I huvudet på Björn Gustavsson

I denna sommarkrönika: tre starka diktsamlingar plus en minst lika stark monografi om tyska nazisoldater. Sistnämnda fungerar som viktig påminnelse om ondska: det finns krafter som kan sammantagna kan förvandla ...

Av: Björn Gustavsson | 20 juni, 2014
Gästkrönikör

 LOVE dataprogram ur David Ahls bok BASIC Computer Games (1978)

Den tidiga datakonsten

LOVE fyra bokstäver för kärlek är popkonstnären Robert Indianas mest kända verk. Det skapades 1964 som ett julkort för Museum of Modern Art. På vykortet ser man de röda bokstäverna ...

Av: Mathias Jansson | 31 mars, 2016
Essäer om konst

Kalevipoeg, den estniska självkänsla

  Estland utgör ett litet språkområde, men har trots det ett alldeles eget, synnerligen märkligt epos. Det har sin grund i mycket gamla sånger och prosaberättelser. Diktverket heter Kalevipoeg, dvs Kalevsonen ...

Av: Birgitta Milits | 19 januari, 2011
Essäer om religionen

Vatikanen – en stat med ständiga skandaler

Katolska kyrkan växte långsamt fram när det som sedan skulle bli Sverige började kristnas på 800-talet och etablerades på allvar i och med att den förste kristne kungen Olof Skötkonung ...

Av: Christer Nilsson | 29 Maj, 2013
Essäer om religionen

Litteratur: Petter Alexis Askergren; 16 rader



Den unge Petters … självbiografiska rader

 Petter är en av de mest inflytelserika textförfattarna i musikbranschen och 38 år gammal har han hunnit bli en veteran inom svensk hiphop.

Petter Alexis Askergren
16 rader
Brombergs

 

Några sidor in i den här boken kopplar jag upp mig mot Spotify och läser låttexterna samtidigt som jag lyssnar på låtarna. Det går upp för mig att låttexter är något helt annat än poesi. Om Petters texter publicerades som en diktbok skulle jag till exempel ha invänt att han kunde ha rensat lite bland metaforerna. Men när texten är tonsatt till hip hop-gung fungerar det med många ordbilder staplade på varandra. Det ingår liksom i musiken att vara intensiv, slagkraftig och en smula överdriven.

Därför kan jag bara rekommendera alla som vill läsa Petter Alexis Askergrens bok att lyssna på låtarna samtidigt! Ja, ni som redan är stora fans kanske gör det ändå. Jag kan inte räkna mig själv till kategorin fans, men som de flesta andra har jag följt Petters karriär, och det är riktigt roligt att läsa hans personliga berättelse om sin utveckling som människa och artist.

Petter växte upp på Söder med föräldrar i kreativa yrken och med klasskamrater som hade ett stort kulturellt kapital. Trots detta hittade han sitt uttryck i ”ghettomusiken” hiphop. Men även om han inte kommer från någon miljonprogramsförort har han haft svårigheter i och med att han har dyslexi och är hyperaktiv. Först i vuxen ålder fick han en ADHD-diagnos, något han skriver om i den starka låten ”Fristad”: ”Kalla mig bokstavsbarn, kalla mig undantag / jag är ett udda tal helt fuckin onormal / – min terapeut sa till mig, va dig själv / Acceptera ditt beteende, du e väldigt speciell / – Impulsiv, utåtagerande, spontan / men jag har koll på mig själv mina mönster e jag van”

I boken ”16 rader” (titeln syftar på längden för den klassiska versformen i hiphop) får vi följa Petters 15-åriga karriär med toppar och dalar. Han reflekterar mycket, tar till sig kritik och vill ständigt gå vidare och utvecklas. Det är en sympatisk, känslig och lite kantig person som träder fram, och det är intressant att läsa hans reflektioner över texterna, som alltid är på svenska.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

”Det är en utmaning att skriva på svenska eftersom vårt ordförråd ofta uppfattas som torftigt jämfört med engelskans. Dessutom är svenskan ett ’taggigare’ språk. Därför är det viktigt att ta ut svängarna och jag gjorde en hel del mer eller mindre direktöversättningar på min första skiva, som exempelvis ’håller fortet’ från ’Holding the fort down’. Hela meningar som ’Don’t talk the talk if you can’t walk the walk’ som blev ’Snacka inte snacket om du inte kan gå gången’.”

En del förknippar kanske Petter med anti-jante-rader som ”Det är min tur nu, vinden har vänt” och ”Pengar rullar in som de ska, det går bra nu”. Det är lite intressant att båda dessa rader fungerade som affirmationer. ”Vinden har vänt” skrevs till första skivan då han ännu inte visste hur skivan skulle sälja, men den blev en stor framgång. När han skrev ”Det går bra nu” hade hans karriär varit ”otroligt jobbig en tid. Jag hade kommit ur ett stålbad och kämpade som ett djur för att behålla min status”. Också den låten fastnade i det allmänna medvetandet. Även om Petter inte verkar så förtjust i att låten uppfattades som en hyllning till stekarkulturen, konstaterar han att det var en lättnad när folk slutade ropa ”Såklart” efter honom och bytte till ”Det går bra nu”.

Petters karriär har gått upp och ner. Inför andra skivan ”Bananrepubliken” fick han svår skrivkramp och skrev bland annat låten ”En liten snubbe”: ”Jag är en liten snubbe ifrån staden som åkt till landet hela dagen, vi ska se om du har is i magen när du går och rappar här i hagen...” Texten får mig att fnissa för att den är så banal. Sedan berättar Petter att hans sidekick Sleepy har vägrat att spela den live för att han ogillar den så mycket och att han ibland citerar texten ”som ett rent och skärt skämt”. Petter skriver här att han inser att andra säkert uppfattar delar av texten som nödrim och julklappsrim, men att han själv ändå är stolt över den. Det är rätt respektingivande att han ofta försvarar texter som andra sågar. Han förklarar varför han gillar dem och varför han skrev dem.

Tonen i boken är lättsam och man märker att den riktar sig till läsovana unga. Jag hoppas innerligt att denna bok kan få en och annan ung grabb eller tjej där ute att fatta hur coolt det är att läsa romaner och kunna droppa litterära citat. All heder åt detta initiativ från Petter och hans förlag! Jag tycker absolut att den här boken kan användas av lärare i svenskundervisningen. Vilken bra grej att väcka elevers intresse för språket genom att spela hiphoplåtar på lektionerna!

 

Marja Beckman

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Vem får uttrycka sig 2012?

Det pågår ett omfattande arbete på andra sidan sundet. Lokaler, Hotel och hyrbilar bokas. Röda mattan putsas, redo att rullas fram. Danmark tar över den europeiska unionens ordförandeklubba i januari 2012 ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 22 november, 2011

Georg Brandes, en av Nordens ledande intellektuella under 1800-talets sista decennier

Det händer inte så ofta att en doktorsdisputation drar horder av besökare, inte bara släkt och vänner, utan personer ur de mest skilda läger. Så var dock fallet då Pil Dahlerup 1983 vid ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer | 14 Maj, 2014

Av det ni lämnar i ruiner ska jag bygga ett tempel

Det känns som att det svenska litteraturklimatet blir alltmer fientligt gentemot poesin. Att den litterära jordmånen dödar dess rötter. Att den inte längre tillåts växa. Den har blivit en fridlyst ...

Av: Tim Sterner | Gästkrönikör | 24 november, 2011

Där vår hjärna möter världsalltet – om Wassily Kandinsky

”Måleriets innehåll är måleri. Här behöver ingenting dechiffreras: Innehållet talar glädjefyllt till den för vilken varje form är levande, det vill säga innehållsrik.” Med de orden sammanfattade Wassily Kandinsky sin syn ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 januari, 2013

DIKTER i AUGUSTI

nya dikter av Carsten Palmer Schale

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 08 augusti, 2017

Konungens ring

Fransmännen slår vakt om sina äventyrsförfattare. Victor Hugo räknas som en klassiker. Hans Samhällets olycksbarn läses också hos oss. Och den har blivit en jättesuccé som musikal. Men vem omhuldar ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 09 december, 2013

Nordiska musikdagarna

Karin Hellqvist, Anna Lindal och Lene Grenager spelar Bandroom 5 av Öyvind Torvund. Medverkade gjorde också Håkon Stene basgitarr och Anders Förisdal gitarr. Nordiska musikdagarna i Norrköping "Vafför ...

Av: Sophie Malmros | Kulturreportage | 18 september, 2007

Loserförfattarfabriken III

Ny sen årstid på loserförfattarfabriken. Den varma tredjedelslängre sommarén av få ord förbyttes till höstens meningslösa tystnad först. Loserförfattarna hade för det mesta glömt sin första iver att skriva enahanda ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 11 augusti, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.