Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

TIC TAC TIC TAC

Det var 5475 dagar sen jag helt utan förvarning kraschade in i en förälskelse som inte alls var lämplig med dig. Det tog 365 dagar att sluta vara ledsen, efter ditt ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 juli, 2014
Gästkrönikör

Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | 23 september, 2013
Utopiska geografier

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | 13 februari, 2017
Kulturreportage

Det långsamma arbetets värde uppskattas inte av statsmakterna



TEMA KONST
Image
HV Ateljé i Stockholm kan ses som en del av kulturarvet. Det som en gång i tiden startade som Handarbetets Vänner, är i dag ett företag som både bidrar till att föra ut samtidskonsten i offentliga och kyrkliga miljöer – och till att bevara textiler och textiltraditionen. Men man kämpar med små resurser.

Örat i Vara säger mycket om arbetet i HV Ateljé. Det tog fem månader för Elisabeth Isaksson och Anna Eríksson att väva det mer än människohöga örat som krävde 43 nyanser av grått. Nu är det realistiskt gestaltade, svartvita örat blickfång i Anders Widoffs gula och vita ridå i konserthuset i Vara. 

– Jag önskar att fler ville ta till sig det långsamma arbetets värde, säger Marie-Louise Sjöblom, konstnärlig ledare för HV Ateljé, som finns mitt emot Skansen på Djurgården i Stockholm.

– Vi sägs vara dyra. En matta som är 3x3 meter stor kan kosta en halv miljon kronor. En del blir förskräckta, men det kan ta ett år för två personer att väva mattan. Man får något som förslår även över den kommande trendperioden, något som inte faller sönder, utan snarare blir vackrare med åren, säger hon.

Långsamheten får alltså sin belöning i långsiktigheten, men det perspektivet kan vara svårt att förklara och förstå, menar Marie-Louise Sjöblom, i tider då textilerna i tevens heminredningsprogram fästs med häftpistol eller lim som om man hade fest på fredag och skulle riva allt på lördag.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Även statsmakterna tycks ha förlorat textiltraditionen ur sikte:

– Jag önskade att kulturdepartementet backade upp oss mer. Vi har en samlad kompetens och vi både skapar och bevarar viktiga konstverk, säger Marie-Louise Sjöblom.

Hon anser att mycket står på spel. Den dag kunskaperna försvinner är det svårt att återskapa dem – och att ta hand om den textilskatt som finns i otaliga offentliga miljöer och i kyrkorna.

Marie-Louise Sjöblom tror på ett stöd i form av ”mästarlöner”.

– Våra mästare klarar inte att jaga in sin lön till 100 procent om vi också måste lära upp en yngre generation… Det tar 10–15 år att bli mästare, och vi är sårbara. Skulle någon sluta förlorar vi stor och viktig kompetens och vi har inte haft råd att fylla på med nya mästare i den takt vi skulle behöva.

– En av våra mästare går snart i pension och en annan om sju-åtta år. Det är allvarligt att man inte värderar den kunskap vi har i landet. Textilindustrin försvann från Sverige med en axelryckning och hela den professionella linproduktionen var borta under flera år. Det som finns idag har tagit lång tid att bygga upp och är fortfarande småskaligt.

Långsamheten hindrar inte att HV Ateljé är mitt i samtidskonsten. I dagarna har HV sålt Karin Mamma Anderssons Daggstänkta berg, som Elisabeth Isaksson utfört som mästarprov och HV hade tänkt visa på Konstmässan i Sollentuna. Om det blir av beror på köparen – men man kommer att visa prov på HV Ateljés arbete, bland annat av Ann Böttchers alldeles nya, handbroderade ridå för Tandvårdshögskolan i Malmö med den poetiska titeln De lövrika uddarnas stöttepelare.

Marie-Louise Sjöblom beskriver arbetet på HV Ateljé som högt kvalificerat hantverk med produktutveckling i vartenda skede och ett skapande arbete i att tolka förlagan till textil tillsammans med konstnären. När arbetet fungerar som bäst formar man ett arbetslag kring arbetet. Arbetet på HV Ateljé kring Anders Widoffs ridå i Vara konserthus I hear your name (the cave) är ett fint exempel på hur en arbetsprocess från förlaga till färdig ridå stöder och berikar den konstnärliga idén – i detta fall centralt uttryckt med ridåns jätteöra som en länk mellan scen och salong. Publiken välkomnas in med budskapet att artisterna anstränger sig för att lyssna på publiken. 

HV Ateljés viktigaste samarbetspartner vi sidan av Statens konstråd är Svenska kyrkan. I ateljéns kreativa ordning, träffar jag på en skiss av Ingegerd Möller tillsammans med en provbit. Detta var steg på vägen till den vackra flossamattan i Mariakyrkan i Sigtuna, som kom på plats sedan HV Ateljé fungerat som länk mellan kyrkan och konstnären.

En viktig uppgift för HV Ateljé är att hålla textilerna i stånd. För renovering kommer nu många textiler som tillverkades under 1900-talets förra hälft. Berit Ström och Lina Lindh har på sitt arbetsbord för dagen både mässhakar och antependium, alltså altarbordets förhänge med som i det här fallet broderade kristna symboler. Det röda antependiet från Matteus kyrka – tillverkat 1925 och med broderier av Sofia Widén – behöver förstärkas och mässhaken är ganska sliten, inte minst ärmarna – just där prästens lyftade händer för välsignelsen nöter. Kanske behövs en särskild förstärkning i det fina sidenet, en välsignelseförstärkning.

Niels Hebert 

Ur arkivet

view_module reorder
Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

Översätta texten eller sätta sig över texten?

Översätta texten eller sätta sig över texten? Hans Färnlöf, lektor i franska vid Mälardalens högskola, har läst språkexperimentalisten Stefan Hammaréns tolkning av Maupassants kortroman "Horla".

Av: Hans Färnlöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2006

C. J. E. En novell

Vid själslivets marginaler Höststormarna sänkte sina moln över lärdomsstaden och de ogenomträngliga bolstren av spindelvävsgrå dimma gav gatorna ett sken av den psykotiska outsäglighetsmystik som färgade de Maupassants sena, av syfilistöcknet ...

Av: C. J. E. | Utopiska geografier | 03 november, 2014

Hugo von Hofmannsthal (1910) på ett fotografi av Nicola Perscheid.

Hugo von Hofmannsthal – i det inre och yttre livet

Hugo Laurenz Augusti Hofmann von Hofmannsthal (1874 -1929) var en habsburgsk författare, essäist, librettist, poet och dramatiker, under den tyska post-romantiken. En period där kanske Stefan George lyste starkast men ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2015

Den gamla världens undergång

I en av vårens böcker beskriver den franske kulturskribenten Olivier Poivre D’Arvor hur den globala erans tekniker osynligt bidrar till amerikaniseringen av världen. Men problemet förblir i slutändan en fransk ...

Av: Jonas Elvander | Essäer om litteratur & böcker | 06 augusti, 2011

Utdrag ur romanen Orolig ordning av Andreas Åberg

Illustration: Edda Erik drömmer att det ringer på dörren till hans lägenhet när det är mitt i natten. Han tar sin papperskniv ur pennburken på skrivbordet, för att skydda ...

Av: Andreas Åberg | Utopiska geografier | 05 november, 2008

Pippin Barr och Marina Abramovic Institute – Dataspel om performance

Med spelet ”The Artist Is Present” fick Pippin Barr internationell uppmärksamhet både i konst- och dataspelsvärlden. Spelet handlade om Marina Abramovic performance på MOMA i New York 2010. En performance ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts