Två myter om Franz Kafka och hans verk

Det finns en i Sverige lika utbredd som osann myt som låter förstå att skrifter av Franz Kafka var förbjudna i Tjeckoslovakien under den kommunistdiktatoriska regimen. Det är inte bara radio ...

Av: Vladimir Oravsky | 26 november, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Guillaume Apollinaire

Försök till en konstlitterär analogi

I vår samtid är de olika nivåerna gällande vårt formspråk ett oöverskådligt faktum och ställer författaren/poeten inför både ett dilemma och ett val: alltså ett ställningstagande som provocerar fram en ...

Av: Göran af Gröning | 28 juni, 2017
Essäer om konst

Solidarisk matematik

Åldringsvård är inget uppenbart sexigt ämne. Åldringsvård vilar ofta i medieskugga istället för att synas som en av samhällets stora angelägenheter. Ibland faller ljuset in trots allt. För några år ...

Av: Lisa Gålmark | 18 Maj, 2009
Essäer om samhället

Vatikanen – en stat med ständiga skandaler

Katolska kyrkan växte långsamt fram när det som sedan skulle bli Sverige började kristnas på 800-talet och etablerades på allvar i och med att den förste kristne kungen Olof Skötkonung ...

Av: Christer Nilsson | 29 Maj, 2013
Essäer om religionen

Fabrik chic



Fabrik chic
– industri som estetik

Gnissel från en travers, det rytmiska surrandet från ett ventilationssystem och ljud från cisterner minner om en tid då tjänstesamhället låg i sin linda och industriproduktionen fortfarande tog stor plats, både fysiskt och mentalt. Nu dränks dessa ljud av taktfast dunkande disco och klirrandet av glas med vernissagevin.

– Man förväntas tycka att det är så kul att man kan jobba gratis. Man ska vara positivt inställd även om man inte alltid får betalt för det man gör, säger etnologen Robert Willim med skärpa.

    Han har länge intresserat sig för industrins och industrilokalers nya roll i tjänstesamhället. Han beskriver denna estetisering med begreppet Industria­l Cool. Skivan IC1 – The Birth of Industrial Cool och kortfilmen Sugar Added – further dimensions of Industrial Cool blev första resultatet.

    Den 1 maj, på arbetarnas dag till minnet av tre ihjälskjutna arbetare i Chicago, kom skivan Skiftet – uppföljaren. Och filmen om projektet, även den med namnet Skiftet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

    Vi är vana vid att höra om nedläggningar, utlokaliseringar och flytt av produktionen till låglöneländer. När arbetarna tågar ut ur fabrikerna för sista gången lämnas byggnaderna tomma. Silhuetter i stadslinjen som bär på ett arv. Och i början av 1990-talet fylldes några av dem åter, med danssugna ungdomar. Ordet rave blev språkligt allmängods, kommersiellt sett en ljusskygg verksamhet, men en start på en storskalig nöjesyttring som tog vid där folkparkerna hade gett upp. Stroboskopen rev sönder mörkret och flörtandet med det maskinella märktes inte bara i musiken och dansen utan också i interiören.

    Rockaden blev tydlig – fabrikerna var stängda på vardagarna och öppn­a på helgerna. Konsumtionen av kultur och nöje sker i dag till stor del i dessa "plåtschabrak". Upprustade hamnmagasin, elverk och chokladfabriker h­yser museer, konsthallar och nattklubbar. I stora rum är stålbalkar och stämpelklockor kvarlämnade. Minimalism är idealet, upplevelser produkterna. Och den tidigare rutiniserade produktionsmiljön ses allt oftare som något estetiskt tilltalande.

    Robert Willim ville skapa en diskussion kring industrins roll i dagens samhälle, kring upphöjandet av tidigare industriell miljö till estetiska subjekt.

    Projektet Industrial Cool engagerade många ledande elektronikaartister. Grundmaterialet var ljud inspelade från Arlövs sockerbruk i Skåne.

    Det immateriella kulturarvet var en viktig utgångspunkt under projeket Skiftet. I detta deltog åtta artister på initiativ av Robert Willim och musikproducenten Håkan Lidbo, som ett arbetslag i en studio i Stockholm under ett åtta timmar långt skift. Under klockans tickande improviserade de i skapandet och tog bara paus för lunch och kaffe. Av de åtta timmarna fick varje artist en timme att mixa ner till ett ljudspår på cd:n. Den innehåller även en film av Anders Weberg med intervjuer med artisterna för att ge inblick i vad som skedde i studion.

    – Skiftet tar upp de mer immateriella aspekterna av industrin, det som ofta refereras till som det immateriella kulturarvet, säger Robert Willim.

    – På sätt och vis blev Skiftet klichébilden av industrisamhället, nästan en karikatyr på det. Med hjälp av detta filter kunde vi diskutera produktionsformer och kreativitet utan att falla in i stereo­typa bilder av en förtryckande musikindustri.

    Robert Willim kommer in på den allt större osäkerhet som råder på arbetsmarknaden i dag och det faktum att fackliga organisationer inte spelar samma roll som förr. Kultur- och musikvärlden, där ofta unga människor arbetar gratis, är ett exempel på hur facket låtit sig bli överkört.

    Robert Willim vill gärna se andra göra kopplingar till Industrial Cool, till exempel till politiska arbetarfrågor. Projektet har också fått förgreningar i Danmark som rör industrikultur och man undersöker möjligheterna att göra några evenemang under 2007.

Erling Persson & Maria Holm

Ur arkivet

view_module reorder

Vuxen mot min vilja

En bieffekt av den underbara erfarenheten av att vara förälder är att man tvingas vara så förbaskat vuxen. Man måste lyssna till sin egen tjatröst: Klä på dig nu, borsta ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 26 februari, 2013

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 5

Drömfilter 1: Den svarta vågen - pessimism Vi valde att lämna storstaden, liksom många före oss. Kvar fanns inget av det som en gång gjort barndomsstaden till en magisk plats av ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 11 februari, 2011

Saker som är helt "normalt" i jämställda Sverige

Såg Kate Moss i senaste numret av Playboy. Hon stod på alla fyra och svankade. Bilden skrek inte direkt Girls Empowerment. Vad gör hon där nere? Ska hon skura golvet ...

Av: Annelie Babitz | Gästkrönikör | 27 december, 2013

Foto: Björn Gustavsson

Gävlesymfonikerna i Kina

Gävle symfoniorkester, en av landets äldsta, har på senare år gjort en rejäl uppryckning – i synnerhet sedan Jaime Martin år 2013 tillträdde som chefdirigent.  Jag minns att jag ...

Av: Björn Gustavsson | Musikens porträtt | 09 september, 2016

En känsla av förundran Van Morrison, del 4: Från Moondance till Tupelo Honey

Någon har sagt att ”Moondance” är det yang som kompletterar ”Astral Weeks” yin. Det är att tvinga på ”Moondance” ett beroendeförhållande till sin föregångare som ingen av dem behöver. De ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 18 september, 2014

Bluesinfluerad hårdrock à la Göteborg

  I ett parkeringshus i centrala Göteborg ligger Graveyards replokal och det är också där vi möter upp dem för en intervju. I sann göteborgsanda kanske man skulle kunna säga att ...

Av: Linda Olsson & Karin Sundqvist | Essäer om musik | 18 februari, 2011

Verdier har en tvetydig eksistens. Et ontologisk perspektiv på verdibegrepet.

Aksiologiske diskurser har mange ulike aspekt og dimensjoner, likevel er det ikke slik at hvert eneste verdiaspekt og hver eneste verdidimensjon er bundet opp til verdier qua verdier. En kan ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 22 februari, 2011

Sguardi. Foto: Hebriana Alainentalo

Borgerlig filosofi

Før i tiden var filosofen både svært fryktet og den som ble mest forfulgt av alle som ble forfulgt. Hvorfor var det slik? En inngangsport til å forstå spørsmålet er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 09 mars, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts