Adam Zagajewski – kronprinsen inom den polska poesin

Den polska kulturen i allmänhet (poesin, epiken, dramatiken, musiken, vetenskapen osv.) är, och har mycket länge varit, enastående vital. Inom litteraturen räcker det med att nämna några få: Czeslaw Milosz ...

Av: Carsten Palmer Schale | 25 augusti, 2012
Litteraturens porträtt

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna   Nina Bouraoui. Foto: Elisabeth Grate Bokförlag Jag plågas av att skriva om döden, jag kan inte skriva om sexualiteten, de båda ämnena tycks mig ...

Av: Thomas Nydahl | 05 januari, 2007
Litteraturens porträtt

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | 19 december, 2011
Utopiska geografier

Könets mystiker

Illustration av Guido Zeccola efter Beato AngelicoHermann Kesten, Joseph Roth och Albert Camus, med korridorförbindelse till André Gide, häckade en gång i tiden i en lägenhet på sjätte våningen i ...

Av: Bo I. Cavefors | 27 november, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Queerspel



 bully
Scen ur spelet Bully.
Queerspel

Efter att spelet Bully (recenserat i Kulturen 2006-12-08) kommit ut dröjde det inte länge förrän man på forumet gaygamer.net (en site för "boys who like boys who like joysticks") applåderade utvecklaren Rockstars nya spel, då spelare upptäckt att  Jimmy, protagonisten i Bully kunde flörta och hångla med sina manliga vänner.

Advokaten Jack Thompson, som driver ett enmanskorståg mot spelindustrin, såg det som ett utmärkt tillfälle att tala om det moraliska förfallet inom spelindustrin, medan den stora publiken mottog nyheten med jämnmod. Dock är det få utvecklare som är villiga att diskutera frågan om HBT-teman i spel. Det finns en stark lägga-locket-på-mentalitet i industrin på grund av en rädsla för att HBT-teman ska väcka starka negativa åsikter bland fans, de som inte uppskattar HBT-teman är ofta högljudda i sin avsmak.

Det är en vanlig uppfattning att det är unga heterosexuella män som driver spelindustrin framåt. Därför ställs frågan inför varje släpp som eventuellt riktar sig mot en annan grupp: Vill heterosexuella män spela det här spelet? I början av 1990-talet gjorde branschen några försök att nå ut till kvinnor med titlar som hade starka kvinnor i huvudrollen, bland annat Tomb Raider och Resident Evil. Den kommersiella framgången för bägge titlarna samt deras uppföljare har visat att män inte har något emot att spela kvinnliga karaktärer. Och det har även lockat fler kvinnor att spela även om det stora uppsvinget för kvinnliga spelare kom med det relationsorienterade The Sims.

 the_sims
Scen ur The Sims.
I USA har marknadsförare även uppmärksammat att HBT-gruppen är kapitalstark och villigt spenderar sina rosa dollar på produkter vars företag stödjer HBT-politik och deras kärnfrågor. Video- och datorspelindustrin har varit sena att hoppa på tåget. Maxis var först med att släppa titlar som marknadsförs mot gaypubliken. 2001 skapade spelföretaget Maxis historia när de sände en reklamfilm för sitt spel The Sims. Scenen visar en attraktiv 20-någonting-man som flirtar med en kvinna i en nattklubb. Hans uppmärksamhet fångas av en attraktiv man och han beslutar sig för att flörta med och dejta honom istället.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Spelet uppskattas av många spelare eftersom man i The Sims kan skapa vilka personligheter och romantiska- och familjekonstellationer man vill. Kanske är det första och hittills enda allvarliga försöket från spelindustrin att komma åt HBT-publikens pengar. I de flesta spel består den romantiska interaktionen av att kvinnor, som räddas av en man med en bestämd, fyrkantig haka, stöter på honom. Många spelar heterosexuella män i spel fastän de i verkligheten kanske har helt andra romantiska intressen och spelen är uppbygga kring manliga världar, ofta militära, kriminella eller polisiära där don´t ask, don´t tell-policyn har haft stort genomslag.

 fable
Scen ur Fable. 
Men det finns pengar att tjäna på att inkludera fler spelare. Antagligen kommer majoriteten av spelarna aldrig att vara intresserade av att spela HBT-karaktärer men i spelens värld är allt möjligt och lusten att få göra som man vill utan censur är större än oviljan att spela vissa karaktärer. Det visar sig i spel som The Sims och Fable som ger spelaren nästan obegränsad frihet. 2004 kom rollspelet Fable där man följer sin karaktär från vaggan till graven. Man spelar en från början anonym hjälte som är möjlig att forma som man vill, med personlighet, utseende, mål och även sexualitet. Spelaren kan uppvakta andra karaktärer, ingå äktenskap samt ha sex med dem utan att begränsas av kön eftersom alla smickras av att åtrås av en hjälte.

Spelet släpptes för PC och Xbox och blev snabbt en succé. Dene Carter, creative director för Lionhead Studios som har släppt spelet, menar att det var lättare att tillåta spelaren att göra vad den vill med sin karaktär än att bygga in hinder för att spela en HBT-karaktär. De handlar enligt honom inte om ett politiskt eller moraliskt ställningstagande från deras sida, bara om praktisk programmering. På Nintendos Game Boy Advance och DS har man tagit bort möjligheterna för homo- och bisexuell interaktion i sina spel. Nintendo har en lång historia av att göra familjetillvända spel som undviker teman som sex och sexualitet men idag känns det mest förlegat att de gör eftergifter för en konservativ amerikansk publik. 1988 släppte Nintendo sin censurpolicy som var i bruk fram till 1999, efter det började de förlita sig på industriella riktlinjer. Ett spel till nintendosystemet fick inte visa olagliga droger, tobak, alkohol, våld mot kvinnor, blod, grafisk våld eller sexuellt suggestivt eller explicit innehåll. Detta innebar att det var förbjudet att referera till homosexualitet eller transvestism eftersom de ansågs som sexuellt störande på samma sätt som våldtäkt, nakenhet eller prostitution.

Även i spel som inte är rollspel finns det hänvisningar till HBT-teman och kultur. Det finns en uppsjö av krigsspel där de manliga karaktärerna är så fästa vid varandra att deras förhållande gränsar till det amorösa. Och alla dolda skämt och referenser menat för dem som känner igen dem. Dessa teman och arketyper påminner om dem som ofta speglas i andra delar av populärkulturen som i Hollywoodfilm och TV-serier.

HBT-karaktärer i fightingspel leker med stereotypen om den homosexuella mannen som en vekling. Karaktärernas sexuella läggning hintas genom att de får fjolliga eller mjuka drag i en annars tuff, hård och stereotypt manlig karaktär. I många actionspel använder man fjolliga manliga karaktärer och transvestiter för att tillföra humor till spelet och de används för att lätta upp stämningen och göra spelet mer lättsamt. Men fastän många spelare uppskattar camp-karaktärer är det inte säkert att de uppskattar att spela öppet homosexuella. När nyheten om gayäktenskapet i Atari-spelet Temple of Elemental Evil spreds online fylldes diskussionsforum av spelare som klagade over att industrin tvingade på dem ofrivillig homosexualitet. 

Att driva med (främst manlig) homosexualitet har i Hollywood länge varit ett säkert kort för att få publiken att skratta och det används även av spelutvecklarna. I Grand Theft Auto: San Andreas säger poliserna i San Fierro saker som "Drop the soap, honey!" och "Lets wrestle to submission!" Skämt som anspelar på manlig homosexuellt sex och som fungerar som komiska mellanspel till uppdragen. 

Under 1990-talet fick den fjolliga karaktären med män som har uppenbara kvinnliga drag sällskap av det sexuella rovdjuret. Det kom spel där protagonisten var tvungen att vistas på gaybarer och interagera med transvestiter och homosexuella. Dessa miljöer visades ofta som ganska mörka och sjaviga där människor ägnade sig åt sina mörkaste lustar. Påfallande ofta används de i skräckspel eller actionspel med vuxna teman och ond, bråd död.  I skräckspelet Resident Evil Code: Veronica från 1995 är antagonisten Alfred Ashford, en transvestit som var besatt av sin döda syster.  

Våld mot HBT-personer återfinns i spelet Leisure Suit Larry från 1987 som sedan dess har fått flera uppföljare. Det är ett sexistiskt spel där man spelar en oattraktiv man som ska förföra och ha sex med attraktiva kvinnor. I de tidiga spelen kan Larry flörta med någon av de manliga gästerna men då blir han prompt ihjälslagen. Att möta anklagelse om att vara bög med våld förekommer även i andra spel men de blir allt ovanligare då spelbranschen blir mer och mer granskad och därmed rumsren.

Precis som i TV, exempelvis Jack i Dawsons Creek, finns det även en tradition, speciellt under 1990-talet, att ha HBT-karaktärer som välanpassade bikaraktärer som hjälper protagonisten. Dessa karaktärer är ofta välmenande men har sällan stora roller i äventyret. Sådana karaktärer finns bland annat i spelet Return of the Phantom och Full Throttle.

HBT-teman i spel har en svårtolkad utveckling för det var inte förrän i början av 2000-talet som det öppet talades om homosexuella karaktärer i mainstreamfåran av spelbranschen och vi har ännu inte fått en stor titel med en HBT-person i huvudrollen. Ofta förekommer HBT-teman som referenser för de redan frälsta eller som plumpa skämt. Men en sak är säker - det kommer att komma fler utvecklare som vill åt de rosa dollarna och kommer att försöka flörta med HBT-publiken för att få dem lägga sina pengar på just deras spel. Utvecklarna och förlagen vill ha en så stor kundbas som möjligt och som spelare vill jag ha så mycket valmöjligheter som möjligt att skapa min karaktärs personlighet och bestämma vem han eller hon ska bli kär i. A match made in heaven.

Calle Hedrén

Ur arkivet

view_module reorder

Tid, liv og virkelighetstydninger

I «Refleksjoner om identiteten til eksisterende (foreliggende) identiteter» tar jeg opp følgende ting av aporetisk art: At eksisterende entiteter forandrer seg over tid og at eksisteremde entiteter har en tendens ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 17 november, 2010

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

”Du har ställt flera frågor kring Kulturdepartementets direkta engagemang och närvaro…” Peace &…

Redan när Tidningen Kulturen publicerar min artikel ”Folkfesten som tänjer gränser för socialt medvetande” (16 juni 2012) har funderingen legat där och grott; det måste väl ändå vara mycket intressant ...

Av: Linda Bönström | Kulturreportage | 11 juli, 2012

Hermann Hesse

Hermann Hesses klassiker: Narziss och Goldmund

I Klas Östergrens nya roman I en skog av Sumak finns en parafras på kastanjeträdet i Herman Hesses roman Narziss och Goldmund. Precis som Östergrens roman som gått som följetong ...

Av: Ulf Nygren | Essäer om litteratur & böcker | 27 augusti, 2017

Richard Strauss - en tjuvaktig skata?

  Ariadne (Zerbinetta). Foto: Bettina Stoess/Deutsche oper Berlin Deutsche Oper i Berlin har under januari och februari frossat i Richard Strauss. Fem av hans operor har snurrat runt på repertoaren - "Salome ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 03 mars, 2009

Aase Berg. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tidskriften 10TALs poesifestival 2015

Årets upplaga, den 19:e, av Stockholms Internationella Poesifestival hade temat lyrik och musik. Tidningen Kulturen gjorde några nedslag i det stora och varierade programmet. Festivalen inleddes redan den 24 november ...

Av: Thomas Wihlman | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2015

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Närkontakt av tredje graden 

Av förekommen anledning bjuder vi på Vladimir Oravskys och Olle Ekstrands mästerliga filmanalys av Steven Spielbergs UFO-klassiker:   Konstnärens vilja att solidarisera sig med den tekniska vetenskapliga förändringsprocess som äger rum i ...

Av: Vladimir Oravsky | Utopiska geografier | 11 april, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.