Vem är vem och vad är vad?

Helgonet Lucia från Italien är enligt tradition, språk och kön en kvinna som levde i ett patriarkalt samhällsklimat. Som kvinna var hennes situation säkert mycket svår; främst med tanke på ...

Av: Thomas Silfving och Gunilla Nilson | 23 november, 2012
Gästkrönikör

Eldkvarn. Foto: Wikipedia

Folk- & rockfestivalen 2015 - Från en glesbygd till en annan

Festivalen Folk & Rock i värmländska Segmon är inte stor och gudarna ska veta att den inte välsignats med bra väder under åren. Men nu när åttonde upplagan går av ...

Av: Sofie Borg | 25 augusti, 2015
Essäer om musik

Oedipus Rex. Foto Arne Hyckenberg

Femton gånger Östersjön - Östersjöfestivalen för femtonde gången 21-29 augusti

Liksom förra året inleder man årets upplaga av Östersjöfestivalen på Kungliga operan, denna gång på stora scenen med pukor och trumpeter och en massa kungar. Närmare bestämt med Stravinskijs opera-oratorium ...

Av: Ulf Stenberg | 01 september, 2017
Essäer om musik

Hurra för Drottningen

Den 23 december kommer svenska flaggor hissas upp som om det var Juldagen, men så är det ej, anledningen är att vi firar H.M. Drottning Silvias 71:e födelsedag. Grattis. På den ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 december, 2014
Gästkrönikör

Nattliv av Joseph Roth



Joseph Roth  1918Natt efter natt går jag samma väg. Natt efter natt ser jag samma bilder. Utanför fattighuset kör likvagnen fram, obevekligt, nyktert, affärsmässigt, för att sänka i jorden dem som var kränkta på jorden. Man vet inte vilket som är värst. Det kan också röra sig om ett infamt tryckfel…

Ett par hus längre bort, framför anatomiska institutet, står döden där igen. Den här gången i modernare skrud. En spårvagn som har ett starkt lysande kors på bakfönstret. Dörrarna till anatomiska institutet står vidöppna. I klumpiga, släthyvlade trälårar, som har en vag likhet med kistor, ligger de dissekerade, undersökta, färdigobducerade liken.

Lår på lår skjuts in i spårvagnen. Fullproppad med lik som har kommit upp sig efter döden genom att underkastas vetenskapliga experiment beger sig spårvagnen med det starkt lysande korset till slut därifrån. Det är den enda spårvagn i Wien vars resenärer i sin stumma älskvärdhet inte trampar på sina redan uppskurna liktornar…

Men vad är det som sker på Votivplatsen? Är det döden igen? Är det gravar som skottas? Män hemlighetsfullt draperade runt en fladdrande stormlykta. De hackar med spadar och krampor mitt i gatan, mellan spårvägsrälsen, och river upp hela stenläggningen. Som skattgrävare? Då skulle de vara symboler, en representation av tyskösterrikarna, ett folk så pungslaget och så hjärtlidande, som gräver efter skatter och gläder sig när det hittar daggmaskar till föda…

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Men det är varken död- eller skattgrävare utan arbetare från stadens elektricitetsverks reparationsverkstäder, och deras färglösa nattliga aktiviteter syftar till att upprätthålla spårvägstrafiken. De skottar så att säga upp trafiken i Wien ur dess grav för att möjliggöra dess återuppståndelse…

På gården står sedan en tid tillbaka en man med en sodavattenkärra. Varje dag vid den timme då natten obönhörligen måste inträda, i enlighet med besluten om att hushålla med åtgången på ljus, intar mannen sin position. Han är en kombination av salami- och varmkorvgubbe, ett slags nybildning, anpassad till de förändrade omständigheterna. Han säljer fläsk, sodavatten och bakverk och är den enda företeelsen i Wiens nattliv som med sin fladdrande gasolinlampa pekar in i en lycklig framtid.

Ty sådant är vårt ”nattliv”: Våra medborgare dör och begravs precis som vårt förflutna, deras lik blir dissekerade precis som vårt fosterland, gatutrafikens återuppståndelse påminner bra mycket om en begravning och våra förhoppningars ljusstråle är ett svagt irrbloss från en gasolinlåga som vacklar i nattvinden över saltat amerikanskt fläsk och oöverkomliga surrogatlivsmedel…

 Josephus
Der Neue Tag 23/5 1919

Översättning Anders Björnsson

Joseph Roth (1894–1939) debuterade som yrkesskribent i Wien-pressen ett halvår efter första världskrigets slut. Armodet i den före detta kejsarstaden var obeskrivligt, men han satte igång med att beskriva det. Han gjorde det redan i sin första ”feuilleton” som handlar om de Wienska caféerna som på vårkanten slår upp sina dörrar till ständiga höjda priser – och om stadens nattliv i dödens skugga. Det är den andra delen som här är översatt.

