Botanisk teater, 1924-1934. Foto: Thomas Notini

Att göra det osynliga synligt

I skrivande stund pågår på Moderna Museet i Stockholm en liten, sparsmakad utställning med verk av den tysk-schweiziske Paul Klee och den svenske Ivan Aguéli. Den är tematiskt väl uppbyggd ...

Av: Thomas Notini | 01 mars, 2016
Konstens porträtt

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Gustav Mellberg - den förste utvandraren från Habo till Nordamerika 1843

För drygt tvåhundra år sedan föddes Gustav Mellberg eller Gustav Andersson, som han hette fram till den dag då han vid 14 års ålder började skolan vid Jönköpings Högre Lärdomsskola. Gustav ...

Av: Hans-Evert Renérius | 21 mars, 2014
Kulturreportage

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | 06 december, 2017
Reportage om politik & samhälle

"Kinas terrakottaarmé" på Östasiatiska i Stockholm



"Det var Chi Hoang Ti,
kung av Tsin,"
Soldater från den förste kejsaren Qin Shihuangs terrakottaarmé, schakt nr 1. Museum of Terracotta Warriors and Horses of Qin Shihuang. Foto: Rolf Blomster, KinaresorUr "Muren och böckerna" av Evert Taube

Det var aldrig meningen att de skulle utföra några krigiska bedrifter, dessa tusentals soldater som skapades på kejsaren Qins befallning. Visserligen är de stridsberedda, med vapen i hand, men ändå stela och stilla med sina bistra blickar riktade mot den uppgående solen i öster. Och  fienden är osynlig.

Den stillhet som soldaterna utstrålar påminner om ett sagofenomen, det sovande slottet, där allt och alla, till och med elden i spisen stelnat i en tillfällig rörelse just när prinsessan Törnrosa sticker sig på den förgiftade sländtenen.

Man kan kalla det att soldaterna blev väckta ur sin mångtusenåriga sömn år 1974. Det skedde när några bönder var i färd med att gräva en brunn.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Långt nere under jord hittade de några bitar av de begravda lersoldaterna. Här haltar min liknelse med det sovande slottet för det har tagit lång tid att gräva fram fynden och arbetet är ännu inte slutfört. Och ska man gå efter ett foto från utgrävningen där kroppar sticker upp ur jorden, liknar fyndplatsen mest ett slagfält med sönderslitna kroppar. Då får man också en uppfattning om hur kolossalt stort och svårt restaureringsarbetet har varit. Arbetet pågår fortfarande och det görs hela tiden nya rön.

När Sanne Houby-Nielsen, överintendent för Statens museer för världskultur, visade utställningen för pressen, poängterade hon att terrakottasoldaterna var tänkta som symboliska maktfaktorer. Vidare betonade hon att vi betraktare måste förstå att alla föremål, ja allt som visas, är tecken på att tiden dominerades av krig och åter krig.

Där under Skeppsholmen i Stockholm, i bergrum som förut varit hemliga, står ett antal av dessa lerkrigare i klimatsäkra montrar med pansarglasväggar. I sina glaskistor är de oåtkomliga för oss besökare som betraktar dem. Montrarna är uppställda i ett par underjordiska gångar. Föremålen härrör från två perioder i Kinas historia; dels från den förste kejsaren Qin Shihuangdis regeringstid 221-210 f Kr med de berömda terrakottasoldaterna (ca 8000) tillsammans med andra föremål i Xian, dels nya fynd från fjärde Han-kejsaren Jingdis och kejsarinnan Wangs gravanläggning Han Yangling, som byggdes 153 f Kr-128 f Kr (mer än 10 000 terrakottafigurer och föremål).

Till hälften framgrävd armborstskytt från den förste kejsaren Qin Shihuangs armé. Museum of Terracotta Warriors and Horses of Qin Shihuang. Foto: Shaanxi cultural Heritage Promotion CenterBergrummen under Skeppsholmen, med sina gångar, sprängdes ut i berget för marinens räkning under andra världskriget. De förvaltas sedan 1993 av Statens fastighetsverk och har inte varit öppna för allmänheten förrän nu, även om en del av de totala utrymmena fortfarande hålls stänga.
Varje soldat i kejsar Qins armé står på en platta. Skorna med tvär tå är fastknutna med en liten rosett och de har fotsida långbyxor. Det är en standardmodell. Den långa rocken går en bit nedanför knäna, lite olika mellan fotsoldater, högre officerare och generaler. Alla officerare har inte rustning men rockarna kan vara dubbla och troligen vadderade.

Ett exempel är en general som har en bepansrad väst. (Nr 8 i katalogen) Fotsoldaterna har en vadderad krage vid halsen eller är det en halsduk som är nedstoppad innanför rustningen? Officerarna har en liten duk med nedhängande snibbar eller tofsar som hålls ihop av en ögla. Samma slags tofsar finns på generalens bröst och axel och tycks ha betydelse för rang. Alla har huvudbonader av varierande slag, ganska små och knappast till skydd; närmast är de huvudprydnader och hör ihop med rang. Håret är hopknutet till en tofs på huvudet.

Armborstskyttar och körsvenner hade hög status. Liksom fotsoldaterna bar de rustning. Skyttarna  stod upp eller i knästående ställning för att inte vara i vägen för varandra.
En intressant regel gällde; ju högre rang ju högre skulptur. Generalen på bild 8 var cirka två meter hög, att jämföra med genomsnittslängden för en kines som på den tiden var 152 cm.

