Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Den sjuka pojken. Fastlåst i en syn med tungan styv som ett horn.

Kan dikten, som är ett verbalt medium, fånga det väsentliga i en målning, en teckning eller ett fotografi, och därigenom transformera det till text så att läsaren i läsningen upplever ...

Av: Emma Tornborg | 08 oktober, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Maja Stenis 1923-2008

Lustig längtan - en sökares samhällssyn

En gång i tiden var jag också en snäll, liten pojke. Mamma tyckte då att det nog inte var så bra för mig att vid fem års ålder sitta ...

Av: Dr Jan Stenis | 23 mars, 2015
Utopiska geografier

Eugenio Carmi – den pythagoreiske målaren

I dagarna öppnades en utställning med den italienske målaren Eugenio Carmi i Stockholm. Verk av den genuesiske målaren visas på Nobis Hotel vid Norrmalmstorg, och en mindre del på Italienska Kulturinstitutet ...

Av: Guido Zeccola | 29 maj, 2012
Konstens porträtt

Guido Zeccola. Foto Ida Thunström

Guido och Orden



Ett långvarigt arbete med orden i Tidningen Kulturen är nedlagt
Guido Zeccola lämnar chefredaktörsstolen i morgon.
Det övergripande ordansvaret har han burit sedan tidningens start
Nu önskar han mer tid åt att sortera de egna orden
Guido har värnat om tidningens ordrikedom
Hans sammanfattande axiom har varit Ordens Frihet




 

 

Även om han själv alltid hävdar i propåer till sina skribenter/författare att det är tack vare dem som tidningen existerar så ligger det en inte oansenlig blygsamhet i detta då Guido också är god inspiratör och intitiativtagare till många fina artikelserier och andra publicistiska rariteter i Tidningen Kulturen.”

Annons:

Ur hans diktsamling Din kropp är mitt land kan hans känsliga närhet till orden utläsas:

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

”Ordet
När det förvånar ljuset
och införlivar själen med rösten
alltid strävande efter en möjlig andning

Ordet
som öppnar fårorna för ljusen
Hörande deras ögon”
 

Guido har under sitt redaktörsarbete publicerat skribenter som uttryckt det skrivna ordet i regnbågens mångskiftande kulörer

I det egna ordbruket hanterar han ett stort antal ordkapaciteter, där de inom filosofi och musik är särskilt ljudande

I musikessän På väg mot musiken. Musiken och ordet levandegör Guido ordens närhet till musiken:

”Vad gäller språket, bär många av de ord vi använder för att kommunicera på en gömd ursprunglig betydelse som vi inte längre är medvetna om. Den arkaiska människan levde på ett helt annat sätt sina ord, eftersom hon uppfattade dem som en gåva från gudarna. Idag har vi ett helt annat förhållande till dem. Då den moderna människan diktar eller tonsätter kan dock ordet plötsligt och mirakulöst återta den betydelse och rytm det en gång hade
Diktens ord förtydligar. Utsagan förmedlar poesins verkliga väsen. Ord, toner, uttryck som vi inte förmår tillgå och använda i det dagliga livets konkreta möten kan vi förtydliga i skrift, i bild, med hjälp av toner.”

Om Guidos betydelse skrev jag i en födelsedagshyllning för några år sedan:

”Varje försök att beskriva kulturmänniskan och chefredaktören Guido Zeccolas gärning till dess fulla värde och omfång i hans arbete med Tidningen Kulturen innebär risk att göra sig skyldig till omedveten förminskning. Att hitta den verbala definitionen på hans betydelse och den egentliga digniteten av hans mångfacetterade arbete är ett akrobatiskt vågstycke att utföra som bär risker. Hans gärning är större än vad man uppfattar. Det vi ser i den dagliga editionen döljer alltid ett hårt, idogt och oavbrutet redaktörsarbete i vardag såväl som helg ofta inlindat i ett töcken av uppgifter.

/.../Det är just att våga som är ett kännetecken på den publicistiska gärning som är Guido Zeccolas. Hans mål med Tidningen Kulturen är alltid högt satt. Hans ambition och ansträngningar siktar ständigt bortom det nuvarande.

I kulturellt avseende är tidningen vaken för nyheter, för den uppdaterade samtiden såväl som för det historiska, den skrapar på ytan likaväl som den lodar i djupet inom många områden.

Guido Zeccolas italienska bakgrund hans omfattande

språkkunskaper (fem språk?) ger honom tillgång till en internationell kulturell bas som präglar tidningen att äga en mycket tilltalande europeiskt utblick.

Den trogne läsaren av Tidningen Kulturen är medveten om vidden av Guidos chefredaktörskap och vet hur djärvt han spänner bågen, hur brett det anslag han anlägger i tidningen är och hur djupt dess kulturella essens famnar.

Med dagsaktuella kulturnyheter, färska recensioner av bok- musik- och från teater- och kulturscener och också i längre kulturella essäer utvikningar med filosofiska djupdykningar såväl som resereportage från när och fjärran av hög klass anslås tonen.

Guido har genom sin kulturella generositet, sitt professionella handlag, sin vänfasta inställning till medarbetarna lyckats knyta många duktiga skribenter/författare och kulturpersonligheter till tidningen genom åren. Och gudarna skall veta att äga förmågan att kittla dessa på deras rätta ställen så de förhoppningsvis värper dagpublicistisk ordmeja men också ett eller annat guldägg, är en gudagåva./.../

Även om han själv alltid hävdar i propåer till sina skribenter/författare att det är tack vare dem som tidningen existerar så ligger det en inte oansenlig blygsamhet i detta då Guido också är god inspiratör och intitiativtagare till många fina artikelserier och andra publicistiska rariteter i Tidningen Kulturen.”

Värdet av Guidos insats under alla år är bortom orden

Detta tackkväde bär en underliggande önskan om riklig tillgång till orden för den avgående i arbetet med det egna ordandet

Possano gli dèi essere al tuo fianco in ogni istante della tua vita!

Må gudarna vara med dig i alla väder!

”Ljuset tystar seendet
Skuggan av ett ord
Slocknat på snön ” ( 'Din kropp är mitt land' Guido Zeccola)

 

 

 

Benny Holmberg

Författare, skribent, recensent, essäist, kritiker, medarbetare på Tidningen Kulturen.

Ur arkivet

view_module reorder
Foto: Björn Gustavsson

Litauen - en integrerad del av västvärlden

Björn Gustavsson om Litauen, ett nytt, lite exotiskt resmål för många.

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 19 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

bild Privat ägo

Jack Vanarsky och den potentiella konstens sällskap

Han arbetade med rörligt, skivade skulpturer och dito ("lamellade") bilder, Jack Vanarsky, den argentinskfödde konstnären (1936-2009) som landade i Paris under upprorens tid 1968 och blev kvar och verksam där ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 18 maj, 2016

 Ibsens blick brinner som en eld som bränner oss alla. Inte minst Ibsen. Wikipedia

Att bestiga ett fjäll: Henrik Ibsen (del II)

Henrik Ibsen är en av det moderna dramats mästare och klassiker. Under knappt 15 år av sitt författarskap påverkades han tydligt av romantisk och klassicistisk form, ton och tematik, för ...

Av: Carsten Palmer Schale | Scenkonstens porträtt | 06 juli, 2015

Konkretpoesi til Tidningen Kulturen fra Uwe Max Jensen

  ŠŠŠŠŠŠŠ./Z¯/)                          ŠŠŠŠŠŠ..,/¯../ ŠŠŠŠŠŠ./Š./                        ŠŠŠŠ./Z¯/'Š'/Z¯¯`·z ŠŠŠ./'/Š/Š./ŠŠ./s¯\                          ŠŠ..('(ŠZŠZŠ. ¯~/'Š') ŠŠŠ\ŠŠŠŠŠ..'Š../                          ŠŠŠ."Š\ŠŠŠ. _.·Z ŠŠŠŠ\ŠŠŠŠ..(                          ŠŠŠŠ..\ŠŠŠŠ.\Š    

Av: Uwe Max Jensen | Utopiska geografier | 04 oktober, 2008

Åvald Norén. Texter

Mitt namn är Åvald Norén, 22 år och studerar på Malmö Folkhögskola. Jag har skrivit mycket med inspiration av spoken word och även rapp då jag vill uppnå den typen av ...

Av: Åvald Norén | Utopiska geografier | 17 juni, 2013

Regissör Elisabet Ljungar, Gabriel Souvanen (Jean-Martin Charcot) och Charlotta Larsson (Blanche Wittman) Foto: Göran Jarmar

En annalkande urpremiär: intervju med operaregissören Elisabet Ljungar

Norrlandsoperans uruppförande av den nyskrivna operan ”Blanche och Marie”, tonsatt av Mats Larsson Gothe och regisserad av Elisabet Ljungar, närmar sig. Amanda Lodding ringde upp Elisabet för en pratstund om ...

Av: Amanda Lodding | Musikens porträtt | 24 september, 2014

Ian McEwan: Sweet Tooth

Goda vänner till oss på Nya Zeeland köpte för många år sedan en försvarlig hög tegelstenar i St. Privat, en liten lantlig by i det inre av Frankrike. Fast de ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.