När devising tar sig an Ett drömspel

Jag blir upphämtad vid Östersund C av Teater Verbals producent Olle Olsson. Tillsammans åker vi till den konferensgård cirka en mil utanför centrala Östersund där Teater Verbal huserar sommaren 2011 ...

Av: Anna Nyman | 01 augusti, 2011
Reportage om scenkonst

Edgar Alla Poe och det sublima Antarktis

År 2009 fyller den amerikanske författaren Edgar Allan Poe tvåhundra år. Det uppmärksammas stort i USA och mindre i Sverige. Den store skräck- och deckarmästaren skrev bara en roman, Artur ...

Av: Bertil Häggman | 18 juli, 2009
Essäer om litteratur & böcker

Musiken - Västerlandets ödesfråga

  Pentagram av Hebriana Alainentalo I sin senaste bok, Sirenernas sång, har filosofen Eugenio Trías tagit sig an den västerländska historien utifrån musikens perspektiv. Ansatsen är lika spännande som svindlande. Genom en ...

Av: Eugenio Trías | 06 juni, 2010
Agora - filosofiska essäer

Den relativa maktens århundrade

Det 21:a århundradet kommer inte att bli det nya amerikanska århundradet som de nykonservativa förutspådde i slutet av 1990-talet. Kommer det i stället att bli det antiamerikanska seklet som den ...

Av: Pierre Hassner | 20 november, 2013
Essäer om samhället

Som djur



Image
Människor och andra djur kan systematiskt förvandlas till ting av andra människor
"Ni håller er med köpta slavar här. De har det sämst men skall ändå utföra det tyngsta arbetet; de blir behandlade som djur. Tänk om jag nu sa följande: Ge slaven frihet!" [You have among you many a purchased slave/Which like your asses and your dogs and mules/You use in slavish parts [...] Shall I say to you/ Let them be free...] Shakespeare (i Köpmannen i Venedig, akt IV, scen I) är långtifrån den enda som använt uttrycket "som djur". I den klassiska kritiken av hur människor behandlat andra människor genom koloniala projekt, krig, slaveri, utrensning, har begreppet djur flitigt brukats för att denotera fasansfullhet. Bilden av det mest skräckfyllda sammanfattas i det igenkännliga: Vi behandlades som djur. De blev behandlade som djur. 

Meningarna tycks fullständiga. Inget mer behöver sägas. Men det finns något mer att säga. Jag vill lyfta uttrycket "som djur" för att rucka på en grundpelare i ett synsätt jag kallar hyperexploatering av natur/djur och vars funktion är att dölja en brottsling och skyla över ett brott.

Att bli behandlad som djur kan syfta på att bli behandlad såsom djur behandlar andra djur. Djuren beter sig så, just så fasansfullt. Men få djur iscensätter massmord på de egna artmedlemmarna, krigar, håller dem i slaveri, förintar populationer. I huvudsak är detta specifikt mänskliga fenomen. Främst människor, tycks det, behandlar människor som djur i regel inte behandlar varandra (särskilt inte inom arten).

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

"De blev behandlade som djur" är i själva verket en ofullständig utsaga eftersom den döljer den verkliga agenten. Avsaknaden av agent i uttrycket "som djur" döljer en uråldrig legitimering för underordning och förtryck av andra människor och andra djur. I det enkla "som djur" lurar en förbisedd historisk relation.
Närmare bestämt den relation som lade en grund också för förhållandet mellan människor och människor: "Får inte en man i Europa göra vad han vill med sin boskap? Så bör han också kunna göra med sina män här, för överallt är dessa, med allt som tillhör dem, att betrakta som husbondens egendom, på samma sätt som oskäliga djur i Nederländerna." (Jan Pieterszoon Coen, en av grundarna av nederländsk kolonialism, enligt författaren Pramoedya Ananta Toer i Exile, sid 22)
Författaren J M G Le Clézio om Söderhavet: "Där det växte sandelträd högg man ner dem. Man fiskade ohämmat sjögurkor och valar, man massakrerade fåglar och havssköldpaddor. När det till slut bara fanns människor kvar gjordes de till slavar hos plantageägarna i Queensland och på Fiji och hos gruvägarna på Nya Kaledonien." (Raga, sid 91).

Att bli behandlad som ett djur, är att behandlas som de flesta djur har behandlats och behandlas av människor i de mänskliga kulturerna. Så som människor med makt har föreskrivit att djur behandlas, så kan också andra människor med mindre makt behandlas. På detta vis byggdes en viktig grundsten i den västerländska erövrarmodellen: djuren som den naturligt rättfärdigande referensen. Så som djuren så även de tillskrivet underordnade människorna.
Människor beter sig ännu som människor tror att (rov)djur beter sig, såväl inom sin egen art som mot andra arter. Och förväxlar på så sätt kultur och natur, valmöjlighet och nödvändighet. Den som inte vill ansluta sig till dem som tar avstånd från evolutionen, må finna sig i att också människan är ett djur. Människan är människa och djur; ett kulturdjur vars biologi gör det möjligt att välja vem människan vill vara. Detta val är inte determinerat till ett antingen - eller: vara rovdjur som löper amok (överordning) eller bytesdjur som flyr undan (underordning).
Det finns en annan bild och en annan berättelse; den som händelsevis till del förkroppsligas i elefanten, noshörningen, gorillan, sköldpaddan, delfinen. Representanter för långlivade, eftertänksamma, intelligenta, väsentligen icke-dödande djurkulturer som inte tar till flykten i första taget. Inte felfria, inte lika, men de facto djur. Djur samtidigt elefant, djur samtidigt människa. Släktskap och unicitet. Likhet och olikhet.

Människor kan inte bli djur, kan inte förvandlas till djur. Människor tillhör redan gruppen. Däremot kan både människor och andra djur systematiskt förvandlas till ting av andra människor. Och människor kan underlåta att resonera, känna, överväga - och välja. Låta bli att hantera sin speciella tillhörighet utan hellre förtala den gemensamma kategorin. Ta avstånd ifrån den, inte av välgrundade skäl, utan för att dölja de egna handlingarna och den egna friheten.
Fastän det är känt vem som av tradition utför de storskaligt brutala handlingarna mellan människa och djur och mellan människa och människa. Vem som av sed har utfört våldsamma handlingar mot de egna ovärderliga artmedlemmarna utan att vara i nöd; satte den råa komponenten i system; överförde det egna ansvaret för handlingen till dem som utsattes för den. Vem som alltjämt gömmer sig, pekar på de första offren, och skyller sina brott på naturens hårdhet och djurens förmenta brutalitet. 

Det var den, som äger de många underbara möjligheterna men ser bort från dem. Den, som tror sig vara ensam - och som därmed gör människan ensam på en av rika människor allt hastigare förbrukad planet, närmare bestämt med upp till fyrtio procent 2008 (Overshoot Day, New Economics Foundation/WWF). 
Att behandlas "som djur" är att behandlas som djur, människor och natur misshandlas av en elit av människor som också är djur. Att släppa taget om förnekelsen av tillhörigheten, och misslyckandet att hantera den, kunde vara ett steg till försoning och förlåtelse. Acceptera, erkänna - och förändra.
Så blev det möjligt att behandlas såsom exempelvis delfindjur behandlar sina egna och dem som, i deras ögon, är de främmande andra. Så blev det också möjligt för människor att gå egna självrespekterande vägar bredvid de andra djurnationernas rörelser.

Lisa Gålmark

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin 4

  Om Om

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 03 september, 2011

Herman Melville. Foto: Wikipedia

Herman Melville. Ball's Bluff : en drömbild (oktober 1861)

Erik Carlquist och Herman Melville.

Av: Herman Melville | Utopiska geografier | 03 juni, 2015

En livskraftig hundraåring: ”På spaning efter den tid som flytt”.

I mars 1913 fann Marcel Proust en förläggare som var villig att ge ut hans ”A la recherche du temps perdu” sedan flera andra hade tackat nej. Men Bernard Grasset ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 09 maj, 2013

Liten mening om val

Jag skulle kunna skriva ett öppet brev förstås, hoppas att kanske under frukostens förströelser ser Du just min lilla mening. Eller den elektroniska vägen in i regeringskansliet är alltid tillgänglig, förstås, alltid tillgänglig ...

Av: Linda Bönström | Gästkrönikör | 13 september, 2014

Agape og Eros

Liv, fortelling og melodrama Å ha et liv å leve er å leve i fortelling. Fortellinger har forteller, som er den som har en historie å fortelle. Historier har hendelsesforløp, og ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 oktober, 2014

ABBA de museala. En perverterad musik?

Thank you for the music. ABBA-musiken. Är det musik? Är det inte bara enkel sörja? Är det verkligen tonhöjd och tondjup? Är ABBA The music story, inte bara en vulgär ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 27 juni, 2013

Karen Blixen eller livet som konstverk

Huset låg öde. Skymningen höll på att sänka sig sakta över Rungstedlund och taknockarna avtecknade sig som vassa siluetter mot den mörknande himlen. Det var tomt och ödsligt som om ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 05 februari, 2012

De fyra stegen

Den 9 maj 2011 gick jag hem genom Finngatan i Lund. Jag säger "genom" därför att grönskan var sådan, att man kunde uppleva gatan som en tunnel. Det blev jag ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.