Rustningarna var gjorda av kalkstensplattor som lades som lameller och fästes ihop med koppartråd. Det kan man se på en rekonstruktion av en sådan och likaså en hjälm (katalog 30-31) medan skulpturerna har små rundlar på plattorna som markerar hur de varit fästade. Soldaternas ansikten är individuellt utformade även om det fanns ett visst antal standardmodeller, nämligen för huvuden tio stycken, två typer för rustning med olika varianter, åtta slags överkroppar, två slags ben, tre slags skor och två slags fötter. Därtill kunde hantverksarbetarna lägga till någon individuell detalj i varje ansikte. Man kan se att soldaterna kom från olika delar av kejsar Qins väldiga rike. Skulpturerna har varit målade i starka färger.

General från den förste kejsaren Qin Shihuangs armé, schakt nr 2. Museum of Terracotta Warriors and Horses of Qin Shihuang. Foto: Karl Zetterström Armén från Han-tiden imponerar på samma sätt med sin mängd av soldater men dessa skulpturer är kortare. Deras ansikten är huvudsakligen av tre typer. Soldaterna står i schakt som visar på en slagordning. En del av dem har bemålning kvar och kan vara försedda med sköldar, även dessa bemålade. Hästarna frustar med öppen mun och vidgade näsborrar och med de små öronen bakåtstrukna. Deras dramatiska huvuden kontrasterar mot kropparna som är klumpigare utformade. Men svansarna står ut helt käckt och avslutas med en dekorativ knut.

Från Västra Handynastin 206 f Kr - 9e Kr finns ett stort antal terrakottasoldater. Tjugo sådana ses på bild nr 34 i katalogen. Intressant nog är de jämförelsevis korta, cirka 60 cm, med förhållandevis stora huvuden och ganska spensliga. De har haft kläder på sig som nu är försvunna och armarna av trä är också borta. De är lite rörande att se dem så spinkiga och hjälplösa, som dockor som någon slitit av armarna på. Huvudena är ganska stora och ansiktena har individuella drag.

I dessa gravar har man även funnit mängder av djur; förutom hästar grisar, hundar, får, getter, kor, oxar och höns. Därtill har man grävt fram föremål av skiftande slag och användning - de flesta av jade eller brons.
En rund kornbod, ca 20 cm hög (nr 89) från Qin-tiden samt en modell av ett hus som tillhör Östasiatiska museet från Handynastin kan man se på s 197 i katalogen. Huset påminner mig om en alldeles underbara utställning på Östasiatiska sommaren 1974"

Arkeologiska fynd från Folkrepubliken Kina".  Där fanns flera modeller av hus, till exempel en rart litet hus för svinen, men framför allt många gravfiguriner. Där fanns också en prinsessa med kroppen täckt med jadeplattor, den halvädelsten som man förknippade med evigt liv.  
1984 kunde vi se soldater, körsvenner och hästar på utställningen "Kejsarens armé" på Östasiatiska. Då stod Jan Wirgin för katalogen, museidirektör och omtyckt lärare och föreläsare.

Sanne Houby-Nielsen har skrivit ett av förorden till årets katalog "Kinas terrakottaarmé". Hon använder gärna ordet berättelse både när hon talar och när hon skriver och hennes medarbetare skriver verkligen sina texter i katalogen på 192 sidor som berättelser, spännande och lättillgängliga. Lägg därtill att den är estetiskt tilltalande och lättöverskådlig.
Si Han som är intendent på museet är curator för utställningen och har skrivit flera av texterna.

Birgitta Milits
Utställningen pågår fram till den 16 januari 2011

Ur arkivet

view_module reorder
Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Ångest och frihet hack i häl på Kierkegaard och Giddens

Sprit Fixt av Hebriana Alainentalo I modern poesi, sägs det, är ordet "ångest" bannlyst. När det gäller övrig skönlitteratur är det desto mer gångbart, men även där under förutsättning att ämnet ...

Av: Roberth Ericsson | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2010

Moln över den föränderliga världen – Leopold Museum i Wien

Moln fascinerar – men det är kanske första gången som moln blivit tema för en utställning. Nu visar Leopoldmuseet i Wien en omfattande utställning av 300 verk, som lånats ut ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 05 maj, 2013

Veckan från hyllan, vecka 20 - 2012

På måndag är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Kulturministern har kollat upplagesiffrorna och kommit fram till att den där Strindberg måste vara lika bra, eller kanske till ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 12 maj, 2012

Veckan från Isabel Allende via IKEA

Det går inget vidare för Ingvar Kamprad. Först avslöjades det att han var långt mer aktiv nazist än han har medgett, och dessutom att hans nazistsympatier har fortsatt långt efter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 september, 2011

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 10   Ja, det kan man fråga sig. Och man kan också fråga sig om det i sig är en relevant fråga, och så vidare... Och Donnerwetter vad många tyskar det ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 29 april, 2011

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Olika bokomslag

Hur viktiga är bokomslagen?

Väljer du böcker efter bokomslaget? Författaren? Berättelsen? Genren? Det är många kriterier att ta hänsyn till när man ska välja en bok att läsa. I dag tar det visuella stor ...

Av: Lisbeth Ekelöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts