Detalj ur omslaget till

Vad kan vi lära av Läsebok för folkskolan?

I ”Läsebok för folkskolan” – huvudlärobok för svenska skolbarn fram till 1960-talet – speglas tydligt hur ett samhälles rådande mentaliteter reproduceras när det gäller att smidigt infoga de unga i ...

Av: Björn Gustavsson | 13 juli, 2017
Björn Gustavsson

Jobbcoachen från Arbetsförmedlingen

Jag har aldrig träffat en sådan där jobbcoach från Arbetsförmedlingen som regeringen just nu satsar så stort på, men föreställer mig att deras uppgift går ut på att hjälpa människor ...

Av: Marja Beckman | 10 september, 2009
Gästkrönikör

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Från Harmonia Mundis cd

Jean-Philippe Rameau och baletten Les Indes galantes

;William Christie tolkar Jean-Philipppe Rameau i Paris nyöppnade konsertsal

Av: Eva-Karin Josefson | 04 augusti, 2017
Essäer om scenkonst

Hemingway. Foto: Pressbild

Litteratur: Ernest Hemingway - Klockan klämtar för dig



”Ingen människa är en ö”

Denna bok är vad man ofta vill kalla det högsta uttrycket för Ernest Hemingways romankonst.

Hemingway fick till och med beröm för kärleksscenerna mellan huvudpersonen Robert Jordan och Maria, inte Hemingways bästa litterära gren annars.
Ernest Hemingway
Klockan klämtar för dig
ISBN: 9789177424307
Översättning: Andreas Vesterlund. Efterord: Christian Ekvall
Förlag: Bakhåll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Hemingway. Foto: Pressbild

Hemingway. Foto: Pressbild

Den förväntade brosprängningen närmar sig genom partisangruppens kringgående rörelser över bergen, tyst genom förrädiska passager ner mot brofästet till ackompanjemang av plötsliga flyglarm. Och sedan, vila och väntan under ljumma nätter med himmeln som tak där stillheten i nattens skuggor är det enda urskiljbara tillståndet.

Ernest Hemingways mästerverk Klockan klämtar för dig i ny översättning av Andreas Vesterlund och med efterord av Christian Ekvall är romanen om det spanska inbördeskriget där partisaner stred mot general Francos Hitler- och Mussolinistödda arméer.

Huvudpersonen Robert Jordan är en amerikan som gått med för att hjälpa det spanska folket i deras kamp. Romanen utspelas under tre dygn i maj 1937. Jordan har order att ta sig in genom fiendens linjer och ansluta till en grupp partisaner för att med deras hjälp spränga en strategisk bro över en flod. Robert Jordans uppgift är gestaltad av Hemingway med hjälp av material genererat ur en verklig händelse där försöken gällde att spränga Argandabron vid slaget om Jarama 1937. Partisanernas motståndsgrupp med Jordan som sprängare rör sig in bakom fiendelinjerna för att utföra attentatet.

Rörelsen fram mot brosprängningen är långsam i litterärt tempo, gruppen förflyttar sig metodiskt allt närmare, samtidigt som dialogen mellan partisangruppen och den nytillkomne amerikanen går i vågor med toppar av motsättningar. Vem är han? Vem tar han order ifrån? Varför ska bron sprängas? Hur? Med vad? Hur mycket sprängmedel krävs, och med vilket tillvägagångssätt? Till detta växer kärleken mellan Robert Jordan och Maria, en kvinna i partisangruppen som är hårt sargad av kriget.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hemingway smider sakta intrigstålet, värmer det över öppen dialogeld under tysta nätter, låter intrigen klättra i bergen med smidiga rörelser ner mot brofästet. Berättelsen känns förvånansvärt långsam i sin framåtrörelse, mer saktfärdig än jag minns den från min förra läsning ett antal år tillbaka. Detta är inte till någon nackdel, snarare njutbart med ökad tung spänning i den förväntan som byggs upp.

Hemingway smider sakta intrigstålet, värmer det över öppen dialogeld under tysta nätter, låter intrigen klättra i bergen med smidiga rörelser ner mot brofästet.

Det är i vanlig Hemingwaystil sparsmakad dialog, renskalad från krimskrams och andligt överflöd eller kringgående mantelrörelser över betydelserna. Rakt och konkret, vilket skapar syrerikt tankerum och levande undertext.

Det är med förundran och beundran jag läser Ernest Hemingways skickliga gestaltning, oftast direkt skapad genom dialogen. Lärorikt, befriande, utan barlast.

