Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

TIC TAC TIC TAC

Det var 5475 dagar sen jag helt utan förvarning kraschade in i en förälskelse som inte alls var lämplig med dig. Det tog 365 dagar att sluta vara ledsen, efter ditt ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 juli, 2014
Gästkrönikör

Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | 23 september, 2013
Utopiska geografier

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | 13 februari, 2017
Kulturreportage

Rockn´roll i den fria världen?



Frank Poncho SampedroVi hade nått fram till entrén i Slotsskogen när budet om en inträffad olycka kom. Vi såg ambulanser med blå ljus köra till och från festivalområdet och undrade om upplivningsförsöken av artisten Young skulle lyckas eller ej. Efter ett tag fick vi veta att det var kombattanten i Crazy Horse, Frank Sampedro, som klämt handen i en dörr.

En arbetsplatsolycka back stage fick artisten Neil Young att ställa in. Inte bara konserten på festivalen Way Out West i Göteborg utan resten av en pågående Europa turné. Så ömtålig är konstformen rock n´roll. Det trodde man inte. Rock n´ roll är trots allt en genre född ur ruffiga förhållanden, som genomlevt och utsatt sig för, prövningar av alla slag. Medelålders män uppgavs i DN vara de närmast sörjande i publiken. Jag däremot är en kvinna som konsumerat rock n´ roll sedan musikformen blev allmänt tillgänglig. Gärna genom direktintag, Young är en artist jag uppskattar för hans förmåga och kraft att få ur sig vad många andra bara går och bär på. Som bildkonstnär har jag dessutom haft anledning att reflektera över hur sällan konstnärer ställer in. De tar sig fram till målsnöret, vad som än drabbar dem därefter. Men rock n ´roll artister faller numera som käglor. Vad jag beklagar är förlusten av upplevelser de kunnat ge.

En gång bevittnade jag hur en artist vägrade uppträda. Då var det folksångaren Donovan, som inte var förberedd på konkurrensen från det larmande nöjesfältet Gröna Lund. Det kan ha varit 1966. Ur detta ojämna maktförhållande föddes sedermera Gärdesfesterna och den svenska musikrörelsen. 2013 kommenterar Neil Young sitt avhopp genom att jämställa sin och bandets besvikelse med den besvikelse publiken förmodas uppleva. Som om det vore samma sak. Det är bussigt att Young betraktar oss som jämlikar. Men vi sitter inte i samma båt. För oss i publiken är en konsert ett unikt tillfälle som vi med målmedveten logistik och timing kämpat oss fram till. För artisten och bandet är konserten med dess eventuella spelglädje och eufori en återkommande möjlighet. När Ulf Lundell, citerad av Po Tidholm i Dagens Nyheter, med samma lättsinne upphöjer värdet av en inställd konsert sägs inte vems konsert det gäller. Artistens eller publikens? Recensentens?

Omar Souleyman Foto Becks Music BoxJag kommer aldrig ifråga som mental rådgivare till Neil Young. Men utanför entrén till Slottsskogen funderar vi över hans strategi denna kväll. Han, om någon, har sedan länge visat sin förmåga att genomföra konserter utan vare sig elektrisk eller personell förstärkning. Ensam med en uppsättning akustiska gitarrer övertygade han mig om sin existens medan de på den tiden mer namnkunniga musikanterna David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash trädde tillbaka under en konsert på Stockholms Konserthus. Young har nästan fyrtio år senare förvärvat sin trägna publik, Men i Göteborg ger han sig inte in på några improvisationer ens som kompensation. Är det lojalitet med bandet eller publiken som gör att han inte prövar denna utväg i nödens stund?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Annat var det med den syriske artisten Omar Souleyman. Arrogant avspisad vid det svenska konsulatet i Istanbul reste han 100 mil för att på nytt konfrontera konsulatet med sin visumansökan. Med mycket kort varsel stod han på scenen i Slottsskogen ett dygn senare, samma kväll som Young avspisade sin publik. Ackompanjerad av endast sin keybordist erövrade han ändå publikens entusiasm. Med all rätt talas det om kurage och arbetsseger.

Medan detta utspelade sig och Youngs anhängare sökte olika sätt att hantera sin besvikelse befann sig artisten med band sannolikt på festivalområdet eller i dess nära omgivning. Inget konsulärt beslut hade hindrat dem. Representanter från media var lika närvarande. Hur lätt hade det inte varit för Young att komma med en personlig och direkt ursäkt? Eller ett löfte att snarast återkomma. 67 år är ingen ålder, Nisse.

I efterhand framstår artisten Souleyman, medborgare i det krigshärjade och av säkerhetspolis kontrollerade Syrien, som friare att fatta sina moraliska och konstnärliga beslut än den till synes privilegierade Young, som säger sig rocka i den fria världen. Så ser världen ut idag, för att travestera en tjänsteman vid konsulatet i Istanbul när Souleymans första visumansökan avslogs.

 

Margareta Klingberg

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

Översätta texten eller sätta sig över texten?

Översätta texten eller sätta sig över texten? Hans Färnlöf, lektor i franska vid Mälardalens högskola, har läst språkexperimentalisten Stefan Hammaréns tolkning av Maupassants kortroman "Horla".

Av: Hans Färnlöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2006

C. J. E. En novell

Vid själslivets marginaler Höststormarna sänkte sina moln över lärdomsstaden och de ogenomträngliga bolstren av spindelvävsgrå dimma gav gatorna ett sken av den psykotiska outsäglighetsmystik som färgade de Maupassants sena, av syfilistöcknet ...

Av: C. J. E. | Utopiska geografier | 03 november, 2014

Hugo von Hofmannsthal (1910) på ett fotografi av Nicola Perscheid.

Hugo von Hofmannsthal – i det inre och yttre livet

Hugo Laurenz Augusti Hofmann von Hofmannsthal (1874 -1929) var en habsburgsk författare, essäist, librettist, poet och dramatiker, under den tyska post-romantiken. En period där kanske Stefan George lyste starkast men ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2015

Den gamla världens undergång

I en av vårens böcker beskriver den franske kulturskribenten Olivier Poivre D’Arvor hur den globala erans tekniker osynligt bidrar till amerikaniseringen av världen. Men problemet förblir i slutändan en fransk ...

Av: Jonas Elvander | Essäer om litteratur & böcker | 06 augusti, 2011

Utdrag ur romanen Orolig ordning av Andreas Åberg

Illustration: Edda Erik drömmer att det ringer på dörren till hans lägenhet när det är mitt i natten. Han tar sin papperskniv ur pennburken på skrivbordet, för att skydda ...

Av: Andreas Åberg | Utopiska geografier | 05 november, 2008

Pippin Barr och Marina Abramovic Institute – Dataspel om performance

Med spelet ”The Artist Is Present” fick Pippin Barr internationell uppmärksamhet både i konst- och dataspelsvärlden. Spelet handlade om Marina Abramovic performance på MOMA i New York 2010. En performance ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts