Charles Taylors konsepsjon om den moderne identitetens historie

Grunnkategorier i Charles Taylors filosofi Charles Taylor skriver i forordet til boken sin Sources of the Self: The Making of the Modern Identity(39) at det han ønsker å denotere med termen ...

Av: Thor Olav Olsen | 28 mars, 2010
Agora - filosofiska essäer

Till försvar för fantasins frihet

Under några månader har jag vistats i Charlotte Brontës universum. Det räckte med några sidor, ja egentligen med bara inledningsmeningen i Villette för att jag skulle fastna: ”Min gudmor bodde ...

Av: Marie Tonkin | 04 februari, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Den sköna och den obscena Rut Hillarp

Under läsande och funderande kring det intressanta ämnet hbtq inom skönlitteraturen kom jag som av en händelse över författarnamnet Rut Hillarp (1914-2003). Hon var en var våra mest kända kvinnliga ...

Av: Mats Myrstener | 16 april, 2013
Litteraturens porträtt

Plast och heroin – en lyrisk betraktelse av konstnärligt samarbete hos Basquiat och…

Att ställa sig inför konstnärernas samarbeten var som att låta språk möta text. Jag låter Basquiat representera språk i relation till Warhol som text. Det är som att båda deras ...

Av: Freke Räihä | 09 februari, 2012
Essäer om konst

Utsikt från Slottsberget. Foto: Mathias Jansson

Surfare, The Terminator och ett klockspel - ett besök i Graz



Utanför mitt hotellfönster forsar floden Mur fram. Vattnet är brunt och strömt. Ovanligt strömt för årstiden får jag höra. De senaste dagarnas kraftiga skyfall har fått floden att stiga. När jag går över ärkehertig Johans bro klibbar kläderna mot kroppen av den fuktiga värmen. Bron är precis som många andra europeiska broar kantad med kärlekstörstande människors hänglås. En grupp människor lutar sig intresserad över broräcket och tittar ner på strömmen. Jag ser att det hänger långa rep från bron och i slutet av repet står en ung man och surfar i den kraftiga strömmen.

 


Graz stadskärna. Skulptur av Anne och Peter Knoll. Foto: Mathias Jansson

Graz stadskärna. Skulptur av Anne och Peter Knoll. Foto: Mathias Jansson

Det mesta i Graz ligger inom gångavstånd. Undantaget är slottet Eggenberg som ligger en bit utanför stadskärnan. Vill man ha en rejäl promenad så kan man gå från Kunsthaus Graz som ligger mitt emot Slottsberget på andra sidan av floden Mur och rakt ut till slottets Eggenberg. Man ska dock hålla koll på klockan som man inte kommer fram precis när de stänger.
Surfare i floden Mur. Foto: Mathias Jansson

Surfare i floden Mur. Foto: Mathias Jansson

Annons:

Det är mycket folk i rörelse den här kvällen. Många cyklar, går eller är ute och springer trots värmen. Graz är Österrikes andra största stad och det är också en ung stad. Staden växer genom inflyttning från landsbygden och universitet lockar unga människor till staden. På andra sidan bron ligger den gamla staden som är listad på UNESCO:s världsarvslista och över staden dominera Slottsberget med sin långa historia. Legenden säger att det var Djävulen som placerade berget mitt i staden medan en mer vetenskaplig tolkning är att för flera miljoner år sedan var Graz en stor sjö och det mesta av bergen runt omkring nöttes ner av vågorna utan Slottsberget som bestod av hård dolomit.

Idag är berget en prunkande grön oas men så har det inte alltid varit. Precis som många andra viktiga historiska städer har Graz varit kraftigt befäst genom historien. Själva ortsnamnet Graz härstammar från det slovenska ordet Gradec som betyder det lilla slottet. Redan för 900 år sedan började man bygga en befästning uppe på berget som under åren växte och utvidgades och gjorde staden nästan ointaglig. Eftersom fienden kunde gömma sig och söka skydd bakom träd och buskar togs all växtlighet bort på berget så det under långa perioder var helt kalt. Den första som lyckades erövra Slottsberget var Napoleon som därefter lät beordra att hela anläggningen skulle rivas.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sedan dess har grönskan återerövrat berget.
Du når bergets topp genom att gå upp för de branta trapporna som byggdes av ryska krigsfångar under första världskriget. Den snabbaste vägen har bara 260 trappsteg men det finns flera olika stigar som slingrar sig upp längs bergets sidor. En bra grundkondition hjälper för den som vill ta trapporna upp för berget, men lugn det finns också enklare vägar.

