Solkonungen i Versailles i modern kaross

Konstnären Xavier Veilhan har med sina färgstarka stålskulpturer invaderat slottet i Versailles denna varma och soliga höst Versailles Jag tog mig ut till Versailles med Paris snabbtåg eller RER som det heter ...

Av: Anne Edelstam | 17 november, 2009
Allmänna reportage

Torun Börtz. Foto: Nora-Börtz-Vagenheim

Det kriminella 2015, enligt Eriksson

Bengt Eriksson bjuder oss på en kavalkad över förra årets bästa deckare.

Av: Bengt Eriksson | 12 januari, 2016
Kulturreportage

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | 26 januari, 2007
Utopiska geografier

Bertel Gripenberg. Källa: Wikimedia Commons

Rytm och teman vävs skickligt samman

Gripenberg kan aldrig fråntas sin skicklighet som förfaren rimsmidare.

Av: Crister Enander | 17 januari, 2016
Essäer om litteratur & böcker

Festival med celebra gäster



poesi.jpg
 Göran Sonnevi. Foto: Kenneth Rundberg

Festival med celebra gäster

Göteborgs Poesifestival bjöd på ett av de starkaste startfälten någonsin – med den experimentella franska poesin och performancekonsten i första rummet. Tidningen Kulturens Roberth Ericsson var där.

Om jag säger det nu så har jag sagt det sedan: den 26:e upplagan av Göteborgs Poesifestival bjöd på ett av de starkaste startfälten någonsin. Även i nationell jämförelse klarade sig årets uppställning väl, vilket faktiskt säger en del med tanke på både Nässjös och Stockholms goda renommé i sammanhanget.

Bakom detta gedigna evenemang av internationella celebriteter stod återigen trion Sofia Gräsberg, Johan Lindblom och Sabina Ögren, som verkligen överträffat sig själva ifråga om intressanta bokningar.

I 2007 års upplaga av festivalen löpte det franska temat som en röd tråd genom hela programmet. Från fredagens OEI-arrangemang med ljud- och konceptpoesi, över lördagens eftermiddagsseminarium om OuLiPo (Ouvroir Littérature Potentielle, ungefär ”verkstaden för potentiell litteratur”), med den ständigt provisoriske sekreteraren Marcel Benábou i centrum, till den kanske största begivenheten under kvällsprogrammet på Pusterviksteaterns scen: Bernard Noël, som tillsammans med sin översättare Kristoffer Leandoer gjorde ett på svensk mark efterlängtat besök.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men, som sagt, den experimentella franska poesin och performancekonsten – representerad av Anne-Marie Chaton, Nathalie Quintane och Stéphane Bérard – var ämnet för fredagens tilldragelse i House of Win-Wins lokaler. Och finns det nu något sådant som en ”intolerant maktbas”, vilket bland andra Johan Lundberg har påstått, så befann den sig åtminstone inte där och då. Istället var det högt i tak och nära till skratt. Orsaken? Förmodligen att den mest högstämda och värdekonservativa centrallyriken lyste med sin absoluta frånvaro.

Och det var mycket riktigt den i högsta grad vardagsnära och dråpliga av de tre – Quintane, författare till 11 böcker sedan debuten 1997 – som lyckades allra bäst med sitt framträdande. Den minimala teknikanvändningen, vilken som bekant alltid innebär en risk i sådana här sammanhang, gjorde dock inte hennes uppläsning mindre suggestiv. De besynnerliga, men ytterst igenkännbara betraktelserna i prosaisk form, absurda påståenden om de allra minsta beståndsdelarna i tillvaron, fick sin (preliminära) form först när de efterhand fogades in i en räcka av liknande utsagor. På så vis osäkrades och försköts hela tiden betydelsen av det som sades: ”När jag sluter mitt vänstra öga, eller det högra, och skelar med det andra, ser jag min näsa.” Eller: ”Ju hårdare min nagel är, desto längre flyger den när jag klipper av den.” En högintressant kväll, där litteraturens diverse skönandar säkert hade kunnat lära sig ett och annat.

