Emmakrönika IX Nu måste han ändå vara respektfullt tyst och stilfullare

Illustration: Guido ZeccolaLyxpoeten har (äntligent) slutat skriva underdåniga allehanda dekorerade lyxkärleksbrev yttringars till Emma, enär hon senast var rasande som en spindel och slängde luren i örat på honom lyx ...

Av: Stefan Hammarén | 06 januari, 2009
Stefan Hammarén

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | 18 februari, 2013
Konstens porträtt

James Ellroy  Foto Modernista

James Ellroys Perfidia

Jag ser recensenter som menar att James Ellroys nya roman ”Perfidia” (Modernista; övers: Hans-Jacob Nilsson) – den första titeln i den andra LA-kvartetten – inte är bra för att den ...

Av: Bengt Eriksson | 16 augusti, 2016
Essäer om litteratur & böcker

Det första numret  av Charlie Hebdo efter massakern

Charlie Hebdo, ett år efteråt

Ett år har gått sedan åtta medlemmar av Charlie Hebdos redaktion sköts ihjäl av bröderna Saïd och Chérif Kouachi.

Av: Ingmarie Froman | 07 januari, 2016
Reportage om politik & samhälle

De långa nätterna på de iskalla perrongerna



alttid

Allt utförs under ständig observation av tiduret i Korridoren, detta enväldiga kvarnhjul som hugger ned existensen i små ogina sekvenser. Det är också en vardaglighet som tränger på om att vara där i tid kring måltiderna och tvagningarna och de övriga händelserna som hänger upp sin förekomst på tidshjulet och schemalägger dygnet och som per automatik och med nödvändighet sorterar tidsrymder. Sedan gäller det att finnas kring bekvämligheterna för att bevaka nästa tillfälle som ges enligt de rådande ordningarna och de fastslagna tidpunkterna.
Tingens och ordningarnas rumsliga kavalkad utgörs av rutiners fasta punkter som mathållning, sovsalar, hygienutrymmen med tvagningsestetik, stolar naturligtvis med dess sittvänliga performance vid lång väntan och därutöver Korridoren med dess golv, detta alltigenom skinande och slitstarka golv som räknat så mången steg och burit så mycken skyndsamhet och som måst tåla så tidsvinnande spring i utdragna sekvenser under fulltecknade dagar.

 

Där finns också de osynliga gångvägarna, Korridorens imaginära vägbeskrivningar, de rigorösa linjerna för de vardagliga vandringarna sinnrikt klassificerade i utstuderade mönster av engagerade själar och från vars rutter avvikelser är omöjliga. Och så dessa nätter, när Korridoren blir till sina nattliga funktioner: Perrongerna. Dessa svällande rustika performanceytor färdiga att ta emot de anländande minnestågen. Där är 01,34-tåget med sin frustande godstågsmetodik så grandiost processad i sin genuina ekipageapostrofering att det gör ett inträngande intryck vid varje uppenbarelse men som också medför en farlig undergångsvision i de bakre regionerna, dold, förklädd och försåtlig. Och 04,30-tåget med sin eftertänksamma banvallsestetik, lågmält exponerad in natura, i brunt, bärande och brytande, som om varje själ ombord hängivit sig till en slutgiltig och oböjlig defateism och självömkan gjuten i egen insnärjd legering. Och det isande tågsätet från norr inkommande 07,32 som en permafrostig vansinnesturbulens infattad i interna minnesgestaltningar där de havererade budskapen sitter kvar i vagnarna som fastfrusna förruttnelser. Och alla de andra som man inväntar enligt gällande tidtabell, med en stilsäker orsaksintegritet och hotfull pregnans, funktionellt salvelsefulla, övermaga mekanikpotenta och hotfullt ljudimponerande.

De nattliga perrongerna är imaginära plattformar för den spårbundna minnestrafikens simultanplacerade passagerare. Man står och väntar på perrongerna. En sorts utdragen eufori över minnenas sällsamhet där sekvenserna kommer farande som minnesvindilar frampå småtimmarna, yvigt omredigerande och återskapande, alltid med nya saltade innebörder. Detta kan förväxlas med livet. Och det är gjort. Förväxlat. Man emotser det. Man sörjer för det. Man inväntar minnenas transportmedel. Det handlar om tillgång till åkmöjligheter, vägar att beträda, avgångar och ankomster och projekt att starta, målsättningsbyggen att medverka i och minnen att handha och arbeta med.

alt Perrongerna är konstant nedkylda i sitt inväntande av passagerare som ett pålitligt underlag gjutet i betong. Man kliver av och på. Huvudsaken är väntan och av och på. Alltid av och på och därtill denna subtila väntan. Helt enkelt en stilstudie i Avet och Pået. Ett slags djupverkande av- och påcirkus som exponerar kända minnessekvenser men också fördolda och förträngda hågkomster. Utöver detta återstår de motsägelser som bor i denna minnesretorik, med håligheter som röjer disharmonier och avsaknad av pregnans och egentligen berättar om fasansfullt galna tillkomstgrunder som detta att det underifrån finns vakanser i varseblivningen och synkroniseringen. Och frågor ställs om vem som håller isär detaljerna, tågsätet kontra banan, banan kontra Perrongerna, Perrongerna kontra tågsätet där bilderna, de olika små perspektiven, de tingsrelaterade sammanhangens materialnära förhållanden står i sällsamt focus?  Allt detta överblickande som måste till. Vem åstadkommer denna kontroll och översyn över djupverkan?

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Utöver detta pågår ett spårväxlande som äger sitt eget intrikata sammanhang i själva minnesrörelserna och som utväxlas i tinglig form i växlarna och växlingstekniken, och de rationella hopkopplingarna av tågsäten, och därutöver vagnsskrammel och sorteringseufori på rangerbangården. Det handlar om ljuden, bilderna, funktionerna och hur dessa storheters samverkan och historia tranformeras i livet.

"...Elvatåget !. Elvatåget...11,06 från Åvanå. Det jävla förbannade fittatåget. Har det inte gått färdigt snart?"...Lundmark ligger på golvet...i framstupa läge iklädd full stinsmundering...med sitt eregerade kön blottat..."

Lundmarks minnen av tåg och vagnar härbärgerar en kultur som bland annat förevigar skuggor vid hjulens rörelser utmed spåren, avlyssnar gnisslet vid växlandet och kopplandet av minnesvagnar mellan perrongerna, detta som referenser till livets synapser. Ljud från dessa överväxlingar och spårkorsningar finns bevarade och nogsamt utpekade och apostroferade i Lundmarks minnesmemoreringar just för dess användbarhet i detta refererande och rekapitulerande av minnesmaterialet. Att det liknar liv. Han gör överhuvudtaget detaljrika registreringar och har till exempel ägnat stor möda åt att minnesregistrera maskrosors och andra banvallsväxters årliga beteenden i dess periodiserade återkomster mellan spåren enligt de årstidsmässiga regleringarna som inramar det verkliga livet och alltid löper an där. Det kan vara en vek maskrosgestalt som sticker upp sina vackra stängslar mellan rostiga spårsekvenser. Slutligen handlar det ju ändå om tidtabellerna som indelningar av liv. Dessa synkroniserade minutangivelser med rader av ögonblickspropåer mellan hela och halva klockslag, mellan minuter som lägger sig i eller över de ständigt återkommande klockslagen. Ett panorerande över precisa ankomster och avgångar som just är den överskuggande epiken som beskriver minnestågens anpassningar i tiden.

alt Detta är lite av vad som sker dagtid i Korridoren och under de kalla nätterna på Perrongerna. Förutom allt det detaljrika är det förstås generellt alltid den ovan nämnda av- och påstigarestetiken som engagerar. Livsbetingelsernas av- och påestetik. Livets essenser. Minnenas avgångar och ankomster och därtill tidsanpassningar och tidtabellsretorik och de olika känslokartotekens användningsområden kring detta. Där kan som kuriosa noteras genuina av- och påstigningars karakteristiska accessoarer i vackra metaforer, dels i sommarskrud med blomdoft hämtad från ljuva ängars himmelska exponeringar utmed banvallarna och dels vintertid med isande vindar kring de fastfrusna växlarna och därutöver som filbunkslugn motvikt till dessa det ljumma dricksvattnets lugna vågrörelser i karafferna inne i vagnarna.

Och det grövsta, djupaste, mest svåråtkomliga, dessa nedskavda minnesbilder av stativet som krossade den anonyma moderns skallbas. En grotesk i all sin konkretion. Vitblek skallbas, krossade ögonhålor. Och generellt och allt överskuggande att alla dessa av- och påmetaforiska högviltsstycken illustrerar hela den mänskliga komedins eviga tidsanpassningar, minnesneuroser och skuldkomplexitet. Det gäller existensen i allmänhet och dess rundhänta espri och Lundmarks stinsartade tillvaroskuld i synnerhet med sina indelade omöjligheter. Eller om man så vill dess gudomliga outgrundligheter. Eller mentala avogheter. Och därutöver denna bastanta kyla. På Perrongerna är det alltid kallt. Isande kyligt och frostartat nätterna igenom. Detta trots årtidsväxlingarna, trots de varmare perioderna som lever utanför den mentala kylan utmed Perrongerna onåbara för sådana excesser genom sina simultanprocesser.

Benny Holmberg
(utdrag ur den längre texten "De långa nätterna på de iskalla perrongerna)

Ur arkivet

view_module reorder

Kattens lag på brinnande bakgator

Katterna jamar, dem skriker som små barn, rännandes mellan ruiner, sophögar och barn som leker bland eldar. Musiken dundrar mellan husen, denna arabiska, sällsamma, sorgliga musik, som klagar, önskar, väntar ...

Av: Linda Johansson | Resereportage | 19 december, 2009

Andrew Allen, en kärleksfull artist

Det är lätt att bli förälskad i Andrew Allens musik. Lekfull, fylld av energi och glädje är den en gåva till den som lyssnar. Hans röst är klar och mjuk ...

Av: Helena Svensson | Musikens porträtt | 01 maj, 2011

Jesus and Yahweh

Litteraturvetaren Harold Bloom är kanske mest känd för Den västerländska kanon, och då kanske i synnerhet för dess lista på västerlandets 26 främsta författare. Stora delar av sin karriär har ...

Av: Tobias Harding | Essäer om litteratur & böcker | 11 augusti, 2011

Våldet i fantasylitteraturen

Steven Ekholm synar våldet i några fantasyromaner från Sagan om ringen till Harry Potter. Om man skulle göra en hastig översyn av ungdomars läsning idag så är nog fantasylitteraturen den genre ...

Av: Steven Ekholm | Essäer om litteratur & böcker | 01 april, 2011

Börje och godheten

”Nu lövas det i dalar och nu lövas det på höjd, nu dallrar månget hjärta i sin första svårmods fröjd.” (Ur Syner i lövsprickningen av Nils Ferlin)

Av: Bo Bjelvehammar | Utopiska geografier | 26 mars, 2017

”En mans karaktär är hans öde”

Trots att jag dragit in salt och bröd på bordet med min penna i snart trettio år – nja, penna och penna, snarare med skrivmaskin som sedan byttes ut mot ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 01 december, 2011

50 år med James Bond på film

Den 5 oktober 2012 är det på dagen 50 år sedan, som den första James Bond-filmen hade biografpremiär. Uruppförandet på Skyfall, den senaste och 23:e Bondfilmen i ordningen, är satt till ...

Av: Vladimir Oravsky och Sven-Erik Svensson | Essäer om film | 25 september, 2012

Hur mycket tjänade F. Scott Fitzgerald på The Great Gatsby?

Ungefär en halv miljon dollar från The Great Gatsby flyter varje år in på den familjefond som Zelda och Francis Scott Fitzgeralds dotter Scottie upprättade för sina fyra barn och ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 14 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.