Skrivandet och Sfinxen: verkligheten som spöke

Idag upplever vi en verklighetskris som är en verklighetsförlust. Alla meningssystem har kollapsat och lämnat kvar den utelämnade mänskliga subjektiviteten. Verkligheten har blivit spöklik och fragment av mening hemsöker subjektiviteten ...

Av: Bo Gustavsson | 26 Maj, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Björn Gustavssons musikkrönika

Hur mycket spännande musik man än får höra, känns det alltid lika uppfriskande att återvända till Johann Sebastian Bach. Ungefär som att lämna staden och fara iväg till en avlägsen ...

Av: Björn Gustavsson | 13 april, 2011
Gästkrönikör

Omöjliga intervjuer – Milla-Elina Bylund-Lepistö intervjuar Jesus

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Milla-Elina Bylund-Lepistö | 22 Maj, 2012
Essäer

Melker Garay. Foto: Gian-Luca Rossetti

Skymning och mörker hos Melker Garay

Ivo Holmqvist har läst en klärobskyr novellsamling. En essä om Melker Garays senaste bok "Fågelskrämman".

Av: Ivo Holmqvist | 03 november, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Nordiska musikdagarna



ljudstugan_2.jpg
Karin Hellqvist, Anna Lindal och Lene
Grenager spelar Bandroom 5 av Öyvind
Torvund. Medverkade gjorde också Håkon
Stene basgitarr och Anders Förisdal gitarr.

Nordiska musikdagarna
i Norrköping

"Vafför gör di på dette viset?", kan man fråga sig till en början. Varför inte spela musiken som vanligt, varför krångla till det vackra, det enkla. Men efter en kort stund i mötet med dessa nya kompositioner börjar man istället fråga sig: "Varför inte?"

Det har varit Nordiska musikdagar i Norrköping. Festivalen som är en av världens äldsta startade redan 1888 och temat var då som nu den samtida nordiska musiken. Musiken från 1888 har redan hunnit bli klassisk. Det som spelades dessa augustidagar visade vad som skapas just nu. För den oinvigde kan det kännas ovant, men ambitionen är att nå ut till den breda publiken. Man har bl.a. haft samarbete med skolorna i Norrköping som arbetat med tonsättare och musiker en längre tid. Några elever från De Geer-skolans musiklinje fick också sina verk för trombon och slagverk framförda på en konsert i Crescendos lokaler.
Det blev många olika möten med nutida musik under de få dagarna. Festivalen bjöd på workshops, konserter, debatter och mingel. Tonsättare, musiker och musikadministratörer hade samlats från hela Norden. Men även långväga festivaldeltagare från Ungern, Italien, Portugal och Kanada reste till Norrköping. Nordiska musikdagarna är en viktig mötesplats för startandet och bevarandet av nätverk och den nordiska samvaron söker även efter internationella nätverk.
Varför? Varför inte? Varför inte dyka in i Brahms funderingar när han vandrade i Alperna och hade ångest inför sin första symfoni. Julia Hodkinsons verk I greet you a thousand times framfördes av Norrköpings symfoniorkester i De Geers konserthall, men inte enbart. På en videoskärm i fonden spelar även Odense symfoniorkester. Man spelar och stannar upp. Ljussättningen begraver stundom Norrköpings symfoniorkester i mörker. Dirigenten står frusen i sin position. Odense väntar medan högtalarmusik letar framlänges och baklänges i symfonin. Och så slutligen lossnar det. Brahms ser ljuset i tunneln och orkestern spelar. Ja, varför inte? Varför begränsa fantasin?
Det finns egentligen inga begränsningar för vad som går att skapa i musikväg. Ett exempel på hur man med historiska rötter kan söka sig framåt i det ovissa är projektet Concrescence. Tonsättare Lasse Thoresen höll tillsammans med sångensemblen Nordic voices en workshop där han presenterade projektet. Vad händer när jorden krymper och musiktraditioner möts? Uppstår problem eller leder det till möjligheter? Man vill gärna tro det senare och Nordic Voices har under tre år undersökt och lärt sig sångtekniker från olika håll i världen. Det finns så mycket som går att göra med den mänskliga rösten. De berättade också för workshopdeltagarna om sina egna erfarenheter under resans gång. Hur börjar man som nybörjare med mongolisk övertonssång, ofta också kallad strupsång? Hur hittar man den rena klangen tillsammans när man har två toner, en grundton och en överton, att hålla reda på.
Man har också arbetat mycket med mikrotonalitet, något som är vanligt på många håll men som man som västerländsk klassisk sångare snarast undvikit för att sjunga "rent". En kvartston är något man måste lära sig att höra.
- När man vant sig vid att sjunga kvartstoner känns plötsligt vanliga halvtonsintervaller jättestora, säger sopranen Ingrid Hanken.
Hur låter det då när man kombinerar, norsk kvedingsång, mongolisk övertonssång med mikrotonala intervall? Ja, så vackert är det kanske inte alltid. Inte i undertecknads små rosenöron i varje fall. Men det skulle vara mycket intressant att följa hur projektet fortskrider.
Kanhända kommer man uppleva den här musiken som skön inom en snar framtid. Genom att utveckla sångtekniken utvecklas även en ny musik, ett nytt sätt att tonsätta. Deltagarna i workshopen fick ta del av hur sådana partitur ser ut, exempelvis hur övertonen noteras i kombination med grundtonen. Nordic voices sjöng exempel ur verken som tonsatts till projektet. Och dessa framförde de också på en bejublad konsert i den magnifika Värmekyrkan. Det var Lasse Thoresens egna verk Diphonie I, Herterwig-Studien av Georg Friedrich Haas och O Magnum Mysterium av Henrik Ödegaard.
Fler spännande konserter kunde man ta del av i det vackra Norrköping. För att anknyta till den regionala historien spelades det rytmiska verket Jacquardismes av Crichan Larson i Norrköpings stadsmuseum. Jacquardvävarna från den textilindustriella historien fungerar ännu och till det rytmiska slamrandet från dessa framförde Ensemble Ma Jacquardismes. Ljudnivån blev minst sagt hög. Tankarna gick till alla de arbetare som fick sin hörsel förstörd och en och annan i publiken fick stundtals hålla för öronen. Men det var en mäktig upplevelse och rytmerna i verket förde oss ibland långt bort från Norrköping, ända till Rio de Janeiro.
Ibland hamnar publik och scen väldigt långt ifrån varandra. Man kan ibland uppleva en klyfta mellan artist och åhörare. Detta rådde man dock bot på i den så kallade "Ljudstugan" - en friggebod som placerats på Kråkholmen mitt i Motala ström. Trångt och gemytligt blev det när man tillsammans fick dela på 12 kvadratmeter och den glada och intima stämningen öppnade upp för många spontana samtal efteråt. Om man vill nå ut med den här, för så många, okända musiken är nog det här greppet ett ypperligt sätt. Det kändes onekligen komiskt att nästan sitta i famnen på musikerna. Men där det finns glädje bildas en öppenhet att ta emot nya erfarenheter. Spela gitarr med plastlinjal?
Använda en bensindunk som instrument? Ja, varför inte?

Sophie Malmros

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Gandhara Buddha foto CC BY SA 3.0

In & ut

Översättning till svenska: Esmeralda Westerstrand.

Av: vrd. Ñāṇavīra Thera | Agora - filosofiska essäer | 27 februari, 2017

Vladimir Oravskys sommarföljetong Dagmar Daggmask Del 1

Liksom de andra daggmaskarna i Katharinas och Aleksandras trädgård har även daggmasken Dagmar varit mest intresserad av sig själv och sitt arbete. Fast, och det är lika bra att demaskera ...

Av: vladimir oravsky | Utopiska geografier | 01 juli, 2014

James Ellroy  Foto Modernista

James Ellroys Perfidia

Jag ser recensenter som menar att James Ellroys nya roman ”Perfidia” (Modernista; övers: Hans-Jacob Nilsson) – den första titeln i den andra LA-kvartetten – inte är bra för att den ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 16 augusti, 2016

Filosofi for vår tid

Vår tid er ikke den beste av alle tenkelige tider, som, for eksempel, at i den velstående del av verden er det så å si en selvfølgelighet at de aller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 18 april, 2010

Vill du spotta i någons soppa?

TEMA KONST Att spotta i någons soppa Människor har mardrömmar om att göra konstiga och udda saker. Ibland känner man sig inställsam, som om man kysser chefen, fast man egentligen vill ...

Av: Niels Hebert | Kulturreportage | 03 mars, 2008

Moralens fundament

Innledning I denne artikkelen argumenter jeg for følgende oppfatninger, og som jeg holder for sanne oppfatninger: 1). At det finnes absolutte og reelle skiller mellom fundamentale begrepsord som sant og usant(falskt) ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 april, 2014

Antonin Artaud. En återtagning av ljuset som mörkret häktar

  "Former för en avgörande förtvivlan, Mötesplats för åtskiljanden, Mötesplats för förnimmelse av mitt kött, Övergiven av min kropp, Övergiven av alla tänkbara känslor inom människan. Jag kan bara jämföra den med det tillstånd i vilket ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 17 mars, 2017

Tröghet

Döden är framför allt detta: allt man har sett, har setts förgäves. En sorg över det som vi förnummit." Roland Barthes (Övers. Leif Janzon, Kärlekens samtal, Modernista 2016)

Av: Torbjörn Elensky | Essäer om litteratur & böcker | 28 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts