The American colony in Jerusalem

I Jerusalem väntar judarna på Messias ankomst, kristna fundamentalister på Kristi återkomst och muslimer på domedagen. Detta är den allra heligaste av städer för två monoteistiska religioner och den tredje heligaste ...

Av: Loulou d'Aki, Rafael Levi | 25 Maj, 2010
Bildreportage

C'est la vie!

Vår granne, vi kan kalla henne Ewa, huvudsakligen för att hon hette så, levde fram till sin 12-årsålder hos en familj som slog och skändade henne från morgon till kväll ...

Av: Vladimir Oravsky | 07 september, 2013
Gästkrönikör

Österrikiska präster kräver reformation

I Österrike har präster under ledning av Helmut Schüller och biskopsvikarien Helmut Prader tagit initiativet till en protestgrupp som kräver en reformation av den romerskkatolska kyrkan. Man vill föra diskussioner ...

Av: Lilian O. Montmar | 22 september, 2011
Essäer om religionen

Vad sysslar du med?

Jag är argJag är arg på världenMen mest är jag förbannad på digFör jag trodde att du var annorlundaTrodde att du var rättvisans ansikteFaktiskt så trodde jag blint på den ...

Av: Sofia Ahmad | 10 januari, 2011
Utopiska geografier

Konstnärlig teckning av Sidney Hall, 1825.

Björnen och Hufvustadsbladet



Björnen kan ofta ses i videofilmer av föreningen Karhuseura i Finland med namnet Juuso. Han börjar bli trött på Lappland och planerar att - som omväxling - flytta till Pargas där man har gett en flyktingbostad åt honom. Där är mycket invandrare och flyktingar. Det är en svenskspråkig stad i skärgården med svenska som majoritetens språk. Björnen studerar mycket flitigt svenska genom att titta i HBL (Hufvudstadsbladet), och han är mycket intresserad av börsen i HBL, där priserna för honung går upp och ner, beroende på läget! 
Björnen har varit samernas kultfigur. Hur björnfolket uppstått framgår ur följande berättelse: Samerna har en allmän uppfattning om björnen som är det mest tabubelagda djuret

Björnen har också studerat den svenska kulturen i Finland och den går ju ut på (enligt finnarna) att man äter kräftor varje dag, och här är hans recept (se nedan)! Jag behöver en assistent för att översätta till finska så jag tror att vi ska komma överens. Det är verkligen en fin sak att få en sådan assistent som dessutom känner väl till samernas liv och leverne.

Professor emeritus, Juha Pentikäinen, säger i sin bok Samaanit Pohjoisen kansojen elämäntaistelu (1998) att benämningen arktisk är, förutom ett ekologiskt, ett mytologiskt begrepp.

Ordet härstammar från det grekiska Arktos som betyder björn. Sådana områden som befinner sig under stjärnbilden Stora Björnen har kallats arktiska. Björnen är enligt Pentikäinen i boken Saamelaiset pohjoisen kansan mytologia (1995) den nordiska världsbildens och religionens grundelement.

Björnen har varit samernas kultfigur. Hur björnfolket uppstått framgår ur följande berättelse: Samerna har en allmän uppfattning om björnen som det mest tabubelagda djuret. På grund av sina energier fick kvinnorna inte ens betrakta honom. För det alldagliga livet fanns det dock ett hjälpmedel för att kunna handskas med detta tabu. Kvinnorna hade nämligen en rund ring av koppar så att björnens energi inte kunde flyta genom denna. Koppar hör till de metaller som motverkar strålarnas krafter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En gång hade en kvinna varit tvungen att tillbringa hela vintern med en björn, i samma ide, och deras efterkommande utgörs av björnfolket. Jag hörde om en version enligt vilken kvinnan skulle ha varit en prinsessa. Detta torde vara en förklaring för att samernas koltar är så brokiga och försedda med mycket smycken, så att samerna ser så kungliga ut - också till vardags!

I myter berättas att björnen föddes i himlen och efter sin död återvände till sin ursprungliga hemort. Eeva-Liisa Tenhunen säger i sin artikel "Ohtonen Otavanpoika" (2004) att björnen är skogsmänniska, Gudsson och skogens konung. Björnens människoliknande utseende torde ha inverkat på den forna jägaren så att han trodde på ett gemensamt ursprung. En del ugriska folk (till vilka samerna hör) trodde att björnen var den första stamfadern, som tog form av en människa, förälskade sig i en människokvinna och förde henne till sitt ide.

Björnshamanen är en mäktig jätte i bergen och är med sin kraft- och viljestyrka samtidigt en stilla beskyddare av djur och natur, och han är rik på visdom. Han kan simma, har olika sinnen, till exempel luktsinne, har talang och uthållighet och kan tala med djuren.

