En rämna i ordvävens ytskikt. Overklighetens Janet Frame

Verkligheten gled undan som en försåtlig illusion. Skräcken ockuperade henne. Inte ens ormbett eller jordbävningar kunde mäta sig med det som gjorde Janet så rädd. Hon satt i en inskränkt ...

Av: Benny Holmberg | 13 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Napoleon den III, skaparen av det moderna Frankrike?

Napoleon den tredjeNapoleon den III, den kanske mest missförstådde kejsaren, föddes för tvåhundra år sedan, den 20 april 1808.  I sina memoarer skriver Hortens, Hollands drottning om sin nyfödde son ...

Av: Anne Edelstam | 15 oktober, 2008
Essäer om samhället

En resa i kvantvärlden. Intervju med Jim Baggott

Det finns saker som är svåra att förstå sig på. Till dem hör utan tvekan kvantfysik. Den legendariske Richard Feynman som gav en rad berömda föreläsningar i ämnet - och ...

Av: Susanna Kumlien | 28 Maj, 2013
Övriga porträtt

Freke Räihä

En dikt till den döde gubbpoeten

Det är något symptomatiskt med att en av Sveriges främsta uttolkare av svenskhet är invandrare. Jag kommer inte undan det. Och likaså hur diktaren gick i exil från nationen för ...

Av: Freke Räihä | 13 februari, 2015
Utopiska geografier

Ruhr där man odlar kol



MKM, Installationsansicht, v.l.n.r.: Anselm Kiefer, Sternen-Lager IV, 1998 / Sternen-Lager III, 1998, Foto: A.L. Thomas, Duisburg Som rostiga gamla rymdskepp ligger den stora industrianläggningen med sin rör och skorstenar inbäddad i vårgrönskan, och långt därnere i underjordens mörker ringlar sig ett oöverskådligt system med mil efter mil av tunnlar. '

Fram till 1986 transporterade dagligen runt tolvtusen ton kolmalm upp från de kilometer djupa gruvschakten till den stora koltvätt- och sorteringsanläggningen. Idag är det inte malm som transporteras upp från underjorden utan istället en strid ström av turister som tar den långa rulltrappan 24 meter upp i luften till Ruhrmuseet ingång vid kolgruva 12 i Essen. Ett område som sedan 2001 står på UNESCOs världskultur lista.

Ruhr är ett område som präglats av sin starka industrihistoria med kolgruvor och smältverk. Men idag rör det sig mesta om industriminnen, bara ett fåtal av anläggningar och gruvorna är ännu i drift. I Oberhausen finns t ex en gigantisk gasklocka som byggts om till ett museum. Vid ingången till det gigantiska rummet som mäter 67 meter i diameter finns en stor svartvit panoramabild från kolindustrins storhetsepok. En bild som visar ett landskap fullt med skorstenar och kolhögar så långt ögat når. Tar man däremot hissen upp till taket på den 120 meter höga gasklockan möts man av en helt annan utsikt, så många skorstenar ser man inte till längre, utan det som förvånar en är all grönska som breder ut sig framför ens ögon. Under de senaste decennierna har Ruhrlandskapet varit i ständig förändring och förvandling, en process som haft mottot "Förändringar via kultur, kultur genom förändringar" vilket är passande för de satsningarna man nu gör under Kulturhuvudstadsåret 2010.

De gamla industriområden har förvandlast till museum och rekreationsområden där grönskan sprider sig längs nylagda cykelvägar. Vid Kolgruva 12 i Essen har Red Dot Design Museum fått nya lokaler, och alldeles bredvid finner man restaurangen Casino Zollverein känd för sin goda mat. Samma sak gäller för Landschaftspark i Druisburg där de gamla stål och kolverken förvandlats till en grönskande publik park med restauranger, utkikstorn, och där de gamla kolbunkrarna har blivit utmanande klätterväggar för alpinister i regionen och gasklockan fyllts med vatten till sportdykarnas förtjusning. Nej, det går helt enkelt inte att slita sig från den starka industrihistorien som genomsyrar hela området. Bilden av Ruhr som ett industriområde är något som lätt kan bekräftas och förstärkas under besöket, men hur var det då med satsningarna under Kulturhuvudstadsåret?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

RuhrMetropolis som omfattar 54 städer och drygt fem miljoner människor, (ja, det är faktiskt hela detta område som är Kulturhuvudstad 2010 i Tyskland), har ett rikt kulturutbud med en mångfald av teatrar, museum och kulturcentrum. Programmet som man ställt samman till 2010 är också gediget med allt från att spärra av en motorväg och låta människor befolka gatan med olika kulturevenemang till sång- och teaterfestivaler.

Om man i detta stora utbud av kultur väljer att titta närmare på konsten i området så kommer man att hitta några riktiga guldkorn. I Druisburg ligger till exempel Museum Küppermuhle i en gammal kvarn. Museum Küppermuhle består av en stor privat samling med tyskt måleri från efterkrigstiden med konstnärer som Gerhard Richter, Anselm Kiefer, Jörg Immendorf, Georg Baselitz och A.R Penck. Arkitekterna Herzog och de Meuron har av den gamla kvarnen skapat ett ljust museum med stora rum som innehåller riktigt stora målningar, i många fall har man bara en tavla på varje vägg, vilket säger något om formatet på de utställda verken. Nu är det bara en bråkdel av den stora samlingen man kan visa för tillfället, så byggkranarna är i fullfärd med att uppföra en stor vit "container" som ska vila upp på den gamla kvarnens silotorn. Här ska man om något år kunna ta del av ytterligare mästerverk ur samlingen som många betraktas som en av de förnämsta i Tyskland.

Erwin Barth: Nordmarkt in Dortmund, Handzeichnung: Perspektivische Ansicht der Platzanlage mit Blickrichtung nach Süden, Bleistift aquarelliert auf Karton, 48,1 x 76 cm, Berlin, Architekturmuseum TU BerlinI Essen har också byggkranarna fått arbeta för högtryck. Precis i tid till Kulturhuvudstadsåret Ruhr 2010 kunde konstmuseet Folkwang i Essen återinvigas. Det är ett museum som har en sorglig historia, men med ett lyckligt slut. Karl Ernst Osthaus började 1902 samla på internationell avantgardekonst och fransk impressionism. Efter några år hade han byggt upp en betydande samling som den amerikanska konsthistoriken Paul J. Sachs vid ett besök 1932 beskrev som "Världens vackraste museum". Världens vackraste museum föll nu inte nazisterna i smaken, snarare ansåg man att det mesta var skräp som där, men istället för att förstöra konsten, valde man att sälja runt 1400 verk till utländska samlare på en stor auktion 1937. Efter kriget gjordes ansträngningar att köpa tillbaka konsten, men eftersom försäljningen gått helt lagligt till kunde man inte göra så mycket, och endast ett fåtal av verken från samlingen hittade tillbaka till museet. Vid återinvigningen av museet skapade man därför utställningen " Världens vackraste museum", som består av de främsta verken från den ursprungliga samlingen som man lånat samman från konstmuseum runt om i världen. Besökarna verkar vara medvetna om att det är en historisk utställning de besöker med målningar av Kandinsky, Gauguin, van Gogh, Cézanne och Kirchner. Trots att utställningen har pågått några månader och det är en solig och riktig varm dag i slutet av april är det full med besökare som trängs i utställningshallen.

I Oberhausen alldeles nedanför den stora gasklockan hittar man Ludwig Galleri inrymt i ett 1800-tals slott. Även här är det en stor privat konstsamling som ligger till grunden. Redan under universitetstiden började Peter and Irene Ludwig att samla konst, en samling som idag omfattar tusentals objekt utställda antingen på Ludwig Galleri, på några av museets filialer eller på andra kända museum. Museet har en stor spännvidd i sina utställningar från Picasso och Liechtenstein till mer populärkulturella som serie och barnboksillustrationer. För närvarande pågår dock utställningen "Från kål till cypress" med fokus på landskapsarkitektur och stadsplanering under de senaste tvåhundra åren. Utställningen bekräftar den bild man får från Gasklockans milsvida utsikt att natur och grönska har varit viktiga delar vid planeringen av Ruhrdalens landskap. Det finns här inte bara en stark industritradition utan även en tradition att anlägga grönområden och odla trädgårdar, och kultur kommer som bekant passande nog i sammanhanget från det latinska ordet för att odla.

Mathias Jansson
Länk:  Ruhr 2010 Kulturhuvudstad. http://www.essen-fuer-das-ruhrgebiet.ruhr2010.de

Ur arkivet

view_module reorder

Esoterik – visdom eller bluff? Reflexioner kring en vishetslära

 All esoterik är ful, säger somliga Teosofin är en klassisk, esoterisk tradition. Den kan ses som en fascinerande berättelse om universums utveckling och vår egen plats i densamma. Varken vetenskap eller ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer | 16 december, 2013

Sahin Paksoy Foto Aylin Unal

Sahin Paksoy, bildkonstnär och shaman

Sahin Paksoy är konstnär och samlare. Han föddes och växte upp i Adana, en stad i Anatolien i östra Turkiet. När han började studera konst flyttade han till Istanbul för ...

Av: Aylin Unal | Konstens porträtt | 27 september, 2016

En brun lögn - Kamprad och nazismen

Den bruna sörjan – full av miljoner liter av det rödaste blod – blir vi aldrig fria ifrån. Nazismen är genom det industrialiserade och rationella tillvägagångssättet att utrota människor en ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 27 augusti, 2011

Strindberg på Rådmansgatan. Bild: Vattkoppa/Wiki

För att finna frid och ro

Hans-Evert Renérius skriver om Strindbergs liv med utgångspunkt i Göran Söderströms berömda biografi.

Av: Hans-Evert Renérius | Litteraturens porträtt | 15 april, 2015

Äntligen sex års forskning gått till sin ände,

 resultatet rörande osvikligt: bokstaven C blev T när jag föddes, och fortsatt som loserförfattare.   Ni några minns kanské mina små rapporter under årens lopp från Loserförfattarfabriken om eller till blodläkarna. Från ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 10 Maj, 2012

Rune Depp 3

                                           

Av: Janne Karlsson | Kulturen strippar | 27 januari, 2012

Tidens flod

Tankar vid Tidens flod

Att födas är inte religion. Att dö är inte religion. Eller är det? Mellan födelse och död försöker människan leva så gott hon förmår, och under den tiden ägnar hon ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 31 oktober, 2015

Victoria Jordanovas exceptionella resonans

Inom konstmusiken förväntas instrumentalisten till viss del underordna sig musiken, och stå till verkets förfogande, men vissa musiker har en sådan stark personlighet att verken de framför blir språngbrädor för ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 13 april, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.