt till, käftens skrek han säga skyndsamt avlångt, föga kom han att mindes benens loss som gått hissat ner, från sängen sägandet då, när ock åren redan lika omärkt som märkbart hade på ett livet när kidnappat honom fd hjälte, inte förlänga tid dike här vid kan, det dra ut förlängningen dämpa ändå då på, hände, krok rasthållsskalbaggen varpå väljer följa med honom, frågan är ett stycke på, aldrig ej heller hennes väg har en lusthållplats eller rasthöllplats på eget avtag, att säga i lusten löst, hålla där vid ett en betraktad som ser sig själv betrakta betraktas på, finns här en afgående postlåda någonstans nära för postkort fegt förvarNa någon medelst, nej inget snabbt sätt precis, försvagat ock, inget händer här fastän allt händt, still följde med följet knappt, visste ändå inte fortfortsättningen något långsamt, och köpa på vägen nya kugghjul bästa, helt fabriksnya flera modeller tilllika, glansiga delvis insmorda gult sitta metallen åh tvåträbensmannens hund skall skäll, vill snusa sig bort fort som fiktivt, åt fel håll lika hans hand peka åt, min arm vid blommorna mig om huk som om härmed herrmed kunde ha hennes sätt gott sammetsnässlornas hälsning fastän framåt mera åt, känn mitt gett fram luta, tror jag inte tak syns här, så i inbillning dumpa, kan än den himlen inslaget fälla till hejdlöst ha, skölja vägdammet på hållrastplatsresten, den obevakade delen taget lagt stycke in på inpå, särliljorna blommar för stunden lätt lätt ihopdragna, hunnet under tiden ändrade, vet ej sedan, tanken började strejka slag, en vild kalkon vid, eg. vildkalkon någonstansifrån snart härpå sprang förbi flera gånger omkring vilket då var nästa inslag hänt emedan tvåtrebenscarlns jycke satt andäktig och tittade på kalkonfan längre precis, hallå, tills mannen, desperado, sa ytterst säga opplyst att det heter endast kalkon på matbordet som uttryckligen tillredd, i det fria däremot har ett fågelnamn nämnas, och ett läte som Dresden, då brast ock ett försynt skall ut, mitt skratt, plask samt åskans knall, åh mynningen, en dags att snart snabbt eller omgående långsammare aflägsna sig om allt här det vill sig säga så, som svårt att säga sådant sagt, vilkendera ett det om allt handlat vilket vill vara sak, fallet af emedan, skall göra.

Stefan Hammarén textdirektör

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Är detta en människa? - en reflektion om ondska

Är detta en människa?, frågar sig Primo Levi i hans text med samma namn. Hans litterära beskrivning av de fasor som han genomlevt i förintelselägret Buna i Monowitz nära Auschwitz ...

Av: Marie Hållander | Essäer om litteratur & böcker | 15 juni, 2009

Cavefors om Cavefors

Bo Cavefors var under decennier Sveriges överlägset mest aktive alternative bokförläggare. Som förläggare präglades han av nyfikenhet, radikalitet och oräddhet, vilket blev tydligt i utgivningen där Mao, Nietzsche, Jünger, Dali ...

Av: Johannes Flink | Litteraturens porträtt | 28 september, 2009

Arbeta älska tro

Äta sova dö ställer två klassiska miljöer i kontrast mot varandra i de två första scenerna. Den allra första, festen, visar hur musiken luckrar upp och sätter individerna i en ...

Av: Axel Andersson | Essäer om film | 28 april, 2013

Double Standards – En uppgörelse med den tvådimensionella ytan

Under hösten har Göteborgs konsthall varit en del av Göteborgs internationella konstbiennal (GIBCA). Konsthallen blev en skådeplats för den alternativa karnevalen, ett slags antiarkiv för dem som inte riktigt fick ...

Av: Fredrika Almqvist | Konstens porträtt | 15 januari, 2014

De döda författarnas skog

Jag slår av motorn, stiger ur bilen och lyssnar till den stora stillheten i de döda författarnas skog, hör vinden prassla i cedrar och kastanjer, ser den svepa vidare i ...

Av: Johan Werkmäster | Essäer om litteratur & böcker | 21 april, 2010

Sorg och korruption. En text om den onämnbara boken

” Fyra spår har Gud lämnat kvar av Paradiset. Stjärnorna, djuren, blommorna och barnen.”(Dante Alighieri) I många år har jag undrat varför Bagatelles pour un massacre av Louis Ferdinand Céline var ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om litteratur & böcker | 23 juli, 2012

Kalevipoeg, den estniska självkänsla

  Estland utgör ett litet språkområde, men har trots det ett alldeles eget, synnerligen märkligt epos. Det har sin grund i mycket gamla sånger och prosaberättelser. Diktverket heter Kalevipoeg, dvs Kalevsonen ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om religionen | 19 januari, 2011

Jante och hans vänner utanför Istedgades kyrka

Jante och hans vänner utanför Istedgades kyrka Det är ungefär ett år sedan som jag i en krönika åt Tidningen Kulturen beskrev den medelåldersmannen Jante och hans vänner, som på en ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 05 juli, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.