Tonsättaren Lucio Garau och livets stora gåvor

  Lucio Garau är en tonsättare från Sardinien i Italien som har komponerat många verk som speglar musiken och ljuden från hans hemtrakter. Inte så mycket för folkmusiken i sig, utan ...

Av: Guido Zeccola | 04 Maj, 2011
Musikens porträtt

Emmakrönika X jag tror mig existera i en blomma

vad kan mina tårar smaka, som nog hennes tårar, droppen som slutligen tidigt klarade separator, efter det min droppe jag fällde i världshav med tesil skilt, vilken hon tog upp ...

Av: Stefan Hammarén | 13 januari, 2009
Stefan Hammarén

Medvetenhet och praxis. Om Bengt Nerman

När jag i På avstånd och nära skriver om "synlägen", är de något som uppstått genom erfarenhet i specifika situationer: livserfarenhet, vari ingår det slags erfarenhet man får genom att ...

Av: Gunnar Lundin | 09 juni, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Mats Waltre. Nya dikter

Vad är poesi? Det är lätt att tänka på produkten – dikten på pappret. Att den ska vara vacker i någon mening, gestalta djup och så vidare. Men det är ...

Av: Mats Waltre | 09 juni, 2014
Utopiska geografier

Spel

Spel: Parafraser i konsten: Från Mona Lisa till Lara Croft

Image

Leonardo da Vincis målning Mona Lisa från början av 1500-talet är för många själva varumärket för konsten. Det är en tavla som alla känner igen och därför återfinns i otaliga tolkningar och parafraser. År 1919 gjorde till exempel Duchamp sin kända Mona Lisa när han på en reproduktion målade mustasch och getskägg och gav verket titeln L.H.O.O.Q.

Popkonstnären Andy Warhol har gjort silkscreentryck med Mona Lisa och surrealisten Salvador Dali ett självporträtt av sig själv som den välkända kvinnofiguren. Man behöver bara söka på nätet efter bilder av henne för att hitta otaliga fler exempel på parafraser inom konst, reklam och populärkultur.

Om Mona Lisa framstår som konstens portalfigur så är Lara Croft dataspelens kvinnliga ikon. Lara Croft, en välsvarvad kvinnlig Indiana Jones, gjorde entré med spelet Tomb Raider från 1996. Lara Croft var också en av de första dataspelkaraktärerna som gick upp på filmduken gestaltad av Angelina Jolie, vilket ytterligare grundlade hennes stjärnstatus i dataspelsammanhang. När konstnären Robert Nideffer år 2000 skapade en patch med namnet ”L.H.O.O.Q”, det vill säga ett litet program som ändrade originalspelet så att Lara Croft uppträdde i spelet med mustasch och getskägg, så var det ingen tillfällighet. Nideffer konsthistoriska parafras är tydlig både till Da Vinci och Duchamp. Skillnaden är att Niedeffers inte hämtar sin förlaga från konsthistorien utan från populärkulturens bildvärld.

Spel: World of Warcraft

World of Warcraft – en kulturyttring ur ett retrospektiv.

Image

Vi springer längs en skogsväg, omgivna av prunkande grönska och vilda djur, på jakt efter ett byte. Stämningsfull musik smeker mina öron och snart knarrar snön under mina läderskor. De snabba stegen lämnar spår efter mig och mitt djur Sidekick när vi plötsligt attackeras av ett troll. Sidekick ryter som det lejon hon är och försvarar mig från trollets enorma klubba. Mina förtrollade pilar viner snabbt och ljudlöst genom luften och in i hans jättelika kropp. Snart faller trollet döende mot den vita marken med ett skrik. Vi har segrat! Jag stjäl hans pengar och de saker som han har på sig och springer vidare mot nästa mål.

För två år sedan släppte spelföretaget Blizzard World of Warcraft (WoW), som nu är det största massive multiplayer onlinerollspelet i världen med cirka 9 miljoner spelare. I slutet av 2007 kom Medierådets varningsrapport "Att leva i World of Warcraft" och debatten om spelet startade, utan att egentligen förklara vad spelet är eller vad det går ut på. Frågorna kring genren onlinespel, dvs. att spela tillsammans med andra spelare runtom i världen, är många. Finns det till exempel några negativa sidor med spelandet och kan man se WoW som ett kulturellt uttryck? Och vad är det som lockar nya spelare i alla åldrar att bege sig in äventyr i den magiska världen varje dag? Svaret på den frågan kanske ligger i varför man började spela. 

Spel: Bioshock

bioshock.jpg
 

Atlas Shrugged inspirationskälla till hyperliberal utopi

Bioshock
Utvecklare: 2K Boston/2K Australia.
Förlag: 2K Games.
Plattform: PC, Xox 360.

Bioshocks designer Ken Levin inspirerades av Ayn Rands bok Atlas Shrugged när han formade berättelsen som ligger till grund för spelet. Ayn Rand är en förgrundsfigur inom objektivismen och förestod en hyperliberalism där förnuftet och den goda egennyttan skulle styra människors handlingar. Ken Levin är dock skeptisk till att det skulle fungera.

Spel · Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel

spanking_sl.jpg 

Scen ur Second life. 

Digitala vardagsknull

Spel
Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel.

Köpcentrumet Xcite ligger på Eventide Island i Second Life och är ett av många varuhus tillägnat köttets lustar. Xcite erbjuder sexhjälpmedel, sexiga kläder och även nya kroppsliga dekorationer som fontänorgasmer eller lyxigare varianter av penisar som spelarna kan utrusta sina avatarer med. När min karaktär Charlie Dieterle rör sig runt på Eventide Island får han flera sexuella inviter, de flesta ganska uppenbara och ointressanta. Men jag träffar en blåhårig transvestit som presenterar sig som Svetlana Singh och klagar på att alla vill vara så alternativa, hon tror att de flesta inte skulle göra samma saker i verkligheten. "De flesta fantiserar inte ens om det, de gör det bara för att de kan." Tillsammans promenerar vi in på ett par som ägnar sig åt spanking och som inte är helt oävna med vår närvaro. Många par gillar att göra det offentligt, i alla fall virtuellt.

Spel · Façade

facade.jpg 

Platt 3D-estetik för ikonkaraktärer 

Spel
Façade
Utvecklare: Michael Mateas och Andrew Stern
Plattform: PC, MAC
www.interactivestory.net

Façade är ett interaktivt drama i en akt där spelaren ska rädda ett sönderfallande äktenskap. Spelet börjar med att man besöker det unga och välbärgade paret Grace och Trip för cocktails och det visar sig snabbt att Grace och Trip har problem.

Spel · Censur, sex och spel

spel-4-v26.jpg 
Detaljer ur spelet PlayBoy Mansion. 

Censur, sex och spel

Spel

Detta är den andra artikeln av tre som handlar om sex och sexualitet i datorspel. Den första artikeln publicerades i Tidningen Kulturen #19, 2007.

År 2005 introducerade en grupp amerikanska senatorer ett lagförslag om skärpt kontroll av datorspel som säljs till minderåriga, för att skydda dem från olämpligt innehåll, som till exempel sex och våld.

Spel · Second Life Naughty America: The Game

sex-sl-2.jpg 

Sexuellt utforskande online

Spel
Second Life
Naughty America: The Game
Red Light Center
Sociolotron
Rapture Online

Sex är hett i spel idag. Många företag konkurrerar om att skapa sexspel för en vuxen publik för att få ta del av inkomsterna som spelen genererar. Red Light Center, Sociolotron, Rapture Online och Naughty America: The Game är välbesökta spelcommunityn för de spelare som söker sexuell spänning. De är spel som kretsar kring utvecklandet av relationer och som har en övergripande ramberättelse och har visat sig vara ett vinnande koncept när förlag vill locka spelarna.

Spel · Second Life

Stereotypa könsroller i en idealiserad värld

Spel
Second Life 

Att mötas, interagera, skapa nya världar, roa sig och öka sin status genom avatarernas egen­skaper eller framgångar attraherar hela tiden nya människor.

Second Life är en virtuell spelvärld som fungerar som mötesplats för tusentals människor över hela världen. Det är en chans att skapa en tillvaro där spelaren själv sätter upp sina förutsättningar för det liv denne vill leva utan att begränsas av arv eller miljö. Spelaren börjar spelet med att skapa sin avatar med olika förmågor, egenskaper och utseenden för att sedan interagera med andra människor i en virtuell spelvärld som i stort sett liknar vår egen. Möjligheten att skapa ett idealiserat alter ego och spelets sociala natur väckte intresse hos forskare tidigt. Second Life sågs som en plattform för socialkonstruktivistiska teorier om genus och identitet såväl som teorier om socialt kapital och gruppens betydelse.

Ur arkivet

view_module reorder
Stan kan emellanåt verkligen påminna om Amsterdam...

En helg i Göteborg

En weekendresa till Göteborg är alltid lika trevlig. Själv provade jag MTR:s nya expresståg Stockholm—Göteborg; en linje som har mycket bättre punktlighet än SJ-tågen och som dessutom, i 1 klass ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 13 april, 2017

Diktanalys av Solveig von Schoultz Födelsen

 FÖDELSEN   Maskrosornas drömbollar grät hela natten, på morgonen stod de ruggiga som döda fågelungar. Men gräset svällde med styva blad, Väpplingen samlade sötma med slutna ögon, Tyst skratt droppade från spireornas våta kransar.   Någon putsade vattnets ...

Av: Lejla Fazlic | Litteraturens porträtt | 07 december, 2013

Den svårartade godheten

Spirits Fixt av Hebriana Alainentalo Åren klyver tiden i oberäkneliga ytor. Klyver gamla ekar med sorgsens iver. Små och stora vresiga staplar av ord glimmar till och lägger sig ner för att driva fram över ...

Av: Hans-Evert Renérius | Utopiska geografier | 14 augusti, 2008

Alfred, Lord Tennyson Lätta Brigadens attack

En av poesins huvuduppgifter var länge att propagera för krigiska dygder som hjältemod, lydnad och självuppoffring. Poesin stod i militarismens tjänst. Ett svenskt paradexempel är Viktor Rydbergs Athenarnes sång, som börjar  Härlig ...

Av: Alfred, Lord Tennyson | Kulturreportage | 18 mars, 2014

Henri de Monfried

   Henri de Monfried Henri de Monfried - från pirat till poet Här uppstår poesin av sig självt, allt du behöver göra för att frammana den i konsten är att ge upp inför drömmarna. - ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om litteratur & böcker | 11 januari, 2007

Laokoon och hans söner. Källa Wikipedia

I Laokoongruppens grepp

Laokoon och hans söner i kamp med en jätteorm är en av konstens mest levande och dramatiska skulpturer. Det har funnits många som försökt efterlikna motivet med få har kommit ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 26 oktober, 2017

Erotiskkrönika 01

Den nakne spricker kroppen som spänt ut sina diktsandsfötterna i bortgåendets märkta yta. Ett tungt steg tidgenomfor skikningens glossistor, lagom den bakom steget fanns, denna kamrats som såg efter sig ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 17 juni, 2010

Biografiskt lexikon för Finland nu på nätet

Numren 710:1-4 i serien Skrifter utgivna av Svenska Litteratursällskapet i Finland är ett imponerande storverk: de fyra mycket bastanta delarna av Biografiskt lexikon för Finland, utgivna 2008-2011 med understöd av ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 09 december, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.