Pompero Batoni Estasi di santa Caterina

Katarina av Siena och den heliga anorexin (anorexia mirabili )

Katarina föddes i Siena 1347 och dog i Rom den 29 april  1380. En historiker karaktäriserar Katarinas samtid på följande knapphändiga sätt. ”Det var en eländig tid för mänskligheten”. En ...

Av: Lena Månsson | 29 april, 2017
Essäer om religionen

De mortuis nihil nisi bene Med anledning av Alla helgons dag

En av mina vänner dog i kräfta. ”Han skall gravsättas på lördag”, tillkännagav hans flickvän som trodde att jag skämtade en smula när jag svarade ”it’s bad for him. Jag ...

Av: Vladimir Oravsky | 02 november, 2013
Gästkrönikör

André Brink. Foto: Seamus Kearney, Wikipedia

André Brink, 1935-2015

André Brink avled den 6 februari på planet från Amsterdam till Kapstaden, efter att några dagar tidigare ha blivit hedersdoktor vid katolska universitetet i belgiska Louvain/Leuven.

Av: Ivo Holmqvist | 15 februari, 2015
Essäer om litteratur & böcker

 Paul Cezannes målning Mordet (1868)

Falskspelare och mördare i konsten

Han ser så fridfull ut där han ligger i badkaret. Den högra handen har halkat ner på golvet och han håller fortfarande gåspennan i ett fast grepp. I den andra ...

Av: Mathias Jansson | 26 november, 2016
Essäer om konst

 Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Mystiska skolan sprider magisk läsglädje bland de yngsta



Det finns skolor som man verkligen skulle vilja gå på. Eller i alla fall göra studiebesök på, en dag, och beundra allt, från snälla spöken till färgglatt godis. Som Hogwarts i Harry Potterböckerna eller Mystiska skolan av Katarina Genar. Mystiska skolan är en serie mycket spännande och samtidigt väldigt lättlästa böcker, med härliga, färggranna bilder, för de yngsta läsarna. 

Belinda Graham samtalar med den mystiska författaren Katarina Genar.


Det kommer säkert att bli nya magiska framgångar för Katarina Genar. Både med den underbara magiska Mystiska skolan för de yngsta läsarna och med de spännande böckerna för den lite äldre "slukaråldern".
 Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Annons:

Skolan har tinnar och torn som ett Disneyslott, det finns spindelväv i fönstren, porten knarrar, en önskebrunn finns på lekplatsen och en Välkommen-skylt hänger mellan två knotiga gamla träd. Spökhunden ser till så att det inte blir några olyckor när det är en extra blåsig dag. Mystiska skolan är förresten full av snälla spöken, som visar sig, och kanske hjälper till, när man minst anar det. Visst vore det kul om Mystiska skolan fanns på riktigt?! Men det är Katarina Genar som hittat på alltihop!

- Hur kom du på att skriva om Mystiska skolan? Vad var din inspiration?

- Den idén bara kom till mig .... Jag vill värna om att alla barn ska få läsa en spännande historia. Det är något som ligger extra varmt om hjärtat för mig. Jag har jobbat länge som logoped, Fast nu har jag slutat, för att vara heltidsförfattare. Jag har gått ner i tid successivt, tills jag bara hade en dag kvar i veckan, och nu har jag släppt även den.

- Hur valde du miljön?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Jag tänkte att jag kommit på en väldigt bra miljö, en miljö som alla barn känner igen sig i, för alla går i skolan (eller ska gå i skolan) och det är väldigt spännande med skola.

- Vad var spännande?

- Som jag minns det i alla fall, när jag började ettan, så var allt väldigt spännande! Det finns dörrar som man får gå in igenom, och dörrar som man inte får gå in igenom, och ställen som man får vara på och som man inte får vara på, och att klura ut allt, hur det hänger ihop, det är spännande, och så finns det någon skum vaktis som man går och är rädd för .. Precis som barnen påMystiska skolan!

- Gick du i en gammal skola där det knakade och knarrade och gnisslade...

- Åh, nej, inte alls, absolut inte. Det var en väldigt vanlig modern skola, utan knarrande golvbrädor och gnisslande dörrar. Men en mystisk skola ... det är ju lite Hogwarts över det hela också. Att ha en gammal skola. Det är inspirerande !

- Man vet aldrig när trapporna ska flytta på sig!

- Precis! Och sen är det också spännande att gå i skolan! Oavsett om det är en gammal eller en ny skola. Man riktigt längtar tills nästa dag! Jag tror att en hel del barn känner så. Att det är spännande och att det ska bli spännande även i morgon.

- Det står nya saker på schemat och man vet inte om trapporna går någon annanstans i morgon ... Det är liksom som ett slags vardagsmystik ... !

- Precis!

- Det är mycket mer bilder i Mystiska skolan än i dina andra böcker, av naturliga skäl, eftersom böckerna är avsedda för de yngsta läsarna. Hur har det bildsamarbetet sett ut?

-Det är Alexander Jansson som gör bilderna, och det fungerar jättebra! Jag skriver manus och så spaltsätter jag, alltså vilken text som ska ligga var på sidan, så att det ska bli den här dramatiken i bladvändningen. Små cliffhangers! Och så gör han de där grova skisserna. Som jag och min redaktör, eller vår redaktör, har synpunkter på. Och så lyckas han fånga stämningen helt fantastiskt, det är som att vara inne i en film! Vi bara matchar varandra så perfekt!

- Hur är det att skriva för olika åldrar? Hur känns skillnaden att göra de här böckerna i serien Mystiska skolan, som är för yngre barn, mot berättelserna som är rekommenderade för 9-12 års åldern, "slukaråldern", som du är så känd och omtyckt för redan?

- Det är stor skillnad att skriva Mystiska skolan jämfört med de tidigare böckerna! Det beror mycket på bilderna också. Här kan man ju utelämna det där visuella, beskrivningarna. I de andra böckerna, de för slukaråldern, där är det ju jag som står för hela målandet.

- Istället för visuella beskrivningar ...

- Då kan man lägga mer krut på att beskriva dofter eller känslor eller ljud .... Många märkliga och mystiska ljud finns i Mystiska skolan böckerna, som är viktiga för handlingen, och som inte går att gestalta i bild på samma sätt som färger och utseenden.

- Språket?

- I Mystiska skolan vill jag att språket ska vara tillgängligt och enkelt. Det ska inte vara banalt, inte vara torftigt, men det ska vara enkelt och lättläst och på rätt nivå Det ska vara enkel stavning, frekventa ord, enkla ord, ord som man känner igen. Men jag gillar inte när lättlästa böcker bara är utarmade och banala, logopeden i mig säger ifrån, bra språk förmedlar språkglädje, läsglädje, berättarglädje. Alla har rätt till bra kvalitet på alla nivåer.

-Fantasy och skräck har blivit väldigt inne i svensk barnlitteratur ... nästan lite "overkill", men dina böcker är så verkliga och grundade , så jag brukar kalla dem för magisk realism!

-Magisk realism ... jag trivs bra med epitetet "magisk realism"! Det känns relevant!

- Hur förklarar du den uppsving som fantasy fått inom svensk barnlitteratur, som tidigare var så känd för sin vardagsrealism ...? Att alla behöver mer magi i vardagen ... eller?

- Ja, vardagen blir ju roligare med lite magi!

Det kommer säkert att bli nya magiska framgångar för Katarina Genar. Både med den underbara magiska Mystiska skolan för de yngsta läsarna och med de spännande böckerna för den lite äldre "slukaråldern".

Det är mycket möjligt att en Mystiska skolan-bok blir den första boken ett litet barn läser alldeles själv. Utan hjälp. Och det är det största mysteriet: att bokstäverna slutar hoppa och istället bildar en egen berättelse. Det där är sann realistisk magi! Eller kanske magisk realism?!

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

POETRY SLAM - folklighet eller elitism?

POETRY SLAM - folklighet eller elitism? Poesi - ett artificiellt språk från de finlitterära salongerna, eller ett ärligare sätt att uttrycka sig på, ett medel för att spräcka barriärerna och säga ...

Av: Elin Bengtsson | Kulturreportage | 09 februari, 2007

Michael Mandiberg, From Aaaaa! To ZZZap! på Denny Gallery i New York (2015)

Skriv ut hela internet!

Tänk att ha hela Wikipedia i sin bokhylla. Förr i tiden hade varje bildat hem ett uppslagsverk i bokhyllan. Det kunde vara Bonniers Familjelexikon, Bra Böckers Lexikon eller Nationalencyklopedin. Idag ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 21 juli, 2015

Om förväntningar och böcker

Oftast börjar upptäckten av ett författarskap med att jag läser en bok av personen ifråga, gillar boken och blir nyfiken på mer. Antingen har jag blivit rekommenderad boken av någon ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 05 juni, 2012

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

Dokusåpan och döden

I dagarnas Big Brother-diskussioner kan man påminnas om två brittiska tv-dramer på temat. Den första av de båda, The Year of the Sex Olympics, sändes 1968 inom ramarna för BBC2:s ...

Av: Charlotte Wiberg | Essäer om film | 24 december, 2017

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Christopher Locke

Floppydiskar och hårddiskar som konst och miljöhot

Det är ett välkänt problem inom konsthistorien att kunna bevara all konst som görs i olika material. Och ju snabbare tekniken utvecklar sig, desto svårare blir det för konstrestaurerarna att ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 april, 2015

Moral og moralske verdier

Rent allment er det slik at folk som arbeider med moral og teorier om moral, er opptatt av at det gis et rimelig klart skille mellom moral på den ene ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.