Lördagens OuLiPo-seminarium, med avslutande läsning av Pär Thörn, företogs på en något trevande engelska men med briljant inledning av poeten Ulf Karl Olov Nilsson. Att ställas inför Marcel Benábous nyutkomna bok Varför jag inte har skrivit någon av mina böcker, påpekade han träffande, är lite som att gång på gång på gång konfronteras med det lilla barnets fråga ”Varför?” Det gäckande draget är onekligen enerverande, men inte desto mindre fruktbart för en litteratur som – paradoxalt, kan tyckas – använder begränsningen, den stränga men lekfulla formen, som ett sätt att skapa större frihet i skrivandet.

För Georges Perec, en av rörelsens mest namnkunniga författare, korresponderade de personliga erfarenheterna av oupphörlig brist med de regelverk som han iscensatte i sina verk – en av många pregnanta iakttagelser från vännen och följeslagaren Benábou under denna drygt timslånga sejour.

Vid sidan om det obscena innehållet i romanen Nattvardsslottet, vilar många av mina illusioner om Bernard Noël på Cato Leins uttrycksfulla fotografier av honom. Ett litet smolk i bägaren är det alltså, att den mytomspunne fransmannen visar sig vara en högst alldaglig och sympatisk man klädd i blåjeans, om än den yviga frisyren är intakt från porträtten. Inga åthävor, bara ständigt efterhängsna ämnen som ”kroppen” och ”språket”, är vad den till synes förväntansfulla publiken bjuds på. En handfull nyöversatta prosadikter, för övrigt tryckta i ett färskt nummer av stenciltidskriften Gräs, bildar utgångspunkt för en läsning som trots allt bygger mer på rutin än sinne för det oförutsägbara. Men det må vara förlåtet. När allt kommer omkring är Bernard Noëls ämnen sådana vi alla brottas med. På ett eller annat sätt.

 Roberth Ericsson

Ur arkivet

view_module reorder

Noveller av Björn Augustson

Björn Augustson låter ett nostalgiskt tillbakablickande balanseras med en strävan efter att leva för stunden. Han låter drömmarna leva och ser i dem både motivation och inspiration. Han skriver krönikor ...

Av: Björn Augustson | Utopiska geografier | 05 mars, 2012

Casablanca

Vive la démocratie!

Den 16 februari 1944 hade Bogart-filmen Passage to Marseille premiär. I filmen möter vi Humphrey Bogart i rollen som den franske journalisten Jean Matrac. Världskriget rasade ännu, utgången var inte ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om film | 29 juli, 2017

Klassängslighetens dialektik

Nu talar vi kulturellt kapital. Klass. Klyftor. Vi är medelklassen. Vi är osäkra, men vi vet hur man är fel eller rätt. Vi är den osäkra medelvägen. Vi skäms. Vi ...

Av: Nina Ahlzén | Kulturreportage | 13 december, 2012

Samtalets tid och plats

Den västerländska vetenskapen föds ur ett samtal. Platon skrev dialoger. Han uppfann inte formen; inom den filosofiska tradition som han själv tillhörde finns hänvisningar till försvunna dialoger av Protagoras, Zenon ...

Av: Anna-Lena Renqvist | Agora - filosofiska essäer | 21 augusti, 2013

33 meter över havet

Vi skulle stråla samman. Frågan blev var ses vi? Vi kom från lite olika håll och skulle senare ut på middag på Tabac i gamla stan respektive föreställningen ”Knitting Peace” ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 21 februari, 2014

Marie Ndiaye

Marie Ndiaye – en av vår samtids främsta författare.

Efter det att jag läste alla Chimamanda Ngozi Adichies och Zadie Smiths romaner snubblade jag över Marie Ndiaye. Alla tre är fantastiska författare, men jag tror nog ändå att jag ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 20 november, 2017

Utsikten från Strandverket är något utöver det vanliga. Foto: Lena Andersson

När utanförskap skapar konst

Konst vid sidan av den etablerade konstscenen. Det är något som Strandverket vill lyfta fram med utställningen Mystrium.

Av: Lena Andersson | Essäer om konst | 01 juni, 2017

Eyvind Johnsons Norrbotten

Eyvind Johnson inleder sin självbiografiska romansvit om Olof med att beskriva den 13-årige huvudpersonens uppbrott från fosterföräldrarna. Olof dras nämligen med en stark längtan efter att få komma ut i ...

Av: Björn Gustavsson | Litteraturens porträtt | 16 december, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.