Om strukturene og relasjonene mellom individet, samfunnet og kulturen. Del III

 Vår egen tid I senere artikler har jeg tatt opp anliggender som har å gjøre med vår menneskeværen; det på høy tid å vende tilbake til spørsmålet om en har å ...

Av: Thor Olav Olsen | 05 februari, 2013
Agora - filosofiska essäer

Marius Daniel Popescu - flyttade hållplatser

I mars besökte den flerfaldigt prisbelönte rumänsk- schweiziske författaren och busschauffören Marius Daniel Popescu (f. 1963) Stockholm och framträdde i ett samtal med Jonas Ellerström och Anna Nyman på Rumänska ...

Av: Benita Funke | 18 juni, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Analys av Kvasirmyten

1. Sammanfattning av innehållet i Kvasirmyten Enligt Snorres tolkning i Skaldskaparmál var mjöden en produkt av freden mellan asar och vaner. För att befästa freden spottade bägge parter i ett kar ...

Av: Kristian Pella | 25 mars, 2012
Essäer om religionen

Den institutionella plikten och den svårmanövrerade referenspunkten

”Det är institutionernas ansvar att sörja för en konstnärlig återväxt som inte räds att ta ut svängarna och i en del fall rasera daterade förväntningar på konstformen som sådan.” Frågan ...

Av: Magnus Bunnskog | 03 mars, 2013
Essäer om musik

Litteratur: Petter Alexis Askergren; 16 rader



Den unge Petters … självbiografiska rader

 Petter är en av de mest inflytelserika textförfattarna i musikbranschen och 38 år gammal har han hunnit bli en veteran inom svensk hiphop.

Petter Alexis Askergren
16 rader
Brombergs

 

Några sidor in i den här boken kopplar jag upp mig mot Spotify och läser låttexterna samtidigt som jag lyssnar på låtarna. Det går upp för mig att låttexter är något helt annat än poesi. Om Petters texter publicerades som en diktbok skulle jag till exempel ha invänt att han kunde ha rensat lite bland metaforerna. Men när texten är tonsatt till hip hop-gung fungerar det med många ordbilder staplade på varandra. Det ingår liksom i musiken att vara intensiv, slagkraftig och en smula överdriven.

Därför kan jag bara rekommendera alla som vill läsa Petter Alexis Askergrens bok att lyssna på låtarna samtidigt! Ja, ni som redan är stora fans kanske gör det ändå. Jag kan inte räkna mig själv till kategorin fans, men som de flesta andra har jag följt Petters karriär, och det är riktigt roligt att läsa hans personliga berättelse om sin utveckling som människa och artist.

Petter växte upp på Söder med föräldrar i kreativa yrken och med klasskamrater som hade ett stort kulturellt kapital. Trots detta hittade han sitt uttryck i ”ghettomusiken” hiphop. Men även om han inte kommer från någon miljonprogramsförort har han haft svårigheter i och med att han har dyslexi och är hyperaktiv. Först i vuxen ålder fick han en ADHD-diagnos, något han skriver om i den starka låten ”Fristad”: ”Kalla mig bokstavsbarn, kalla mig undantag / jag är ett udda tal helt fuckin onormal / – min terapeut sa till mig, va dig själv / Acceptera ditt beteende, du e väldigt speciell / – Impulsiv, utåtagerande, spontan / men jag har koll på mig själv mina mönster e jag van”

I boken ”16 rader” (titeln syftar på längden för den klassiska versformen i hiphop) får vi följa Petters 15-åriga karriär med toppar och dalar. Han reflekterar mycket, tar till sig kritik och vill ständigt gå vidare och utvecklas. Det är en sympatisk, känslig och lite kantig person som träder fram, och det är intressant att läsa hans reflektioner över texterna, som alltid är på svenska.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

”Det är en utmaning att skriva på svenska eftersom vårt ordförråd ofta uppfattas som torftigt jämfört med engelskans. Dessutom är svenskan ett ’taggigare’ språk. Därför är det viktigt att ta ut svängarna och jag gjorde en hel del mer eller mindre direktöversättningar på min första skiva, som exempelvis ’håller fortet’ från ’Holding the fort down’. Hela meningar som ’Don’t talk the talk if you can’t walk the walk’ som blev ’Snacka inte snacket om du inte kan gå gången’.”

En del förknippar kanske Petter med anti-jante-rader som ”Det är min tur nu, vinden har vänt” och ”Pengar rullar in som de ska, det går bra nu”. Det är lite intressant att båda dessa rader fungerade som affirmationer. ”Vinden har vänt” skrevs till första skivan då han ännu inte visste hur skivan skulle sälja, men den blev en stor framgång. När han skrev ”Det går bra nu” hade hans karriär varit ”otroligt jobbig en tid. Jag hade kommit ur ett stålbad och kämpade som ett djur för att behålla min status”. Också den låten fastnade i det allmänna medvetandet. Även om Petter inte verkar så förtjust i att låten uppfattades som en hyllning till stekarkulturen, konstaterar han att det var en lättnad när folk slutade ropa ”Såklart” efter honom och bytte till ”Det går bra nu”.

Petters karriär har gått upp och ner. Inför andra skivan ”Bananrepubliken” fick han svår skrivkramp och skrev bland annat låten ”En liten snubbe”: ”Jag är en liten snubbe ifrån staden som åkt till landet hela dagen, vi ska se om du har is i magen när du går och rappar här i hagen...” Texten får mig att fnissa för att den är så banal. Sedan berättar Petter att hans sidekick Sleepy har vägrat att spela den live för att han ogillar den så mycket och att han ibland citerar texten ”som ett rent och skärt skämt”. Petter skriver här att han inser att andra säkert uppfattar delar av texten som nödrim och julklappsrim, men att han själv ändå är stolt över den. Det är rätt respektingivande att han ofta försvarar texter som andra sågar. Han förklarar varför han gillar dem och varför han skrev dem.

Tonen i boken är lättsam och man märker att den riktar sig till läsovana unga. Jag hoppas innerligt att denna bok kan få en och annan ung grabb eller tjej där ute att fatta hur coolt det är att läsa romaner och kunna droppa litterära citat. All heder åt detta initiativ från Petter och hans förlag! Jag tycker absolut att den här boken kan användas av lärare i svenskundervisningen. Vilken bra grej att väcka elevers intresse för språket genom att spela hiphoplåtar på lektionerna!

 

Marja Beckman

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Min kreativitet håller mig vid liv

Inom mig klämtar en ständig geografisk samt själslig längtan till några platser. Känslan förstärks, vidgas med tid och avstånd. Detta har legat latent som ett virus under lång tid, först ...

Av: Jenny Markström | Gästkrönikör | 12 december, 2013

Den holländska guldåldern och Judith Leyster

Under 1600-talet hade målarkonsten i Holland sin gyllene tid. Denna utgjorde en blomstrande period i Hollands historia ur såväl politisk, ekonomisk som social och konstnärlig synvinkel. Välståndet kom att spegla ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 14 oktober, 2012

Lakrits och benproteser. Tredje generation Skarabéerbok

Ett jamesjoycianskt ordflöde, strindbergskt egensinne och ett näst intill postnorénsk uttryck i den underliggande kärlekssagans navelexponerande privatexhibitionism och i övrigt något som i sina mest kroppsfilosofiska intimiteter kan liknas vid ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 16 juli, 2012

Ladogas ishästar

Myten om Ladogas ishästar lever

Under krigstiden i Finland användes över 70 000 hästar av armén. Hästarna var nödvändiga för transporter av utrustning som proviant, ammunition, vapen. Hästarna drog tunga kanoner. Man uppskattar att 15 ...

Av: Rolf Karlman | Kulturreportage | 29 oktober, 2016

Sekelskiftets svenska kvinnliga konstnärers avbildningar av de Andra

Eva Bonnier, Orientalisk kvinna (1884). I de svenska handböckerna som tecknar 1800-1900-talets konsthistoria är den koloniala historien märkbart dold. Om den nämns så är det för att blicka ut mot ...

Av: Åsa Carin Bharathi Larsson | Essäer om konst | 08 september, 2008

Tiden, människans största illusion

Vad är tid? Den danske författaren Peter Høeg ställde frågan i ”De kanske lämpade”, men är inte ensam om att försöka reda ut begreppen. Marcel Aymé skriver i novellsamlingen ”Mannen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 maj, 2012

En schlager-teologisk reflektion

När nu Loreens Euphoria har vunnit Eurovision Song Contest så kan man undra hur viktig låttexten är när Europa ska rösta fram sin vinnare. Är det så att de som ...

Av: Simon Henriksson | Essäer om religionen | 03 juni, 2012

Guido Zeccola

  denna aladåb tillredd av spastiskt kött och plågarsås denna deliriumbuljong och smärtsamma cream fresch denna outhärdliga näring av jäsande pasta och frätande sprit som går på och går på oavbrutet dag ...

Av: Tidningen Kulturen | Utopiska geografier | 26 januari, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.