Niklas Aurgrunn Ögonblick av skräckslagen nåd

Niklas Aurgrunn (tidigare Erixon), född 1962, debuterade i Grupp 84 (W&W) och har vid sidan av otaliga helt misslyckade projekt, en handfull romaner och barnböcker på eget förlag och nåt ...

Av: Niklas Aurgrunn | 10 juni, 2013
Utopiska geografier

Kallets konstruktion

Fotograf: Hans Fredrik Asbjørnsen Kallets konstruktion Fiktions- och verklighetsbegreppet har varit flitigt debatterat i samband med höstens romanutgivning. Hanne Ørstavik, en av Norges främsta författare i den yngre generationen säger bestämt: ...

Av: Theres K Agdler | 05 november, 2007
Litteraturens porträtt

3. Väster

 Å på den ena sidan. Men det är bara om man kommer nerifrån det enskilt liggande lilla bostadsområdet som kallar sig by. Om man fortsätter, om man vandrar bland fåren ...

Av: Väster | 31 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Carl von Linné och bildningen

TEMA BILDNING För Carl von Linné utgjorde bildning, forskning och religiösa föreställningar en helhet. Det tycks bli allt svårare att förstå Linné och hans tid. Den populärvetenskapliga litteraturen vill gärna framställa ...

Av: Mikael Mogren | 10 april, 2008
Gästkrönikör

 Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Mystiska skolan sprider magisk läsglädje bland de yngsta



Det finns skolor som man verkligen skulle vilja gå på. Eller i alla fall göra studiebesök på, en dag, och beundra allt, från snälla spöken till färgglatt godis. Som Hogwarts i Harry Potterböckerna eller Mystiska skolan av Katarina Genar. Mystiska skolan är en serie mycket spännande och samtidigt väldigt lättlästa böcker, med härliga, färggranna bilder, för de yngsta läsarna. 

Belinda Graham samtalar med den mystiska författaren Katarina Genar.


Det kommer säkert att bli nya magiska framgångar för Katarina Genar. Både med den underbara magiska Mystiska skolan för de yngsta läsarna och med de spännande böckerna för den lite äldre "slukaråldern".
 Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Katarina Genar. Fotograf: Belinda Graham

Annons:

Skolan har tinnar och torn som ett Disneyslott, det finns spindelväv i fönstren, porten knarrar, en önskebrunn finns på lekplatsen och en Välkommen-skylt hänger mellan två knotiga gamla träd. Spökhunden ser till så att det inte blir några olyckor när det är en extra blåsig dag. Mystiska skolan är förresten full av snälla spöken, som visar sig, och kanske hjälper till, när man minst anar det. Visst vore det kul om Mystiska skolan fanns på riktigt?! Men det är Katarina Genar som hittat på alltihop!

- Hur kom du på att skriva om Mystiska skolan? Vad var din inspiration?

- Den idén bara kom till mig .... Jag vill värna om att alla barn ska få läsa en spännande historia. Det är något som ligger extra varmt om hjärtat för mig. Jag har jobbat länge som logoped, Fast nu har jag slutat, för att vara heltidsförfattare. Jag har gått ner i tid successivt, tills jag bara hade en dag kvar i veckan, och nu har jag släppt även den.

- Hur valde du miljön?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Jag tänkte att jag kommit på en väldigt bra miljö, en miljö som alla barn känner igen sig i, för alla går i skolan (eller ska gå i skolan) och det är väldigt spännande med skola.

- Vad var spännande?

- Som jag minns det i alla fall, när jag började ettan, så var allt väldigt spännande! Det finns dörrar som man får gå in igenom, och dörrar som man inte får gå in igenom, och ställen som man får vara på och som man inte får vara på, och att klura ut allt, hur det hänger ihop, det är spännande, och så finns det någon skum vaktis som man går och är rädd för .. Precis som barnen påMystiska skolan!

- Gick du i en gammal skola där det knakade och knarrade och gnisslade...

- Åh, nej, inte alls, absolut inte. Det var en väldigt vanlig modern skola, utan knarrande golvbrädor och gnisslande dörrar. Men en mystisk skola ... det är ju lite Hogwarts över det hela också. Att ha en gammal skola. Det är inspirerande !

- Man vet aldrig när trapporna ska flytta på sig!

- Precis! Och sen är det också spännande att gå i skolan! Oavsett om det är en gammal eller en ny skola. Man riktigt längtar tills nästa dag! Jag tror att en hel del barn känner så. Att det är spännande och att det ska bli spännande även i morgon.

- Det står nya saker på schemat och man vet inte om trapporna går någon annanstans i morgon ... Det är liksom som ett slags vardagsmystik ... !

- Precis!

- Det är mycket mer bilder i Mystiska skolan än i dina andra böcker, av naturliga skäl, eftersom böckerna är avsedda för de yngsta läsarna. Hur har det bildsamarbetet sett ut?

-Det är Alexander Jansson som gör bilderna, och det fungerar jättebra! Jag skriver manus och så spaltsätter jag, alltså vilken text som ska ligga var på sidan, så att det ska bli den här dramatiken i bladvändningen. Små cliffhangers! Och så gör han de där grova skisserna. Som jag och min redaktör, eller vår redaktör, har synpunkter på. Och så lyckas han fånga stämningen helt fantastiskt, det är som att vara inne i en film! Vi bara matchar varandra så perfekt!

- Hur är det att skriva för olika åldrar? Hur känns skillnaden att göra de här böckerna i serien Mystiska skolan, som är för yngre barn, mot berättelserna som är rekommenderade för 9-12 års åldern, "slukaråldern", som du är så känd och omtyckt för redan?

- Det är stor skillnad att skriva Mystiska skolan jämfört med de tidigare böckerna! Det beror mycket på bilderna också. Här kan man ju utelämna det där visuella, beskrivningarna. I de andra böckerna, de för slukaråldern, där är det ju jag som står för hela målandet.

- Istället för visuella beskrivningar ...

- Då kan man lägga mer krut på att beskriva dofter eller känslor eller ljud .... Många märkliga och mystiska ljud finns i Mystiska skolan böckerna, som är viktiga för handlingen, och som inte går att gestalta i bild på samma sätt som färger och utseenden.

- Språket?

- I Mystiska skolan vill jag att språket ska vara tillgängligt och enkelt. Det ska inte vara banalt, inte vara torftigt, men det ska vara enkelt och lättläst och på rätt nivå Det ska vara enkel stavning, frekventa ord, enkla ord, ord som man känner igen. Men jag gillar inte när lättlästa böcker bara är utarmade och banala, logopeden i mig säger ifrån, bra språk förmedlar språkglädje, läsglädje, berättarglädje. Alla har rätt till bra kvalitet på alla nivåer.

-Fantasy och skräck har blivit väldigt inne i svensk barnlitteratur ... nästan lite "overkill", men dina böcker är så verkliga och grundade , så jag brukar kalla dem för magisk realism!

-Magisk realism ... jag trivs bra med epitetet "magisk realism"! Det känns relevant!

- Hur förklarar du den uppsving som fantasy fått inom svensk barnlitteratur, som tidigare var så känd för sin vardagsrealism ...? Att alla behöver mer magi i vardagen ... eller?

- Ja, vardagen blir ju roligare med lite magi!

Det kommer säkert att bli nya magiska framgångar för Katarina Genar. Både med den underbara magiska Mystiska skolan för de yngsta läsarna och med de spännande böckerna för den lite äldre "slukaråldern".

Det är mycket möjligt att en Mystiska skolan-bok blir den första boken ett litet barn läser alldeles själv. Utan hjälp. Och det är det största mysteriet: att bokstäverna slutar hoppa och istället bildar en egen berättelse. Det där är sann realistisk magi! Eller kanske magisk realism?!

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Patricia Petibon – ett porträtt

« En av de stora njutningar som teatern kan erbjuda dig är att när ridån gar upp på scenen upptäcka en artist som genom sin blotta uppenbarelse omedelbart gör dig på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 19 augusti, 2014

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Det underbara. Aragon, Breton och begäret

Ett av alla upptänkliga sätt att närma sig surrealismen är att studera dess teoretikers och utövares syn på sexualitet och begär, menar Tidningen Kulturens Roberth Ericsson. Åtskilligt kunde naturligtvis sägas ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om konst | 30 juni, 2010

Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 19 april, 2011

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2009

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts