Erika och Ulrika på Normal förlag

  Ulrika och Erika Larsson. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Erika och Ulrika på Normal förlag – queerböckerna blev deras liv På hösten 2004 bestämde sig Erika och Ulrika Larsson sig för att ge sig ...

Av: Agneta Tröjer | 04 augusti, 2007
Konstens porträtt

Opplysningstidens konsepsjon om dannelse av et selv

Innledning Både R. Descartes (1596 – 1650) og I. Kant (1724 – 1804) regnes som opplysningstenkere. Kant skrev til og med et stridsskrift, som er kjent som Hva er opplysning? For ...

Av: Thor Olav Olsen | 09 augusti, 2013
Agora - filosofiska essäer

Veckan från hyllan. Vecka 36-2012

Moderaternas partisekreterare och då fortfarande ansvarig för partiets kommunikation på sociala medier, Thomas Böhlmark, har i ett twitterinlägg kallat en kvinnlig politiker med kurdiskt ursprung för ”klappturk”. Den rasistiska benämningen ...

Av: Gregor Flakierski | 01 september, 2012
Veckans titt i hyllan

Vermeer van Delft och hans konst

Johannes/Jan Vermeers 1600-talsmåleri kännetecknas av den tidens moraliska uppfattningar. Det finns pedagogiska pekpinnar i hans verk, som hade som mål att åskådliggöra synen på samhällets ”nya moral” och fostra kvinnorna ...

Av: Lilian O. Montmar | 18 juni, 2014
Konstens porträtt

Rockn´roll i den fria världen?



Frank Poncho SampedroVi hade nått fram till entrén i Slotsskogen när budet om en inträffad olycka kom. Vi såg ambulanser med blå ljus köra till och från festivalområdet och undrade om upplivningsförsöken av artisten Young skulle lyckas eller ej. Efter ett tag fick vi veta att det var kombattanten i Crazy Horse, Frank Sampedro, som klämt handen i en dörr.

En arbetsplatsolycka back stage fick artisten Neil Young att ställa in. Inte bara konserten på festivalen Way Out West i Göteborg utan resten av en pågående Europa turné. Så ömtålig är konstformen rock n´roll. Det trodde man inte. Rock n´ roll är trots allt en genre född ur ruffiga förhållanden, som genomlevt och utsatt sig för, prövningar av alla slag. Medelålders män uppgavs i DN vara de närmast sörjande i publiken. Jag däremot är en kvinna som konsumerat rock n´ roll sedan musikformen blev allmänt tillgänglig. Gärna genom direktintag, Young är en artist jag uppskattar för hans förmåga och kraft att få ur sig vad många andra bara går och bär på. Som bildkonstnär har jag dessutom haft anledning att reflektera över hur sällan konstnärer ställer in. De tar sig fram till målsnöret, vad som än drabbar dem därefter. Men rock n ´roll artister faller numera som käglor. Vad jag beklagar är förlusten av upplevelser de kunnat ge.

En gång bevittnade jag hur en artist vägrade uppträda. Då var det folksångaren Donovan, som inte var förberedd på konkurrensen från det larmande nöjesfältet Gröna Lund. Det kan ha varit 1966. Ur detta ojämna maktförhållande föddes sedermera Gärdesfesterna och den svenska musikrörelsen. 2013 kommenterar Neil Young sitt avhopp genom att jämställa sin och bandets besvikelse med den besvikelse publiken förmodas uppleva. Som om det vore samma sak. Det är bussigt att Young betraktar oss som jämlikar. Men vi sitter inte i samma båt. För oss i publiken är en konsert ett unikt tillfälle som vi med målmedveten logistik och timing kämpat oss fram till. För artisten och bandet är konserten med dess eventuella spelglädje och eufori en återkommande möjlighet. När Ulf Lundell, citerad av Po Tidholm i Dagens Nyheter, med samma lättsinne upphöjer värdet av en inställd konsert sägs inte vems konsert det gäller. Artistens eller publikens? Recensentens?

Omar Souleyman Foto Becks Music BoxJag kommer aldrig ifråga som mental rådgivare till Neil Young. Men utanför entrén till Slottsskogen funderar vi över hans strategi denna kväll. Han, om någon, har sedan länge visat sin förmåga att genomföra konserter utan vare sig elektrisk eller personell förstärkning. Ensam med en uppsättning akustiska gitarrer övertygade han mig om sin existens medan de på den tiden mer namnkunniga musikanterna David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash trädde tillbaka under en konsert på Stockholms Konserthus. Young har nästan fyrtio år senare förvärvat sin trägna publik, Men i Göteborg ger han sig inte in på några improvisationer ens som kompensation. Är det lojalitet med bandet eller publiken som gör att han inte prövar denna utväg i nödens stund?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Annat var det med den syriske artisten Omar Souleyman. Arrogant avspisad vid det svenska konsulatet i Istanbul reste han 100 mil för att på nytt konfrontera konsulatet med sin visumansökan. Med mycket kort varsel stod han på scenen i Slottsskogen ett dygn senare, samma kväll som Young avspisade sin publik. Ackompanjerad av endast sin keybordist erövrade han ändå publikens entusiasm. Med all rätt talas det om kurage och arbetsseger.

Medan detta utspelade sig och Youngs anhängare sökte olika sätt att hantera sin besvikelse befann sig artisten med band sannolikt på festivalområdet eller i dess nära omgivning. Inget konsulärt beslut hade hindrat dem. Representanter från media var lika närvarande. Hur lätt hade det inte varit för Young att komma med en personlig och direkt ursäkt? Eller ett löfte att snarast återkomma. 67 år är ingen ålder, Nisse.

I efterhand framstår artisten Souleyman, medborgare i det krigshärjade och av säkerhetspolis kontrollerade Syrien, som friare att fatta sina moraliska och konstnärliga beslut än den till synes privilegierade Young, som säger sig rocka i den fria världen. Så ser världen ut idag, för att travestera en tjänsteman vid konsulatet i Istanbul när Souleymans första visumansökan avslogs.

 

Margareta Klingberg

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Bill Viola Foto CC-BY-SA 2.0

Bill Viola och långsamheten

Det finns ett videoverk av Bill Viola som jag gärna återkommer till, när tillfälle erbjuds. Det finns också med i några praktfulla kataloger som jag införskaffat i samband med Viola-utställningar ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 21 april, 2016

Hur man blir samtidskonstnär utan att egentligen anstränga sig.

Medelmåttighetens evangelium Vid en gallring på biblioteket för ett tag sedan stötte jag på boken ART, skriven av konstvetaren/konstnären Lars Vilks. Jag publicerade en recension på omkonst.se där tyvärr allt inte ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer | 30 oktober, 2013

Jenny Westerström: Den unge Anders Österling

”Skymningen faller, det brusar från Östersjön, och om en stund skall jag höra helgringningen från den lantliga kyrkan, ty det är lördagsafton.” Med de vackra orden avslutade Anders Österling sina ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2014

Veckans porträtt: Johan Jönson om Johan Jönson

Johan Jönson om Johan Jönson Hur skulle jag beskriva mig själv? Det skulle jag inte. Om jag inte var fysiskt eller ekonomiskt tvungen. Jag skulle fortsätta vara så tyst som ...

Av: Johan Jönson | Litteraturens porträtt | 14 december, 2006

Fragment av surrogatpyret XIII

Den försäkomne negerjävuln, en robust hemföding barnfödd i Svartliden, knuffa uppspelt rosselgurglande upp dörrn, halvsnubbla som en volter över dörabäcken, tromfe till mä å trödde mä på foten me sin bara, obscent rosa ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 04 februari, 2008

Thor Fagerkvist- Målarprofeten från Värmland

Värmland sägs vara ett sagornas och berättelsernas landskap förknippat med kända författare som Geijer, Tegnér, Lagerlöf, Fröding och Tunström som alla gestaltat och skrivit om landskapet i många sammanhang. Folk ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 20 april, 2014

Tappad rätt ner i bilen

I Jim Jarmuchs märkliga episodfilmfilm "Night on Earth" finns ett avsnitt med en tysk taxichaufför i New York som varken kan köra bil - den skuttar fram när han trampar ...

Av: Ulf Stenberg | Gästkrönikör | 17 juli, 2009

Emmakrönika XVII, face to facébook och?

på skitstöveljordklotsvägens avtag ett allra diffust ställe på com till, men inte alls mer diffust än följande snart, vid disken väl framme hade jag oppnat cärlet och smakat på tre ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 Maj, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.