Erika och Ulrika på Normal förlag

  Ulrika och Erika Larsson. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Erika och Ulrika på Normal förlag – queerböckerna blev deras liv På hösten 2004 bestämde sig Erika och Ulrika Larsson sig för att ge sig ...

Av: Agneta Tröjer | 04 augusti, 2007
Konstens porträtt

Opplysningstidens konsepsjon om dannelse av et selv

Innledning Både R. Descartes (1596 – 1650) og I. Kant (1724 – 1804) regnes som opplysningstenkere. Kant skrev til og med et stridsskrift, som er kjent som Hva er opplysning? For ...

Av: Thor Olav Olsen | 09 augusti, 2013
Agora - filosofiska essäer

Veckan från hyllan. Vecka 36-2012

Moderaternas partisekreterare och då fortfarande ansvarig för partiets kommunikation på sociala medier, Thomas Böhlmark, har i ett twitterinlägg kallat en kvinnlig politiker med kurdiskt ursprung för ”klappturk”. Den rasistiska benämningen ...

Av: Gregor Flakierski | 01 september, 2012
Veckans titt i hyllan

Vermeer van Delft och hans konst

Johannes/Jan Vermeers 1600-talsmåleri kännetecknas av den tidens moraliska uppfattningar. Det finns pedagogiska pekpinnar i hans verk, som hade som mål att åskådliggöra synen på samhällets ”nya moral” och fostra kvinnorna ...

Av: Lilian O. Montmar | 18 juni, 2014
Konstens porträtt

Konståret 2009, konstnärsgiganternas höst



Charles Avery, Untitled (Aleph Head), 2009. Photo: Bonniers KonsthallVissa ägnade sig helt enkelt åt det de gör bäst, som Charlotte Gyllenhammar i sin utställning på Christian Larsen och Katarina Löfström på Andréhn-Schiptjenko. Med små förskjutningar och variationer fortsatte de utveckla sina respektive starka konstnärliga identiteter. Även Liljevalchs excellerade inom det område som på senare år har utmärkt konsthallen, nämligen varumärkesestetiken. Märta Måås-Fjetterström är ju trots allt, åtminstone ur konstnärlig synpunkt, ett betydligt intressantare varumärke än Ikea. Förhållandet till naturen undersöktes i utställningen Livsformer på Bonniers konsthall. Blandningen av Land art, hippa Thomas Araceno, knasbollar som Charles Avery och samvetsgranna ekologiska konstnärer som Helen Mirra visar vad Bonniers är bäst på: ambitiösa och närmast övernaturligt opinionskänsliga utställningar.

Göteborgsbiennalen ägnades åt en tendens som växte sig stor för några år sedan, politiska och sociala tilltal i verk bestående av dokumentationer, främst på video. Fotobiennalen arrangerad av Centrum för fotografi visade även det videoverk med politiska ambitioner, men här var det en uppfriskande blandning av dokumentärt och iscensatt. Man kunde bland annat se Anna Ådahls fina In Dependence och det skarpa tvådelade verket Spotted Woman av Loulou Cherinet.

Ett märkbart inslag under året var de metakritiska diskussionerna. Tidskriften Paletten ägnade ett nummer åt konstkritikens påstådda kris men också åt dess framtid. En givande diskussion i ämnet arrangerades på Moderna museet, där man bland annat välkomnade en mer litterär konstkritik. Mindre fruktbar var den aggressiva debatten kring utställningen Figurationer på Edsviks konsthall. Dock gav den upphov till intressanta fenomen, som utställningarrangörer som bemöter konstkritik, och inblick i en världsbild där modernismen blivit reducerad till en illasinnad konspiration.

Caspar David Friedrich, Vinterlandskap (Winter Landscape), ca 1811. The National Gallery, LondonTvå retrospektiva utställningar väl värda att minnas är Ola Pehrsons på Färgfabriken i Stockholm och Maria Miesenbergers på Bildmuseet i Umeå. Pehrson ger en osammanhängande världsbild i intelligenta, smått uppgivna och barnsligt hopknåpade verk, medan Miesenberger materialiserar dels allmänna barndomsupplevelser i fotografier, dels utsatthet i storslagna aluminiumskulpturer. Båda dessa konstnärskap kommer till sin fulla rätt när de olika verken eller serierna visas tillsammans och bildar en sammanhängande gestaltning av konstnärens universum.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det har kanske framförallt varit konstnärsgiganternas höst med Louise Bourgeois, Caspar David Friedrich, Sol LeWitt och Salvador Dalí visade i Stockholm. Friedrichs rodnande himlar och enorma gotiska kyrkor mitt i skogen syns ofta i reproduktion men var intressanta att se som verkliga målningar. Här visades också bilder med samma pespektiv som flygfotografier, där man ovanifrån får titta rakt ner i ravinen. Symboliskt och ganska coolt.

 Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder
Bill Viola Foto CC-BY-SA 2.0

Bill Viola och långsamheten

Det finns ett videoverk av Bill Viola som jag gärna återkommer till, när tillfälle erbjuds. Det finns också med i några praktfulla kataloger som jag införskaffat i samband med Viola-utställningar ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 21 april, 2016

Hur man blir samtidskonstnär utan att egentligen anstränga sig.

Medelmåttighetens evangelium Vid en gallring på biblioteket för ett tag sedan stötte jag på boken ART, skriven av konstvetaren/konstnären Lars Vilks. Jag publicerade en recension på omkonst.se där tyvärr allt inte ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer | 30 oktober, 2013

Jenny Westerström: Den unge Anders Österling

”Skymningen faller, det brusar från Östersjön, och om en stund skall jag höra helgringningen från den lantliga kyrkan, ty det är lördagsafton.” Med de vackra orden avslutade Anders Österling sina ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2014

Veckans porträtt: Johan Jönson om Johan Jönson

Johan Jönson om Johan Jönson Hur skulle jag beskriva mig själv? Det skulle jag inte. Om jag inte var fysiskt eller ekonomiskt tvungen. Jag skulle fortsätta vara så tyst som ...

Av: Johan Jönson | Litteraturens porträtt | 14 december, 2006

Fragment av surrogatpyret XIII

Den försäkomne negerjävuln, en robust hemföding barnfödd i Svartliden, knuffa uppspelt rosselgurglande upp dörrn, halvsnubbla som en volter över dörabäcken, tromfe till mä å trödde mä på foten me sin bara, obscent rosa ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 04 februari, 2008

Thor Fagerkvist- Målarprofeten från Värmland

Värmland sägs vara ett sagornas och berättelsernas landskap förknippat med kända författare som Geijer, Tegnér, Lagerlöf, Fröding och Tunström som alla gestaltat och skrivit om landskapet i många sammanhang. Folk ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 20 april, 2014

Tappad rätt ner i bilen

I Jim Jarmuchs märkliga episodfilmfilm "Night on Earth" finns ett avsnitt med en tysk taxichaufför i New York som varken kan köra bil - den skuttar fram när han trampar ...

Av: Ulf Stenberg | Gästkrönikör | 17 juli, 2009

Emmakrönika XVII, face to facébook och?

på skitstöveljordklotsvägens avtag ett allra diffust ställe på com till, men inte alls mer diffust än följande snart, vid disken väl framme hade jag oppnat cärlet och smakat på tre ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 Maj, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.