Storpolitiken i änkefru Hjorths sängkammare Storpolitik och rena Almedalen i Örebro 1812

”Ryssland och England gick in i en sängkammare hos änkefru Hjorth på Storgatan i Örebro och slöt fred.” Det låter som en absurdistisk pjäs men är faktiskt vad som hände den ...

Av: Staffan Skott | 08 april, 2014
Kulturreportage

Utveckling och tillväxt samt miljökamp

Ser ett plakat som bjuder in till en diskussionskväll om miljöarbetet i Östra Vätternbranterna. Det naturgeografiska området sträcker sig från Jönköping i söder, genom delar av Tranås och Ödeshögs kommuner ...

Av: Per-Inge Planefors | 27 augusti, 2012
Gästkrönikör

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 6

Avdelning, inåt marsch! Errorismen påverkar indirekt vårt sätt att interagera, hur vi beter oss mot varandra, resemönster, livsstilsval, etc. Errorismen har på en nivå medfört stora förändringar i samhället och kulturen ...

Av: Carl Abrahamsson | 23 februari, 2011
Carl Abrahamsson

Tiden, människans största illusion

Vad är tid? Den danske författaren Peter Høeg ställde frågan i ”De kanske lämpade”, men är inte ensam om att försöka reda ut begreppen. Marcel Aymé skriver i novellsamlingen ”Mannen ...

Av: Stefan Whilde | 03 Maj, 2012
Stefan Whilde

Huset som kay fisker ritade 1930

Om ett märkvärdigt hus, ritat av Kay Fisker



I Köpenhamns burgna norra stadsdelar finns mängder av vackra villor. Häromdagen var vi bjudna på lunch i en av de intressantaste, i Charlottenlund på en behaglig villaväg kantad av kastanjeträd som just nu sprakar av höstfärger.




 

 

Inget får ändras exteriört fast husägaren nog kan få tillåtelse att sätta in bättre isolerade fönster. Taket går i linje med gavlar och långsidorna på ett typiskt dansk och alldeles osvenskt vis. Det behöver nog inte heller skjuta ut i norra Köpenhamn där snön sällar faller i stora mängder. Huset kunde ha vridits ett kvarts varv så att hela trädgårdssidan kommit i syd, för optimalt ljusinsläpp, men det följer kvarterets brukliga placering längs långsidan på de rektangulära tomterna. Interiört har undervåningens tre stora rum i fil och den vackra ursprungliga stavparketten är lagd i fiskbensmönster.

Annons:

Redan exteriören väckte min nyfikenhet: ett tegelhus med rena raka linjer och med generösa fönster. Jag gissade att den var byggd en bra bit in på trettiotalet, men den är tidigare än så. Den är från 1930, ritad av en av de stora danska mästarna, Kay Fisker, i samarbete med C. F. Møller. De flesta av husen intill är äldre, vackra stilimiterande klassicistiska patriciervillor från slutet av 1800-talet, andra mera snickarglada är från förra sekelskiftet fram till och bortom tjugotalet, som sena utlöpare av jugend.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Huset som Fisker ritade är däremot rent och stramt i linjerna, utan några utsvävningar i det dekorativa. Men det är inte heller den kub utan takresning som Le Corbusier inspirerade svenska arkitekter till och som passar bättre i ett sydligt än ett nordligt klimat. Kay Fisker (1893-1965) hade studerat hos Anton Rosen i Köpenhamn och hos Sigurd Lewerentz och Gunnar Asplund i Stockholm. 1915 ritade han och Aage Rafn den vackra järnvägsstationen i Gudhjem på Bornholm som fortfarande är ett utflyktsmål för blivande arkitekter, och i början av tjugotalet Hornbækhus i Köpenhamn. Det är ett mycket långt hyreshus vars mest försonande drag är en väl tilltagen ljus innergård. Han stod också bakom den danska paviljongen på världsutställningen i Paris 1925.

Ett annat hyreskomplex i Köpenhamn, Vestersøhus, är ”fredet”, dvs. byggnadsminnesmärkt. Att han hade sinne för trädgårdskonst och landskapsarkitektur märks på det vackra universitetet i Århus där han fram till 1937 hade Povl Stegmann som medarkitekt, och fram till 1943 C. F. Møller. Det är en mycket inbjudande anläggning, projekterad på trettiotalet men slutförd först efter kriget. Under en rad år redigerade han facktidskriften Arkitekten och hann vara både assistent, docent och professor vid Konstakademins arkitektskola i Köpenhamn. Så blev han också rikligt dekorerad bland annat med Hederslegionen, Dannebrogen och Nordstjärneorden – mycket välförtjänt.

Villan på Schimmelmannsvej i Charlottenlund är ett tidigt tecken på den funktionalism som skulle komma att dominera skandinavisk byggnadskonst under lång tid framöver. Den ritades alltså samma år som Stockholmsutställningen där besökarna första gången mötte den nya funktionalismen. Den är ovanlig också för att den vänder sin baksida mot gatan. Fasaden är därmed inte särskilt inbjudande, tvärtom nästan avvisande. Framsidan med de stora fönsterpartierna vetter däremot ut mot trädgården och ger en illusion av att man inomhus befinner sig i ett praktfullt exotiskt växthus. Fönstrens stålramar är intakta fast de gjorde att värmekostnaderna var skyhöga när pannan först eldades med kol och sedan med olja. Sedan fjärrvärme dragits in är uppvärmningen rimlig.

Inget får ändras exteriört fast husägaren nog kan få tillåtelse att sätta in bättre isolerade fönster. Taket går i linje med gavlar och långsidorna på ett typiskt dansk och alldeles osvenskt vis. Det behöver nog inte heller skjuta ut i norra Köpenhamn där snön sällar faller i stora mängder. Huset kunde ha vridits ett kvarts varv så att hela trädgårdssidan kommit i syd, för optimalt ljusinsläpp, men det följer kvarterets brukliga placering längs långsidan på de rektangulära tomterna. Interiört har undervåningens tre stora rum i fil och den vackra ursprungliga stavparketten är lagd i fiskbensmönster.

 

 

Kay Fisker var nog inte släkt med den Fisker som samman med sin kompanjon Nielsen byggde motorcykeln Nimbus och som tillverkade en dammsugare som fick namn när de båda delägarna slog samman sina efternamn: Nilfisk. Efternamnet är inte alldeles ovanligt i Danmark. En hel del är skrivet om Kay Fisker, förutom att han själv var en mycket flitig författare. Hans Erling Langkildes ”Arkitekten Kay Fisker” kom redan 1960. Tobias Faber har redigerat Fiskers föreläsningar, och han finns förstås med i dennes standardverk ”Dansk arkitektur”. Han förekommer också på många sidor i ”Den danske arkitektur” som Anne-Louise Sommer redigerade och Gyldendal gav ut för åtta år sedan. Om den praktfulla boken hade jag idel lovord när den var ny:

 

https://www.dixikon.se/dansk-arkitektur/

 

 

 

 

Ivo Holmqvist

Ur arkivet

view_module reorder

Vem kan segla förutan vind vem kan ro utan åror?

En av orsakerna till att lärarna inte får det stöd de verkligen behöver av sina rektorer är att de senare ofta inte är medvetna om de pedagogiska problem som läraren ...

Av: Lilian O. Montmar | Kulturreportage | 12 november, 2012

Benjamin 16

Håkan Eklund OM BENJAMIN Benjamin är en serie skapad och ritad av kulturella mångsysslaren Håkan Eklund. Det handlar om en-rutingar och serien används ofta av skaparen för att belysa dumma företeelser i allas ...

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 03 december, 2011

Uteliggaren

Det ligger en människa på marken. Kylan i vinden från öppna vägen piskar tag om honom, ruskar om honom. Den gnutta värme som finns i natten alstras från en betongfasad ...

Av: Tobias Haglund | Gästkrönikör | 16 december, 2014

Lindellhallen. Lage Lindell. Formspråk.

Inom arkitektur talar man om en stereotom känsla som åsyftar volymen, en distanslöshet, en öppenhet. Den må vara subjektiv, alla tolkar vi rum olika, men den är också bestämmande för det ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 01 februari, 2012

Om Joseph Cornells hermetiska väg

Långt innan min vetskap om Joseph Cornells (1903-1972) existens grundlades min fascination för honom. Mina föräldrar drev en bokhandel - en av Sveriges äldsta - och redan som barn lekte ...

Av: Jesper Nordström | Konstens porträtt | 01 augusti, 2017

Filmnatten med Sara

 Allt fanns på plats: ett tiotal tapas och popcorn och tillhörande utsökt fluidum. Vi skulle se sex filmer i rad och vid åttatiden på morgonen skriva ner våra intryck på ...

Av: Vladimir Oravsky, Sara Granath | Kulturreportage | 23 september, 2012

Joan as Police Woman,

Intervju: Joan Wasser - Joan As Police Woman

När jag träffar Joan Wasser har hon och hennes tre medmusiker bara några spelningar kvar på den två månader långa Europaturné som de har gjort för att lansera den senaste ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 21 december, 2015

Den ansvarsfulle kapitalisten och den goda vinsten

Starbucks är ett amerikanskt företag som serverar kaffe och espresso på tusentals kaféer och barer i minst 37 länder. Starbucks köper kaffet hos de bästa odlarna i Afrika och i ...

Av: Gilda Melodia | Reportage om politik & samhälle | 29 juli, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.