Den nya flaggan?

Nytt från Nya Zeeland – flaggan fortsätter flamma stolt

I ”Sörgården”, den trevliga läseboken för folkskolans yngre åldrar som kom ut kring början av förra sekelskiftet och som trycktes om i många upplagor, finns en trevlig bild på en ...

Av: Ivo Holmqvist | 26 mars, 2016
Essäer om politiken

Benjamin 12

Håkan Eklund OM BENJAMIN Benjamin är en serie skapad och ritad av kulturella mångsysslaren Håkan Eklund. Det handlar om en-rutingar och serien används ofta av skaparen för att belysa dumma företeelser i allas ...

Av: Håkan Eklund | 05 november, 2011
Kulturen strippar

Tillvarovävens formvärld och vävfront Torsten Hägerstrands andliga testamente

Som första universitetsämne läste jag 1944-45 geografi i Lund och minns väl de sympatiska lärarna Karl Erik Bergsten, Sven Björnsson och Torsten Hägerstrand. Liksom Helge Nelson, som tillika var min ...

Av: Erland Lagerroth | 14 oktober, 2010
Essäer

Om tro och vetande och behovet att ett gemensamt samtalsrum

En sentida hypotes hävdar att det finns en gen som styr individens spiritualitet. Den så kallade gudsgenen. Denna hypotes framlades i modern tid av den amerikanska genetikern Dean Hamer, och har ...

Av: Aje Björkman | 20 juni, 2010
Essäer

Rockn´roll i den fria världen?



Frank Poncho SampedroVi hade nått fram till entrén i Slotsskogen när budet om en inträffad olycka kom. Vi såg ambulanser med blå ljus köra till och från festivalområdet och undrade om upplivningsförsöken av artisten Young skulle lyckas eller ej. Efter ett tag fick vi veta att det var kombattanten i Crazy Horse, Frank Sampedro, som klämt handen i en dörr.

En arbetsplatsolycka back stage fick artisten Neil Young att ställa in. Inte bara konserten på festivalen Way Out West i Göteborg utan resten av en pågående Europa turné. Så ömtålig är konstformen rock n´roll. Det trodde man inte. Rock n´ roll är trots allt en genre född ur ruffiga förhållanden, som genomlevt och utsatt sig för, prövningar av alla slag. Medelålders män uppgavs i DN vara de närmast sörjande i publiken. Jag däremot är en kvinna som konsumerat rock n´ roll sedan musikformen blev allmänt tillgänglig. Gärna genom direktintag, Young är en artist jag uppskattar för hans förmåga och kraft att få ur sig vad många andra bara går och bär på. Som bildkonstnär har jag dessutom haft anledning att reflektera över hur sällan konstnärer ställer in. De tar sig fram till målsnöret, vad som än drabbar dem därefter. Men rock n ´roll artister faller numera som käglor. Vad jag beklagar är förlusten av upplevelser de kunnat ge.

En gång bevittnade jag hur en artist vägrade uppträda. Då var det folksångaren Donovan, som inte var förberedd på konkurrensen från det larmande nöjesfältet Gröna Lund. Det kan ha varit 1966. Ur detta ojämna maktförhållande föddes sedermera Gärdesfesterna och den svenska musikrörelsen. 2013 kommenterar Neil Young sitt avhopp genom att jämställa sin och bandets besvikelse med den besvikelse publiken förmodas uppleva. Som om det vore samma sak. Det är bussigt att Young betraktar oss som jämlikar. Men vi sitter inte i samma båt. För oss i publiken är en konsert ett unikt tillfälle som vi med målmedveten logistik och timing kämpat oss fram till. För artisten och bandet är konserten med dess eventuella spelglädje och eufori en återkommande möjlighet. När Ulf Lundell, citerad av Po Tidholm i Dagens Nyheter, med samma lättsinne upphöjer värdet av en inställd konsert sägs inte vems konsert det gäller. Artistens eller publikens? Recensentens?

Omar Souleyman Foto Becks Music BoxJag kommer aldrig ifråga som mental rådgivare till Neil Young. Men utanför entrén till Slottsskogen funderar vi över hans strategi denna kväll. Han, om någon, har sedan länge visat sin förmåga att genomföra konserter utan vare sig elektrisk eller personell förstärkning. Ensam med en uppsättning akustiska gitarrer övertygade han mig om sin existens medan de på den tiden mer namnkunniga musikanterna David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash trädde tillbaka under en konsert på Stockholms Konserthus. Young har nästan fyrtio år senare förvärvat sin trägna publik, Men i Göteborg ger han sig inte in på några improvisationer ens som kompensation. Är det lojalitet med bandet eller publiken som gör att han inte prövar denna utväg i nödens stund?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Annat var det med den syriske artisten Omar Souleyman. Arrogant avspisad vid det svenska konsulatet i Istanbul reste han 100 mil för att på nytt konfrontera konsulatet med sin visumansökan. Med mycket kort varsel stod han på scenen i Slottsskogen ett dygn senare, samma kväll som Young avspisade sin publik. Ackompanjerad av endast sin keybordist erövrade han ändå publikens entusiasm. Med all rätt talas det om kurage och arbetsseger.

Medan detta utspelade sig och Youngs anhängare sökte olika sätt att hantera sin besvikelse befann sig artisten med band sannolikt på festivalområdet eller i dess nära omgivning. Inget konsulärt beslut hade hindrat dem. Representanter från media var lika närvarande. Hur lätt hade det inte varit för Young att komma med en personlig och direkt ursäkt? Eller ett löfte att snarast återkomma. 67 år är ingen ålder, Nisse.

I efterhand framstår artisten Souleyman, medborgare i det krigshärjade och av säkerhetspolis kontrollerade Syrien, som friare att fatta sina moraliska och konstnärliga beslut än den till synes privilegierade Young, som säger sig rocka i den fria världen. Så ser världen ut idag, för att travestera en tjänsteman vid konsulatet i Istanbul när Souleymans första visumansökan avslogs.

 

Margareta Klingberg

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Skenhistoria

 Nästan längst söderut på Attika, en halvtimmas bilfärd från Atens Internationella flygplats, ligger det en liten hamnstad som bär namnet Lavrio. Den tillhör inte det grekiska fastlandets pärlor, faktum är ...

Av: Magnus Alkarp | Kulturreportage | 21 oktober, 2012

Loserförfattarfabriken III

Ny sen årstid på loserförfattarfabriken. Den varma tredjedelslängre sommarén av få ord förbyttes till höstens meningslösa tystnad först. Loserförfattarna hade för det mesta glömt sin första iver att skriva enahanda ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 11 augusti, 2011

Göran Sonnevi

Den unge Göran Sonnevi och språket

1961 skriver Göran Sonnevi: Nästan ingenting – Varsamhet. Dess klang. Också frågor är möjliga. Det är ur dessa fyra korta rader som Göran Sonnevis diktning tar form. Kortfraserna visar upp en trevande början. En ...

Av: Hans-Evert Renérius | Litteraturens porträtt | 17 september, 2017

Gustaf Broms – Det oskyldiga ögats vitalitet

Foto · Carl Abrahamsson Gustaf Broms – Det oskyldiga ögats vitalitet Konstnären Gustaf Broms och hans partner Trish Littler vandrade i över ett års tid från Sverige ned till Ukraina, som ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 30 oktober, 2007

Skenet bedrar ― tradition och förnyelse i Chaucers Canterbury tales

 “Whether saistou this in ernest or in play?”“Nay”, quod Arcite,“in ernest, by my fay”Ur ”The Knight’s Tale”  And eek men shall not make ernest of game.Ur “The Miller’s Prologue”1   Historiska traditioner är ...

Av: Katarina Båth | Essäer | 14 november, 2012

Och Gud skapade Lili von Wallenstein

Lili von Wallenstein är en av de mest intressanta författarinnorna som jag har läst den senaste tiden. Hennes nya bok Och Gud skapade kvinnan har beskrivits som "en postfeministisk Jägarna ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 07 juli, 2011

”Tre par skor” av Vincent van Gogh (1886)

Skor, kängor och stövlar i konsten

Längs kanten av Davidshallsbron i Malmö står det nitton par skor. Skorna är gjorda i brons och tillhör verket Way to go, en offentlig installation av konstnären Åsa Maria Bengtsson.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 04 november, 2016

Aleksis Kivi – Finlands nationalförfattare

Den 10 oktober firas i Finland varje år Aleksis Kivi dagen. I det finsktalande Finland är Aleksis Kivi nationalskalden. Hans ”Sju bröder” är märkligt tidlös och har alltid inspirerat finländska ...

Av: Rolf Karlman | Litteraturens porträtt | 14 september, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.