Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | 01 juni, 2014
Stefan Whilde

Foto: Björn Gustavsson.

Shanghai: ett shoppingparadis

Man stiger på ett plan i Stockholm – och 12 timmar senare – efter att ha blickat ner över “ändlösa” sibiriska skogar och Mongoliets enorma ökenområden – stiger man av ...

Av: Björn Gustavsson | 11 september, 2016
Resereportage

När två världar möts

– Det är roligt att lära sig om andra språk. Jag visste inte att man kunde ha det som yrke! säger Milarépa Traoré om vad han lär i skolprojektet Babel. Det ...

Av: Anna Mezey | 21 januari, 2013
Kulturreportage

Gilda Melodia

Ängeln

Du är mitt hjärtas lust. Den som jag har undandragit världen, och behållit i mig själv och undanhållit allt skapat.

Av: Gilda Melodia | 20 oktober, 2017
Gilda Melodia

Från Abruzzo till Bornholm – jakten på Zahrtmann



Johannes Wilhjelms målning Zahrtmann maler i Civita d'Antino 1905En höstdag 2013 befinner jag mig på den danska ön Bornholm – drygt en timmes färjeresa från Ystad. På sommaren invaderas ön av turister från Sverige, Tyskland och det danska fastlandet. Men nu är allt lugnt.

Jag färdas med bil genom ett böljande landskap, stannar till då och då, promenerar längs de öde sandstränderna vid Dueodde, längs skogsstigarna i Paradisbakkerne, gör paus i Nylars för att besöka den vackra rundkyrkan, betraktar de märkliga Heiligdomsklipperne vid den nordöstra kusten, flanerar i pittoreska samhällen som Svaneke och Allinge. I Gudhjem äter jag en utmärkt lunch i fiskrökeriet i hamnen. Överallt är det förhållandevis folktomt och lätt att få parkering.

Men den främsta anledningen till att jag befinner mig på Bornholm är en helt annan. Det handlar om Abruzzo – en italiensk region belägen i höjd med Rom men med ansiktet vänt mot Adriatiska havet – som jag besökte första gången i juni 2003. Jag åkte dit i akt och mening att skriva en artikel. Vilket jag också gjorde. Samtidigt förälskade jag mig i trakten och under det senaste decenniet har jag återvänt ett flertal gånger, alltid med pennan i hand.

Med tiden har mina anteckningar om Abruzzo – om möten med människor, vandringar i konstnärers och författares fotspår, utforskande av natur, kultur, historia, folktro, religion och gastronomi – blivit högst omfångsrika. Jag har redigerat dem, putsat och skrivit om och nästa år ska resultatet äntligen publiceras i bokform. Allt är skrivet och klart och inlämnat till förlaget.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det är bara ett litet förord som fattas. Jag har rest till Bornholm för att skriva det. Jag letar efter konstnären Kristian Zahrtmann.

Mitt intresse för Abruzzo väcktes när jag fick nys om att en skandinavisk konstnärskoloni hade huserat där vid förra sekelskiftet i samhället Civita d’Antino. Från slutet av 1880-talet till 1911 invaderades den lilla bergsbyn varje sommar av artister från Norden. Till de mer namnkunniga hör Peder Severin Krøyer och hans hustru Marie, Poul Christiansen, Peter Hansen, Ejnar Nielsen, Johan Rohde, Joakim Skovgaard och Edvard Weie samt svenskarna Karl Isakson och Anders Trulson.

 Kristian Zahrtmanns födelsehemMen det var Kristian Zahrtmann som grundade kolonin. Han upptäckte Civita d’Antino under en resa i Italien 1883 och kom under de närmast kommande decennierna att återvända dit nästan varje år. Så småningom blev han hedersmedborgare i byn.

Zahrtmann föddes och växte upp på Bornholm och nu är jag på jakt efter honom. Några kilometer norr om Gudhjem ligger Bornholms Kunstmuseum och naturligtvis är Zahrtmann rikt representerad där. Men de av hans verk som kan ha anknytning till Abruzzo förvaras i magasinen. Och dit får jag inte tillträde.

– Desværre, säger mannen i kassan och ler beklagande.

Jag betalar entréavgiften och vandrar runt i den dejlige museibyggnaden, söker mig fram till avdelningen som är Zahrtmanns, beundrar hans målningar, bland annat den magnifika Det mystiske Bryllup i Pistoia (1894). Men jag hade alltså bespetsat mig på att få se en eller annan bild från Civita d’Antino.

Och det får jag faktiskt, inget av Zahrtmann men däremot en målning av den för mig okände konstnären Johannes Wilhjelm. Den är från 1905 och har titeln Zahrtmann maler i Civita d’Antino. Där sitter han vid staffliet, iklädd vit hatt och vit kavaj, omgiven av åskådare som nyfiket följer varje hans penseldrag.

Jag lämnar museet och fortsätter till Rønne, Bornholms största stad med drygt 13 000 invånare. Där irrar jag runt i söndagstomma kvarter och letar efter Zahrtmanns barndomshem. Till sist får jag syn på en dam som jag kan fråga. Men hon har inte en aning om var den konstnär jag eftersöker kan tänkas bo.

– Han bor inte här längre, förklarar jag. Han dog för nästan hundra år sen. Zahrtmann! Kristian Zahrtmann!

– Ah, Zahrtmann! utbrister hon.

Jag förstår inte hur jag har kunnat uttala namnet så fel att en dansk inte begriper vem jag talar om. Men nu är damen plötsligt med på noterna. Hon berättar hur jag ska ta mig till Grønnegade 28.

Efter några minuter är jag där. På en grindstolpe hänger en skylt med texten: ”Her fødtes maleren Peder Henrik Kristian Zahrtmann 31.3 1843.”

Jaha, tänker jag. Så var det med det. Nu ska förordet till boken om Abruzzo skrivas. På ett eller annat sätt.

 

Johan Werkmäster

 



Ur arkivet

view_module reorder

Robotens sporadiska dans tillbaka mot framtiden

Moderna museets konstår 2014 i Stockholm inleds med utställningen ”Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk”, som visas 22 januari - 27 april 2014. Vid sekelskiftet 1800/1900 hade moderniseringen av västvärlden inletts ...

Av: Carsten Lindström | Essäer om konst | 31 januari, 2014

Att rädda offentligheten från religiöst och politiskt förtryck

Att rädda offentligheten från religiös och politisk förtryck Yttrandefriheten var årets tema på Göteborgs bokmässa. Stefan Villkatt har intervjuat flera utländska gäster och frågat dem om yttrandefriheten i deras respektive länder ...

Av: Stefan Villkatt | Reportage om politik & samhälle | 28 september, 2006

Utforskaren Ingela Romare

"Det var som att stränga änglar tog mig i nackskinnet och skickade mig till Zurich"Det har alltid varit sökandet efter ett kall och en mening som varit drivkraften i Ingela ...

Av: Ossian Sandin | Övriga porträtt | 16 november, 2010

Rom 1892  Piazza Navona

Mats Waltrè Två dikter

Två nya dikter av Mats Waltrè

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 02 juni, 2016

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | Konstens porträtt | 01 februari, 2007

Veckan från Günter

Det finns författare som är som årgångsvin, blir bara bättre med åren. En del försvinner bara in i tystnaden, åter andra mal på som vanligt. Och så har vi den ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 september, 2011

Den ödesdigra själv(o)tillräckligheten. Krigets anlete

Superbia, högmodet är alla synders moder sägs det. Vilket mått av primärnarcissism vi är nödgade att ha för att bära upp vår sviktande, osäkra och oklara självbild är växlande. Mellan ...

Av: Oliver Parland | Essäer om politiken | 28 juni, 2013

Gunnar Lundin , SKÄRGÅRDSSVIT, 1980 (Edlunda)

Nils vill inte gå ut”Fryser”, säger hanJacob på sina smala ben i middagshettanvaggar sin kotpelare av sömnner till strandenVi sitter vid det vita bordet med semestersprickor av oanvänd tidEva bär ...

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 27 juni, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.