Från tablåspel till kyrkodrama

Följande är en genomgång av Olov Hartmans dramatiska arbeten. Det ger en bild av en ovanlig litterär utveckling och av det moderna, kyrkospelets framväxt. Den kritiska udden i granskningen förstör ...

Av: Bertil Falk | 28 oktober, 2009
Essäer om religionen

Nu är det vackert vid sjöarna

 Jag önskar att jag kunde sätta mig ner här i rummet och bara  med öppen hand föra in snöovädret som tätnar utanför  fönstret så att dikten som ligger framför mig försvinner  som en ...

Av: Kristian Lundberg | 28 december, 2010
Utopiska geografier

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Alice Petrén

Frankrike och Algeriet – oupplösliga band och olösliga konflikter

Elisabeth Tegelberg om Alice Petréns nya bok om relationerna mellan Frankrike och Algeriet

Av: Elisabeth Tegelberg | 11 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Sikta, skjut, poesi!



Jim Andrews Arteroids (2001)"krossa bokstävlarna mellan tänderna" skrev Gunnar Ekelöf i en dikt från 1932 och sammanfattade därmed mycket av vad den modernistiska poesin handlade om. Att krossa språket, formen och grammatiken och låta poesin rinna över alla kanter och begränsningar.

Sedan 1932 har mycket hänt inom poesin och nya tekniker har gjort det möjliga att expandera det poetiska bildrummet i alla möjliga riktningar som ljudpoesi, hypertext poesi och även dataspelspoesi. Dataspelsutvecklarna har i vissa fall vänt sig till gamla diktverk för inspiration som t ex i fallet "Dantes Inferno" från 2010, utvecklat av Visceral Games. Den italienska diktaren Dante Alighieri, som skrev det episka diktverk "Den gudomliga komedin" från början av 1300-talet, lär dock inte känna igen sig i den interaktiva versionen.

Huvudpersonen är inte längre någon melankolisk sökande person som gör en religiös och filosofisk resa i medeltidens idévärld i jakt på det högsta sanna, utan har förbytts till en muskulös korsriddare som utrustade med dödens lie slåss mot underjordens monster och demoner för att slutligen besegra Lucifer och rädda sin älskade Beatrice.

Det finns nu andra exempel som är mer trogna originalet, som spanjoren Carlos González Tardón tolkning av den österrikiska poetens Ernst Jandls dikt "schtzngrmm", titeln är en ordlek med det tyska ordet för skyttegrav "Schützengraben". I dikten som är gjord för att läsas högt gestaltar Jandl krigets fasor med hjälp av olika ljud som påminner om gevärsskott och missildetonationer. Till E-Poetry Festivalen 2009 i Barcelona skapade Tardón en version som består av en filmsekvens från ett av alla dem krigsdataspel som finns på marknaden. I spelet ser vi hur en grupp allierade soldater under andra världskriget landstiger på en strand medan Jandls dikt deklameras i bakgrunden.

http://www.vimeo.com/4835713

Jason Nelson “Game, Game, Game And Again Game” Tardón verk påminner mycket om den amerikanska konstnären Joseph Delappe som vid olika tillfällen har läst upp poesi i olika krigsdataspel. I t ex "Medal of Honor: Allied Assault" har Delappe vid flera tillfällen framfört poesi av den brittiska soldaten Siegfried Sassoon som var med i första världskriget. Sassoon dikter är ofta satiriska och har pacifistiska undertoner, och precis som Jandls dikter ifrågasätter det krigets vansinne. I båda fallen handlar det om att bryta den episka illusionen och föra in krigets grymma verklighet på den virtuella planhalvan.

Det är inte bara äldre poesi som får nytt liv utan det finns även många exempel på poeter som skapar dataspel eller rättare sagt skapar dikter som använder sig av dataspelens estetisk och form. Kanadensaren Jim Andrews är en av pionjärerna inom området, redan 2001 skapade han Arteroids, som bygger det gamla spelet Asteroids. I spelet styr man ett skepp i form av ett ord, och kan med det skjuta sönder andra ord som roterar runt i rymden, och då skapas ett ljudpoetiskt verk. Det är alltså spelaren som är med och skapar diktverket enligt den enkla instruktionen sikta, skjut, poesi!

Även den australiska konstnären och poeten Jason Nelson gör poetiska dataspel som han själv beskriver som en form av konstnärliga, flash spel/essäer. Hans verk bär namn som: "Game, Game, Game And Again Game" och "I made this. You play this. We are Enemies". Det är diktverk som lånar inspiration från plattformsspel blandat med dadaistiska inslag av ljud, text, bilder och interaktivitet.

Både Jason Nelson och Jim Andrews är två exempel på poeter som idag förnyar det poetiska formspråket med hjälp av dataspel och på så sätt krossar bokstävlarna på skärmen.

Mathias Jansson
Länkar:
Jim Andrews Arteroids: http://www.vispo.com/arteroids/
Jason Nelson hemsida: http://www.secrettechnology.com/

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | Essäer | 27 juli, 2010

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Ahimsa: Ickevåld

I dagens värld länkas vi till andra på många sätt. Det globala sammanvävs med det lokala. Lycka är inte bara ett individuellt behov utan också ett kollektivt fenomen; min lycka ...

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 08 december, 2010

Sväva i en rymd

Sväva i en rymd inuti och födas i kvinnokamp. Känna blodsmak naken

Av: Tor Lundmark | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2008

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 december, 2011

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.