Feminism - befrielse eller tvångströja?

Eftertankar kring 8e mars, internationella kvinnodagenVärlden är full av tvångströjor. Är det bara att välja? Roma, du som tog vår frihet för att ge oss skydd och värn – nu, var ...

Av: Annakarin Svedberg | 11 mars, 2014
Essäer

"Tror han på sig själv och sanningen, han som förtvivlar?"

Tänker en skiss, ett fragment av bild utan disposition: Jag förstod att jag tillintegjort dagen. Bortsett från denna missberäkning var det inte speciellt anmärkningsvärt. Jag var ju inte olycklig. Mitt enda ...

Av: Göran af Gröning | 14 september, 2017
Utopiska geografier

Hegels dubbelansikte

Ingen filosof, med det möjliga undantaget av Wittgenstein, är så svår att närma sig som Hegel. Det har inte bara att göra med att hans idéer är både orginella och ...

Av: Anton Stigermark | 21 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Bay Stivina

En resa till Istrien (Kroatien)

Kroatien är ett turistland på stark uppgång. Bland svenskar är nu Kroatien det tredje populäraste semestermålet efter Grekland och Spanien och enbart i år har turismen dit ökat med 20 ...

Av: Björn Gustavsson | 19 oktober, 2017
Resereportage

Spel

Spel: Parafraser i konsten: Från Mona Lisa till Lara Croft

Image

Leonardo da Vincis målning Mona Lisa från början av 1500-talet är för många själva varumärket för konsten. Det är en tavla som alla känner igen och därför återfinns i otaliga tolkningar och parafraser. År 1919 gjorde till exempel Duchamp sin kända Mona Lisa när han på en reproduktion målade mustasch och getskägg och gav verket titeln L.H.O.O.Q.

Popkonstnären Andy Warhol har gjort silkscreentryck med Mona Lisa och surrealisten Salvador Dali ett självporträtt av sig själv som den välkända kvinnofiguren. Man behöver bara söka på nätet efter bilder av henne för att hitta otaliga fler exempel på parafraser inom konst, reklam och populärkultur.

Om Mona Lisa framstår som konstens portalfigur så är Lara Croft dataspelens kvinnliga ikon. Lara Croft, en välsvarvad kvinnlig Indiana Jones, gjorde entré med spelet Tomb Raider från 1996. Lara Croft var också en av de första dataspelkaraktärerna som gick upp på filmduken gestaltad av Angelina Jolie, vilket ytterligare grundlade hennes stjärnstatus i dataspelsammanhang. När konstnären Robert Nideffer år 2000 skapade en patch med namnet ”L.H.O.O.Q”, det vill säga ett litet program som ändrade originalspelet så att Lara Croft uppträdde i spelet med mustasch och getskägg, så var det ingen tillfällighet. Nideffer konsthistoriska parafras är tydlig både till Da Vinci och Duchamp. Skillnaden är att Niedeffers inte hämtar sin förlaga från konsthistorien utan från populärkulturens bildvärld.

Spel: World of Warcraft

World of Warcraft – en kulturyttring ur ett retrospektiv.

Image

Vi springer längs en skogsväg, omgivna av prunkande grönska och vilda djur, på jakt efter ett byte. Stämningsfull musik smeker mina öron och snart knarrar snön under mina läderskor. De snabba stegen lämnar spår efter mig och mitt djur Sidekick när vi plötsligt attackeras av ett troll. Sidekick ryter som det lejon hon är och försvarar mig från trollets enorma klubba. Mina förtrollade pilar viner snabbt och ljudlöst genom luften och in i hans jättelika kropp. Snart faller trollet döende mot den vita marken med ett skrik. Vi har segrat! Jag stjäl hans pengar och de saker som han har på sig och springer vidare mot nästa mål.

För två år sedan släppte spelföretaget Blizzard World of Warcraft (WoW), som nu är det största massive multiplayer onlinerollspelet i världen med cirka 9 miljoner spelare. I slutet av 2007 kom Medierådets varningsrapport "Att leva i World of Warcraft" och debatten om spelet startade, utan att egentligen förklara vad spelet är eller vad det går ut på. Frågorna kring genren onlinespel, dvs. att spela tillsammans med andra spelare runtom i världen, är många. Finns det till exempel några negativa sidor med spelandet och kan man se WoW som ett kulturellt uttryck? Och vad är det som lockar nya spelare i alla åldrar att bege sig in äventyr i den magiska världen varje dag? Svaret på den frågan kanske ligger i varför man började spela. 

Spel: Bioshock

bioshock.jpg
 

Atlas Shrugged inspirationskälla till hyperliberal utopi

Bioshock
Utvecklare: 2K Boston/2K Australia.
Förlag: 2K Games.
Plattform: PC, Xox 360.

Bioshocks designer Ken Levin inspirerades av Ayn Rands bok Atlas Shrugged när han formade berättelsen som ligger till grund för spelet. Ayn Rand är en förgrundsfigur inom objektivismen och förestod en hyperliberalism där förnuftet och den goda egennyttan skulle styra människors handlingar. Ken Levin är dock skeptisk till att det skulle fungera.

Spel · Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel

spanking_sl.jpg 

Scen ur Second life. 

Digitala vardagsknull

Spel
Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel.

Köpcentrumet Xcite ligger på Eventide Island i Second Life och är ett av många varuhus tillägnat köttets lustar. Xcite erbjuder sexhjälpmedel, sexiga kläder och även nya kroppsliga dekorationer som fontänorgasmer eller lyxigare varianter av penisar som spelarna kan utrusta sina avatarer med. När min karaktär Charlie Dieterle rör sig runt på Eventide Island får han flera sexuella inviter, de flesta ganska uppenbara och ointressanta. Men jag träffar en blåhårig transvestit som presenterar sig som Svetlana Singh och klagar på att alla vill vara så alternativa, hon tror att de flesta inte skulle göra samma saker i verkligheten. "De flesta fantiserar inte ens om det, de gör det bara för att de kan." Tillsammans promenerar vi in på ett par som ägnar sig åt spanking och som inte är helt oävna med vår närvaro. Många par gillar att göra det offentligt, i alla fall virtuellt.

Spel · Façade

facade.jpg 

Platt 3D-estetik för ikonkaraktärer 

Spel
Façade
Utvecklare: Michael Mateas och Andrew Stern
Plattform: PC, MAC
www.interactivestory.net

Façade är ett interaktivt drama i en akt där spelaren ska rädda ett sönderfallande äktenskap. Spelet börjar med att man besöker det unga och välbärgade paret Grace och Trip för cocktails och det visar sig snabbt att Grace och Trip har problem.

Spel · Censur, sex och spel

spel-4-v26.jpg 
Detaljer ur spelet PlayBoy Mansion. 

Censur, sex och spel

Spel

Detta är den andra artikeln av tre som handlar om sex och sexualitet i datorspel. Den första artikeln publicerades i Tidningen Kulturen #19, 2007.

År 2005 introducerade en grupp amerikanska senatorer ett lagförslag om skärpt kontroll av datorspel som säljs till minderåriga, för att skydda dem från olämpligt innehåll, som till exempel sex och våld.

Spel · Second Life Naughty America: The Game

sex-sl-2.jpg 

Sexuellt utforskande online

Spel
Second Life
Naughty America: The Game
Red Light Center
Sociolotron
Rapture Online

Sex är hett i spel idag. Många företag konkurrerar om att skapa sexspel för en vuxen publik för att få ta del av inkomsterna som spelen genererar. Red Light Center, Sociolotron, Rapture Online och Naughty America: The Game är välbesökta spelcommunityn för de spelare som söker sexuell spänning. De är spel som kretsar kring utvecklandet av relationer och som har en övergripande ramberättelse och har visat sig vara ett vinnande koncept när förlag vill locka spelarna.

Spel · Second Life

Stereotypa könsroller i en idealiserad värld

Spel
Second Life 

Att mötas, interagera, skapa nya världar, roa sig och öka sin status genom avatarernas egen­skaper eller framgångar attraherar hela tiden nya människor.

Second Life är en virtuell spelvärld som fungerar som mötesplats för tusentals människor över hela världen. Det är en chans att skapa en tillvaro där spelaren själv sätter upp sina förutsättningar för det liv denne vill leva utan att begränsas av arv eller miljö. Spelaren börjar spelet med att skapa sin avatar med olika förmågor, egenskaper och utseenden för att sedan interagera med andra människor i en virtuell spelvärld som i stort sett liknar vår egen. Möjligheten att skapa ett idealiserat alter ego och spelets sociala natur väckte intresse hos forskare tidigt. Second Life sågs som en plattform för socialkonstruktivistiska teorier om genus och identitet såväl som teorier om socialt kapital och gruppens betydelse.

Ur arkivet

view_module reorder
Sidenvägen

Bukharajudar i Sidenvägens knutpunkt

Den vida legendariska handelsvägen på land, Sidenvägen, sträckte sig från Nanking till Konstantinopel med otaliga förgreningar, så vem vet hur lång den sammanlagda sträckan var, men ett par år tog ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 16 oktober, 2015

Gynekologen

KVINNA MÖRDAD  - en löpsedel skymtar förbi. Några dar senare hajar jag till - GYNEKOLOGEN HÄKTAD. Köper bägge tidningarna - läser annars varken Aftonbladet eller Expressen. Gynekologen och jag kommer ...

Av: Else-britt Kjellqvist | Essäer om politiken | 14 juni, 2011

Eva Hanson – I takfläktarnas land

  Eva Hanson är krönikör och poet och står med båda fötterna djupt förankrade i verkligheten.   Oss emellan   En hårig härlig underarm fem centimeter från mitt ansikte skrynklig av lakans bruk Det kör ett tåg i ...

Av: Eva Hanson | Utopiska geografier | 03 september, 2012

En politisk ontologi? Om Giorgio Agambens Homo sacer

Vad skulle det innebära att tänka oss politikens ontologi? Som ett politikens ursprung? Före värdeomdömen och olika politiska ideologier och partier. Frågorna ställs av översättaren Sven-Olof Wallenstein i efterskriften till ...

Av: Marie Hållander | Essäer om religionen | 15 januari, 2011

En kamp mot tiden – om räddningsinsatserna i Budapest 1944

Raoul Wallenbergs insatser för att rädda judiska civila i Budapest under andra världskrigets slutfas är allmänt kända och väldokumenterade. Inte minst på grund av hans personliga öde som fått stor ...

Av: Benita Funke | Reportage om politik & samhälle | 10 juni, 2014

En porrkrönika från Loserförfattarfabriken del II

blivit lätt i bruksanvisning närmare stådd, ändå fastnade detta, penumbran bockade i lock om opp höjt ovanfört, palindromt är förstört ditt namn karbottnat på språk, tillrop, vilje, rikt; krypin plus ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 17 januari, 2012

Tommy Åberg

Vänlighet lönar sig.

Tommy Åberg är tillbaka som krönikör

Av: Tommy Åberg | Gästkrönikör | 29 november, 2016

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 07 november, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.