”Gravest Hits” – de två första singlarna i form av en tolvtums-EP

Bandet som Gud glömde men som Djävulen älskade

Med Peter Sjöblom som ciceron återvänder Tidningen Kulturen till det sista sanna rock'n'roll-bandet The Cramps.

Av: Peter Sjöblom | 09 Maj, 2015
Essäer om musik

Isabella Lundgren

Den osjälvständiga individen och den bedrägliga gruppmentaliteten

Självkännedom och kritiskt tänkande gör oss mindre lättmanipulerade. I en tid där vi allt oftare löper risken att manipuleras och förledas av de som utövar makt över oss, är detta ...

Av: Isabella Lundgren | 27 juli, 2017
Essäer om politiken

Riva ner och bygga nytt – eller hur man demolerar en konstinstitution

I hörnet står en maskin som snurrar ett järnklot runt sin egen axel. Varje gång järnklotet träffar betongväggen i galleriet ryker dammet och murbruk faller ner på golvet. Som en ...

Av: Mathias Jansson | 22 december, 2014
Essäer om konst

"hennes sanna namn är att vara någon annan". Intervju med Bo Gustavsson

Att en oanständig bok samtidigt kan vara den vackraste... det är något fullständigt skandalöst. För mig som tidigare läst Bo Gustavssons böcker (dikter, essäer, etc.) ter sig Howdy, jag är ...

Av: Guido Zeccola | 30 april, 2013
Litteraturens porträtt

Litteratur: Petter Alexis Askergren; 16 rader



Den unge Petters … självbiografiska rader

 Petter är en av de mest inflytelserika textförfattarna i musikbranschen och 38 år gammal har han hunnit bli en veteran inom svensk hiphop.

Petter Alexis Askergren
16 rader
Brombergs

 

Några sidor in i den här boken kopplar jag upp mig mot Spotify och läser låttexterna samtidigt som jag lyssnar på låtarna. Det går upp för mig att låttexter är något helt annat än poesi. Om Petters texter publicerades som en diktbok skulle jag till exempel ha invänt att han kunde ha rensat lite bland metaforerna. Men när texten är tonsatt till hip hop-gung fungerar det med många ordbilder staplade på varandra. Det ingår liksom i musiken att vara intensiv, slagkraftig och en smula överdriven.

Därför kan jag bara rekommendera alla som vill läsa Petter Alexis Askergrens bok att lyssna på låtarna samtidigt! Ja, ni som redan är stora fans kanske gör det ändå. Jag kan inte räkna mig själv till kategorin fans, men som de flesta andra har jag följt Petters karriär, och det är riktigt roligt att läsa hans personliga berättelse om sin utveckling som människa och artist.

Petter växte upp på Söder med föräldrar i kreativa yrken och med klasskamrater som hade ett stort kulturellt kapital. Trots detta hittade han sitt uttryck i ”ghettomusiken” hiphop. Men även om han inte kommer från någon miljonprogramsförort har han haft svårigheter i och med att han har dyslexi och är hyperaktiv. Först i vuxen ålder fick han en ADHD-diagnos, något han skriver om i den starka låten ”Fristad”: ”Kalla mig bokstavsbarn, kalla mig undantag / jag är ett udda tal helt fuckin onormal / – min terapeut sa till mig, va dig själv / Acceptera ditt beteende, du e väldigt speciell / – Impulsiv, utåtagerande, spontan / men jag har koll på mig själv mina mönster e jag van”

I boken ”16 rader” (titeln syftar på längden för den klassiska versformen i hiphop) får vi följa Petters 15-åriga karriär med toppar och dalar. Han reflekterar mycket, tar till sig kritik och vill ständigt gå vidare och utvecklas. Det är en sympatisk, känslig och lite kantig person som träder fram, och det är intressant att läsa hans reflektioner över texterna, som alltid är på svenska.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

”Det är en utmaning att skriva på svenska eftersom vårt ordförråd ofta uppfattas som torftigt jämfört med engelskans. Dessutom är svenskan ett ’taggigare’ språk. Därför är det viktigt att ta ut svängarna och jag gjorde en hel del mer eller mindre direktöversättningar på min första skiva, som exempelvis ’håller fortet’ från ’Holding the fort down’. Hela meningar som ’Don’t talk the talk if you can’t walk the walk’ som blev ’Snacka inte snacket om du inte kan gå gången’.”

En del förknippar kanske Petter med anti-jante-rader som ”Det är min tur nu, vinden har vänt” och ”Pengar rullar in som de ska, det går bra nu”. Det är lite intressant att båda dessa rader fungerade som affirmationer. ”Vinden har vänt” skrevs till första skivan då han ännu inte visste hur skivan skulle sälja, men den blev en stor framgång. När han skrev ”Det går bra nu” hade hans karriär varit ”otroligt jobbig en tid. Jag hade kommit ur ett stålbad och kämpade som ett djur för att behålla min status”. Också den låten fastnade i det allmänna medvetandet. Även om Petter inte verkar så förtjust i att låten uppfattades som en hyllning till stekarkulturen, konstaterar han att det var en lättnad när folk slutade ropa ”Såklart” efter honom och bytte till ”Det går bra nu”.

Petters karriär har gått upp och ner. Inför andra skivan ”Bananrepubliken” fick han svår skrivkramp och skrev bland annat låten ”En liten snubbe”: ”Jag är en liten snubbe ifrån staden som åkt till landet hela dagen, vi ska se om du har is i magen när du går och rappar här i hagen...” Texten får mig att fnissa för att den är så banal. Sedan berättar Petter att hans sidekick Sleepy har vägrat att spela den live för att han ogillar den så mycket och att han ibland citerar texten ”som ett rent och skärt skämt”. Petter skriver här att han inser att andra säkert uppfattar delar av texten som nödrim och julklappsrim, men att han själv ändå är stolt över den. Det är rätt respektingivande att han ofta försvarar texter som andra sågar. Han förklarar varför han gillar dem och varför han skrev dem.

Tonen i boken är lättsam och man märker att den riktar sig till läsovana unga. Jag hoppas innerligt att denna bok kan få en och annan ung grabb eller tjej där ute att fatta hur coolt det är att läsa romaner och kunna droppa litterära citat. All heder åt detta initiativ från Petter och hans förlag! Jag tycker absolut att den här boken kan användas av lärare i svenskundervisningen. Vilken bra grej att väcka elevers intresse för språket genom att spela hiphoplåtar på lektionerna!

 

Marja Beckman

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

54. Erik

Erik skrev. Ord efter ord. Sida efter sida. Fingrarna värkte av att spreta över tangentbordet hela dagarna, han var frusen ända in i märgen av allt stillasittande. Han satt hemma ...

Av: Erik | Lund har allt utom vatten | 04 januari, 2013

En hobbit, tretton dvärgar och möjligen en drake på slutet

Regissören Peter Jackson är igen aktuell med ytterligare ett mastodontverk. Efter trilogin ”Sagan om Ringen”, har det nu blivit dags för Peter Jackson att ta sig an ”Hobbiten” som även ...

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 09 januari, 2013

Foto: Johan Werkmäster

Jeansens historia börjar i Bayern

Jeansen föddes inte i Bayern. Det gjorde däremot dess skapare Levi Strauss, närmare bestämt i Buttenheim i forna stamhertigdömet Franken i den tyska delstatens norra trakt. Hans barndomshem på Marktstrasse ...

Av: Johan Werkmäster | Kulturreportage | 13 februari, 2016

Foto Gilda Melodia

Inuti och inpå huden

Religionen skulle försvinna, trodde tänkare som Emile Durkheim och Karl Marx. Människan skulle frigöra sig. I dagens samhälle ser vi en förändring från människa som samhällsvarelse till individ, som hellre ...

Av: Gustaf Redemo | Essäer om religionen | 14 oktober, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 12-2013

Det har valts en ny påve, alltid en spännande och viktig tilldragelse, i synnerhet som själva valet har sina egna mycket speciella ceremonier och tillvägagångssätt. Själva valet kallas för konklav, conclave ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 16 mars, 2013

Hector Berlioz. Lithographie de Charles Baugniet

Med både måttlösa och tygellösa känslor

Även om Berlioz' personlighet framstår som mindre sympatisk, kan ingen frånta honom äran av att ha skapat ett musikstycke som i högsta grad angår även vår tids människor.

Av: Eva-Karin Josefson | Kulturreportage | 23 december, 2015

Den indre sammenhengen mellom venting og følelser

Innledning Emnet for artikkelen min er den begrepsmessige sammenhengen mellom venting og følelser. Resonnementet mitt er slik. For det første, venting som fenomen må læres, venting faller ikke under studiet av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 28 september, 2013

Veckan från hyllan. Vecka 21-2013

Veckans megahändelse, och pseudo dito, är utan tvekan Eurovisionsschlagerfestivalen i Malmö. Gapigt, glittrigt, hurtfriskt, inställsamt och utslätat. Ett evenemang som säger ganska mycket om vår tid. Och så har Arktiska rådet ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 18 Maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.