Den döende dandyn - scenbyte på Moderna Museet i Malmö

 Målningen “Den döende dandyn” av Nils Dardel har fått bli affischgosse när Moderna Museet i Malmö växlar spår i sin historiska utställning. Dardel målade “Den döende Dandyn” 1918. Det glada ...

Av: Mathias Jansson | 15 oktober, 2011
Kulturreportage

Mike Nichols 1931-2014

”One of the better films of formerly interesting director Mike Nichols” påstod en kritisk filmskribent för snart tjugo år sedan apropå Carnal Knowledge. Må vara att inte alla i den långa ...

Av: Ivo Holmqvist | 23 november, 2014
Övriga porträtt

Huset med de många rummen En ekumenisk exposé

1. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder ...

Av: Thomas Notini | 13 juli, 2014
Essäer om religionen

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | 19 december, 2011
Utopiska geografier

Att bränna en docka på bål



 sparklers
Fyrverkerier under Guy Fawkes Night.
Foto av Cindy Carlsson

Att bränna en docka på bål

Cindy Carlsson skriver om dödens dagar runt om i världen i allmänhet och Guy Fawkes night i synnerhet.

Traditioner är nog viktiga för de flesta och oftast har vi en personlig favorit. Förra helgen var det dags för engelsmännen att fira "Guy Fawkes Night" igen, vilket är något av en höjdpunkt för många. Det är nog fyrverkerierna, brasan och de kolaglaserade äpplena som lockar, men traditionen har en ganska unik historia bakom sig.

Runt denna tid på året, i slutet av oktober, början av november, så firas de döda i olika former. I Sverige har vi sedan länge haft Allhelgonadagen, då vi ägnar tid åt våra nära och kära som gått bort genom att tända ljus på deras gravar. Att fira helgon gjordes tidigt inom den kristna kyrkan och redan på 800-talet var det bestämt att en dag skulle vara gemensam för detta runt om i Europa. Men det finns även andra närbesläktade högtider, som Halloween, vilket är en gammal tradition som haft ett nyuppvaknande med "bus eller godis" och skrämmande kostymer i amerikansk tappning. Mexico firar de "de dödas dag" ("Día de los muertos"), där de väntar på att få återse sina döda under festliga omständigheter på kyrkogården. Även England hade högtidsfirande vid denna tid på året, men sedan 1600-talet firar man en speciell händelse den femte november varje år - genom att bränna en docka på bål...

Guy Fawkes var en soldat, som blev inbjuden av en grupp katoliker att genomföra deras planerade krutkonspiration ("The Gunpowder Plot"), den 5 november år 1605. Dådet misslyckades och Guy Fawkes tillfångatogs, blev torterad och därefter avrättad. Krutkonspirationen innebar att avrätta kungen, James I, och medlemmarna i parlamentet, då de hade en gemensam öppningssamling. Denna öppningssamling hålls vid denna tid varje år, nu är det drottningen som håller ett tal till de båda husen. Av princip hålls denna samling aldrig den femte november igen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Att fira detta misslyckade uppror var viktigt för staten, för att få katolikerna att inse att protestantismen segrat. Det var även under denna period som grunden för ett kommande enat Storbritannien - United Kingdom - lades. Religiösa och politiska aspekter går hand i hand. I England finns religionen i folks medvetande, även om det ofta tycks vara mer kopplat till vana och släktband än faktisk tro. Men än idag har England en statlig kyrka och konflikten på Nordirland visar tydligt på att religionen fortfarande har stor betydelse. Fast firandet av Guy Fawkes handlar nog inte så mycket om religion nu för tiden, högtiden firas ironiskt nog av katoliker likväl som protestanter. 

Denna dag firas runt om i England och ett av de mer populära firandena i mitten av England är det vid Kenilworth castle, en av de största slottsruinerna i England. På en borgliknande byggnad i närheten projicerades under helgens firande en stor skugga, föreställande Guy Fawkes med en stor svart hatt. Inne på slottsgården tändes en stor brasa och de hade levande musik som ackompanjemang. Idag är det inte lika vanligt som förr att faktiskt bränna en docka föreställande Guy Fawkes, men det förekommer fortfarande. Folk åker långväga för att delta i festligheterna, men vanligast är nog de många små lokala firandena. Det har skrivits mycket om Guy Fawkes och hans planerade dåd och en gammal barnvisa för att inte glömma bort denna händelse har länge varit populär:

Remember, remember, the 5th of November
The Gunpowder Treason and plot;
I know of no reason why Gunpowder Treason
Should ever be forgot.

Historien om Guy Fawkes syns i även V för Vendetta, en grafisk novell från 1982 av Alan Moore. Det har nyligen kommit en filmversion, regisserad av James McTeigue och med manus av Washowski-bröderna (Matrix-trilogin). Berättelsen fokuserar på V (Hugo Weaving), som genomför sin personliga vendetta bakom en mask av Guy Fawkes. Han försöker samtidigt skapa kaos i ett totalitärt styrt Storbritannien. I filmens handling lär en ung kvinna, Evey (Nathalie Portman), känna V och kommer allt närmre sanningen bakom hans anarkistiska agerande. Tyvärr beslutade sig skaparna till berättelsen att göra deras relation till något mer än rent vänskaplig, men annars är filmen underhållande, om dock inte allt för gripande. En seriekänsla är bibehållen, men Alan Moore tog avstånd från filmen eftersom han tyckte att filmskaparna inte tog berättelsen på allvar. Referenserna till Guy Fawkes är många, men även till George Orwells 1984 (1949). Samhället som skildras är skrämmande och en uppmaning till uppror känns önskvärd. Det finns både religiösa kopplingar och framträdande liknelser till Hitlertyskland. Filmen är definitivt sevärd, likväl som det är intressant att få en inblick i det stora bakom Guy Fawkes misslyckade aktion.  

Traditioner slutar nog aldrig att fascinera. Försök förklara för folk från andra länder hur vi dansar som grodor runt en majstång, hur vi klär ut oss till häxor som barn för att tigga godis eller bär ljus och sjunger för ett helgon, ja, då kan man nog förstå att engelsmännen vill fira det misslyckade försöket att spränga parlamentet också. Fast egentligen är det nog bara en chans att umgås med släkt och vänner, ta på sig varma kläder och mysa runt elden som lockar. Kvällen benämns även "Bonfire night". Hur som helst är det en stor högtid i England, som är värd att besöka om man tycker om fyrverkerier och brasor!

Cindy Carlsson
Vidare läsning
http://www.english-heritage.org.uk/server/show/conProperty.341
http://www.novareinna.com/festive/guy.html
http://vforvendetta.warnerbros.com

Ur arkivet

view_module reorder

Sista platsen pausen

knäarflickan tejptjejen hade rivit ihop en rad på permeabel by avlopp i uteblivna spyregnet den kvarhållna hällidogt arbetligt liv vid en samma IDO, eller subliv vidgjort en slidIDO-leve format, all ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 06 mars, 2012

Nell Walden och Der Sturm

Kvinnliga konstnärer hade en aktiv roll i det svenska modernistiska projektet. De ifrågasatte den traditionella könsordningen och sökte nya estetiska uttryck men marginaliserades ofta av de samtida manliga kritikerna. Daniel ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 15 november, 2013

Litteraturens etik

Vad är autonomi? Finns det en litteraturens etik? Detta är de grundläggande frågorna för Carin Franzéns studie För en litteraturens etik som Mårten Björk granskar för Tidningen Kulturens räkning. Är ...

Av: Mårten Björk | Essäer om samhället | 18 december, 2007

Ett rop på den autentiska litteraturen

Italien ser sig om efter något lugnande. Nuet är ostadigt, politiken svajar betänkligt och till råga på allt dyker Berlusconi upp igen som gubben i lådan. Men tillfällig lindring finns ...

Av: Annagreta Dyring | Essäer om litteratur & böcker | 09 januari, 2013

Kristina Murray Brodin. Dikter

Ibland är det bara några skrivna rader som kan ge uttryck för de känslor som ryms i mig. Då finns orden där, pockar på att få komma ut och bli ...

Av: Kristina Murray Brodin | Utopiska geografier | 31 januari, 2012

Cynism och människosyn

Ur Crister Enanders Slagregnens år (Heidruns)

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 21 oktober, 2016

Viborgs fall 1944

Förlusten av staden Viborg var psykologiskt förödande för finnarna. Krigslitteraturen om andra världskriget är omfattande. Anthony Beevors böcker om Stalingrad, Berlin och spanska inbördeskriget har gått ut i stora ...

Av: Rolf Karlman | Essäer om samhället | 03 september, 2008

Donna me prega

    Donna me prega, - per ch'eo voglio dire      d'un accidente - che sovente - è fero      ed è si altero - ch'è chiamato amore:      sì chi lo nega - possa ...

Av: Guido Cavalcanti | Utopiska geografier | 25 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts