Elvis dog den 16 augusti 1977 bara 42 år ung

Om tre dagar är det är det dags att minnas 35-årsdag av kungens frånfälle I går den 12 augusti 2012 avslutades i London dem 30:e Olympiska sommarspelen. Under avslutningsceremonin hyllades bland ...

Av: Vladimir Oravsky | 13 augusti, 2012
Gästkrönikör

Kreativiteten hos en teater som fått växtnäring och har nerv

Sommaren 2011 satte Tornedalsteatern i Pajala upp Kesälintu/ En marknadstango som drog fulla hus. I och med detta invigde de också sina nya lokaler i Pajalas gamla Tingshus. Samtidigt firar ...

Av: Anna Nyman | 22 augusti, 2011
Scenkonstens porträtt

Det är vackert i sin uppgivenhet och i det vackra finns i sin…

I dessa dagar då samhället tampas med problem som utanförskap och ungdomar på glid, fyller två guldpärlor 30 år. Guldpärlor i form av film om just tonårens utmaningar, utanförskap och ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | 24 april, 2013
Essäer om film

Detaljer

Det borde egentligen inte spela någon roll om jag struntade i att skrapa av den gamla målarfärgen runt fönstret innan jag började måla om det. Trots det blir resultatet att ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 oktober, 2014
Gästkrönikör

En ovanlig strateg



Strategen Giap om krigets konstGeneral Vo Nguyen Giap har avlidit 102 år gammal. Denne vietnamesiske strateg kämpade mot japanerna, besegrade fransmännen vid Dien Ben Phu 1954 och tvingade USA att dra sig tillbaka ur Vietnam. Nu hyllas han – inte bara av sina vänner utan också av gamla fiender – som ett militärstrategiskt geni. Helt i linje med kinesen Sun Tzu, som för över tvåtusen år sedan skrev ”Krigskonsten”. Även Vo Nguyen Giap har skrivit en manual för hur man bedriver krig, en text som ivrigt studerats runtom i världen.

”How We Won the War” är en mycket intressant skrift, visserligen författad på svårsmält politrukartad, marxist-leninistisk jargong, men ger man sig tid att läsa vad som egentligen står bakom de kommunistiska schablonerna och hyllningarna till partiet, så förklaras segern över USA in i minsta detalj. Det är en skrift fylld med lärdomar.

Ytligt sett tycks dessa lärdomar vara begränsade till att beskriva framgångsrik, enpartistyrd gerillakrigföring. Djupare sett överskrider texten gränsen för marxist-leninistiska doktriner och representerar fullt användbara strategier för inte bara gerillakrigföring utan också för annan verksamhet, precis som Sun Tzus ”Krigskonsten”, som också har kommit att tillämpas på andra områden. Strateger av skilda slag runtom i världen har använt sig av denna manual, som utgör ett komplext system som inkluderar det mesta: strategi, logistik, organisation, politik, planering, analys.

I raden av notabla erfarenheter är tidsperspektivet och långsiktigheten hos vietnameserna i kontrast till den amerikanska otåligheten och kortsyntheten avslöjande. Skillnaden är som mellan de snabba klippens dagtradare på stockholmsbörsen och wallenbergsfamiljens generationsbaserade långtidsperspektiv.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Amerikanerna kom tuggummituggande till ett Vietnam, som hade 4 000 års historisk erfarenhet av både inhemskt förtryck och utländsk inblandning. Jänkarna kom för att göra ett raskt antikommunistiskt klipp, men ställdes inför något så pass obegripligt, som en revolutionär gerilla med ett inbyggt tidsperspektiv av hart när reformistisk karaktär.

En klassikerDenna vietnamesernas historiskt betingade och förankrade tidsmedvetenhet i kombination med en klar överblick över läget i Rummet, det vill säga Vietnam, jorden, slagfältet, gjorde att den vietnamesiska ledningen i sin analys 1975 ansåg eller kanske snarare insåg – jag citerar Vo Nguyen Giap – “att det revolutionära kriget i Sydvietnam gick in i en ny fas som innebar ett stort språng framåt, revolutionen i vårt land utvecklades med en sådan snabbhet att en dag motsvarade 20 år”.

På 1900-talet fick alla hushåll i Sverige skriften ”Om kriget kommer”. Det kanske inte vore så dumt att dela ut ett exemplar av ”Hur vi vann kriget” till alla svenska hushåll. Men vi är kanske så invaggade i säkerhet efter 200 års fred att vi inte förmår ta till oss erfarenheter av den främmande karaktär som Vo Nguyen Giap företräder.

Det Chou En-lai var för Mao, det var Vo Nguyen Giap för Ho Chi Minh. Han satt bland annat med i kommunistpartiets politbyrå och var försvarsminister.

 

Bertil Falk

Ur arkivet

view_module reorder

Orientalism och myt hos María Zambrano – om annan kunskap

TEMA ÖST-VÄST Maria Zambrano (1904–1991). Foto: Multiforo Den spanska filosofen María Zambrano – skriver Karolina Enquist Källgren – erbjuder ett alternativt tänkande, som strävar efter att lösa upp motsättningarna mellan Orient och ...

Av: Karolina Enquist Källgren | Porträtt om politik & samhälle | 11 Maj, 2008

Od Óðr, den extatiskt rasande, är i nordisk mytologi en gåtfull version av Oden.

Helgande och extas

Söker man inspiration i det absurda, surrealistiska och skämtsamma har man större chans att utveckla en originell eller intressant idé, än om man skulle arbeta helt mekaniskt med ett platt ...

Av: Eirik Storesund | Essäer om religionen | 22 april, 2017

Att bränna en docka på bål

  Fyrverkerier under Guy Fawkes Night. Foto av Cindy Carlsson Att bränna en docka på bål Cindy Carlsson skriver om dödens dagar runt om i världen i allmänhet och Guy Fawkes night i ...

Av: Cindy Carlsson | Kulturreportage | 09 november, 2006

Sandra Ilar, dikt

Sandra Ilar, född 1988 och uppvuxen i Luleå. Studerar Teoretisk filosofi och Litteraturvetenskap vid Stockholms Universitet. Poesin är ett försök att koncentrera det stora. Att genom varje ords tyngd utvinna ...

Av: Sandra Ilar | Utopiska geografier | 08 augusti, 2011

Ivan Aguéli. Bergsby. Foto: Courtesy Wikipedia

Aguéli och den solära logiken

Den esoteriska visheten är det som förenar alla mystiska traditioner i Öst och Väst. Poeten och författaren Bo Gustavsson skriver om mystikern och målaren Ivan Aguélis esoteriska lära.

Av: Bo Gustavsson | Essäer om religionen | 24 Maj, 2017

UNSOUND tar befälet

Unsound i polska Krakow har sedan starten 2003 vuxit till en av de viktigaste mötesplatserna för experimentell musik i gränslandet mellan nutida konstmusik, ny elektronisk musik och klubbkultur. Anledningen är inte ...

Av: Curt Lundberg | Essäer om musik | 29 oktober, 2013

Efterdyningar av en duven stämning. Om Francesca Woodman

Finns det en kvinnlighet bunden i sig själv? Är det fastslaget genom konventionella mönstringar hur kvinnan ska återspeglas av medierna och den någorlunda statiskt flödande omgivningen? Finns det skäl att ...

Av: Matilda Södergran | Konstens porträtt | 06 februari, 2012

Visionära rum

Vi behöver alla våra visionära rum. En förening hyr en lokal och verksamheten frodas. Ett företag bygger, växer och producerar. En församling lånar ett rum och samlar de troende. Ibland ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 06 augusti, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.