Carl Abrahamsson och verklighetens absurda teater

Såsom en vulkan är Carl Abrahamssons hjärna, full av brinnande ädelstenar. Alla dessa idéer och projekt gör honom till en mångsysslande artist. Men Carl är också en mycket kontroversiell person ...

Av: Guido Zeccola | 16 september, 2010
Övriga porträtt

Om att läsa för mycket eller Kärlekens idealitet: Flaubert och Faulkner

Vare sig man anser Cervantes’ Don Quijote (1605 och 1615) eller Samuel Richardsons Pamela, or Virtue Rewarded (1740) vara den första romanen, kan man hur som helst säga att läsningens ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 14 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Eurovision Song Contest 2016 vinnaren Jamala, Susana Dzjamaladinova. Foto: Anna Velikova/ EBU.

Europa-visionen och Eurovisionen

Är Eurovisionen, ESC alltså, det enda som förenar i dagens Europa? Eller är det ett gigantiskt jippo, drivet av nöjesindustrin för att säkra de stora bolagens fortsatta expansion? Tidningen Kulturens ...

Av: Thomas Wihlman | 23 Maj, 2016
Musikens porträtt

Utveckling och tillväxt samt miljökamp

Ser ett plakat som bjuder in till en diskussionskväll om miljöarbetet i Östra Vätternbranterna. Det naturgeografiska området sträcker sig från Jönköping i söder, genom delar av Tranås och Ödeshögs kommuner ...

Av: Per-Inge Planefors | 27 augusti, 2012
Gästkrönikör

I gevär på Dramaten. Dramaten& Åke Hodell



Åke HodellNär Dramaten för en dag slog upp portarna för att ge plats åt en av modernismens stora hade det formen av en resa över Styx och andra djupa vatten. Tillsammans med antikvariatet Rönnells och Radioteatern presenterade Dramaten Åke Hodell under en magisk eftermiddag och kväll den 3 september.

Åke Hodell förverkligade en gammal barndomsdröm när han i samband med krigsutbrottet 1939 utbildade sig till stridspilot. Den 17 juli 1941 klockan 13.20 gick hans plan i spinn och Åke Hodell störtade utanför Ljungbyhed. Han överlevde som genom ett under, chansen till överlevnad var 1 på 10 000. Men händelsen förändrade Åke Hodells liv i grunden och 1953 debuterade han som vuxenförfattare med diktsamlingen ”Flyende pilot”, han var då protegerad av den av Åke Hodell djupt beundrade Gunnar Ekelöf.

Åke Hodell var en mångsysslare, lika mycket poet som ljudkonstnär, han var även regissör och dramatiker, bildkonstnär och estradör. För mig är Åke Hodell framför allt länkad till sextiotalets konstscen, även om han var verksam under flera årtionden, även som förläggare av avantgardisk litteratur.

Moderna Museet med den legendariske Pontus Hultén blev under 60-talet ett centrum för gränsöverskridande konst. Här möttes avantgardet bland konkretistpoeter och konstnärer som Öyvind Fahlström, Bengt af Klintberg, Mats G med flera. Fylkingen, centrum för elektronmusik och experimentell ljudkonst föddes med inspiration från Fluxusrörelsen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Dramaten bjöd på en stjärnspäckad ensemble, där bland andra Kicki Bramberg, Kristina Törnqvist, Karin Bengtsson, Julia Dufvenius, Stina Ekblad, Gunnel Fred, Eva Melander ingick. Hodellspecialisten Björn Granath inledde med sin tolkning av den antimilitaristiska ”I gevär”, senare kreerade han även ”General Bussig”, iklädd Åke Hodells gamla pannlampa och hans notställ där partituret till detta egensinniga stycke fanns.

Ann Smith, Bengt af Klintberg, Magnus Haglund och Magnus Florin guidade publiken kunnigt på Tornrummet och senare i Lejonkulan. Här visades även filmen Lågsniff, en mycket tidstypisk föreställning som spelades in på Pi Linds Pistolteatern 1965, där även Torsten Ekbom, Leif Nylén och Bengt Emil Johnson deltog som radiotelegrafist, färdmekaniker och flygledare.

En del kan kännas lite daterat, men det som gjorde mest intryck under dagen på Dramaten var Åke Hodells klassiska radiopjäser, ”Mr Smith in Rhodesia”, ”Vad gjorde Hemingway i Afrika” ochDen stora segern vid Gettysburg”, den senare ett stycke om CJL Almqvist, en programpunkt som introducerades av regissören Ludvig Josephson och Dramatens Magnus Florin. Som ett kuriosum kan nämnas att ”Mr Smith in Rhodesia” var försedd med giftstämpel på radion på grund av kritiken mot apartheidpolitiken, vilket gjorde att stycket inte spelades förrän 1985.

Varför inte plocka fram andra poeter och dramatiker ur glömskan? För min egen del skulle jag gärna ha en liknande dag med Erik Beckman – eller varför inte Gunnar Ekelöf? Det finns utan tvekan en publik där ute, Marie Louise Ekman!

Lena S. Karlsson

Ur arkivet

view_module reorder
Anisur Rahman Foto Cato Lein

Anisur Rahman . Tre noveller i översättning av Kristian Carlsson

Anisur Rahman är  poet, dramatiker, översättare och journalist med "ena benet här i Sverige och det andra i Bangladesh". Hans skrivande är språkligt, geografiskt och genremässigt gränsöverskridande och speglar exilen ...

Av: Anisur Rahman | Utopiska geografier | 09 Maj, 2016

De långa nätterna på de iskalla perrongerna

Om morgonen slickar Korridoren sina sår efter nattens omväxlande övningar och inväntar det återställande lugnet åter erbjudande en tingens estetik och ett nästan dammigt lugn med korridorgolvets blanka yta som ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 10 juli, 2011

Streiftog i litteraturens verden

Den franske resepsjonen av selvpåført død i den engelske overklasse i det attende århundre Ut fra sikten min er det å snakke og skrive om singulære menneske liv å sette fram ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 12 april, 2013

Livsfarlig, livsnödvändig läsning (Om klassiker och kanon del I)

Varför läser jag klassiker?   Vad är en klassiker? Den mest allmänna och traditionella definitionen är att klassikerna, i likhet med kanon, betecknar "det utvalda och mönstergilla", och "att denna förebildlighet är ...

Av: Lidija Praizovic | Essäer om litteratur & böcker | 01 mars, 2010

Prins Eugen – Ett levande konstnärskap

Det allmänna fenomenet svenskt monumentalmåleri blir partikulärt genom en orientering av prins Eugens konstnärliga praktik. Likt många andra svenska konstnärer kring förra sekelskiftet var prins Eugen en konstnär som ägnade ...

Av: Allan Persson | Konstens porträtt | 22 januari, 2013

Beatrice Alemagna Foto Gian-Luca Rossetti

Att brodera en saga

Beatrice Alemagna föddes i Bologna i mitten av 1970-talet. Efter studier i grafisk och visuell kommunikation vid ISIA i Urbino flyttade hon, efter att ha vunnit ett prestigefullt pris, till ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 25 november, 2014

Diversity in the definitions of truth

Rig Veda 1.164.46c states as an axiom, "Truth is one; the wise call it by many names." Is this the plain narration of a fact, or a meta-narrative, which engages ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om religionen | 07 november, 2014

Ectoplasm Girls: En musikalisk frizon utan några som helst regler

Ectoplasm Girls är en besynnerlig duo som består av systrarna Nadine och Tanya Byrne från Stockholm. Deras musik är lekfull, dyster, mörk, glad, ljus, stilla, dansant, trolsk, drömsk, synsk, barnslig ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 09 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.