Rosa Luxemburgs martyrium

I förordet till antologin Röster om Rosa Luxemburg (1998) berättar Göran Greider om hur det gick till när Rosa Luxemburg mördades den 15 januari 1919. Fyra soldater kommer för att ...

Av: Mohamed Omar | 07 januari, 2014
Essäer om politiken

Yrkestrubadurernas 40-årsjubileum. Intervju med Pierre Ström

  YTF, Yrkestrubadurernas förening, bildades 1971. Initiativtagare var bland andra Fred Åkerström (föreningens förste ordförande), Cornelis Vreeswijk, Finn Zetterholm, Bengt Sändh, Pierre Ström, Lars Göransson och Torgny Björk. På den svenska ...

Av: Johannes Flink | 28 februari, 2011
Musikens porträtt

Stilbild ur The PIcture of Dorian Gray (1945

Den hemsökta målningen

Dorian Gray önskar sig evig ungdom, men hans önskning har ett pris. Hans kropp förblir evigt ung medan hans själ blir allt mer depraverad. I centrum för Oscar Wildes roman ...

Av: Mathias Jansson | 14 december, 2015
Essäer om konst

Bokmässan 2017 med Bildning, Luther, Röster från Irland och den blåvita 100-åringen 

Bildning - detta är årets tema på Bokmässan i Göteborg. Man passar bland annat på att fira 500-års jubileet av reformationen, en process som präglat europeisk historia och som ledde ...

Av: Belinda Graham | 28 september, 2017
Kulturreportage

Från Abruzzo till Bornholm – jakten på Zahrtmann



Johannes Wilhjelms målning Zahrtmann maler i Civita d'Antino 1905En höstdag 2013 befinner jag mig på den danska ön Bornholm – drygt en timmes färjeresa från Ystad. På sommaren invaderas ön av turister från Sverige, Tyskland och det danska fastlandet. Men nu är allt lugnt.

Jag färdas med bil genom ett böljande landskap, stannar till då och då, promenerar längs de öde sandstränderna vid Dueodde, längs skogsstigarna i Paradisbakkerne, gör paus i Nylars för att besöka den vackra rundkyrkan, betraktar de märkliga Heiligdomsklipperne vid den nordöstra kusten, flanerar i pittoreska samhällen som Svaneke och Allinge. I Gudhjem äter jag en utmärkt lunch i fiskrökeriet i hamnen. Överallt är det förhållandevis folktomt och lätt att få parkering.

Men den främsta anledningen till att jag befinner mig på Bornholm är en helt annan. Det handlar om Abruzzo – en italiensk region belägen i höjd med Rom men med ansiktet vänt mot Adriatiska havet – som jag besökte första gången i juni 2003. Jag åkte dit i akt och mening att skriva en artikel. Vilket jag också gjorde. Samtidigt förälskade jag mig i trakten och under det senaste decenniet har jag återvänt ett flertal gånger, alltid med pennan i hand.

Med tiden har mina anteckningar om Abruzzo – om möten med människor, vandringar i konstnärers och författares fotspår, utforskande av natur, kultur, historia, folktro, religion och gastronomi – blivit högst omfångsrika. Jag har redigerat dem, putsat och skrivit om och nästa år ska resultatet äntligen publiceras i bokform. Allt är skrivet och klart och inlämnat till förlaget.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det är bara ett litet förord som fattas. Jag har rest till Bornholm för att skriva det. Jag letar efter konstnären Kristian Zahrtmann.

Mitt intresse för Abruzzo väcktes när jag fick nys om att en skandinavisk konstnärskoloni hade huserat där vid förra sekelskiftet i samhället Civita d’Antino. Från slutet av 1880-talet till 1911 invaderades den lilla bergsbyn varje sommar av artister från Norden. Till de mer namnkunniga hör Peder Severin Krøyer och hans hustru Marie, Poul Christiansen, Peter Hansen, Ejnar Nielsen, Johan Rohde, Joakim Skovgaard och Edvard Weie samt svenskarna Karl Isakson och Anders Trulson.

 Kristian Zahrtmanns födelsehemMen det var Kristian Zahrtmann som grundade kolonin. Han upptäckte Civita d’Antino under en resa i Italien 1883 och kom under de närmast kommande decennierna att återvända dit nästan varje år. Så småningom blev han hedersmedborgare i byn.

Zahrtmann föddes och växte upp på Bornholm och nu är jag på jakt efter honom. Några kilometer norr om Gudhjem ligger Bornholms Kunstmuseum och naturligtvis är Zahrtmann rikt representerad där. Men de av hans verk som kan ha anknytning till Abruzzo förvaras i magasinen. Och dit får jag inte tillträde.

– Desværre, säger mannen i kassan och ler beklagande.

Jag betalar entréavgiften och vandrar runt i den dejlige museibyggnaden, söker mig fram till avdelningen som är Zahrtmanns, beundrar hans målningar, bland annat den magnifika Det mystiske Bryllup i Pistoia (1894). Men jag hade alltså bespetsat mig på att få se en eller annan bild från Civita d’Antino.

Och det får jag faktiskt, inget av Zahrtmann men däremot en målning av den för mig okände konstnären Johannes Wilhjelm. Den är från 1905 och har titeln Zahrtmann maler i Civita d’Antino. Där sitter han vid staffliet, iklädd vit hatt och vit kavaj, omgiven av åskådare som nyfiket följer varje hans penseldrag.

Jag lämnar museet och fortsätter till Rønne, Bornholms största stad med drygt 13 000 invånare. Där irrar jag runt i söndagstomma kvarter och letar efter Zahrtmanns barndomshem. Till sist får jag syn på en dam som jag kan fråga. Men hon har inte en aning om var den konstnär jag eftersöker kan tänkas bo.

– Han bor inte här längre, förklarar jag. Han dog för nästan hundra år sen. Zahrtmann! Kristian Zahrtmann!

– Ah, Zahrtmann! utbrister hon.

Jag förstår inte hur jag har kunnat uttala namnet så fel att en dansk inte begriper vem jag talar om. Men nu är damen plötsligt med på noterna. Hon berättar hur jag ska ta mig till Grønnegade 28.

Efter några minuter är jag där. På en grindstolpe hänger en skylt med texten: ”Her fødtes maleren Peder Henrik Kristian Zahrtmann 31.3 1843.”

Jaha, tänker jag. Så var det med det. Nu ska förordet till boken om Abruzzo skrivas. På ett eller annat sätt.

 

Johan Werkmäster

 



Ur arkivet

view_module reorder

Edgar Varèse – en ljudets mästare och befriare

Vi upplever nu en tid när det ekonomiska tänkandet ramar in våra liv som ofta saknar meningsfullt innehåll. Konstens kraftkälla, som Varèse såg som en huvudrollsinnehavare, behövs mer än någonsin. Vem ...

Av: Percival | Musikens porträtt | 04 augusti, 2012

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen DEL 5

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | Utopiska geografier | 10 Maj, 2017

Vilhelm Moberg- En väldig grep i sin samtids kompost

Det finns en andaktsfull helighet i omnämnandet av författaren Vilhelm Moberg, en sakral vördnad för den väldige smålänningen där epiteten och metaforerna kring författaren tycks har rötter fotade rakt ned ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 23 augusti, 2010

Simon O Pettersson. Den tübingska estetdöden

Friedrich Schlegel skriver i ett fragment: ”Nur derjenige kann ein Künstler sein, welcher eine eigne Religion, eine originelle Ansicht des Unendlichen hat.“ Jag tror detta är en korrekt uppfattning. Poesi ...

Av: Simon O Pettersson | Utopiska geografier | 03 mars, 2014

Skolan i Aten av Rafael

Jag läser som jag vill och funderar som jag tänker

De lärda må tvista med de olärda om vad som kan vara god litteratur. Kan det möjligtvis vara så, att läsandet av vissa böcker höjer såväl känsla som intellekt ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om litteratur & böcker | 10 september, 2015

Veckan från Hyllan. Vecka 39, 2012

Sverige regeras av ”Det nya arbetarpartiet”. Deras huvudkonkurrent är det gamla arbetarpartiet. Lite märkligt att de två största partierna vill kalla sig för arbetarpartier, nya eller gamla, när de samtidigt ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 22 september, 2012

Mauro Luppichini. Arktis

Mauro Luppichini är en italiensk författare. Han har dock bott i Sverige i fem decennier och arbetat bland annat som bibliotekarie i Uppsala. Men han har alltid skrivit och publicerat ...

Av: Mauro Luppicchini | Utopiska geografier | 02 december, 2013

Landet som är vårt land är sig inte längre likt

Landet som är vårt land har förändrats, och förändrats i grunden. Jag tror det började med Kjell-Olof Feldt, en gång finansminister vid Ingvar Carlssons sida. Minns ni hur han allvarligt ...

Av: Crister Enander | Essäer om samhället | 17 oktober, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.