Bevissthetsfilosofi

Bevisstheten som grunnkategori Diskursen om bevisstheten er tvetydig; den kan stå for systematiske undersøkelser av bevisstheten, dens struktur og dens fenomen, eller den kan dreie seg om relasjonen mellom vår tilgang ...

Av: Thor Olav Olsen | 05 januari, 2015
Agora - filosofiska essäer

Storpolitiken i änkefru Hjorths sängkammare Storpolitik och rena Almedalen i Örebro 1812

”Ryssland och England gick in i en sängkammare hos änkefru Hjorth på Storgatan i Örebro och slöt fred.” Det låter som en absurdistisk pjäs men är faktiskt vad som hände den ...

Av: Staffan Skott | 08 april, 2014
Kulturreportage

Hurra för Drottningen

Den 23 december kommer svenska flaggor hissas upp som om det var Juldagen, men så är det ej, anledningen är att vi firar H.M. Drottning Silvias 71:e födelsedag. Grattis. På den ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 december, 2014
Gästkrönikör

Nedslag bland svenska klassiker som blivit film

“Kostymdrama” är i sig ett ord som förpliktigar. Man tänker direkt på påkostade brittiska filmer som vinner Oscars i stil med The King’s Speecheller Gosford Park. Eller så tänker man ...

Av: Belinda Graham | 09 december, 2013
Gästkrönikör

Mysteriet med de två Franciskusmålningarna



 Michelangelo Merisi da Caravaggio Den helige Franciskus,San Pietro, Carpineto Romano, deponerad i Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini, Rom. Spelar det egentligen någon roll om det är en framstående konstnär som har målat en tavla eller om någon annan gjort det, om kopian är så väl utförd att man inte kan se vad som skiljer de båda målningarna åt? Det tycks ha funnits en tid då motivet var väl så viktigt som konstnärens namn, till exempel då Michelangelo Merisi da Caravaggio levde (1571-1610) och inte signerade sina verk.

År 2010, fyrahundra år efter konstnärens död, är det annorlunda. Nu är det noga med vem som är den verklige upphovsmannen till ett verk. Nationalmuseum i Stockholm har lyckan att få vara det första museet utanför Italien som får visa två målningar där den ena är ett original och den andra en skickligt utförd kopia. Motivet är den helige Franciskus av Assisi, försjunken i tankar inför ett kranium som han håller i handen.  Ett symposium under namnet "Il misterio dei due San Francesco in meditazione", på engelska "The Mystery of the two St. Francis in Meditation",  hölls på Italienska Kulturinstitutet samt Nationalmuseum den 21 januari 2010. Den 20 januari presenterade professor Rossella Vodret från Rom på italienska med hjälp av tolk de två målningarna och visade på sådant som skiljer kopian från originalet. Hon gjorde det såväl skickligt som pedagogiskt.

Det finns många berättelser om den helige Franciskus (1181-1226). Han föddes i en förmögen familj men lämnade sitt rikemansliv och beslöt sig för att leva i total fattigdom. Han grundade en munkorden som gick ut på att leva utan ägodelar. Barfota och klädd i en grå kåpa med ett rep om livet gick han omkring och predikade i glädje och kärlek till alla människor. Ingenting fick han eller hans efterföljare äga och sin mat skulle de få genom att tigga. Franciskus munkorden stadfästes av påven år 1223. I Sverige kallades de gråbröder eller gråmunkar.

På tavlan ser vi en munk i en gråbrun kåpa och den för kapucinerna typiska spetsiga huvan. Denna riktning inom franciskanorden, kapucinerna (på italienska cappuccini, inte att förväxla med kaffedrycken) grundades 1528 och blev en självständig orden 1619. Deras syfte var att återuppliva de ursprungliga, stränga reglerna om att leva i total fattigdom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Originaltavlan är från kyrkan San Pietro (det finns fler Peterskyrkor än den stora i Rom) i Carpineto Romano som är en kommun belägen sex mil sydöst om Rom. Man tror att den utfördes sommaren 1606. Numera finns den i Rom, i Galleria Nazionale d´Arte Antica di Palazzo Barberini . Kopian fanns i en kyrka i Rom, Santa Maria della Concezione (obefläckade avlelsen) som också är känd som kapucinernas kyrka. Konstnären (man bör inte kalla honom kopisten) kan ha hetat Bartolomei Manfredi.  

Michelangelo Merisi da Caravaggio (Bartolomeo Manfredi?) Den helige Franciskus Santa Maria della Concezione, Rom.Med blotta ögat kan man se en skillnad i till exempel repet om midjan. Kopian är inte lika noga utmålad i tvinningen i repet. Vecken i kåpan under repet på originalet är mera plastiska och man kan se att de är fylligare baktill under repet. Silhuetten av kopians "kåparygg" är rakare.  Man lär också kunna se skillnader i tummen som hålls mot skallen. När det gäller färgen är det en grön skiftning i originalet som Caravaggio fick fram genom att använda malen malakit, ett smaragdgrönt kopparmineral, när han preparerade duken.

