Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Hemingway. Foto: Pressbild

Litteratur: Ernest Hemingway - Klockan klämtar för dig



”Ingen människa är en ö”

Denna bok är vad man ofta vill kalla det högsta uttrycket för Ernest Hemingways romankonst.

Hemingway fick till och med beröm för kärleksscenerna mellan huvudpersonen Robert Jordan och Maria, inte Hemingways bästa litterära gren annars.
Ernest Hemingway
Klockan klämtar för dig
ISBN: 9789177424307
Översättning: Andreas Vesterlund. Efterord: Christian Ekvall
Förlag: Bakhåll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Hemingway. Foto: Pressbild

Hemingway. Foto: Pressbild

Den förväntade brosprängningen närmar sig genom partisangruppens kringgående rörelser över bergen, tyst genom förrädiska passager ner mot brofästet till ackompanjemang av plötsliga flyglarm. Och sedan, vila och väntan under ljumma nätter med himmeln som tak där stillheten i nattens skuggor är det enda urskiljbara tillståndet.

Ernest Hemingways mästerverk Klockan klämtar för dig i ny översättning av Andreas Vesterlund och med efterord av Christian Ekvall är romanen om det spanska inbördeskriget där partisaner stred mot general Francos Hitler- och Mussolinistödda arméer.

Huvudpersonen Robert Jordan är en amerikan som gått med för att hjälpa det spanska folket i deras kamp. Romanen utspelas under tre dygn i maj 1937. Jordan har order att ta sig in genom fiendens linjer och ansluta till en grupp partisaner för att med deras hjälp spränga en strategisk bro över en flod. Robert Jordans uppgift är gestaltad av Hemingway med hjälp av material genererat ur en verklig händelse där försöken gällde att spränga Argandabron vid slaget om Jarama 1937. Partisanernas motståndsgrupp med Jordan som sprängare rör sig in bakom fiendelinjerna för att utföra attentatet.

Rörelsen fram mot brosprängningen är långsam i litterärt tempo, gruppen förflyttar sig metodiskt allt närmare, samtidigt som dialogen mellan partisangruppen och den nytillkomne amerikanen går i vågor med toppar av motsättningar. Vem är han? Vem tar han order ifrån? Varför ska bron sprängas? Hur? Med vad? Hur mycket sprängmedel krävs, och med vilket tillvägagångssätt? Till detta växer kärleken mellan Robert Jordan och Maria, en kvinna i partisangruppen som är hårt sargad av kriget.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hemingway smider sakta intrigstålet, värmer det över öppen dialogeld under tysta nätter, låter intrigen klättra i bergen med smidiga rörelser ner mot brofästet. Berättelsen känns förvånansvärt långsam i sin framåtrörelse, mer saktfärdig än jag minns den från min förra läsning ett antal år tillbaka. Detta är inte till någon nackdel, snarare njutbart med ökad tung spänning i den förväntan som byggs upp.

Hemingway smider sakta intrigstålet, värmer det över öppen dialogeld under tysta nätter, låter intrigen klättra i bergen med smidiga rörelser ner mot brofästet.

Det är i vanlig Hemingwaystil sparsmakad dialog, renskalad från krimskrams och andligt överflöd eller kringgående mantelrörelser över betydelserna. Rakt och konkret, vilket skapar syrerikt tankerum och levande undertext.

Det är med förundran och beundran jag läser Ernest Hemingways skickliga gestaltning, oftast direkt skapad genom dialogen. Lärorikt, befriande, utan barlast.

For Whom The Bells Tolls var originaltiteln - Klockan klämtar för dig. Titeln är hämtad ur följande dikt av engelske barocklyrikern John Donne:

Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig,
varje människa är en del av fastlandet, en del av det hela.
Sköljdes en jordklump bort ur havet
skulle själva Europa minska i storlek,
och detsamma gäller en udde i havet,
liksom dina eller dina vänners ägor.
Varje människas död förminskar mig,
ty jag är en del av mänskligheten.
Och skicka därför aldrig bud att fråga
vem klockan klämtar för- den klämtar för dig

Som alltid äger Ernest Hemingways romankonst ett stort självbiografisk härledningsmaterial. Robert Jordan är naturligtvis den unge Ernest i fiktionen av sitt andliga alter ego som strider på partisanernas sida, vilket Hemingway som bekant också gjorde. I boken finns inlagda passager direkt skapade ur händelser i Ernest liv. Som att Hemingway återskapar ett avsked av sin far på stationen när han ska avresa för studier vid Oberlin när huvudpersonen Robert Jordan just ska kliva upp på tåget och fadern kysser honom farväl och säger: "Må Herren vaka mellan dig och mig medan vi äro borta från varandra".

När romanen kom ut 1940 trycktes den i en första upplaga av 135.000 ex, sedan kom ytterligare tryckningar, den första april året efter hade bokhandlarna sålt 491.000 exemplar av boken. Recensionerna var oavbrutna hyllningar, som på första sidan i The New York Times Book Review där J Donald Adams konstaterade att Hemingway skapat ett mästerverk, enligt recensenten den bästa, rikaste, djupaste och sannaste bok Hemingway någonsin skrivit.

Hemingway fick till och med beröm för kärleksscenerna mellan huvudpersonen Robert Jordan och Maria, inte Hemingways bästa litterära gren annars. Denna bok är vad man ofta vill kalla det högsta uttrycket för Ernest Hemingways romankonst, där höjder nås i berättandet som i sina bästa ögonblick äger allt vad konstruktion, romanbygge, stil, personteckning och dialog kan kräva då dessa tekniker genom den mästerliga hanteringen underordnas och försvinner och kvar lämnas endast den skickligt berättade, plågsamma och dramatiska historia om att spränga en bro bakom fiendelinjerna.

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.