Legend: Svärfadern och svärdottern som björnar. En viss man försvann alltid på vintrarna och kom tillbaka först på våren. Hans sonhustru var nyfiken och undrade vart svärfadern alltid försvann. En höst beslöt hon att ta reda på saken. Hon höll ett öga på honom och såg att han gick till skogen. Svärdottern sprang efter honom men förlorade gubben ur siktet. I stället såg hon en björn under ett snedvuxet träd, vilken förberedde sig för att lägga sig till vintersömn. Det som är annorlunda är enligt samernas världsbild antingen heligt eller så är det något som man ska förkasta.

Svärdottern gick under detta träd och förvandlades med detsamma själv till en björn. Den andra björnen visade sig vara hennes svärfar som berättade att han alltid på vintern förvandlade sig till en björn och sov i sitt ide. På detta sätt blev livet billigare - gubben var nämligen mycket snål!

Svärdottern visste inte vad hon skulle göra: hon kunde inte förvandla sig tillbaka till människa. Svärfadern förslog att även hon skulle sova vintersömn, på detta sätt skulle familjen spara matutgifterna också för henne. Det fanns ingen annan råd för svärdottern än att krypa in i idet för att sova.

Mitt i vintern medan båda björnarna låg i djup dvala gick gubbens söner på jakt. Det hände sig så att de råkade hitta just detta ide och började kretsa kring det. Gubben vaknade och förstod nu att läget var kritiskt. Han väckte sin svärdotter och sade att han redan är gammal, han kunde gott dö, men svärdottern hade barn, hon borde igen förvandlas tillbaka till människa.

Gubben beslöt att stiga ut ur idet och låta sönerna skjuta sig honom. Svärdottern skulle ligga tyst tills jägarna hade gått sin väg. Sedan skulle hon följa dem. Jägarna skulle flå den björn som de fått och skulle breda ut fällen framför kåtan. Svärdottern skulle hoppa över den varvid hon skulle förvandlas tillbaka till människa.

Svärdottern följde rådet. Hon följde jägarna och såg att de bredde ut björnfällen. Svärdottern hoppade över denna, men hon kom inte helt över den utan hennes vänstra fot vidrörde fällen. Kvinnan omvandlades till människa, men hennes vänstra fot förblev en björnram [Kinnunen 1991].

Källa
Texten är på Satu Maarit Naturens postkort med den av henne ritade björnsymbolen. Helan går, helan går ...

 

Nina Michael

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Anteckning rörande höger- och vänsteresoterism

Traditionalismen är en religionsfilosofisk skola, vuxen ur den västerländska esoterismen, som grundades på 1920-talet av den franske esoterikern René Guénon (1886-1951). Skolan vidareutvecklades i olika riktningar av andra esoteriska tänkare ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om religionen | 04 oktober, 2012

Sent i november

När dimman ligger som en våt filt över tillvaron, ska man gå ut. Helst ska man gå ut i skogen där det luktar gott, mossan är mjuk och lingonrisbladen blänker ...

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 26 november, 2009

En dikt av Hebriana Alainentalo

En dikt av Hebriana Alainentalo

Av: Hebriana Alainentalo | Utopiska geografier | 24 februari, 2017

bild Privat ägo

Jack Vanarsky och den potentiella konstens sällskap

Han arbetade med rörligt, skivade skulpturer och dito ("lamellade") bilder, Jack Vanarsky, den argentinskfödde konstnären (1936-2009) som landade i Paris under upprorens tid 1968 och blev kvar och verksam där ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 18 Maj, 2016

August Strindberg och Nils Andersson – en hållbar vänskap

Att skaffa vänner och att behålla dem var inte Strindbergs bästa gren. Exempel på detta saknas inte: Heidenstam, Carl Larsson, af Geijerstam, Ola Hansson och Laura Marholm är några som ...

Av: Kurt Bäckström | Essäer om litteratur & böcker | 19 september, 2011

Joan as Police Woman,

Intervju: Joan Wasser - Joan As Police Woman

När jag träffar Joan Wasser har hon och hennes tre medmusiker bara några spelningar kvar på den två månader långa Europaturné som de har gjort för att lansera den senaste ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 21 december, 2015

I en värld fylld av nakenhet och skönhet

I en värld fylld av nakenhet och skönhet Vem - eller vad - är Friedrich Nietzsches Zarathustra? Bo Cavefors skriver om några tongivande nietzschetolkningar. Nietzschelitteraturen är, minst sagt, omfattande. Redan 1889-1890 ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 23 november, 2006

Bildens sång

Alla färger syns tydligt, för idag röd bok och sol - varmt mot huden och solskyddsfaktor bör läggas på. Ta hand om fotsulor och andra ytor, och om mjuka-mjuka rösten ...

Av: Ida Thunström, text och bild | Essäer om konst | 27 december, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.