Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | 25 april, 2016
Musikens porträtt

Det var en slump

Vi hade handlat båda två men i olika affärer. Mina kassar var fyllda med mat och hans med vin och en flaska vodka. Vi hade inte sett varandra på fjorton ...

Av: Björn Augustson | 12 januari, 2012
Gästkrönikör

Veckan från hyllan, Vecka 34-2012

Det rasar just nu en initierad debatt om Raoul Wallenberg. Var han verkligen en sådan hjälte, romantiseras han inte helt oförtjänt? Var det i själva verket inte så att det ...

Av: Gregor Flakierski | 18 augusti, 2012
Veckans titt i hyllan

Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

Litteratur: Einar Askestad; Nya ordstäv



Den som har tro vet mer

Einar Askestad har tidigare utkommit med nio böckerEinar Askestad
Nya ordstäv
MBM Förlag

 

Vad är ett ordstäv?

Egentligen vet väl varje människa det, men det är många bud på svaret. I förordet till sin bok Nya ordstäv ger oss Einar Askestad några benämningar och definitioner:

″Folkliga talesätt, gärna dråpliga, burleska, grova och subtila på samma gång. Tänkespråk, ofta omedelbara, ofta undflyende, i bästa fall samtidigt, ett slags sentenser, som kan vetta mot ordspråk, ibland mot nonsens.″

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Låter sig sägas. Men vad händer när författaren samlar närmare tusentalet egenformulerade ordstäv i en enda volym, på över 260 sidor? Under ″kapitelrubriker″ som ″Det begav sig″, ″Mor och far″ (tidigare publicerade i Tidningen Kulturen), eller ″Kontentan av ett liv″.

Sammantagna framträder enradingarna – homogena i formen, men ofta disparata i utsagan – som en berättelse, en verbal ruinstad ovanför ett livs fördolda hålrum. En både sorglustig och till sist bara sorglig berättelse.

Det inledande ″kapitlet″ är lustigt nog. ″Det begav sig″ återbrukar den traditionella ordspråksskattens persongalleri: gumman, prästen, bödeln, drängen etc – och givetvis folklorens ″huvudkaraktär″, flickan, hon som ju alltid sa något. Här hos Askestad redan på de första sidorna snävt socialt definierad, degraderad: ″Går även att kavla med, sa pigan.″ – ″Nu så, sa pigan, sära på bena.″

På boksidans kyska vita fält, stenhugget i serif-typsnittets moderna elegans, ter sig detta mest som reminiscenser från drängstugans tankevärld och magkänsla. Tagna var för sig – som ju alltid ordstäv brukar tas – blir dessa Askestads återkopplingar till det svenska 1800-talets könspolitiska Jurassic Park ganska håglösa, och därför harmlösa, provokationer.

Men snart nog tar berättandet över. Som det ska vara i vår postmoderna samtid, där ju kravet på ″berättelse″ ställs i alla möjliga och omöjliga sammanhang: på USA:s president, på F!, på livet självt, till och med på TV-serier. ″Handlingen″ i kapitlet ″Gun och Sven″ (i ett stiliserat spanskt turisthelvete) spelas upp i enradingar där författaren inte ens försöker dölja att han här totalt struntar i allt aforististiskt finlir. ″Gun och Sven går in i snabbköpet.″ – ″Gun klämmer på tomater, Sven har fastnat bland spritflaskorna.″ Kom igen, Lasse Åberg, allt är förlåtet!

Desillusionen och misantropin djupnar i kapitlet ″Förberedeler för festen″, där Askestad tycks liksom räddningslöst alienerad i vårt rigoröst gränslösa svenska samhälle: ″Vi lever över våra tillgångar, sa kronofogden.″ – ″För den gränslöse fanns enbart hinder.″ – ″Sådant är livet, man vänder andra kinden till och ingenting hände.″

Bokens tre avslutande kapitel fyller läsaren med medkänsla, över författarens uppenbara vantrivsel i tillvaron – liksom över ordstävsformens allt tydligare begränsningar när det gäller att gestalta denna vantrivsel litterärt. ″C.V.″, ″Don Juan″ och ″Kontentan av ett liv″ är var för sig titlar helt adekvata för romaner. Det bultande hjärta som vill ut i världen, ingå i mänskligheten, få livsnäring, är inte mycket hjälpt av ordstäv som ″Prat undviker prat genom prat″, eller ″Kompromissen är ingens″. Slutligen återstår väl bara den eviga sanningen(?) ″Den som har tro vet mer″.

 

Leif Janzon

Ur arkivet

view_module reorder
Carl-Henning Wijkmark. Foto: Carl-Henning Wijkmark

”Allting har ett pris, bara människan har ett värde”

Min första kontakt med Carl-Henning Wijkmark blev läsningen av "Dressinen", där efter kom "Jägarna på Karinhall" följd av "Den svarta väggen", "Den moderna döden" som redan är en klassiker och ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 november, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | Essäer om politiken | 09 juli, 2015

Janne Karlssons satyr

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 06 december, 2010

Turism som draglok

Det är lika bra att erkänna från början. Jag är ett turistiskt freak. Det innebär att jag sällan kan resa utan att turism som fenomen spökar i bakgrunden av mina ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 30 juli, 2012

En supernova av ljud

Tidningen Kulturen ger sig ut i den inre rymden och möter ljudpsykonauterna i Vrakets Position. Även om man är helt omgiven av musik kan man ibland känna en saknad. En diffus ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 17 februari, 2014

Svenska bilderbokskonstnärer från Adelborg till Adbåge

Barn har en inneboende drivkraft att upptäcka världen. Ordens magi i sagor och berättelser är viktiga för utvecklingen. Olika tider har gett olika svar på frågan vad en barnbok är ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 31 juli, 2013

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.