Förbud Lucia och google

Det var strax före Lucia som insikten om min familjs totala brist på trendkänsla drabbade mig. Min femårige sons dagis skulle ha Luciatåg och sonen hade uttryckt önskemål om att ...

Av: Anna Hultgren | 22 december, 2013
Gästkrönikör

Nixon in China på Kungliga Operan. Foto Markus Gårder

Nixon åker till Kina på Kungliga operan

Vill någon verkligen se en opera om paret Nixon som åker till Kina för att träffa paret Mao Tse Tung? Det låter trist. Tycker nog många. Men inte den egensinnige ...

Av: Ulf Stenberg | 07 oktober, 2016
Essäer om musik

Vattenmannen och ålen

Fulvio Bacci arbetar med byns vattenfrågor, han vet det som är värt att veta om anläggningar, mätapparater, taxor, tariffer och betalningsskyldiga. Inte bara om människors förehavanden i nutid och allas ...

Av: Bo Bjelvehammar | 19 juni, 2012
Resereportage

Fragment av surrogatpyret VII

Fragment av surrogatpyret VII Ja dinse tjasande mot Lottahemmanet å va snart i hälarna på morfar, som vappe å hypple framför mä i de overkliga strålkastarjuset, som gjorde de lätt å ...

Av: Nikanor Teratologen | 13 november, 2007
Teratologisk sondering

En ovanlig strateg



Strategen Giap om krigets konstGeneral Vo Nguyen Giap har avlidit 102 år gammal. Denne vietnamesiske strateg kämpade mot japanerna, besegrade fransmännen vid Dien Ben Phu 1954 och tvingade USA att dra sig tillbaka ur Vietnam. Nu hyllas han – inte bara av sina vänner utan också av gamla fiender – som ett militärstrategiskt geni. Helt i linje med kinesen Sun Tzu, som för över tvåtusen år sedan skrev ”Krigskonsten”. Även Vo Nguyen Giap har skrivit en manual för hur man bedriver krig, en text som ivrigt studerats runtom i världen.

”How We Won the War” är en mycket intressant skrift, visserligen författad på svårsmält politrukartad, marxist-leninistisk jargong, men ger man sig tid att läsa vad som egentligen står bakom de kommunistiska schablonerna och hyllningarna till partiet, så förklaras segern över USA in i minsta detalj. Det är en skrift fylld med lärdomar.

Ytligt sett tycks dessa lärdomar vara begränsade till att beskriva framgångsrik, enpartistyrd gerillakrigföring. Djupare sett överskrider texten gränsen för marxist-leninistiska doktriner och representerar fullt användbara strategier för inte bara gerillakrigföring utan också för annan verksamhet, precis som Sun Tzus ”Krigskonsten”, som också har kommit att tillämpas på andra områden. Strateger av skilda slag runtom i världen har använt sig av denna manual, som utgör ett komplext system som inkluderar det mesta: strategi, logistik, organisation, politik, planering, analys.

I raden av notabla erfarenheter är tidsperspektivet och långsiktigheten hos vietnameserna i kontrast till den amerikanska otåligheten och kortsyntheten avslöjande. Skillnaden är som mellan de snabba klippens dagtradare på stockholmsbörsen och wallenbergsfamiljens generationsbaserade långtidsperspektiv.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Amerikanerna kom tuggummituggande till ett Vietnam, som hade 4 000 års historisk erfarenhet av både inhemskt förtryck och utländsk inblandning. Jänkarna kom för att göra ett raskt antikommunistiskt klipp, men ställdes inför något så pass obegripligt, som en revolutionär gerilla med ett inbyggt tidsperspektiv av hart när reformistisk karaktär.

En klassikerDenna vietnamesernas historiskt betingade och förankrade tidsmedvetenhet i kombination med en klar överblick över läget i Rummet, det vill säga Vietnam, jorden, slagfältet, gjorde att den vietnamesiska ledningen i sin analys 1975 ansåg eller kanske snarare insåg – jag citerar Vo Nguyen Giap – “att det revolutionära kriget i Sydvietnam gick in i en ny fas som innebar ett stort språng framåt, revolutionen i vårt land utvecklades med en sådan snabbhet att en dag motsvarade 20 år”.

På 1900-talet fick alla hushåll i Sverige skriften ”Om kriget kommer”. Det kanske inte vore så dumt att dela ut ett exemplar av ”Hur vi vann kriget” till alla svenska hushåll. Men vi är kanske så invaggade i säkerhet efter 200 års fred att vi inte förmår ta till oss erfarenheter av den främmande karaktär som Vo Nguyen Giap företräder.

Det Chou En-lai var för Mao, det var Vo Nguyen Giap för Ho Chi Minh. Han satt bland annat med i kommunistpartiets politbyrå och var försvarsminister.

 

Bertil Falk

Ur arkivet

view_module reorder

Sofia Ahmad,, Dikter

Sofia Ahmad växte upp i Enköping och efter mina utlandsstudier valde jag att bosätta mig i ”Sundets pärla” Helsingborg. Ett enkelt val för havet betyder mycket för mig, jag älskar ...

Av: Sofia Ahmad | Utopiska geografier | 05 december, 2011

Malin Bergman Gardskär

Den kränkta högern

I sekvensen från den tecknade filmen om Robin Hood som varje år visas i teveprogrammet "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul", kan vi se hur den legendariska stråtrövaren ...

Av: Tidningen Kulturen | Gästkrönikör | 02 oktober, 2015

Det namnlösa är himmelens och jordens begynnelse. Om Taoismen

Taoismen är en gammal kinesisk filosofi i likhet med konfucianismen. Trots stora skillnader har de sin gemensamma källa i en äldre förklaringsmodell för den verklighet som ligger bortom våra sinnesupplevelser ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 07 oktober, 2010

Urkult 2011 med fantastisk musik och eldshow

Någonstans mellan Bräcke och Ragunda dånar ett tåg fram. Nåja, dånar, är kanske att ta i – det gamla veterantåget körs i bekväma 90 kilometer i timmen, och det tar ...

Av: Mikael Audell, Sunna Nordgren | Allmänna reportage | 09 augusti, 2011

Att förbli stående bland ruinerna

 En essä om en musikgenre som kallas Neofolk. En musikgenre som dock inte bara var musik utan också en proteströrelse (såsom punk) ofta extremt provokativ och dunkel. Marco De Baptistis ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om musik | 07 januari, 2015

Tiden häruppe får en annan betydelse. Om Thomas Mann och Bergtagen

Senast jag var i Lübeck var Thomas Manns födelsehem renoverat och utställningarna välanpassade till moderna tiders krav på ett minnesmärke och museum över en stor man och hans verk. Monumentet ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 10 oktober, 2011

Den svenska industriella filmproduktionen pratar skånska

Jag lyfte blicken en dag i mitt flanerande på Östra Storgatan i Kristianstad och fick syn på en skylt jag inte lagt märke till tidigare. Intima Biografteatern stod det på ...

Av: Alexander Frost | Kulturreportage | 22 mars, 2011

En porrkrönika från Loserförfattarfabriken del II

blivit lätt i bruksanvisning närmare stådd, ändå fastnade detta, penumbran bockade i lock om opp höjt ovanfört, palindromt är förstört ditt namn karbottnat på språk, tillrop, vilje, rikt; krypin plus ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 17 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.