Att slå näven i bordet när det behövs

Man ska vara bestämd. Man ska veta vad man tycker och följa upp det i handling. Man ska slå näven i bordet om det behövs. Man ska visa i kroppsspråk ...

Av: Jessica Johansson | 15 april, 2011
Jessica Johansson

Gisela Nordell. Dikter

Gisela Nordell är född i Stockholm 1956. Hon arbetat inom folkmusiken sedan 1996, litterära visan. Hon finns att höra på cdn "Ferlin- I livets villervalla" 1999  och "Visor från gränderna" 2002, utgivet på Ljudmanufaktur.Hon har medverkat ...

Av: Gisela Nordell | 17 februari, 2014
Utopiska geografier

Muscat ( ’gömd’ som synes). Till vänster Al Jalalifortet som portugiserna byggde på 1600talet

Sultanatet Oman öppnar för omvärlden

Oman var länge ett totalt instängt land under dess förre despotiske sultan Said bin Taimurs styre (1932–1970) då landet hette Muscat och Oman. Han hade förbjudit turismen, innehav av radioapparater ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 28 mars, 2016
Resereportage

Svenska sällsamheter

Vårt lands tidigaste ”skräcktanter” lyfts fram i antologin Skymningstankar och nattvakor (Aleph bokförlag, 2014) med underrubriken Svenska sällsamheter 1 under Rickard Berghorns redaktörskap; han har gjort urvalet och presenterar författarna ...

Av: Bertil Falk | 21 maj, 2014
Essäer

Det långsamma arbetets värde uppskattas inte av statsmakterna



TEMA KONST
Image
HV Ateljé i Stockholm kan ses som en del av kulturarvet. Det som en gång i tiden startade som Handarbetets Vänner, är i dag ett företag som både bidrar till att föra ut samtidskonsten i offentliga och kyrkliga miljöer – och till att bevara textiler och textiltraditionen. Men man kämpar med små resurser.

Örat i Vara säger mycket om arbetet i HV Ateljé. Det tog fem månader för Elisabeth Isaksson och Anna Eríksson att väva det mer än människohöga örat som krävde 43 nyanser av grått. Nu är det realistiskt gestaltade, svartvita örat blickfång i Anders Widoffs gula och vita ridå i konserthuset i Vara. 

– Jag önskar att fler ville ta till sig det långsamma arbetets värde, säger Marie-Louise Sjöblom, konstnärlig ledare för HV Ateljé, som finns mitt emot Skansen på Djurgården i Stockholm.

– Vi sägs vara dyra. En matta som är 3x3 meter stor kan kosta en halv miljon kronor. En del blir förskräckta, men det kan ta ett år för två personer att väva mattan. Man får något som förslår även över den kommande trendperioden, något som inte faller sönder, utan snarare blir vackrare med åren, säger hon.

Långsamheten får alltså sin belöning i långsiktigheten, men det perspektivet kan vara svårt att förklara och förstå, menar Marie-Louise Sjöblom, i tider då textilerna i tevens heminredningsprogram fästs med häftpistol eller lim som om man hade fest på fredag och skulle riva allt på lördag.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Även statsmakterna tycks ha förlorat textiltraditionen ur sikte:

– Jag önskade att kulturdepartementet backade upp oss mer. Vi har en samlad kompetens och vi både skapar och bevarar viktiga konstverk, säger Marie-Louise Sjöblom.

Hon anser att mycket står på spel. Den dag kunskaperna försvinner är det svårt att återskapa dem – och att ta hand om den textilskatt som finns i otaliga offentliga miljöer och i kyrkorna.

Marie-Louise Sjöblom tror på ett stöd i form av ”mästarlöner”.

– Våra mästare klarar inte att jaga in sin lön till 100 procent om vi också måste lära upp en yngre generation… Det tar 10–15 år att bli mästare, och vi är sårbara. Skulle någon sluta förlorar vi stor och viktig kompetens och vi har inte haft råd att fylla på med nya mästare i den takt vi skulle behöva.

– En av våra mästare går snart i pension och en annan om sju-åtta år. Det är allvarligt att man inte värderar den kunskap vi har i landet. Textilindustrin försvann från Sverige med en axelryckning och hela den professionella linproduktionen var borta under flera år. Det som finns idag har tagit lång tid att bygga upp och är fortfarande småskaligt.

