Den polska staden Toruń och den stulna klockan i Uppsala domkyrka

Tillsammans med Ukraina är Polen värdland för fotbolls-EM som drar igång den 8 juni. Under några sommarveckor kommer landet att invaderas av utländska fotbollsfans. Men de reser inte till Toruń ...

Av: Johan Werkmäster | 05 juni, 2012
Resereportage

Barn

Ensamkommande barn vad gör vi med dom                                         ensamkommande barn   Vi skapar ett nytt ord och förvarar dom i överblivna rum Ensamkommande barn får egentligen inte finnas så vad gör vi med dom

Av: Ragnwei Axellie | 30 november, 2009
Utopiska geografier

Sosialetikk. Del II

For å komme på sporet av grunnlaget for autentiske yrkesvalg, har en å tenke videre enn å oppholde seg ved de ytre sanser, for nå er det om ‘mening’. For ...

Av: Thor Olav Olsen | 08 februari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Underkastelse och revolt: sado-masochism i Charlotte Brontës Jane Eyre

Illustratuion: Man Ray En uppenbar risk med det okritiska återgivandet av färdigtuggade kunskaper kan illustreras med de välvilliga men likväl felaktiga läsningar av som gjorts av Charlotte Brontës Jane Eyre ...

Av: Björn Kohlström | 15 augusti, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Konståret 2009, konstnärsgiganternas höst



Charles Avery, Untitled (Aleph Head), 2009. Photo: Bonniers KonsthallVissa ägnade sig helt enkelt åt det de gör bäst, som Charlotte Gyllenhammar i sin utställning på Christian Larsen och Katarina Löfström på Andréhn-Schiptjenko. Med små förskjutningar och variationer fortsatte de utveckla sina respektive starka konstnärliga identiteter. Även Liljevalchs excellerade inom det område som på senare år har utmärkt konsthallen, nämligen varumärkesestetiken. Märta Måås-Fjetterström är ju trots allt, åtminstone ur konstnärlig synpunkt, ett betydligt intressantare varumärke än Ikea. Förhållandet till naturen undersöktes i utställningen Livsformer på Bonniers konsthall. Blandningen av Land art, hippa Thomas Araceno, knasbollar som Charles Avery och samvetsgranna ekologiska konstnärer som Helen Mirra visar vad Bonniers är bäst på: ambitiösa och närmast övernaturligt opinionskänsliga utställningar.

Göteborgsbiennalen ägnades åt en tendens som växte sig stor för några år sedan, politiska och sociala tilltal i verk bestående av dokumentationer, främst på video. Fotobiennalen arrangerad av Centrum för fotografi visade även det videoverk med politiska ambitioner, men här var det en uppfriskande blandning av dokumentärt och iscensatt. Man kunde bland annat se Anna Ådahls fina In Dependence och det skarpa tvådelade verket Spotted Woman av Loulou Cherinet.

Ett märkbart inslag under året var de metakritiska diskussionerna. Tidskriften Paletten ägnade ett nummer åt konstkritikens påstådda kris men också åt dess framtid. En givande diskussion i ämnet arrangerades på Moderna museet, där man bland annat välkomnade en mer litterär konstkritik. Mindre fruktbar var den aggressiva debatten kring utställningen Figurationer på Edsviks konsthall. Dock gav den upphov till intressanta fenomen, som utställningarrangörer som bemöter konstkritik, och inblick i en världsbild där modernismen blivit reducerad till en illasinnad konspiration.

Caspar David Friedrich, Vinterlandskap (Winter Landscape), ca 1811. The National Gallery, LondonTvå retrospektiva utställningar väl värda att minnas är Ola Pehrsons på Färgfabriken i Stockholm och Maria Miesenbergers på Bildmuseet i Umeå. Pehrson ger en osammanhängande världsbild i intelligenta, smått uppgivna och barnsligt hopknåpade verk, medan Miesenberger materialiserar dels allmänna barndomsupplevelser i fotografier, dels utsatthet i storslagna aluminiumskulpturer. Båda dessa konstnärskap kommer till sin fulla rätt när de olika verken eller serierna visas tillsammans och bildar en sammanhängande gestaltning av konstnärens universum.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det har kanske framförallt varit konstnärsgiganternas höst med Louise Bourgeois, Caspar David Friedrich, Sol LeWitt och Salvador Dalí visade i Stockholm. Friedrichs rodnande himlar och enorma gotiska kyrkor mitt i skogen syns ofta i reproduktion men var intressanta att se som verkliga målningar. Här visades också bilder med samma pespektiv som flygfotografier, där man ovanifrån får titta rakt ner i ravinen. Symboliskt och ganska coolt.

 Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder

Valentin och Caligula

Varje år när det är Alla hjärtans dag tänker jag på Valentin. Det var en pojke i min klass som hette så i andranamn, något som vår lärare hurtfriskt påminde ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 14 februari, 2014

Ensamheten är inskriven i en social väv. Intervju med Tova Gerge

Tova Gerge är författare, scenkonstnär och aktivist. Hon har nyligen släppt boken Rakel delat med tio, en text som jag skulle beteckna som en kortroman. Boken är släppt på två ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 20 mars, 2013

Europa och den monumentala väggen – Del 2

Det svenska monumentalmåleriet influerades av artonhundratalets rådande estetiska idéströmningar ute i Europa. Hur det uppstod och kom att blomstra runt om i Sverige kan tecknas i tre delar. Perioden som ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 17 januari, 2013

Speldjävulen eller underklassens Las Vegas

Enligt Statens Folkhälsoinstituts siffror spelade sjuttio procent av Sveriges befolkning om pengar under år 2008. Crister Enander om spelfeber, bingo, nätpoker och lotter. Nu har det hunnit gå rätt många år ...

Av: Crister Enander | Essäer om samhället | 28 september, 2012

Könets mystiker

Illustration av Guido Zeccola efter Beato AngelicoHermann Kesten, Joseph Roth och Albert Camus, med korridorförbindelse till André Gide, häckade en gång i tiden i en lägenhet på sjätte våningen i ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2008

Göran Sonnevi

Den unge Göran Sonnevi och språket

1961 skriver Göran Sonnevi: Nästan ingenting – Varsamhet. Dess klang. Också frågor är möjliga. Det är ur dessa fyra korta rader som Göran Sonnevis diktning tar form. Kortfraserna visar upp en trevande början. En ...

Av: Hans-Evert Renérius | Litteraturens porträtt | 17 september, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 23-2013

Värmen har slagit till här uppe i norr, och det var varmare i Norrbotten än i Spanien. Det kanske vore en tanke, de ger oss sitt klimat, och vi sköter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 01 juni, 2013

En dikt

borrar schaktar borrar så djupt att jag träffar djävulen och lars törnman

Av: Peo Rask | Utopiska geografier | 22 mars, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.