Bo Gustavsson

Låt oss befria oss från vår förljugna självbild

Bo Gustavsson om krig, våld, dubbelmoral och rädsla för oliktänkande.

Av: Bo Gustavsson | 27 januari, 2015
Gästkrönikör

Eleonora Bru · Dikter

Bild: Hebriana AlainentaloOm det inte var för ditt ansikte som vänder sig om hela tiden blir denna rörelse en gåta som smugit sig igenom två hundra år, för att passera ...

Av: Eleonora Bru | 16 oktober, 2008
Utopiska geografier

12. Ingrid

Tack gode gud för Mia. Ingrid tänkte tanken om och om igen där hon satt i fåtöljen framför den öppna spisen. Fina, rara, söta, duktiga Mia som visste precis vad ...

Av: Ingrid | 02 mars, 2012
Lund har allt utom vatten

Kaj Svensson. Foto: Joanna Gapinska

Kaj Svensson. Tre dikter

THE DAY DYLAN DIED He gain´d from Heav´n (´twas all he wish´d) a friend - Thomas Gray

Av: Kaj Svensson | 10 augusti, 2015
Utopiska geografier

Konståret 2009, konstnärsgiganternas höst



Charles Avery, Untitled (Aleph Head), 2009. Photo: Bonniers KonsthallVissa ägnade sig helt enkelt åt det de gör bäst, som Charlotte Gyllenhammar i sin utställning på Christian Larsen och Katarina Löfström på Andréhn-Schiptjenko. Med små förskjutningar och variationer fortsatte de utveckla sina respektive starka konstnärliga identiteter. Även Liljevalchs excellerade inom det område som på senare år har utmärkt konsthallen, nämligen varumärkesestetiken. Märta Måås-Fjetterström är ju trots allt, åtminstone ur konstnärlig synpunkt, ett betydligt intressantare varumärke än Ikea. Förhållandet till naturen undersöktes i utställningen Livsformer på Bonniers konsthall. Blandningen av Land art, hippa Thomas Araceno, knasbollar som Charles Avery och samvetsgranna ekologiska konstnärer som Helen Mirra visar vad Bonniers är bäst på: ambitiösa och närmast övernaturligt opinionskänsliga utställningar.

Göteborgsbiennalen ägnades åt en tendens som växte sig stor för några år sedan, politiska och sociala tilltal i verk bestående av dokumentationer, främst på video. Fotobiennalen arrangerad av Centrum för fotografi visade även det videoverk med politiska ambitioner, men här var det en uppfriskande blandning av dokumentärt och iscensatt. Man kunde bland annat se Anna Ådahls fina In Dependence och det skarpa tvådelade verket Spotted Woman av Loulou Cherinet.

Ett märkbart inslag under året var de metakritiska diskussionerna. Tidskriften Paletten ägnade ett nummer åt konstkritikens påstådda kris men också åt dess framtid. En givande diskussion i ämnet arrangerades på Moderna museet, där man bland annat välkomnade en mer litterär konstkritik. Mindre fruktbar var den aggressiva debatten kring utställningen Figurationer på Edsviks konsthall. Dock gav den upphov till intressanta fenomen, som utställningarrangörer som bemöter konstkritik, och inblick i en världsbild där modernismen blivit reducerad till en illasinnad konspiration.

Caspar David Friedrich, Vinterlandskap (Winter Landscape), ca 1811. The National Gallery, LondonTvå retrospektiva utställningar väl värda att minnas är Ola Pehrsons på Färgfabriken i Stockholm och Maria Miesenbergers på Bildmuseet i Umeå. Pehrson ger en osammanhängande världsbild i intelligenta, smått uppgivna och barnsligt hopknåpade verk, medan Miesenberger materialiserar dels allmänna barndomsupplevelser i fotografier, dels utsatthet i storslagna aluminiumskulpturer. Båda dessa konstnärskap kommer till sin fulla rätt när de olika verken eller serierna visas tillsammans och bildar en sammanhängande gestaltning av konstnärens universum.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det har kanske framförallt varit konstnärsgiganternas höst med Louise Bourgeois, Caspar David Friedrich, Sol LeWitt och Salvador Dalí visade i Stockholm. Friedrichs rodnande himlar och enorma gotiska kyrkor mitt i skogen syns ofta i reproduktion men var intressanta att se som verkliga målningar. Här visades också bilder med samma pespektiv som flygfotografier, där man ovanifrån får titta rakt ner i ravinen. Symboliskt och ganska coolt.

 Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder

Konståret 2009, konstnärsgiganternas höst

Vissa ägnade sig helt enkelt åt det de gör bäst, som Charlotte Gyllenhammar i sin utställning på Christian Larsen och Katarina Löfström på Andréhn-Schiptjenko. Med små förskjutningar och variationer fortsatte ...

Av: Katia Miroff | Kulturreportage | 24 december, 2009

Bildning, islossning

Illustration: Stina Vestrin "Det var européernas kultur som när den betraktade elefanterna, såg elfenben; det var européernas kultur som när den betraktade träden, såg timmer. Det var denna europeiska kultur ...

Av: Lisa Gålmark | Gästkrönikör | 25 juli, 2010

Jag har slutat prata om Gud eftersom jag tycker synd om honom. Intervju…

Mohamed Omar är poet, essäist och debattör. Han har varit hyllad i många år innan han tog väldigt radikala positioner inte bara mot Israels politik i Palestina utan också mot ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 26 juli, 2012

Francis Scott Key Fitzgerald efter 70 år

Den 21 december 2010 är det sjuttio år sedan jazzålderns författare F. Scott Fitzgerald avled.  Därmed blir hans verk enligt gällande svensk lag fritt för publicering av vem det vara ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2010

imperiet år 337 när Konstantin dog

Mats Waltrè ur romanen: Vota X - Konstantin och Sol Invictus

Några kapitlen i urval ur Mats Waltrès historiska roman om Konstantin: Vota X - Konstantin och Sol Invictus

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 30 juli, 2016

Progressiv festivalhelg på Lava i Stockholm

En festival uppbyggd kring många viljor är kanske bästa sättet att förklara Ny musik för hållbar utveckling som ägde rum på Lava mellan den 14 och 15 november. Ett flertal ...

Av: Albin Boman | Kulturreportage | 02 december, 2009

Om av Rudyard Kipling

Rudyard Kipling (1865-1936), beskrivs ibland som den brittiska imperialismens store poet. Men han skrev också "Djungelboken" och sagosamlingen "Just så-historier". Kiplings dikt " If " har ofta citerats och parodierats ...

Av: Erik Carlquist | Utopiska geografier | 12 januari, 2009

Roskildefestival 2007 – en våt dröm

  Lördagens överraskning: The Answer, från Nordirland, rockar lös på klassiskt 70-talsmaner i Arena-tältet. Roskildefestival 2007 – en våt dröm Årets Roskildefestival blev den regnigaste någonsin. Tusentals festivalgäster gav upp och reste hem ...

Av: Britta M. Lindqvist | Kulturreportage | 24 juli, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.