När litteratur färdas väl. Om det engelska språkets globala särställning

(Översatt från engelska av författaren. Den engelska originaltexten finns att läsa på netzinet Bewildering Stories) Eftersom jag lever i ett begränsat språkområde - bara drygt 9 miljoner människor talar svenska - ...

Av: Bertil Falk | 24 april, 2010
Kulturreportage

Gåramålaren Carl Ljungberg från Hammenhög

Kringvandrande målare var en vanlig syn på landsbygden för hundra år sen, särskilt i Skåne. De knackade på hos bönderna och erbjöd sig att måla av gården för mat och ...

Av: Lena Månsson | 18 september, 2017
Konstens porträtt

Om att dö, om att leva

Min pappas morfar var hundraåringen som hoppade ut genom ett fönster och försvann, på riktigt. Han rymde från ålderdomshemmet och dog i en snödriva. Hemmet hade aldrig blivit hans hem. Min ...

Av: Björn Augustson | 30 april, 2012
Gästkrönikör

Mylingar under mossan, varulvar i Stockholm, häxor i Bergslagen … fantasin övertar Sverige!

Martin OlczakIllustratör: Anna SandlerSerie: Jakten på Jack - 4 böckerTrolldom i gamla stanVarulvar i StorkyrkanVålnader på WasaskeppetHäxor i TunnelbananBonnier Carlsen Amanda HellbergJag väntar under mossanBonnier Carlsen  Mats Strandberg och Sara Bergmark ElfgrenCirkelnEldRabén & ...

Av: Belinda Graham | 01 maj, 2013
Kulturreportage

Mysteriet med de två Franciskusmålningarna



 Michelangelo Merisi da Caravaggio Den helige Franciskus,San Pietro, Carpineto Romano, deponerad i Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini, Rom. Spelar det egentligen någon roll om det är en framstående konstnär som har målat en tavla eller om någon annan gjort det, om kopian är så väl utförd att man inte kan se vad som skiljer de båda målningarna åt? Det tycks ha funnits en tid då motivet var väl så viktigt som konstnärens namn, till exempel då Michelangelo Merisi da Caravaggio levde (1571-1610) och inte signerade sina verk.

År 2010, fyrahundra år efter konstnärens död, är det annorlunda. Nu är det noga med vem som är den verklige upphovsmannen till ett verk. Nationalmuseum i Stockholm har lyckan att få vara det första museet utanför Italien som får visa två målningar där den ena är ett original och den andra en skickligt utförd kopia. Motivet är den helige Franciskus av Assisi, försjunken i tankar inför ett kranium som han håller i handen.  Ett symposium under namnet "Il misterio dei due San Francesco in meditazione", på engelska "The Mystery of the two St. Francis in Meditation",  hölls på Italienska Kulturinstitutet samt Nationalmuseum den 21 januari 2010. Den 20 januari presenterade professor Rossella Vodret från Rom på italienska med hjälp av tolk de två målningarna och visade på sådant som skiljer kopian från originalet. Hon gjorde det såväl skickligt som pedagogiskt.

Det finns många berättelser om den helige Franciskus (1181-1226). Han föddes i en förmögen familj men lämnade sitt rikemansliv och beslöt sig för att leva i total fattigdom. Han grundade en munkorden som gick ut på att leva utan ägodelar. Barfota och klädd i en grå kåpa med ett rep om livet gick han omkring och predikade i glädje och kärlek till alla människor. Ingenting fick han eller hans efterföljare äga och sin mat skulle de få genom att tigga. Franciskus munkorden stadfästes av påven år 1223. I Sverige kallades de gråbröder eller gråmunkar.

På tavlan ser vi en munk i en gråbrun kåpa och den för kapucinerna typiska spetsiga huvan. Denna riktning inom franciskanorden, kapucinerna (på italienska cappuccini, inte att förväxla med kaffedrycken) grundades 1528 och blev en självständig orden 1619. Deras syfte var att återuppliva de ursprungliga, stränga reglerna om att leva i total fattigdom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Originaltavlan är från kyrkan San Pietro (det finns fler Peterskyrkor än den stora i Rom) i Carpineto Romano som är en kommun belägen sex mil sydöst om Rom. Man tror att den utfördes sommaren 1606. Numera finns den i Rom, i Galleria Nazionale d´Arte Antica di Palazzo Barberini . Kopian fanns i en kyrka i Rom, Santa Maria della Concezione (obefläckade avlelsen) som också är känd som kapucinernas kyrka. Konstnären (man bör inte kalla honom kopisten) kan ha hetat Bartolomei Manfredi.  

Michelangelo Merisi da Caravaggio (Bartolomeo Manfredi?) Den helige Franciskus Santa Maria della Concezione, Rom.Med blotta ögat kan man se en skillnad i till exempel repet om midjan. Kopian är inte lika noga utmålad i tvinningen i repet. Vecken i kåpan under repet på originalet är mera plastiska och man kan se att de är fylligare baktill under repet. Silhuetten av kopians "kåparygg" är rakare.  Man lär också kunna se skillnader i tummen som hålls mot skallen. När det gäller färgen är det en grön skiftning i originalet som Caravaggio fick fram genom att använda malen malakit, ett smaragdgrönt kopparmineral, när han preparerade duken.

De stora skillnaderna kommer emellertid fram när de båda målningarna efter restaurering och rengöring undersöktes med de förfinade röntgenmetoder som numera finns. Caravaggio grundade sin duk på ett speciellt sätt. Man kan se att ett ansikte (eller kanske kraniet?) som kan ha funnits framför munken och han har gjort fler ändringar i sin målning Det är typiskt för  Caravaggio som inte först skissade sitt motiv på duken utan använde andra hållpunkter.

Detta är ytterligare en viktig skillnad mellan original och kopia. Den som kopierade visste ju redan från början hur målningen skulle se ut så han behövde inte göra några ändringar. Här kan det dock uppstå ännu fler svårigheter eftersom man ofta målade över ändringar och även helt och hållet målade ett nytt motiv på en använd duk. Men även sådant avslöjas med röntgen.

 Förutom de två målningarna av Caravaggio i kupolsalen på museet består utställningen av ett antal förklarande texter och skisser. På salens övriga väggar hänger tavlor av konstnärer som är valda för att belysa hans samtid, det som symposiet handlade om. I salarna intill kupolsalen öppnas i februari en utställning med Rubens och Van Dyck. Caravaggio kommer att hänga kvar under en del av den tiden så man kan gå mellan dessa konstnärer och jämföra sina intryck. Efter den 14 mars förs Caravaggioutställningen till Sinebrychoffmuseet i Helsingfors och visas där 26 mars till 9 maj.

En katalog på 70 sidor på engelska i A4-format med mjuka pärmar finns att köpa i museibutiken. Redaktör är den tidigare nämnda professor Rossella Vodret. Där kan man bland annat läsa om varför 1606 var ett förfärligt år för konstnären. I ett slagsmål dödade han en man och det blev början till ett kringflackande liv. Han måste fly för att undgå påvens utsända poliser och på hösten befann han sig i Neapel. Under den perioden kan han ha målat den underbara ljusdunkelversion av "Måltiden i Emmaus" som finns i Pinakoteket di Brera i Milano. Professor Rossella Vodret arbetar som "Superintendent Special Directorate for Historical, Artistic and Ethno-Anthropological Heritage and for the Museums of the City of Rome". Namnet på hennes arbetsuppgifter säger något om den vikt man lagt vid utställningen med Caravaggio x 2.

Hur pass viktigt är det då med originalet  kontra kopian? Ja, när det blir så spännande som med de båda målningarna av San Franciskus, Guds lille fattige, så är det värt allt besvär för att få reda på sanningen om dem. Man vill helt enkelt veta.

 Birgitta Milits  
Caravaggio x 2 på Nationalmuseum i Stockholm pågår till och med 14 april.
På Italienska Kulturinstitutet i Stockholm visas filmer om Caravaggio 2/2, 4/2 och 8/2  2010 klockan18.30  www.iicstockholm.esteri.it

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Goebbels - den intelligente fanatikern

  Goebbels bland gymnasiekamrater 1916. Goebbels - den intelligente fanatikern Kejsardömet står i full blomning när Paul Joseph Goebbels föds 1897 i småstaden Rheydt strax nordväst om Köln. Efter segern över Frankrike drygt ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om samhället | 25 januari, 2007

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | Kulturreportage | 13 februari, 2017

Om Skönheten

I en tid då skönhetens motiv och uttryck är stadda i ständig förändring är det lätt att känna ett sting av saknad vid minnet av den tid då Logos regerade ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om litteratur & böcker | 03 september, 2013

Kaurismäki – absolut finskt?

Aki Kaurismäki kan ses som någonting absolut finskt även om många finländare tycker att han förmedlar en felaktig bild på Finland i sina filmer. Ändå tilltalar Kaurismäkis filmer en internationell publik ...

Av: Mirva Huusko | Övriga porträtt | 17 januari, 2014

Tankens Ambivalens: IX (Delningen)

Som en sten, som en sten i din flod, förbereder jag mitt ansikte Som ett hav, som en droppe av ditt blod, öppnar jag mitt hjärta Min första tanke när jag vaknat ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2014

Emmakrönika XXIV. Om allt går i lås

Om det här året går helt riktigt i lås får jag äntligen inte mindre än fem böcker utgivna, 1, 2, äntligenskarabéerboken I-III, Hotellogram, därtill en bok antagen på ett av ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 20 augusti, 2009

Helhetstänkandets suveränitet – en slutsats utifrån människans väg genom historien

Det finns en bok av Jean Gebser som överträffar det mesta. Originalet heter Ursprung und Gegenwart och är från 1949/1953/1973. Översättningen till engelska från 1984 av Noel Barstad m fl ...

Av: Erland Lagerroth | Övriga porträtt | 21 december, 2013

Manfred Stier en hjälte på Växjö frimärkscentrum

En av Sveriges intressantaste aktörer på marknaden för mången filatelist, är nog onekligen detta omtalade centrum i Växjö, grundades 1984 när Manfred Stier köpte tillsammans med Uno Olofsson Sydsvenska Frimärkslagret, en ...

Av: Stefan Hammarén | Allmänna reportage | 14 augusti, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.