Musikaliska möten i Helsingfors

"Den största ansamling hipsters som Helsingfors någonsin skådat", svarar jag när min finska vän frågar vad jag tänker skriva. Hon skrattar och rättar mig: "Nej, det måste varit när Arcade ...

Av: Jonatan Spejare | 22 augusti, 2010
Kulturreportage

Finns de nån Gud tror du? ett reportage från brofästet

Vi satt på cementplattformen under bron, jag och Tinny. Den höga bron över forsen. Det blåste jävlar och därnere var allt äckligt. Drick sa jag. Jag dricker ju sa hon ...

Av: Benny Holmberg | 05 juli, 2012
Agora - filosofiska essäer

Sprida konst med datavirus

Jag minns ett datavirus som drabbade min hemdator Amiga 500 i slutet av 80-talet. På skärmen kunde man läsa: “Something wonderful has happened Your AMIGA is alive !!! and, even ...

Av: Mathias Jansson | 11 april, 2014
Essäer om konst

TUPP - en scenkonstfestival med stora ögon inför världen

Jag såg nyligen Françoise Sagans debutpjäs "Slott i Sverige" på Dramaten. Det var en bra uppsättning: snygg inramning och gedigna skådespelarinsatser. Efteråt kände jag ändå en viss tveksamhet. Det fanns ...

Av: Tim Andersson | 22 april, 2010
Kulturreportage

Martti Soutkari. Foto: Lena Soutkar

Litteratur: Martti Soutkari - Denna sida upp



Stark poetisk återkomst

Martti Soutkari är tillbaka med diktsamlingen Denna sida upp. Det är bitvis en stark uppvisning av en erfaren poet där det skickliga handlaget och det rika språket firar självklara triumfer. 
”Var kan jag finna en plats där jag inte bär på mig själv som en säck av minne”
Martti Soutkari
Denna sida upp
ISBN: 9789172474093
Förlag: ellerströms

Klicka här för att finna information hos Bokus apropå den här boken. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Martti Soutkari. Foto: Lena Soutkar

Martti Soutkari. Foto: Lena Soutkar

Efter 23 års uppehåll återkommer Martti Soutkari med en mångfacetterad närvaro i diktsamlingen Denna sida upp. Nu med nya lägen att göra avtryck i. Det är hans femte diktsamling sedan hans debut. Soutkari har tidigare gett ut Sediment 1983, Provkarta 1985, Hc.o3 1988, Inlandsisen 1992. Han ingick i den så kallade Malmöligan där medlemmar som Lukas Moodysson, Kristian Lundberg, Per Linde, Clemens Altgård, Håkan Sandell ingick. De kallades 'litterära ligister' och 'poesins unga vildar'. De beskrev sig så här:

”Vi är Per Lindes fingerlösa nitade läderhandske. Vi är Clemens Altgårds runda schackspel. Vi är Kristian Lundbergs beställda Bonniers-taxi. Vi är Håkan Sandells sista vernissagedrinksplastmugg fylld med t-sprit. Vi är ibland också Lukas Moodyssons gamla underbarnsskolväska med elektriska strutsägg och Love Lappalainens snygga blå uniform och på senare tid också Martti Soutkaris tysttyska atombombsjodtablett.”

Martti Soutkari är tillbaka med diktsamlingen Denna sida upp. Det är många uppslag och trådar i en sökande känsla över denna nya diktsamlings texter. Det är bitvis en stark uppvisning av en erfaren poet där det skickliga handlaget och det rika språket firar självklara triumfer. Som insikterna om det konstnärliga skapandet:

”Inbillningskraften svävar, flyger
lyfter på utspända vingar
tankeförmågan gräver, borrar
schaktar tunga massor.

Det ena ger lätta, skimrande
syner, ständigt förnyade bilder
den andra skapar varaktiga
bärande strukturer

Men när de möts frigörs
energi! starkare än solen
lyser partikelströmmarna
i synapsernas nätverk”

Ett annat exempel är när diktarjaget önskar se en öppning i en passage i sitt skapande?(en sista gång?) Som om något kvalificerat och viktigt är på väg att ta slut i en olycksbådande och alarmerande förlust.(en förmåga?) Ett seende han riskerar att förlora i skrivandet? Eller ett djup han inte längre hittar. Att han önskar få se det en enda gång till. Det är en av diktsamlingen absolut skarpaste och nästan självlysande passager:

”Skarpa motvändhet, intets äventyr
för mig till beskrivlighetens gräns
låt mig spegla mig en stund i djupet
det hisnande snittet som aldrig återkommer”

Övergripande kan man säga att diktsamlingen till karaktären antar flera skepnader, som mystikens, naturlyrikens, här och var också med metapoetiska reflektioner och en del starka passager med självbiografiskt anslag. Innan dess frågar diktarjaget sig själv var han kan avhända sig det baktunga släpandet av en personlig barlast:

”Var kan jag finna en plats där jag inte
bär på mig själv som en säck av minne”

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och som dikten nedan där en viss melankoli kring (diktar-?)återkomsten och kanske minnet av ett 'förr' kan uttolkas med den annalkande döden som bortre avgränsning:

”Många årtiondens färd mot natt...
I skuggan av den stora blodboken
ser jag gräset växa allt högre
och fontänens vattenstrålar långsamt stelna
till bågar av is
Vännerna har gått hem,
solen har gått ner.
Men innan det slutgiltiga mörkret
måste jag genomkorsa
det oändliga blå”

Här finns siktet in i de riktigt djupa essenserna av existensens legeringar, i livet, i naturen, bortom detta närvarande. Det är bitvis en mycket stark diktsamling med hisnande djup och tung bäring. Men här finns också en viss sökande ton som ibland ger intrycket av många uppslag som inte riktig fullföljs.

Martti Soutkari föddes i Helsingfors 1958 och har varit bosatt i Malmö under många år.

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Kvinnor som gnor – Intervju med Gittan Jönsson

Årets Henry Mayne-pristagare heter Gittan Jönsson. Priset instiftades 1991 av Birgit Rausing och hennes man Gad Rausing till minne av Birgit Rausings far konstnären Henry Mayne. Pristagaren utses vartannat år ...

Av: Katinka Kant | Konstens porträtt | 07 augusti, 2013

Collografi gör gott för själen

Kärt barn har många namn. Jag får en känsla av att det ter sig så för konstnärerna som uttrycker sig genom collografi – eller collagrafi, alternativt limtryck, som denna tryck- ...

Av: Marit Jonsson, Formom | Essäer om konst | 16 februari, 2012

Curved Cosmos Seen as Virtually Flat in the Universe: A Scaling Agreeing with…

  Truth spirit, enlighten and guide our researchOh Mary conceived without sin pray for us that have recourse to you A metaphysical geometrical representation of a curved cosmos seen through a flat ...

Av: Piero Benazzo | Essäer | 13 december, 2010

Den nya tidens skräck

  Den nya tidens skräck Dagens skräckscen kan man dela upp i mainstream och underground. Undergroundscenen exploderade egentligen redan år 2001 med Fred Vogels ökända August Underground, en nihilistisk sadism vars ...

Av: Magnus Blomdahl | Essäer om film | 18 september, 2007

Stefan Whilde

Livets mening på begriplig dialekt

Jag har en sommarstuga strax utanför en sydskånsk stad. Stugan ligger i en bortglömd by. Byn finns inte med på någon karta. Den blott och bart existerar, kan man säga ...

Av: Tidningen Kulturen | Stefan Whilde | 01 augusti, 2015

7. Nils-August

Ahh! Det där satans julpyntet, hur länge ska man stå ut med det, egentligen? Nu satte det fälleben på honom också, det var droppen! Han låg på köksgolvet och kom vare ...

Av: Nils-August | Lund har allt utom vatten | 27 januari, 2012

Samurajkaraktärens givne arvinge, Keigo Kasuya, talar om sin senaste rollprestation i filmen Caterpillar.

  När det gäller regiansvarig för "Caterpillar" är det Kôji Wakamatsu (född 1936) började att regissera 1963 har idag gjort över 100 filmer (första titeln var "Hageshii onnatachi"). Förutom att ha ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 02 februari, 2011

Det ledande skiktet av en högkultur som väntar på barbarernas invasion

illustration Sabina A kterDahl Det ledande skiktet av en högkultur som väntar på barbarernas invasion Konstantinopel utlöste diktarinspirationen hos 1800-talets Gerard Nerval, Chateaubriand, Lord Byron och Flaubert – och har ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 13 november, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.