Simon O. Pettersson 

Deklassering

En ny lång novell av Simon O. Pettersson 

Av: Simon O. Pettersson | 18 augusti, 2017
Utopiska geografier

Drömmar och dofter i Kraków. Unsound festival

Det doftar gott om årets Unsound – festivalen i polska Kraków som tagit ledningen i att fokusera på ny experimentell, främst elektronisk, musik i gränslanden mellan konstmusik, electronika och klubbmusik ...

Av: Curt Lundberg | 27 oktober, 2014
Essäer om musik

En liten pojkes dröm om att få gå i skolan. Intervju med författaren…

Under Togos brännande sol lever de i ett stort antal, alla de barn som vill gå i skolan. Som vill lära sig, utvecklas och få kunskap. För att kunna se ...

Av: Linda Johansson | 24 juni, 2012
Litteraturens porträtt

Det urolige sinn. Del II

Homo Viator Menneskeværen er essensielt sammenknyttet med vandring, mente den katolske filosof Gabriel Marcel(1889-1973), e.g at forut for at et menneske er Homo Economicus eller Homo Politicus, er det på vandring ...

Av: Thor Olav Olsen | 14 december, 2012
Agora - filosofiska essäer

Foto: Karin Lindroos & Come to Finland Publishing

Reseaffischer med glamour och humor



 På Nationalmuseet i Helsingfors pågår just nu en utställning över findlänska reseaffischer. Det är startskottet för museet att fira att det självständiga Finland fyller 100 år.




 Come to Finland på Nationalmuseet i Helsingfors. Foto: Karin Lindroos & Come to Finland Publishing

Come to Finland på Nationalmuseet i Helsingfors. Foto: Karin Lindroos & Come to Finland Publishing

 

Den första reseaffischen i Finland gjordes 1893 av den berömda konstnären Akseli Gallen-Kallela. Under den här tiden var det en stor ära att få göra en reseaffisch och bara kända, etablerade konstnärer tillfrågades om uppgiften.
Staden Imatra i södra Karelen i Finland hade ett nytt hotell som skulle marknadsföras på den nya affischen och där syns även Saima kanal, Imatras fors och bron som korsar floden Vuoksen
I utställningen Come to Finland har affichjägaren Magnus Londen 100 vintage-affischer originaltryck. Foto: Karin Lindroos & Come to Finland Publishing

I utställningen Come to Finland har affichjägaren Magnus Londen 100 vintage-affischer originaltryck. Foto: Karin Lindroos & Come to Finland Publishing

Annons:

 I utställningen Come to Finlandhar affischjägaren Magnus Londen samlat ungefär 100 vintage-affischer i originaltryck.Ursprungligen var en affisch en tidtabell i stort format. (Så att resenärer skulle kunna se när färjan gick från Helsingfors till Stockholm och andra städer.) Men så småningom utvecklades och uppstod den illustrativa affischkonsten med syfte att locka besökare till Finland.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 Glamorösa bilder och attraktiva budskap

Med drömmar och fantasier som skildrades genom vackra, natursköna och ofta glamorösa bilder och attraktiva budskap skulle turistnäringen i Finland blomstra. Bilden av Finland som ett mörkt och allvarligt land skulle bort.

– Här syns det att man egentligen alltid varit ett öppet och välkomnande land som vill ha internationella kontakter, säger Magnus.

 Att besöka utställningen Come to Finlandär en spännande resa genom gamla tiders Finland. När Magnus guidar runt i lokalen märks det att han har stor kunskap om både affischerna och konstnärerna som gjort dem. Det här är verkligen något som han brinner för och han levandegör utställningen så att den blir än mer intressant.

 Naturens kraft på natten

Den första reseaffischen i Finland gjordes 1893 av den berömda konstnären Akseli Gallen-Kallela. Under den här tiden var det en stor ära att få göra en reseaffisch och bara kända, etablerade konstnärer tillfrågades om uppgiften.

Staden Imatra i södra Karelen i Finland hade ett nytt hotell som skulle marknadsföras på den nya affischen och där syns även Saima kanal, Imatras fors och bron som korsar floden Vuoksen.

 – Affischen skildrar Finlands storslagna natur och genom de strålkastare som avbildas mitt på bilden visar man på att det går att njuta av naturens kraft även på natten, säger Magnus.

Strålkastarna var uppsatta för att forsen skulle synas även då det var mörkt ute, vilket var ett nytt fenomen på den här tiden. Denna första affisch gjordes på ryska och franska för att vända sig till de människor i S:t Petersburg som hade råd att resa.

En ny medelklass

På 1950-talet när Finland och resten av Europa började hämta sig från andra världskriget blev reseaffischerna lite gladare och humor blev ett viktigt inslag. En ny medelklass föddes och det blev det även vanligt att ta med sig barn på resan. 

– Man kan lära sig mycket om historien genom att titta på affischerna, säger Magnus.

En vid den här tiden känd grafiker inom reseaffischer var Osmo K. Oksanen. Han började med att göra filmaffischer, men kom snart att påbörja ett samarbete med Finska statsjärnvägarna, där den många gånger humoristiska reklamen skulle få fler besökare att resa med tåg i Finland.

Det var oftast pojkar som skulle avbildas på affischerna, så när Osmo bad sin dotter att vara modell för honom och bära sin mammas sminkväska på gården, gjorde han om henne till en glad pojke som på bilden har en resväska i handen. På axeln bär pojken ett par skidor som symboliserar äventyret som ligger framför honom och naturligtvis syns ett tåg i bakgrunden.