Och det var i den genren, den konversanta blänkaren, som han skulle göra sin succé i den tyskspråkiga pressen – efter något år flyttade han över till Berlin. Han tog sig en promenad och gjorde sina iakttagelser. Han slog sig ned på ett kafé för att notera vad han hade sett. Han kallade sig fotgängare, Spaziergänger, och detta förblev hans journalistiska metod. Naturligtvis kunde han även ta spårvagnen, i synnerhet om det fanns en chic kvinnlig konduktör ombord, men det yrket spärrades för kvinnor av myndigheterna senare under året 1919. En lovsång till yrkesgruppen spårvagnskonduktriser har jag översatt och publicerat i appendix till en liten idébiografi över Joseph Roth (Svindleriets ädla konst, Dialogos, utkommer 5/9).

Denna österrikare, vars hemstad Brody gick förlorad till Polen efter krigsslutet och som ligger i dagens Väst Ukraina, skrev under olika pseudonymer: Josephus (även Der Rothe Joseph) var vanlig i början av hans karriär. Inledningsvis och under större delen av 20-talet valde han att arbeta för vänsterpressen och den liberala pressen. Under de sista tio åren av sitt liv blev han mera nostalgisk och konservativ. Der Neue Tag, där han började odla sin stil och sitt särmärke som journalist, hade en pacifistisk och socialistisk grundhållning. Texten Nattliv publiceras här för första gången på svenska.

Ur arkivet

view_module reorder

Kriget enligt Julius Evola

Vad är krig? Eller rättare sagt: vad innebär krig? Svaren på denna fråga är naturligtvis mångtaliga. Väpnade intressekonflikter mellan klasser eller plutokrater. Meningslöst, mekaniserat lidande. Ett nödvändigt ont i syfte ...

Av: Sven André | Essäer om litteratur & böcker | 22 november, 2010

Om A Taste of Honey av Shelagh Delaney

 När en skomakare i antikens Aten fick se en målning av Apelles bråkade han om att en sko på den inte var tillräckligt noga återgiven – begreppet poetisk frihet förstod ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 21 februari, 2012

Foto: Björn Gustavsson

Gävlesymfonikerna i Kina

Gävle symfoniorkester, en av landets äldsta, har på senare år gjort en rejäl uppryckning – i synnerhet sedan Jaime Martin år 2013 tillträdde som chefdirigent.  Jag minns att jag ...

Av: Björn Gustavsson | Musikens porträtt | 09 september, 2016

Ingrid Bergman och Roberto Rossellini under inspelningen av Stromboli

Roberto Rossellini, Ingrid Bergman och friheten

Som hyllning till Ingrid Bergmans 100 års jubileum publicerar vi en (förkortade) text av den italienske filmvetaren Adriano Aprà . Översättning Guido Zeccola

Av: Adriano Aprà | Essäer om film | 17 juli, 2015

Emma Sundström

Det tar en livstid att dö, och ingen tid alls

För nio veckor sedan dog min mamma. Hon blev 60 år gammal, och var den enda, vars kärlek, jag aldrig tvivlat på. Jag gråter redan här. Det gick för fort.

Av: Emma Sundström | Gästkrönikör | 27 april, 2015

En dikt av Emma Ehrlekrona

...där till blir från och satelliter konstrueras   före   är den låsta lådan omsorgsfullt dödskallemärkt nuet centrifugerades ,

Av: Emma Ehrlekrona | Utopiska geografier | 10 januari, 2010

Utan kortfilm stannar den svenska filmindustrin!

Filmform har under flera års tid lyft fram många av de unga filmskapare som finns i Sverige idag. Genom att ge plats, kunskap och möjlighet för aspiranter, men även i ...

Av: Amir Ghotaslou | Essäer om film | 02 juni, 2009

Sveriges Yngsta Mästerkock

Tolvåringar som lagar oxrygg till huvudrätt och citrontarte till efterrätt. Tolvåringar som stressar och gråter över beasåsen som skär sig och smördegen som kletar. Tolvåringar som blir filmade och bedömda ...

Av: Rana Eshtiagh | Gästkrönikör | 09 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts