Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | 25 april, 2016
Musikens porträtt

Det var en slump

Vi hade handlat båda två men i olika affärer. Mina kassar var fyllda med mat och hans med vin och en flaska vodka. Vi hade inte sett varandra på fjorton ...

Av: Björn Augustson | 12 januari, 2012
Gästkrönikör

Veckan från hyllan, Vecka 34-2012

Det rasar just nu en initierad debatt om Raoul Wallenberg. Var han verkligen en sådan hjälte, romantiseras han inte helt oförtjänt? Var det i själva verket inte så att det ...

Av: Gregor Flakierski | 18 augusti, 2012
Veckans titt i hyllan

Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

En liten text som e-krönika



Hans nakna frunågra därför sprang sedan år erfaret med äldre hunna suput och redan lägesagent kollegan Jorden Grön redobogen sedermerae blott avantgardeavreagerande kraftigt på vårt närmsta avståndets mer än ständigt öppna bordellslinga bortom bakgårdarna ett blint stycke besök för att i ett utlopp kunna yla kylan hennes namn opprepat över femton minuter tid aldrig saligare varit pågått hänt vare det lika nog skett, sällan föga mer befriade heller för den delen, knappt knäppare någonsin mer oavbrutna ej avbrutna vanligt skett, resten också storgrät grogggröpt emedan frätt och gicks stundtal på omkring i tunna från början fördömt omoderna trähattar snett på man ibland kunde knacka förskräckt bönfällande på över hela nödserier SOS-dito morse ropa hallå:et där, vad jag själv gjorde vete genast klockslagsvisare 1kvartöver samma nått, ledigt anslaget hår, utslaget inte minst, ett exakt åtminstone trodde jag jag delvis knullade henne sedan sist ute fladdrigt, först inne för, kvar inom heller, såg jag pågås att jag det skref efter sagt ljuvligt ett måste, galna galnast hon, besvälj det, besvärj den, alltså svalt sagt inte vagt precis, vet tio över fem lägras för kvart kvarter, omsvept efter din hän som den är, knän som det är, hur än ger man ingjort den då ordens oavbrutna returrätt äger sagt ut utslaget, flygbladisera opp, och stenhugga ner, alls kompromiss, svalt ord ordlös avslutning, har huru det om utmed mjuka vidröriga

rosenaktigtaggar svaja brännsugningarna vidhäfta sticka ge efter att utgjort pågjorde, rosa tag gett ett känn, känn på, kosmiska häfta för det nära den, andra treslagsplåsterbortryck som, avslöja in nattens dag sitter vi ock av, håller i längre inpå fast håll, den pågående stund är, de så lätt här, besitter ju satt, ryms ej in anslag fler fästa opp blandning smetjesussmörja allright för stånd spridda smutsyesboxsmörja orgasmprox om så kerubens yttrat ben rakt vasst skrap från jeansfram famnat håll, men hej reprisjungfrun nybegagnad erfaren bakfamnen, och född känn, små vibbringar blef, skävlar i knäna hon själv allt, fastnad skrapet ut ur med beväpningar som gnagar värpningen intryck, ny sej ostilla så färgblint att är spjälgardiniens oppvirad rullgardinsrött bart på hälft rödare, lilja dagsljusöppningarna slutar med kilat skedda månskenet från måndagen innan hänt, som är genast dikt tät och hållbar draget tätt ordstril femton, vilken är det hårt satta sticka ut, fråga tystnadens fulla galna dundrande kittmannens mänsklige mening omslutet av oavbrutet, finns en impregnerad composition i ett av en dirigent som tog bägge se ena hundraen metrohnomera ticka ut utgöra drivet, på varje loserförfattares bord i paradisets parallell bild av dem, länge vilket betyder tigga ljudet lismat samtidigt om men som får färg bort elände, älska dubbelt parbladiga sammetsnässlan ändrad är koloration till hennes ditt knäarflickeanletets ett under tidens härja gång håll sagt, vilket är sitt underst vackert ett underverk det dirigentgent att metronomen sjuttiosex plus N:r femtiosexhalv ett går i takterna nära följd höljd fött emedan resten alla jämkar juckar sackat in otakturer exaktare är från skyn Miss Mirs bana ben bredvid stått i sprät peka mindre om intet stadd skyddat, på början an miljonstegsparkens ner väg, en så sluttning även den nerskräpad på flygblad, det också belyst opp i havs av nära norra nässlor skenet avtaget misstaget urtaget inne på var till en fäst följd fastfäst än olika strandade fjärilar i annan skiftfärg varje sin epok pek om sitt ave tag, tillsammans sina varietterade vingar skört skena alla mest våningars förstånd särat för ett ut paradis, du gav lyx utgått våra blotta författarnas förstånd, stånda ett det pekat ut tornhus sin höjd blomnaderligt rank på sem, överst om oppskyskrapans flata takstolskonstruk bor boendet av en illa still lärda papegojaja, paradisets aldrig maskots fogmassa tjäna som säger nej fullt suck er kil särskilt tätt, mera suck lärt utsagt just pust jaha alla och den ser en allra ensamma maskrosen tyst i vindsus bevingat som slagit innan rot ner slut plats i betongtaket gapet ända åt kant där springa, vete ställe opprepa närmare man inte ej endast varför metronomerna darrar längs nejdå hela svajade svetsade svett ned snabbast opptrappräcket för nödutport gång fram ända omkrets oppe till det översta enda slags upp tillbakae rodnad

Stefan Hammarèn

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Carl-Henning Wijkmark. Foto: Carl-Henning Wijkmark

”Allting har ett pris, bara människan har ett värde”

Min första kontakt med Carl-Henning Wijkmark blev läsningen av "Dressinen", där efter kom "Jägarna på Karinhall" följd av "Den svarta väggen", "Den moderna döden" som redan är en klassiker och ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 november, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | Essäer om politiken | 09 juli, 2015

Janne Karlssons satyr

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 06 december, 2010

Turism som draglok

Det är lika bra att erkänna från början. Jag är ett turistiskt freak. Det innebär att jag sällan kan resa utan att turism som fenomen spökar i bakgrunden av mina ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 30 juli, 2012

En supernova av ljud

Tidningen Kulturen ger sig ut i den inre rymden och möter ljudpsykonauterna i Vrakets Position. Även om man är helt omgiven av musik kan man ibland känna en saknad. En diffus ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 17 februari, 2014

Svenska bilderbokskonstnärer från Adelborg till Adbåge

Barn har en inneboende drivkraft att upptäcka världen. Ordens magi i sagor och berättelser är viktiga för utvecklingen. Olika tider har gett olika svar på frågan vad en barnbok är ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 31 juli, 2013

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.