For Whom The Bells Tolls var originaltiteln - Klockan klämtar för dig. Titeln är hämtad ur följande dikt av engelske barocklyrikern John Donne:

Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig,
varje människa är en del av fastlandet, en del av det hela.
Sköljdes en jordklump bort ur havet
skulle själva Europa minska i storlek,
och detsamma gäller en udde i havet,
liksom dina eller dina vänners ägor.
Varje människas död förminskar mig,
ty jag är en del av mänskligheten.
Och skicka därför aldrig bud att fråga
vem klockan klämtar för- den klämtar för dig

Som alltid äger Ernest Hemingways romankonst ett stort självbiografisk härledningsmaterial. Robert Jordan är naturligtvis den unge Ernest i fiktionen av sitt andliga alter ego som strider på partisanernas sida, vilket Hemingway som bekant också gjorde. I boken finns inlagda passager direkt skapade ur händelser i Ernest liv. Som att Hemingway återskapar ett avsked av sin far på stationen när han ska avresa för studier vid Oberlin när huvudpersonen Robert Jordan just ska kliva upp på tåget och fadern kysser honom farväl och säger: "Må Herren vaka mellan dig och mig medan vi äro borta från varandra".

När romanen kom ut 1940 trycktes den i en första upplaga av 135.000 ex, sedan kom ytterligare tryckningar, den första april året efter hade bokhandlarna sålt 491.000 exemplar av boken. Recensionerna var oavbrutna hyllningar, som på första sidan i The New York Times Book Review där J Donald Adams konstaterade att Hemingway skapat ett mästerverk, enligt recensenten den bästa, rikaste, djupaste och sannaste bok Hemingway någonsin skrivit.

Hemingway fick till och med beröm för kärleksscenerna mellan huvudpersonen Robert Jordan och Maria, inte Hemingways bästa litterära gren annars. Denna bok är vad man ofta vill kalla det högsta uttrycket för Ernest Hemingways romankonst, där höjder nås i berättandet som i sina bästa ögonblick äger allt vad konstruktion, romanbygge, stil, personteckning och dialog kan kräva då dessa tekniker genom den mästerliga hanteringen underordnas och försvinner och kvar lämnas endast den skickligt berättade, plågsamma och dramatiska historia om att spränga en bro bakom fiendelinjerna.

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
Karnevalståg från Moderna Museet 1968

Art Distribution – en omöjlig historia som fyller femtio år

Vi vet att vi lever i en värld där marknadskrafterna styr och ställer. Du måste, om du vill överleva, göra dig själv till ett varumärke, det vill säga om du ...

Av: Percival | Kulturreportage | 13 augusti, 2016

Bernadette och miraklet i Lourdes

Helgon finns i de flesta religioner och intresset för helgon har varit utbrett i alla tider. Inom olika kulturer har män och kvinnor betraktats som särskilt heliga och vördnadsvärda på ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 25 maj, 2014

”Även en värld som skapar sig själv, måste en gång ha blivit skapad.”

Under en resa i Indien i december 1993, arrangerad av Samuel Strandberg i Samuel Travels, kom jag till den lilla staden Rishikesh, där Ganges flyter ut ur Himalaya. Att vi ...

Av: Erland Lagerroth | Övriga porträtt | 04 oktober, 2013

Ingen rädder för vargen här…

”Who´s afraid of Virginia Woolf”, Mike Nichols filmatisering av Edward Albees pjäs som nyss visades på TV 2 är väl mest känd för att Elizabeth Taylor som Martha och Richard ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om film | 16 september, 2017

Humanismens historia

Illustration: Joakim Ceder Humanismen och den kristna etiken lyfts ofta fram som grunden för det västerländska samhället. Religionshistorikern Christer Hedin ser närmare på dessa traditioner och deras betydelse för dagens samhälle.I ...

Av: Christer Hedin | Essäer om religionen | 08 januari, 2011

Ester Henning och den skapande kraften

”Jag är den största konstnären”, förkunnar Ester Henning för världen. I romanfantasin ”Drömmen om Ester” fascineras Anna Jörgensdotter av hennes motstånd och okuvliga konstnärliga kraft. Författaren har närmat sig ett ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 02 november, 2017

Regler og regelstyring

Innledning Eksempler på aktiviteter som er regelstyrt, er sjakk og fotball: I det tjuende århundre dukket det opp filosofer som hevdet at språk er regelstyrt (Austin; Searle).Ut fra en oppfatning om ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 12 juni, 2013

Att fullgöra den plågande plikten – industrimusikens roll för individen i samhället

Einstürzende Neubauten sade tidigt i sin karriär, långt före de hade blivit det romantiskt anlagda band de inte utan finnes är idag, och medan de fortfarande gjorde en musik som ...

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 14 oktober, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.