Långsamheten hindrar inte att HV Ateljé är mitt i samtidskonsten. I dagarna har HV sålt Karin Mamma Anderssons Daggstänkta berg, som Elisabeth Isaksson utfört som mästarprov och HV hade tänkt visa på Konstmässan i Sollentuna. Om det blir av beror på köparen – men man kommer att visa prov på HV Ateljés arbete, bland annat av Ann Böttchers alldeles nya, handbroderade ridå för Tandvårdshögskolan i Malmö med den poetiska titeln De lövrika uddarnas stöttepelare.

Marie-Louise Sjöblom beskriver arbetet på HV Ateljé som högt kvalificerat hantverk med produktutveckling i vartenda skede och ett skapande arbete i att tolka förlagan till textil tillsammans med konstnären. När arbetet fungerar som bäst formar man ett arbetslag kring arbetet. Arbetet på HV Ateljé kring Anders Widoffs ridå i Vara konserthus I hear your name (the cave) är ett fint exempel på hur en arbetsprocess från förlaga till färdig ridå stöder och berikar den konstnärliga idén – i detta fall centralt uttryckt med ridåns jätteöra som en länk mellan scen och salong. Publiken välkomnas in med budskapet att artisterna anstränger sig för att lyssna på publiken. 

HV Ateljés viktigaste samarbetspartner vi sidan av Statens konstråd är Svenska kyrkan. I ateljéns kreativa ordning, träffar jag på en skiss av Ingegerd Möller tillsammans med en provbit. Detta var steg på vägen till den vackra flossamattan i Mariakyrkan i Sigtuna, som kom på plats sedan HV Ateljé fungerat som länk mellan kyrkan och konstnären.

En viktig uppgift för HV Ateljé är att hålla textilerna i stånd. För renovering kommer nu många textiler som tillverkades under 1900-talets förra hälft. Berit Ström och Lina Lindh har på sitt arbetsbord för dagen både mässhakar och antependium, alltså altarbordets förhänge med som i det här fallet broderade kristna symboler. Det röda antependiet från Matteus kyrka – tillverkat 1925 och med broderier av Sofia Widén – behöver förstärkas och mässhaken är ganska sliten, inte minst ärmarna – just där prästens lyftade händer för välsignelsen nöter. Kanske behövs en särskild förstärkning i det fina sidenet, en välsignelseförstärkning.

Niels Hebert 

Ur arkivet

view_module reorder

Filosofi og menneskerettigheter

Innledning  I vår tid snakkes og skrives det svært mye om menneskerettigheter, så som retten til liv og forbudet overfor å bli gjenstand for tortur, tilsiktet lidelse eller mishandling: Det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 mars, 2013

Vederkvickt eller märkt av Rilke

Och han drev ut mannen och ersatte öster om Edens lustgård keruberna tillsammans med det flammande svärdets lågor att bevaka vägen till livets träd. (1 Mos 3:24) Tänker, tänker jag, att jag inte borde ha ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 19 september, 2014

Det rödas trådar

Före förvandligen Det dunklas kontureroch viskningarnaom det pågåendesom inte kunde sesmen svagt anaslade sig som motivoch speglingarpå ytan av alltoch tolkadesfrån ett negativi mörkrummet

Av: Berit Gabrielsson | Utopiska geografier | 13 juli, 2009

Rilkes andra lyra

Under några veckor i februari 1922 fullbordade Rainer Maria Rilke sitt livsverk genom att skriva merparten av Duinoelegierna och Sonetterna till Orfeus. Det var enligt hans egna ord som ”en ...

Av: Bo Gustavsson | Essäer om litteratur & böcker | 27 februari, 2012

Serietecknaren Janne Karlsson del 2

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 07 februari, 2011

Guido Zeccola. Foto: Ida Thunström

Innan festen tar slut

Chefredaktören Guido Zeccola lämnar i februari Tidningen Kulturen. Ida (som även hon lämnar sitt uppdrag -som konstredaktör- på tidningen) och Guido har träffats för att tala om Tidningen Kulturens liv ...

Av: Ida Thunström | Media, porträtt | 28 februari, 2017

 Leandro Erlich“Swimming Pool”  The 21 st. Century Museum of Art of Kanazawa, Courtesy the Artist

Ända in i kaklet! - simbassänger i konsten

Simbassängerna låg uppradade i dalen som en flod som ledde ända fram till huset. När Burt Lancaster dyker upp i början av filmen The Swimmer från 1968 har han bara ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 25 februari, 2017

Hönö Fiskemuseum- en resa tillbaka till storfiskets tid och en inblick i en…

En halvsolig dag i början på augusti följde jag med min pappa ut till Hönö. Pappa skulle ställa ut sina tavlor på Hönö Fiskemuseum, och jag tänkte passa på att ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 28 augusti, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.