När romanen blir politisk

Barn och ungdomsboksförfattaren Per Nilsson, som år 2006 fick Augustpriset för ungdomsromanen Svenne, är kanske inte den första som kommer på tal när man diskuterar författare med politisk tematik. Ändå ...

Av: Emilia Aalto | 30 maj, 2014
Övriga porträtt

Del. 40 Jenny

Jenny satt i baksätet och såg ut över de brunande, skånska fälten. I horisonten låg mörka, dystra moln och hotade. Några kajor svepte i svarta bågar bakom en plöjande, grön ...

Av: Jenny | 28 september, 2012
Lund har allt utom vatten

Johanna Lindberg. Ur de osaliga breven

Johanna Lindberg är ett synonym för ord, det är så jag vill existera. Jag är 33 år, har skrivit sedan jag var liten och är på ständig jakt efter utveckling och ...

Av: Johanna Lindberg | 16 juni, 2014
Utopiska geografier

Kreativiteten hos en teater som fått växtnäring och har nerv

Sommaren 2011 satte Tornedalsteatern i Pajala upp Kesälintu/ En marknadstango som drog fulla hus. I och med detta invigde de också sina nya lokaler i Pajalas gamla Tingshus. Samtidigt firar ...

Av: Anna Nyman | 22 augusti, 2011
Scenkonstens porträtt

Emmakrönika nummer 3



 

Så mycket åh-propos

Buuu, jag drömde hemskt, att flydde i tvångströja från dig och hoppade i den fler kmeter genom okänd älmtaskog, jag som inte ens får komma till dig skall redan fly, inte klok den där Jon Blundh.

Idag är det, den 25:e sep., då när du var här denna dag, idagh som du riktigt planterade dig i mitt hjärta, som jag med om all säkerhet började veta, att dig älskar jag så sant, det kändes så rent otroligt mycket att visste det av min enda starka livssanning, då kan jag inte mer var utan, att du är som person, som hjärta och kärlek, som kvinna, som vän, min bästa och närmaste vän, precis allt, den som, visste att för alltid är det du, dig som jag älskar så mycket, från denna dag som kyssarna började smaka som mer himmel än av stor förvåning och något enkom fint, om du förstår skillnaden, när man vet alla gånger mer, jo jag älskar dig så satans mycket, något mitt medvetande skriker åt mig att jag omöjligt kan slippa tanken på dig, att du är värd alla miljoner tårar, du har hela mitt hjärta, det har ingen ledig yta för något eller någon annan, vill så mycket med dig, rena känslokardborren, som jag då tänkte, med att säga gott.

Jag sa kanske inte så mycket den 25:e och det finns kanské två möjligheter, när denna dag händer, att man säger allt och genast, eller blir så jävla till sig av förvåning hur man kan börja känna så mycket mer eller befäst, att verkligen, hur känslan sätter upp en ny plakett, så mycket åh-propos hon är helt otrolig med att ge mig känslor, det är du, du väcker mig från hemska och tomma mörka istider, det känns så fint, jag vill det, jag behöver det, du gör i mig, jag blir lycklig av dig, och med dig, det händer bara så jäkla jävla mycket i mig med dig, när du vill.

Så vad hände då den 25:e för att säga, jag märkte troligen att du inte bara var nöjd och trodde på din kärlek utan att du verkligen i sant också älskade mig, ville mig, kommer till mig, vill ha mig, och när du vill är det just något väldigt speciellt, det har gjort i dig, du tar inte lätt intryck, jag förstod det, så hur kom det sig, vad hände, du glänste till, din puss drog mera, hade mer pusslim, kyssklister i dig /sig, dina ögon lyste mer, inget fanns mer av misstänksam blick (som du lite kan ha), du greppade mig än mer reservationslöst, du kramades så mer av dig själv, blev mjukare i din så sköna kropp, hade hjärtat mer tryckt mot mig, det fanns bara emottagning.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Den här idag:en var vi till den okände författarens tusculum, och förbi röda huset med enorma bakungnen, till smeden med långa bultavbitartången, vi höll om varandra, det kändes ås mycket närhet i allt om, t.o.med det lite regniga vädret bestämde sig för att ha uppbehåll för oss, skogen doftade träd för oss, kändes som bara du och jag i en värld, aldrig har jag varit så till mig, du måste också varit, hemmma i sylvihuset, berättade du lite senare, började något det, om ditt mörka förflutna, jag fick genast tårar, men det var en översvämning inne i mig, visste hur vacker du är, hur ditt berör mig till den graden att, hur gärna jag vill kunna säga dig saker, till ditt kunna göra det, behöva få göra, att få börja känna dig är ju extremt fint riktigt, jag vill alltid vara tillsammans med dig, kände och känner en enorm dragning till just dig, du ville berätta, jag ville höra, jag kände extremt för dig, gjort allt sedan dess.