Antingen tar du hissen eller bergsbanan till toppen. Det är inte bara på utsidan som det finns uthuggna vägar utan även bergets insida är fylld av gångar. Det finns en stor tunnel som går rakt genom berget och som är öppen för allmänheten. I den stora tunneln skymtar men sidtunnlarna som är en del av ett nätverk av 6 kilometer tunnlar som byggdes ut under andra världskriget. Tunnlarna användes som skyddsrum men är idag till stor del avstängda för allmänheten.

Det finns dock en nattklubb i berget och ett sagotåg för barn. Under färden med tåget genom några av bergets tunnlar får man ta del av berömda sagor av bröderna Grimm och H.C . Andersen.

Stora delar av den militären befästningen revs men ortsborna lyckade rädda klocktornet uppe på berget genom att betala en lösensumma. Klocktornet hade inte bara som funktion av att berätta vad klockan var utan här stod också stadens brandvakt. Vi brand kunde han larma med en klocka och genom flaggor visa var det någonstans i staden det brann. Genom staden löper gränder rakt ner till floden Mur som fungerade som brandgator där man kunde bilda lagningskedjor med vatten från floden till brandhärden.

En annan sevärdhet uppe på berget är den Turkiska brunnen. Under en belägring av slottet var vatten en avgörande faktor för att överleva. Förutom att samla regnvatten i stora reservoarer grävdes på 1550-talet, när staden hotad av det ottomanska riket, en 94 meter djup brunn, för att försäkra vattentillgången. När du tittar ner i mörkret är det svårt att förstå hur djup den är. Om du har med dig en vattenflaska och häller ut vattnet och väntar, och väntar och väntar, så kommer du höra ekot av vattnet som träffar botten och då inse hur djup brunnen egentligen är.

Efter att berget avmilitariserades har det funnits flera olika idéer vad man ska göra med det. På stadsmuseet i Graz visas modeller av några av förslagen och historiken kring bergets anläggningar. Idag är Slottsberget ett populärt turistmål men också en kulturell arena. Här finns Kasematten som fungerar som en utomhusscen där man spelar allt från opera till Death Metal. Ett par kaféer och restauranger finns också på toppen som dragit nytta av bergets fantastiska utsikt över Graz.

Att Graz historiskt varit en viktig militärort är vapenmuseet Landeszeughaus nere i staden ett bevis på. Jag skulle nu inte riktigt kalla det ett museum, det påminner mer om ett lager i fyra våningar packat med krigsmaterial. Man skulle kunna skicka in tusen man i huset som sedan skulle kunna ställa upp sig på gatan utanför redo för strid, utrustade med rustningar, gevär, svärd, spjut och hillebards. Det är en imponerande samling även om man kunde önska en hel del av den pedagogiska och visuella presentationen av samlingen.

Till skillnad från andra städer har Graz en riktig stadskärna. Den består av en persikakärna i brons som befinner sig i stadens absoluta mitt. Det är konstnärerna Anne och Peter Knoll som står bakom detta annorlunda koncept att gestalta stadens stadskärna. Som av händelse ligger en annan av Graz sevärda attraktioner runt hörnet. En tvillingspiraltrappa som byggdes på 1500-talet. Trappan är gjord i sengotiks stil och är ett vackert och unikt hantverk väl värt ett besök. Inte långt från spiraltrappan hittar man också Graz domkyrka där du på utsidan kan se ett fragment av en gotisk fresk föreställande de tre plågor som drabbade staden under 1400-taley. Målningen föreställer pest, gräshoppor och de osmanska soldaternas härjningar. Bredvid domkyrkan ligger sedan mausoleet över kejsaren Ferdinand den andra

Längs stadens shoppinggata finns det kända varuhuset Kastner & Öhler som grundades 1873 och som under åren framgångsrikt expanderat så det idag tar det upp ett helt kvarter. Byggnaden har nyligen renoverats och återfått sin forna lyxiga glans med förgyllda detaljer. Varuhuset ritades ursprungligen av de kända arkitekterna Fellner och Helmer och när det invigdes 1913 var det Österrikes största. Arkitekterna var väl kända och deras specialitet var att bygga opera- och teaterbyggnader. Fellner och Helmer har bland annat skapat operahuset i Graz, Prag, Berlin och på många andra platser i Europa. Och visst finns det ett släktskap mellan varuhusets interiör och operans salong. Varuhusets våningar med öppningar in mot torget i mitten är en plats där man kan se och beskådas av de andra besökarna, precis som på teatern.

En annan affärsinnehavare som satt sina spår i Graz är vinhandlaren Gottfried Maurer som öppnade en butik i slutet av 1800-talet på det som idag kallas Glockenspielplatz. För att locka kunderna till sin butik installerade han ett klockspel i fastigheten. Vinaffären finns inte kvar men klockspelet drar fortfarande människor till platsen vilket restaurangerna runt omkring drar nytta av. Idag kan man höra klockspelet tre gånger per dag. Det består av tre melodier och när fasadens fönster öppnas ser man en man och en kvinna som dansar i öppningen. Mannen som är klädd i traditionella lederhosen lyfter sitt glas och skålar med åskådaren eller den tidens potentiella kunder för att locka dem att komma in och köpa något i butiken.

Det mesta i Graz ligger inom gångavstånd. Undantaget är slottet Eggenberg som ligger en bit utanför stadskärnan. Vill man ha en rejäl promenad så kan man gå från Kunsthaus Graz som ligger mitt emot Slottsberget på andra sidan av floden Mur och rakt ut till slottets Eggenberg. Man ska dock hålla koll på klockan som man inte kommer fram precis när de stänger.

Det hände mig, men slottsparken var ännu öppen så promenaden var inte helt förgäves. I den lummiga slottsparken kan man bland annat se påfåglar som strosar omkring. Ett alternativ, för den som vill komma fram i tid, är att ta spårvagnen ut till Eggenberg. Slottet byggdes på 1600-talet och här finns det gamla konstgalleriet, myntkabinettet och ett arkeologiskt museum. Du kan även följa med någon av de guidade visningarna för att ta del av slottets praktfulla interiörer i barockstil.

Graz är en lagom stor stad. Det finns ett rikt utbud av kultur och konst. Två-tre dagar räcker för att hinna se det mesta och man behöver inte trängas med många turister eller köa i timmar för att komma in på museerna som i många andra storstäder. Man kan gå till de flesta av sevärdheterna och det finns gott om bra matställen och caféer där man kan ladda batterierna. Graz har rykte om sig att vara en kulinarisk pärla i Österrike och med bara 30 minuters flygresa från Wien är det ett bra alternativ till huvudstaden.

Jag kan bara citera en av Graz berömdheter om mitt besök i staden:" I'll be back!". Terminatorn och tidigare guvernören i Kalifornien alias Arnold Schwarzenegger föddes i byn Thal några kilometer från Graz centrum. Idag är hans barndomshus ett museum men det sägs att Schwarzenegger liksom Fantomen ibland lämnar Hollywood och går på Graz gator som en vanlig man.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Konstnären Olle Bonniér minns Ulf Linde

I tisdags besökte jag konstnären Olle Bonniér vid hans ateljé på Glasbruksgatan i Stockholm. ”Maestro Olle” var en aning fundersam kring livets oväntade vägar i och med att konstkritikern Ulf ...

Av: Estoardo Barrios Carrillo | Konstens porträtt | 18 oktober, 2013

Bad och bibliotek samt tillit

Storuman, vid inlandsbanan, är både ett samhälle och en sjö. Alltså ett stopp på väg söderut och hemåt. Vi har detta år gjort en rejäl norrländsk sväng på 307 mil ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 04 augusti, 2013

Veckan från hyllan. Vecka 13, 2012

Han var mannen som gav opportunismen i världshistorien ett ansikte. Hånad av Tom Lehrer i de oförglömliga sångraderna ”Once the rockets are up, who cares where they come down? /That's ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 24 mars, 2012

Den naturliga uppenbarelsen och den historiska. Stagnelius Näcken än en gång

Kvällens gullmoln fästet kransa Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför spela?Kan ...

Av: Erland Lagerroth | Kulturreportage | 02 januari, 2013

Tro og metaetisistisk kritisisme. Del II.

Emosjon og ambivalens Jeg går nå over til å snakke om emosjoner, især med henblikk på emosjon og ambivalens, e.g. at emosjoner som kjærlighet, stolthet, ære, selvtillit, takknemlighet, tilfredshet/fornøydhet ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 maj, 2011

Shushan Purim i Jerusalem

Purim är en judisk högtid som firas till minne av judarnas räddning från en utrotnings komplott ledd av Haman i det Persiska riket på 400-talet före Kristus. Historien berättas i ...

Av: Loulou d'Aki | Bildreportage | 22 maj, 2010

”Jag kommer att förverkliga barnhemmet ”

”Jag kommer att förverkliga barnhemmet ” Varje enkrona i vårt land gör reklam för Nisti Stêrks hyllade revy För Sverige i tiden som åter spelas i Stockholm. På Maxim bjuder hon ...

Av: Agneta Tröjer | Filmens porträtt | 09 oktober, 2007

Den 14 juli firar jag med pannkakstårta och Burgundsenap

Det finns vissa datum som är fastetsade i mitt minne. Jag kan inte nämna alla här, men jag antar att många av dessa överensstämmer med de flesta människors minnesdagar i ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 14 juli, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.