De stora skillnaderna kommer emellertid fram när de båda målningarna efter restaurering och rengöring undersöktes med de förfinade röntgenmetoder som numera finns. Caravaggio grundade sin duk på ett speciellt sätt. Man kan se att ett ansikte (eller kanske kraniet?) som kan ha funnits framför munken och han har gjort fler ändringar i sin målning Det är typiskt för  Caravaggio som inte först skissade sitt motiv på duken utan använde andra hållpunkter.

Detta är ytterligare en viktig skillnad mellan original och kopia. Den som kopierade visste ju redan från början hur målningen skulle se ut så han behövde inte göra några ändringar. Här kan det dock uppstå ännu fler svårigheter eftersom man ofta målade över ändringar och även helt och hållet målade ett nytt motiv på en använd duk. Men även sådant avslöjas med röntgen.

 Förutom de två målningarna av Caravaggio i kupolsalen på museet består utställningen av ett antal förklarande texter och skisser. På salens övriga väggar hänger tavlor av konstnärer som är valda för att belysa hans samtid, det som symposiet handlade om. I salarna intill kupolsalen öppnas i februari en utställning med Rubens och Van Dyck. Caravaggio kommer att hänga kvar under en del av den tiden så man kan gå mellan dessa konstnärer och jämföra sina intryck. Efter den 14 mars förs Caravaggioutställningen till Sinebrychoffmuseet i Helsingfors och visas där 26 mars till 9 maj.

En katalog på 70 sidor på engelska i A4-format med mjuka pärmar finns att köpa i museibutiken. Redaktör är den tidigare nämnda professor Rossella Vodret. Där kan man bland annat läsa om varför 1606 var ett förfärligt år för konstnären. I ett slagsmål dödade han en man och det blev början till ett kringflackande liv. Han måste fly för att undgå påvens utsända poliser och på hösten befann han sig i Neapel. Under den perioden kan han ha målat den underbara ljusdunkelversion av "Måltiden i Emmaus" som finns i Pinakoteket di Brera i Milano. Professor Rossella Vodret arbetar som "Superintendent Special Directorate for Historical, Artistic and Ethno-Anthropological Heritage and for the Museums of the City of Rome". Namnet på hennes arbetsuppgifter säger något om den vikt man lagt vid utställningen med Caravaggio x 2.

Hur pass viktigt är det då med originalet  kontra kopian? Ja, när det blir så spännande som med de båda målningarna av San Franciskus, Guds lille fattige, så är det värt allt besvär för att få reda på sanningen om dem. Man vill helt enkelt veta.

 Birgitta Milits  
Caravaggio x 2 på Nationalmuseum i Stockholm pågår till och med 14 april.
På Italienska Kulturinstitutet i Stockholm visas filmer om Caravaggio 2/2, 4/2 och 8/2  2010 klockan18.30  www.iicstockholm.esteri.it

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Bill Viola Foto CC-BY-SA 2.0

Bill Viola och långsamheten

Det finns ett videoverk av Bill Viola som jag gärna återkommer till, när tillfälle erbjuds. Det finns också med i några praktfulla kataloger som jag införskaffat i samband med Viola-utställningar ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 21 april, 2016

Hur man blir samtidskonstnär utan att egentligen anstränga sig.

Medelmåttighetens evangelium Vid en gallring på biblioteket för ett tag sedan stötte jag på boken ART, skriven av konstvetaren/konstnären Lars Vilks. Jag publicerade en recension på omkonst.se där tyvärr allt inte ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer | 30 oktober, 2013

Jenny Westerström: Den unge Anders Österling

”Skymningen faller, det brusar från Östersjön, och om en stund skall jag höra helgringningen från den lantliga kyrkan, ty det är lördagsafton.” Med de vackra orden avslutade Anders Österling sina ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2014

Veckans porträtt: Johan Jönson om Johan Jönson

Johan Jönson om Johan Jönson Hur skulle jag beskriva mig själv? Det skulle jag inte. Om jag inte var fysiskt eller ekonomiskt tvungen. Jag skulle fortsätta vara så tyst som ...

Av: Johan Jönson | Litteraturens porträtt | 14 december, 2006

Fragment av surrogatpyret XIII

Den försäkomne negerjävuln, en robust hemföding barnfödd i Svartliden, knuffa uppspelt rosselgurglande upp dörrn, halvsnubbla som en volter över dörabäcken, tromfe till mä å trödde mä på foten me sin bara, obscent rosa ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 04 februari, 2008

Thor Fagerkvist- Målarprofeten från Värmland

Värmland sägs vara ett sagornas och berättelsernas landskap förknippat med kända författare som Geijer, Tegnér, Lagerlöf, Fröding och Tunström som alla gestaltat och skrivit om landskapet i många sammanhang. Folk ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 20 april, 2014

Tappad rätt ner i bilen

I Jim Jarmuchs märkliga episodfilmfilm "Night on Earth" finns ett avsnitt med en tysk taxichaufför i New York som varken kan köra bil - den skuttar fram när han trampar ...

Av: Ulf Stenberg | Gästkrönikör | 17 juli, 2009

Emmakrönika XVII, face to facébook och?

på skitstöveljordklotsvägens avtag ett allra diffust ställe på com till, men inte alls mer diffust än följande snart, vid disken väl framme hade jag oppnat cärlet och smakat på tre ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 Maj, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.