Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

TIC TAC TIC TAC

Det var 5475 dagar sen jag helt utan förvarning kraschade in i en förälskelse som inte alls var lämplig med dig. Det tog 365 dagar att sluta vara ledsen, efter ditt ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 juli, 2014
Gästkrönikör

Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | 23 september, 2013
Utopiska geografier

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | 13 februari, 2017
Kulturreportage

Mysteriet med de två Franciskusmålningarna



 Michelangelo Merisi da Caravaggio Den helige Franciskus,San Pietro, Carpineto Romano, deponerad i Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini, Rom. Spelar det egentligen någon roll om det är en framstående konstnär som har målat en tavla eller om någon annan gjort det, om kopian är så väl utförd att man inte kan se vad som skiljer de båda målningarna åt? Det tycks ha funnits en tid då motivet var väl så viktigt som konstnärens namn, till exempel då Michelangelo Merisi da Caravaggio levde (1571-1610) och inte signerade sina verk.

År 2010, fyrahundra år efter konstnärens död, är det annorlunda. Nu är det noga med vem som är den verklige upphovsmannen till ett verk. Nationalmuseum i Stockholm har lyckan att få vara det första museet utanför Italien som får visa två målningar där den ena är ett original och den andra en skickligt utförd kopia. Motivet är den helige Franciskus av Assisi, försjunken i tankar inför ett kranium som han håller i handen.  Ett symposium under namnet "Il misterio dei due San Francesco in meditazione", på engelska "The Mystery of the two St. Francis in Meditation",  hölls på Italienska Kulturinstitutet samt Nationalmuseum den 21 januari 2010. Den 20 januari presenterade professor Rossella Vodret från Rom på italienska med hjälp av tolk de två målningarna och visade på sådant som skiljer kopian från originalet. Hon gjorde det såväl skickligt som pedagogiskt.

Det finns många berättelser om den helige Franciskus (1181-1226). Han föddes i en förmögen familj men lämnade sitt rikemansliv och beslöt sig för att leva i total fattigdom. Han grundade en munkorden som gick ut på att leva utan ägodelar. Barfota och klädd i en grå kåpa med ett rep om livet gick han omkring och predikade i glädje och kärlek till alla människor. Ingenting fick han eller hans efterföljare äga och sin mat skulle de få genom att tigga. Franciskus munkorden stadfästes av påven år 1223. I Sverige kallades de gråbröder eller gråmunkar.

På tavlan ser vi en munk i en gråbrun kåpa och den för kapucinerna typiska spetsiga huvan. Denna riktning inom franciskanorden, kapucinerna (på italienska cappuccini, inte att förväxla med kaffedrycken) grundades 1528 och blev en självständig orden 1619. Deras syfte var att återuppliva de ursprungliga, stränga reglerna om att leva i total fattigdom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Originaltavlan är från kyrkan San Pietro (det finns fler Peterskyrkor än den stora i Rom) i Carpineto Romano som är en kommun belägen sex mil sydöst om Rom. Man tror att den utfördes sommaren 1606. Numera finns den i Rom, i Galleria Nazionale d´Arte Antica di Palazzo Barberini . Kopian fanns i en kyrka i Rom, Santa Maria della Concezione (obefläckade avlelsen) som också är känd som kapucinernas kyrka. Konstnären (man bör inte kalla honom kopisten) kan ha hetat Bartolomei Manfredi.  

Michelangelo Merisi da Caravaggio (Bartolomeo Manfredi?) Den helige Franciskus Santa Maria della Concezione, Rom.Med blotta ögat kan man se en skillnad i till exempel repet om midjan. Kopian är inte lika noga utmålad i tvinningen i repet. Vecken i kåpan under repet på originalet är mera plastiska och man kan se att de är fylligare baktill under repet. Silhuetten av kopians "kåparygg" är rakare.  Man lär också kunna se skillnader i tummen som hålls mot skallen. När det gäller färgen är det en grön skiftning i originalet som Caravaggio fick fram genom att använda malen malakit, ett smaragdgrönt kopparmineral, när han preparerade duken.

De stora skillnaderna kommer emellertid fram när de båda målningarna efter restaurering och rengöring undersöktes med de förfinade röntgenmetoder som numera finns. Caravaggio grundade sin duk på ett speciellt sätt. Man kan se att ett ansikte (eller kanske kraniet?) som kan ha funnits framför munken och han har gjort fler ändringar i sin målning Det är typiskt för  Caravaggio som inte först skissade sitt motiv på duken utan använde andra hållpunkter.

Detta är ytterligare en viktig skillnad mellan original och kopia. Den som kopierade visste ju redan från början hur målningen skulle se ut så han behövde inte göra några ändringar. Här kan det dock uppstå ännu fler svårigheter eftersom man ofta målade över ändringar och även helt och hållet målade ett nytt motiv på en använd duk. Men även sådant avslöjas med röntgen.

 Förutom de två målningarna av Caravaggio i kupolsalen på museet består utställningen av ett antal förklarande texter och skisser. På salens övriga väggar hänger tavlor av konstnärer som är valda för att belysa hans samtid, det som symposiet handlade om. I salarna intill kupolsalen öppnas i februari en utställning med Rubens och Van Dyck. Caravaggio kommer att hänga kvar under en del av den tiden så man kan gå mellan dessa konstnärer och jämföra sina intryck. Efter den 14 mars förs Caravaggioutställningen till Sinebrychoffmuseet i Helsingfors och visas där 26 mars till 9 maj.

En katalog på 70 sidor på engelska i A4-format med mjuka pärmar finns att köpa i museibutiken. Redaktör är den tidigare nämnda professor Rossella Vodret. Där kan man bland annat läsa om varför 1606 var ett förfärligt år för konstnären. I ett slagsmål dödade han en man och det blev början till ett kringflackande liv. Han måste fly för att undgå påvens utsända poliser och på hösten befann han sig i Neapel. Under den perioden kan han ha målat den underbara ljusdunkelversion av "Måltiden i Emmaus" som finns i Pinakoteket di Brera i Milano. Professor Rossella Vodret arbetar som "Superintendent Special Directorate for Historical, Artistic and Ethno-Anthropological Heritage and for the Museums of the City of Rome". Namnet på hennes arbetsuppgifter säger något om den vikt man lagt vid utställningen med Caravaggio x 2.

Hur pass viktigt är det då med originalet  kontra kopian? Ja, när det blir så spännande som med de båda målningarna av San Franciskus, Guds lille fattige, så är det värt allt besvär för att få reda på sanningen om dem. Man vill helt enkelt veta.

 Birgitta Milits  
Caravaggio x 2 på Nationalmuseum i Stockholm pågår till och med 14 april.
På Italienska Kulturinstitutet i Stockholm visas filmer om Caravaggio 2/2, 4/2 och 8/2  2010 klockan18.30  www.iicstockholm.esteri.it

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

Översätta texten eller sätta sig över texten?

Översätta texten eller sätta sig över texten? Hans Färnlöf, lektor i franska vid Mälardalens högskola, har läst språkexperimentalisten Stefan Hammaréns tolkning av Maupassants kortroman "Horla".

Av: Hans Färnlöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2006

C. J. E. En novell

Vid själslivets marginaler Höststormarna sänkte sina moln över lärdomsstaden och de ogenomträngliga bolstren av spindelvävsgrå dimma gav gatorna ett sken av den psykotiska outsäglighetsmystik som färgade de Maupassants sena, av syfilistöcknet ...

Av: C. J. E. | Utopiska geografier | 03 november, 2014

Hugo von Hofmannsthal (1910) på ett fotografi av Nicola Perscheid.

Hugo von Hofmannsthal – i det inre och yttre livet

Hugo Laurenz Augusti Hofmann von Hofmannsthal (1874 -1929) var en habsburgsk författare, essäist, librettist, poet och dramatiker, under den tyska post-romantiken. En period där kanske Stefan George lyste starkast men ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2015

Den gamla världens undergång

I en av vårens böcker beskriver den franske kulturskribenten Olivier Poivre D’Arvor hur den globala erans tekniker osynligt bidrar till amerikaniseringen av världen. Men problemet förblir i slutändan en fransk ...

Av: Jonas Elvander | Essäer om litteratur & böcker | 06 augusti, 2011

Utdrag ur romanen Orolig ordning av Andreas Åberg

Illustration: Edda Erik drömmer att det ringer på dörren till hans lägenhet när det är mitt i natten. Han tar sin papperskniv ur pennburken på skrivbordet, för att skydda ...

Av: Andreas Åberg | Utopiska geografier | 05 november, 2008

Pippin Barr och Marina Abramovic Institute – Dataspel om performance

Med spelet ”The Artist Is Present” fick Pippin Barr internationell uppmärksamhet både i konst- och dataspelsvärlden. Spelet handlade om Marina Abramovic performance på MOMA i New York 2010. En performance ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts