Den Andre som mer än funktion av ett hot

Vart drar man gränsen för hur olika vi får vara? Och kanske ännu mer intressant, vem är det som drar gränsen? Vi pratar så öppet och med stora lovord om ...

Av: Linda Bönström | 21 januari, 2010
Essäer

”De dricker energi, kaffe och jobbar”

Det är samtiden jag lyssnar till. I smyg, jag deltar inte, känner inte, vet inte varför ordet ”samtid” pressar fram någon typ av besatthet inom mig. Jag vill berätta om ...

Av: Linda Bönström | 26 april, 2013
Gästkrönikör

William Blake  Inferno

Djuren har ingen talan

Djuren som vi gjort till våra slavar vill vi inte tänka på som våra jämlikar. (Charles Darwin 1838)

Av: Lena Månsson | 13 oktober, 2016
Reportage om politik & samhälle

Edward Albee

Edward Albee 1928-2016

Någon gång strax bortom mitten av sextiotalet hade Edward Albees pjäs ”Balansgång” premiär på Malmö Stadsteater. I Lund fanns på Helsingkrona Nation den driftige Klas Olofsson (senare chef för Svenska ...

Av: Ivo Holmqvist | 18 september, 2016
Essäer om scenkonst

Metaltown 2011 - två dagar av metal



altI år var första året som Metaltown inte arrangerades på sin sedvanliga plats i hjärtat av Göteborgs hamn. Istället hade man valt att placera festivalen på en galoppbana på Hisingen en bra bit från centrum.


Fredag - väntan, trängsel och bra musik
För mig som är bortskämd med rutinerade stora festivaler som till exempel Roskildefestivalen var de problem som dök upp under Metaltowns första dag ett oväntat inslag.

De som hade förköpt bussbiljett fick gå före i busskön till festivalbussarna, vilket betydde att jag fick släntra förbi de stackare som stod i den 200 meter långa kön och inte hade köpt biljett innan. Men vad hjälpte det när det efter 45 min fortfarande inte hade kommit en enda buss? I efterhand fick jag höra att vissa olyckligt lottade festivalbesökare haft en "restid" från Göteborgs centrum till Hisingen på ca 5 timmar, något som resulterade att de missade många av de band som de sett fram emot att få höra.

Väl framme och inne på festivalområdet stötte jag på patrull igen. Jag kunde knappt ta mig in på scenområdet! En vägg av festivalbesökare som försökte ta sig fram (eller tillbaka) mellan den största scenen och ett mycket dåligt placerat öltält gjorde en passage i stort sett omöjlig.

Som om inte det räckte så skulle jag möta upp mitt festivalsällskap inne på området och vi hade bestämt att jag skulle ringa när jag var på plats. Inget vidare bra beslut visade det sig, eftersom mobilnätet var överbelastat och inte fungerade på området! Efter ett par timmar lyckades jag dock få ett sms levererat och jag kunde äntligen möta upp mina vänner.

Behållningen under fredagen var såklart musiken, och jag måste börja med att rosa den fullsatta konserten med de återförenade System of a Down. Detta armenisk-amerikanska band kan verkligen leverera allt det man önskar sig av en konsert - och lite till. Bandet med sångaren Serj Tankian och gitarristen/sångaren Daron Malakian i spetsen bjuder publiken på en kompott av armenisk folkmusik, råbarkad metal och en släng av techno. Och imponerande nog stod inte mindre än 27 låtar på repertoaren. De spelade allt från klassiker som "Prison Song" och "Chop Suey!" till en variant av Dire Straits "Sultans of Swing".  Det var allsång från början till slut och publiken tycktes ha överseende med att den starka vinden tidvis fick musiken att låta ojämn.

Graveyard hade turen att få spela i ett tält så här uppkom inte problemet med obekväma kastvindar som blåste bort ljudet. Och i just Graveyards fall så kan detta ha varit en extra viktig komponent med tanke på deras avancerade psykedeliska melodislingor i 70-talets anda.
Publiken omkring mig är i extas och jag snappar upp meningar som "Fan va bra det är!" och "Det är sjukt bra!", och stolta göteborgare berättar allt de vet om bandet för sina hitresta vänner. För det är känslan jag får, göteborgarna är stolta över Graveyard.

Och så var det Anvil. Ja, vad kan man säga. Det kändes lite som en välgörenhetskonsert - för bandet. Visst de kan spela och visst, låtarna fungerar. Men hade det inte varit för dokumentären som visar bandets strävan efter berömmelse och en plats på metalpiedestalen så betvivlar jag att publiken skulle vara så stor som den faktiskt var. Den största behållningen var att se bandets glädje över att få spela på en hyfsat stor festival och ha en publik som är där för att se och lyssna på dem.


alt Lördag - antikristligt growl och regn

På lördagen blåste det inte, utan regnade. Vid uppvaknandet på morgonen fasade jag över resan till och från festivalen. Till min stora lättnad hade arrangörerna lyckats ordna fram bra många fler bussar än vad gårdagen erbjöd och vid hållplatsen på Heden stod inte mindre än åtta bussar och väntade på passagerare.

Även på området var det lugnare, vissa omstruktureringar hade gjorts och besökarantalet kändes inte riktigt lika stort. För egen del, och till synes även för andras, så var humöret bra mycket godare på lördagen än den smått kaotiska fredagen - trots regnet som vanligtvis kan vara en riktig glädjedödare.

Så kallad growling och snabba baskaggar kändes lite som lördagens tema, vilket i mina öron kan bli extremt enformigt i längden. Meshuggah och Deicide var inga undantag. Enligt kritiker levererade Meshuggah en enastående konsert och jag är glad att deras fans fick uppleva detta.

Den okristliga och mytomspunna sångaren Glen Benton, med sitt uppochnervända kors i pannan, är frontfigur och sångare i Deicide, och jag skulle tro att hans person är ett lika stort dragplåster för publiken som själva musiken. I Close-Up-tältet där de spelade var det fullsatt, och trots min skepsis så rycktes jag faktiskt med lite. Growling och baskaggar till trots så svängde det faktiskt en hel del.

Cradle of Filth kändes lite som ett skämt. Speciellt med tanke på sångaren Dani Filth såg ut som Jokern i Batman och vars "sång" till stora delar påminde som en growlande mus - vilket också, i och för sig, är karaktäristiskt för bandet, men det blir inte bättre för det.

alt Sen då?

Det finns visserligen en anledning till varför festivalen kallas just Metaltown, men jag kan ändå sakna en större variation av genrer. Till nästa år hade jag gärna hört lite mindre growl och lite mer takt och melodi. Vad hände med t.ex. stonerrocken? Band som Kyuss och Monster Magnet hade verkligen känts som en solglimt i allt mörker.

Nu när årets upplaga av Metaltown är slut och man står här med facit i hand så kan jag bara konstatera att logistiken och planeringen av festivalen hade kunnat vara mycket bättre. Musikutbudet kunde ha varit något mer varierat. Solen hade definitivt kunnat få skina mer (men hur metal är det egentligen?). På det stora hela är jag dock hyfsat nöjd med min upplevelse och det ska bli intressant att se om Metaltown 2012, efter bakslaget på galoppbanan, återigen slår upp portarna i hjärtat av Göteborgs hamn.

Text: Linda Olsson
Foto: Karin Sundqvist

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Om att läsa för mycket eller Kärlekens idealitet: Flaubert och Faulkner

Vare sig man anser Cervantes’ Don Quijote (1605 och 1615) eller Samuel Richardsons Pamela, or Virtue Rewarded (1740) vara den första romanen, kan man hur som helst säga att läsningens ...

Av: Carl Magnus Juliusson | Essäer om litteratur & böcker | 14 augusti, 2012

Ord vi dissar (om engelsk ordimport)

Ord vi dissar (om engelsk ordimport) Den engelska ordimporten till Norden är ett ofrånkomligt faktum, och engelskan ter sig närmast oslagbar med sitt enorma utbud av ord, det vill genomsyra bland ...

Av: Stefan Hammarén | Essäer om litteratur & böcker | 12 oktober, 2006

I gevär på Dramaten. Dramaten& Åke Hodell

När Dramaten för en dag slog upp portarna för att ge plats åt en av modernismens stora hade det formen av en resa över Styx och andra djupa vatten. Tillsammans ...

Av: Lena S. Karlsson | Kulturreportage | 13 september, 2011

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Lesbisk, hårdsnörd och hårdför liberal – möt Klara Gratte

  Klara Gratte i Gamla stan, Stockholm. foto Kim Varga.  Lesbisk, hårdsnörd och hårdför liberal – möt Klara Gratte Klara Gratte är liberalernas gullegris. Såväl högerbögarna som heterofemini­sterna inom Liberala ungdomsförbundet har tagit henne ...

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 26 juni, 2007

Diane Arbus genom en personlig lins

För 223 år sedan svor här den franska nationalförsamlingen eden om att inte skiljas åt förrän de givit en konstitution åt Frankrike. Idag är Jeu de Paume ett museum som ...

Av: Signe Lundgren | Konstens porträtt | 17 januari, 2012

En intervju med Aija Terauda

Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända ...

Av: Roberto Fogelberg | Filmens porträtt | 21 augusti, 2011

Klart till Drabbning 1937 Åke Söderblom hjälper Thor Modéen upp ur vattnet

Thor Modéen + Åke Söderblom = succé

“Deras bästa stunder tillsammans hör till den svenska filmens lyckligaste” - Filmprofessor Leif Furhammar i Filmen i Sverige (1998).

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 07 november, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.