Bilden gjordes även i en annan variant som passade för sommaren. På den affischen har skidorna bytts ut mot ett paraply, som självklart är bra att ha med sig på sommaren i Finland!

 Finska Lappland exotiskt

Finska Lappland ansågs vara det mest exotiska man kunde besöka, speciellt för tyska och franska turister, som tog sig dit med tåg. Detsågs som både vackert och magiskt; som att åka till en sagovärld. Eftersom turisterna ofta kom dit med nattåget, ökade kanske intrycket av den magiska spänningen i mörkret.

 

– Ofta stannade besökarna som reste till Finland flera veckor och verkligen tog sig tid till att lära känna landet, säger Magnus.

Ingrid Högström-Bade är en svensk konstnär som finns med i utställningen. Eftersom hon inte längre finns i livet, tog Magnus Londen kontakt med hennes dotter i Sverige, som blev väldigt glad över att han ville ha med affischerna.

 Escalante vann reseaffischtävling

I slutet av 2016 ombads nutida konstnärer och grafiker att delta i en tävling som skildrade hur de ville att en reseaffisch för Finland skulle se ut i dag och dessa finns med i den sista delen av utställningslokalen. Vinnaren blev Omar Escalantes poster med en ung kvinna som gör sig redo att hoppa i en isvak. I bakgrunden syns skog och en enslig stuga.

– Escalante är uppvuxen i Guatemala och när han gjorde affischen hade han inte bott länge i Finland, men han lyckades fånga stämningen helt rätt, säger Magnus.

Alla de nya affischerna har naturen med i blickfånget. Liksom på gamla tiders reseaffischer är det främst den som ses som Finlands starka sida och med vars hjälp besökare ska lockas att komma till landet.

Delar turismhistoria med Sverige

Bakgrunden till utställningen Come to Finlandär att Magnus en dag fick syn på en affisch från 1930-talet i ett skyltfönster i Helsingfors. Bilden föreställer en elegant kvinna som sitter vid ett bord på en uteservering och smuttar på champagne medan Helsingfors stad med Nationalmuseet, riksdagshuset och en spårvagn syns i bakgrunden. Magnus blev så inspirerad av denna affisch att han bestämde sig för att börja samla på reseaffischer i originaltryck.

Detta ledde i sin tur till en bok - och nu en utställning på Nationalmuseum som pågår fram tills den 28 maj. Därefter kommer den till Kiel till hösten och Magnus tycker att det även hade varit roligt om den kommer till Sverige eftersom Finland och Sverige delar mycket av sin turismhistoria.

 FAKTA

Utställningen Come to Finland på Finlands Nationalmuseum är ett samarbete mellan: Affischjägarna RF, Svenska kulturfonden, Suomi Finland 100 och Magnus Londen.

Lena Andersson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Pynchons Mesopolitosis

Du gick till Dr. Blumenthal en dag 1973 i Middleton, New York, och klagade över hosta, varpå den gode doktorn bestämde sig för att röntga din bröstkorg. Innan de dödliga ...

Av: Jonas Wessel | Litteraturens porträtt | 23 mars, 2013

Bo Ahrenfelt – Förändring är ett livslångt tillstånd i lugn och kaos

Förändring är ingen tillfällighet, ingen slump, menar Bo Ahrenfelt. Han är läkare och psykiater med bland annat kroppsterapi som specialinriktning, men arbetar sedan många år tillbaka med förändrings- och utvecklingsarbete ...

Av: Antoon Geels | Övriga porträtt | 29 juli, 2011

Dansen som konstform

foto: Guido Zeccola Den moderna dansen betraktas idag som en både självständig och -klar konstform. Så har det inte alltid varit. Historiskt sett har dansen varit knuten till mer etablerade konstformer, såsom ...

Av: Roberth Ericsson | Scenkonstens porträtt | 15 augusti, 2008

Evig är den konst som alltid talar till oss själva. Intervju med Fabio…

Gitarristen Magnus Andersson och jag träffade den italienske tonsättaren Fabio Vacchi under hans vistelse i Stockholm i samband med spelningen av hans Quintetto Notturno Concertante på konserthuset. Eventet skedde i ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 15 juni, 2014

Frida Kahlo och den kvinnliga stilen

Vad händer när man klassificerar konst skapad av kvinnliga konstnärer som just ”kvinnlig”? Pekar man på samhälleliga strukturer som har legat till grund för att kvinnliga konstnärer genom historieskrivningen har ...

Av: Simone Frankel | Konstens porträtt | 08 mars, 2013

Fornuft og liv

Innledning Å være menneske er så mangt, skjønt uskyldige er vi ikke. Vi har moral og språk, og dermed har vi tilstrekkelig med ressurser og stor nok kapasitet til å teoretisere ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 12 Maj, 2014

 Rafael Filosofskolan i Aten. Bild Wikigeeks

Mellan Skylla och Karybdis

”Det bästa hos kristendomen är ett liv värdigt Kristus. Där det finns skall vi inte vara så snara till att misstänka människor för irrlära.” (Ur Johan Huizinga: ”Erasmus”)

Av: Thomas Notini | Essäer om religionen | 16 Maj, 2017

Nyårskrönika 2013

Jag ser lite snö vid vägkanten, mer svart än vit. Mer hård än mjuk skulle jag gissa. Jag flyttade till ännu en storstad för snart tio år sedan, i centrum brukade ...

Av: Linda Bönström | Gästkrönikör | 01 januari, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.