Du har ingen belastning, jag älskar dig. Jag kunde inte då säga så mycket, jag hade ju översvämning, mycket på en dag, och dessa tillfällen så givna, att för alltid, din röst höres knappt, där så låg till sist, men du visste att jag lyssnade även till det osagda och även i detta älskade dig, du såg mina tårar, visste de kom från mitt grundmurade hjärta för dig, Det var med sådan unik värme och uppriktighet jag låg där intill dig av. Kärleken hade gjort mig sitt absoluta verk, och den kan göra så mycket mer, för jag älskar dig. Denna närhet till dig är mycket äkta för mig, om en viljans all ehrlighet. Jag gråter, jag känner, kan känna och det är så fiiint för mig att. Din röst är förresten mycket vacker när du berättar om dig, ännu lite mer speciell, på en egen röstlig våglängd kommet, en jag verkligen vill få ratta in för, att t.ex. hålla om din hand, och dig om.

Din Stefan.

Stefan Hammarén

Ur arkivet

view_module reorder

Odens öga

I Röstånga i Skåne ligger en märklig sjö, Odensjön. Den torde ha fått sitt namn efter guden Oden. Det är en liten, helt rund sjö inne i Söderåsen och en ...

Av: Birgitta Milits | Resereportage | 13 september, 2011

Luther spikar upp de 95 teserna. Målning av Julius Hübner. Foto: Wikimedia

Ett jubileum med komplikationer

”Om inte om hade funnits...” - så börjar ett känt talesätt med många mer eller mindre burleska varianter. Sensmoralen tycks ändå alltid vara, att så kallade kontrafaktiska spekulationer om historiens ...

Av: Thomas Notini | Kulturreportage | 30 maj, 2017

Blanchot och Levinas med några vänner i Stradsbourg i slutet av 1920talet

Maurice  l'obscur

I sin intressanta artikel om surrealisten André Breton och hans tre romaner "Nadia", "Galen Kärlek" och "Arcane XVII" citerar Guido Zeccola vad Maurice Blanchot hade att säga om den första: ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 03 juni, 2016

Dansens närvaro

MADE-festivalen, 5-8 maj 2009 Koreografier och dans och performance av: Alexander Ekman och Cullbergbaletten, Ina Christel Johannessen, Tørmoen, Elton Hammer, Lindeman Steen, Sende, Søetorp, Nagelhus Schia, Holte Østbye, Meland, Wigdel, Biong ...

Av: Nils Jernelius | Reportage om scenkonst | 10 maj, 2010

En nödvändig bok. Om det Religionsvetenskapliga sällskapet i Stockholm

Med beteckningen ”Sällskapet” i ovannämnda boktitel avses en sammanslutning som grundades för 107 år sedan under namnet Religionsvetenskapliga sällskapet i Stockholm. Det har aldrig hört till de stora välkända akademiska ...

Av: Thomas Notini | Essäer om religionen | 05 december, 2013

Internationell Filmfestival i Amsterdam

Amsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av ...

Av: Natalija Sako | Kulturreportage | 29 november, 2012

Senmoderniteten. Del 2

Det desillusjonerte menneske Del 1 ble avrundet med at jeg snakket om Internett, som er en bra ordning, i og med at via nettet er det ganske enkelt å oppdage svindel ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 juli, 2013

Vietnam ett leende land. I Vietnam mitten av 1980

Den första bilden som möter en nyanländ till Vietnam är vietnamesen som går till knäna i vatten ute på risfälten och arbetar, oftast är det kvinnornas syssla. Det är en ...

Av: Rolf Zandén | Resereportage | 13 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.