Malla Silverstolpe: "ett kallt kaos - själens kräfta".

Hon har inte mått riktigt bra de senaste dagarna. Men av missriktad hänsyn har hon inte velat säga något till de andra i ressällskapet utan hållt sina problem för sig ...

Av: Crister Enander | 29 maj, 2011
Litteraturens porträtt

Peru, det farligaste landet i världen

Den latinamerikanska kontinenten har i modern tid präglats av en allt tyngre skuldbörda och stor politisk instabilitet. Det gemensamma arvet från de två närbesläktade kolonialmakterna Spanien och Portugal och ...

Av: Abdel-Qader Yassine | 13 februari, 2010
Reportage om politik & samhälle

Alma – Vindens brud

Alma föddes Schindler, men är för eftervärlden mest känd som Alma Mahler, efter giftermålet med den böhmiske-judiske tonsättaren Gustav Mahler. Hon var dotter till bildkonstnären Emil Jakob Schindler och Anna von ...

Av: Gilda Melodia | 01 oktober, 2014
Övriga porträtt

Idioten på muséet

Hörde en gång om en idiot som gjorde ett museum på precis allt som flöt iland hos honom vid ett klippors ytterskär, bl.a. åror, lådor med smuggelsprit, talrika naziuniformer, EFFOA:s ...

Av: Stefan Hammarén | 26 oktober, 2011
Stefan Hammarén

Mozart med rabatt



”När Mozart var så gammal som jag hade han varit död i många år” är en gammal kvickhet, om det nu var Tom Lehrer eller någon annan som kom på den första gången. Mozart blev inte gammal, han var bara trettiofem när han avled den 5 december 1791. För tio år sedan iakttogs tvåhundrafemtioårsminnet av hans födelse med eftertryck. Nu när det är tvåhundratjugofem år sedan han dog passar den tyska ljud- och bokfirman Zweitausendeins att ge 22,5 % rabatt på det mesta av sitt Mozart-sortiment.




Bo Setterlind 1960

Bo Setterlind 1960

 

Tomas Tranströmers ”Klangen säger att friheten finns/ och att någon inte ger kejsaren skatt” kunde vara en direkt uttolkning av den rebelliske Mozart fast det är Haydn, inte Mozart, som han spelat efter en svart dag.
Kathleen Ferrier

Kathleen Ferrier

Annons:

För facila 94.99 euro får man boxen på 170 cd-skvor med allt han skrev. Om man vill ha den begränsade upplagan av hans Neue Gesamtedition får man betala betydligt mer, 279.99 euro. 23 cd-skivor där Alfred Brendel spelar Mozart och Beethoven kostar 28,49 (den mångsidige Brendel är till allt annat en genomlärd forskare som man ser av hans kunniga artikel om dadaismen, nyss utlagd på nätet).

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och en lång rad inspelningar från Drottningholm under åren 1984-1991 finns i ett paketet med 6 dvd, Mozart at Drottningholm. Den svenska synen på Mozart har hunnit växla under tvåhundrasextio år. Bellman var tidigt ute med sin uppskattning, bara någon månad efter händelsen skrev han sitt sorgekväde om ”Mozarts död” som Joseph Martin Kraus tonsatte (det var säkert Kraus som kom med nyheten). Kanske spelade förra sekelskiftets sentimentala syn på Bellman - en sorg i rosenrött - in när man försökte fixera Mozarts konturer:

“ Mozart tänkte, levde och andades i musik”, påstår Nordisk Familjeboks uggleupplaga och hävdar vidare att han ”lärde av levande livet, och detta med lekande lätthet.” Den gängse schablonen av naturbegåvningen Mozart tycks ha varit väl befäst i Sverige för drygt hundra år sedan, också vad gäller tanken att han var den gudomligt inspirerade improvisatören som inte behövde fila och putsa på sina kompositioner, lika lite som Bellman vars epistlar och sånger sprang direkt fram ur en lågande inbillnings sköte.

Uggleupplagans skribent försöker bevisa sin tes med en anekdot: det tog Mozart en enda natt att kasta ner ouvertyren till Don Juan på notpapper, alltmedan hustrun Constanze höll honom vaken genom att berätta sagor. Redan i Svensk uppslagsbok några tiotal år senare har bilden nyanserats: i Mozarts verk härskar ”en humoristisk och munter ton sida vid sida med en vemodig och melankolisk; båda kunna stiga i intensitet till grotesk komik el. till djupaste förtvivlan.” Nils-Olof Franzéns biografi från 1978 som kom i sin tredje upplaga till jubiléet för tio år sedan fördjupar bilden än mer.

Och den kunniga Camilla Lundberg riktade sökljuset på upplysningsidéernas Mozart. I operan ”Idomeneo” läste hon t.ex. in subversiva kommentarer till äktenskap, kyrkans auktoritet och furstens makt. Tomas Tranströmers ”Klangen säger att friheten finns/ och att någon inte ger kejsaren skatt” kunde vara en direkt uttolkning av den rebelliske Mozart fast det är Haydn, inte Mozart, som han spelat efter en svart dag.

Tranströmer blinkar till Werner Aspenströms ”Efter att ha spelat Mozart hela dagen”, där pianisten inte lika lätt finner tröst i musiken: ”Du känner naturen, du kan konsterna./ Vad hjälper dig Mozart?” Full av tillförsikt är däremot den fromme Bo Setterlind: “Vad broder Goethe såg/ vad broder Mozart kände/ syns lysa som en himmelsk våg/ mot världens grå elände.” Setterlind var frimurare och kände kanske en särskild affinitet med sin ordensbroder från Wien. Bland Mozarts allra sista verk från hösten 1791 finns frimurarkantater, den musik som Lars Gustafsson använde både som titel och tema i en av sina romaner. Hos Österling liknas Mozarts musik vid glädjefladder, och Mozart är Göran Sonnevis ständige motpart. Därtill Ingmar Bergmans ”Vargtimmen” där en diabolisk Georg Rydeberg vid dockteatern lägger ut texten om ”Trollflöjten” (också den ett av Mozarts allra sista verk), och förstås hans fantastiska filmatisering av hela operan.

Svensk films allra slitstarkaste Mozartinslag är Bo Widerbergs lån av en sats i tjugoförsta pianokonserten som alltsedan dess saluförts som ”The Elvira Madigan Theme”. Mörkare toner än just den ljuva tonslingan är inte svåra att finna: Stengästens förfärande ankomst i slutscenen av ”Don Juan”, eller de förstämda pukorna i Mozarts ”Requiem”, sorgemässan som aldrig blev färdig (slutnumret hos Köchel: 626). Varför fortsätter Mozart att fascinera? För att vi aldrig kan låta bli att försöka förstå mannen bakom verket? Men nästan lika intressant är det att följa Mozartmusikens variationer och förvandlingar hos skilda uttolkare. Bland de legendariska finns påfallande många unga döda.

Den engelske hornspelaren Dennis Brain (hans inspelning av de fyra hornkonserterna är klassisk) dog i en bilolycka. Den rumänske pianisten Dinu Lipatti som hade ett ännu lättare anslag än Walter Gieseking dog i leukemi. Solomon, pianisten från Londons East End, tystades av en tumör. Hans version av sonaterna är lika personliga som Glenn Goulds, som inte heller han blev särskilt gammal.

Och altsångerskan Kathleen Ferrier rycktes bort i cancer. Hennes tolkning av “Trollflöjten” från festspelen i Salzburg 1938 är nog den mest hörvärda av alla. Majoriteten av mozartmusikanter blev (och är) förstås äldre än Mozarts futtiga trettiofem år. Benny Goodman spelade in Mozarts klarinettkonsert så tidigt som 1938 men dog först i juni 1986, efter en repetition av samma musik inför ett framträdande på Lincoln Center i New York.

Och vilken version man föredrar av den suggestiva fyrtionde symfonin, den näst sista Mozart skrev, är mest en fråga om tempo: Toscaninis högt uppdrivna, Wilhelm Furtwänglers lite långsammare (fast snabbare än brukligt hos honom), Bruno Walters mera majestätiska, andra att förtiga. Hursomhelst är det himmelskt vackert. Isaiah Berlin, den engelske politiske tänkaren, summerade det så här: “Man säger att när änglarna musicerar för Gud är det Bach de spelar, men när de spelar för varandra är det Mozart.” Albert Einstein påstod att Mozarts musik var ett bevis på universums innersta skönhet (man hade snarare väntat sig den matematiskt exakte Bach), och i slutet av den pacifistiske schweizaren Hermann Hesses “Stäppvargen” ser huvudpersonen Harry Haller fram mot ett förlösande möte: “En dag skulle jag komma att skratta... Mozart väntade på mig.”

PS

Det gäller att bestämma sig snabbt om man vill köpa Mozart en knapp fjärdedel billigare än vanligt, rabatten gäller bara någon dag – se Zweitausendeins.de

 

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika X jag tror mig existera i en blomma

vad kan mina tårar smaka, som nog hennes tårar, droppen som slutligen tidigt klarade separator, efter det min droppe jag fällde i världshav med tesil skilt, vilken hon tog upp ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 13 januari, 2009

Den moderna textila konsten och Sandra Ikse

Textil konst har ofta kommit att enbart handla om material och hantverk. Men det finns textilkonstnärinnor som idag vill nå bortom denna begränsning. De vill uttrycka något viktigt om den ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 09 juli, 2017

Percival vs Beckett. Ett möte i tomrum och tystnader

Det är en höstlik dag närmare bestämt den 27 september 1963 och ett och annat visset löv singlar ned på Boulevard Saint Jacques i Paris. Percival står nedanför Samuel Becketts ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 28 mars, 2011

Apis mellifera

Apis mellifera

Medan biodlaren var borta passade en tjuv på att stjäla honungen ur kuporna. När odlaren kom tillbaka blev han stungen av de uppretade bina som misstog honom för tjuven. Han ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 08 juli, 2016

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 mars, 2017

dagen efter orden del 4

         

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 04 maj, 2012

Jean Vigo

Apropå Jean Vigo

Vem minns inte sekvensen i Francois Truffauts ”De 400 slagen”, där en skolklass är ute och joggar med gymnastikläraren i spetsen och det vid varje gathörn smiter iväg några killar ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om film | 29 januari, 2016

Einar Askestad C e l e b r i t e t…

 C e l e b r i t e t e r   ett urval porträtt ur samtiden     De här publicerade porträtten utgör endast en ringa del av det samlade materialet, precis som ...

Av: Einar Askestad | Utopiska geografier | 22 december, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.