Skulptur av fallos i Pompeji

Sapfo och Catullus som antika inspiratörer

Carsten Palmer Schale om den erotiska poesin i antiken: Sapfo och Catullus.

Av: Carsten Palmer Schale | 13 oktober, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Målarexorcistens demoner

Om Pierre Klossowskis utställning Roberte Ce Soir, Schinkel Pavillon, Berlin.

Av: Tim Schmidt | 17 Maj, 2017
Essäer om konst

Den utopiska socialismen

De utopiska socialisternas ädla ideal var inte tillräckligt för att skapa ett jämlikt samhälle, hävdade Marx och Engels, som i stället baserade sin kommunistiska vision på handfasta teorier utifrån produktionsförhållanden ...

Av: Björn Gustavsson | 10 oktober, 2009
Essäer om politiken

Three ladies in Cairo. Del VI. Dark ages

Min mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor, min mormorsmor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den ...

Av: Anne Edelstam | 25 juli, 2014
Utopiska geografier

Litteratur: Paul Auster J.M Coetzee; Här och nu. Brev 2008 – 2011



Ord från två verkligheter

ett roande och intellektuellt samtal i brevformPaul Auster J.M Coetzee
Här och nu. Brev 2008 – 2011
Översättning av Ulla Roseen
Bonniers

Det är ett pågående samtal mellan två författare, det är några huvudflöden, som om skrivande, sport och politik, ett antal biflöden om vardagsbestyr, resor, fysiska möten och geografiska platser. Jag vet ingenting om hur samtalet började, jag vet inte heller något om fortsättning och vidare sammanhang. Om detta säger ingen någonting; det som går att säga med bestämdhet är att formgivningen av boken av Sofia Scheutz är genial och vacker.

Det märks med tydlighet att det rör sig om skilda karaktärer och två temperament, Auster är mera livlig och lättsam, Coetzee mera torr och saklig, ingen av de båda kan anklagas för humor, ibland när det kliniska tar över dialogen och abstraktionsnivån blir avsevärd, då tänker jag på farfars ord” jag ska gå ut och ta några ord med sågbocken”, jag vet inte riktigt vad han menade, möjligen något om träaktighet och svårigheter att föra ett samtal. Detta samtal är i många avseende grundligt, långsamt och reflekterande, särskilt när det gäller skrivandet, författarrollen och föreläsandet är det mycket givande läsning. Däremot är det obegripligt att Paul Auster ägnar sådan energi åt litteraturkritiken, det verkar helt missriktat. Ofta är samtalet hövligt och avmätt, det förekommer inga utfall, de är aldrig privata, men ofta personliga, det är ofta Paul Auster, som bidrar med detta. John Maxwell Coetzee älskar att vända tillbaka till tidigare brev; utveckla, belysa ytterligare och komma med nya infallsvinklar, det kan gälla både litteratur och film. Ett namn som återkommer är Samuel Beckett, som man förstår har betytt mycket för båda.

Ordet förändring skriver båda om, det förefaller som de båda på flera områden hyllar det bestående och de strukturer som finns, teknologiska förändringar är något de värjer sig mot; Paul Auster berättar med stor glädje om en manuell skrivmaskin, Olivetti Lettera 22, som han burit från verkstaden på Manhattan till sitt Brooklyn, den har fått en komplett översyn för 275 dollar. Han njuter omåttligt åt maskinens design och av känslan att arbeta med tangentbordet. Det är sådana glimtar, liksom när Auster berättar om sin smörgåsbutik, om personalen, som har ett ord för alla och om kundernas repliker, eller när Auster oroar sig för Coetzees sviktande och bristfälliga sömn, det är då samtalet får liv och dynamik och inte bara blir en uppvisning av kunnande och tröttsamma detaljer inom skilda fält.

 

Bo Bjelvehammar

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Inge Schiöler – Den västsvenske färglyrikern

Stränderna stiger i evig renhet ner pärlemorsvala av sandsom i var skiftande minsta skärva serspeglat himmelens land. Mångfald, enhet är stigen ingen går,ljus som bretts ut av en handsom allt att tyda ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 09 januari, 2013

Du är absolut

Jag står långt från dig världna blom, finns inget jag mer hade än doftat mig knarkad på dig, din lekamen gör mig blind i bästa, ser dig vackra för allt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 18 mars, 2013

I am still on a stage playing with ideas - A conversation with…

Kaia Hugin is a Norwegian visual artist – here is her website: www.kaiahugin.com – whose “Motholic Mobble” (2008-2013), a series of eight surreal, magical and utterly surprising short videos, has undoubtedly revealed ...

Av: Gianluca Pulsoni | Övriga porträtt | 02 september, 2014

Den internationella läskunnighetensdagen

Lördagen den 8 september, firar varje rättrogen ”etnisk svensk”, för att använda mig av Fredrik Reinfeldts terminologi, Internationella läskunnighetsdagen. Yes meine Damen und Herren, i dag firar vi Internationella läskunnighetsdagen ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 07 september, 2012

Att läsa in människor i sin egen värld

  Så marxist jag är har jag ett fortsatt starkt intresse för historiska personligheter men också hur mer vanligt folk tänker när de gör som de gör. Helt vanliga är de ...

Av: Christer B Johansson | Essäer | 14 juli, 2011

Från utställningen 24 Spaces – en kakafoni på Malmö Konsthall 2013

Illusioner av föränderlighet inom konstens ramar

Vad är konst? Vem skapar den? Benny Holmberg diskuterar konstverkets tillblivelse genom de tre aktörerna konstnär, konstverk och betraktare. Föränderlighet, identitet, rörelse och tid, svaret som ständigt glider undan, men ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 08 mars, 2015

Kolonisterna på Lappmarksmyrarna

Per Albin Andersson. Foto: Familjen I första numret av Tidningen Kulturen 2008 skrev Lilian O. Montmar en artikel under titeln: Eskilstunakolonister på gungfly i Västerbottens väglösa land. I förra påsken hittade ...

Av: Per Albin Andersson | Reportage om politik & samhälle | 14 augusti, 2008

Vårt egentliga ansiktsuttryck är fördolt

HETERONYMENS DRÖM Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att de inte glömmer mig. Som en Victor Eremita klär jag mig på ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 21 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts