Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | 19 april, 2011
Kulturreportage

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | 26 mars, 2016
Musikens porträtt

Riva ner och bygga nytt – eller hur man demolerar en konstinstitution

I hörnet står en maskin som snurrar ett järnklot runt sin egen axel. Varje gång järnklotet träffar betongväggen i galleriet ryker dammet och murbruk faller ner på golvet. Som en ...

Av: Mathias Jansson | 22 december, 2014
Essäer om konst

En friare filmstruktur Intervju med Sergei Loznitsa

  Filmen "The Joy" är en av de mest kompromisslösa filmer som vi har skådat under 2000-talet. Den ryske regissören Sergei Loznitsa har med hjälp av fotograf och klippare lyckats skapa ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 17 februari, 2011
Filmens porträtt

World Radio Day



Georg Rydeberg Lennart Hyland och Maj Nordvander.1951. Foto WikipediaI vargtimmen när jag ändå inte kan sova lyssnar jag på BBC och får reda på att det är World Radio Day i dag, den 13 februari  (sedan tar firandet av Sankt Valentin över). Världsradiodag är det för all del mest varje dag eller natt för mig. Men kanske behövs en sådan manifestation för att påminna om hur fantastiskt detta medium är, och hur relativt kort dess historia är. Det allra första radiodramat skrevs av Richard Hughes och radierades över London i mitten av januari 1924, ”A Comedy of Danger”. Pjäsen utspelar sig i en gruvgång när ljuset plötsligt slocknat. Det var fiffigt uträknat och väl anpassat till det nya mediet. En radiolyssnare som blundar är genast försatt i händelsernas centrum och kan identifiera sig med personerna som försöker famla sig fram i kolmörkret. 

Jag minns en annan radiodramatisk höjdpunkt, i ett avsnitt av en kriminalserie av Francis Durbridge som sändes av Radiotjänst (så hette bolaget ännu) för sisådär femtio år sedan, fast vad det hette kommer jag inte ihåg. I alla fall trevar sig det gifta deckarparet i jakt på en mördare fram på en beckmörk vind utan att kunna se något. De känner sig fram, och hon får tag på hans hand: ”Men är det inte din hand?” Nej, det var det inte, och håret reste sig på mig och alla andra som lyssnade. En som var fenomenal på att leta upp sådana förskräckande historier, lämpade för radio, var Torsten Jungstedt i ”Mannen i svart” som gick länge i radio, och som dessutom blev till en antologi. En annan som han gav ut hade en lika heltäckande titel: ”Kalla kårar” - trivsamma ruggigheter.

Gunnar Hallingberg som en gång doktorerade på hörspelsdramat skrev en trevlig översikt om den svenska radioteaterns första fyrtio år. Hur det står till med den nuförtiden vet jag inte i min utländska exil, men kunde förstås lyssna mig fram genom Sveriges Radios programtablåer tack vare datorn. Lika lättvindigt gick det inte till förr. I mina tidiga tonår satt jag med örat klistrat mot radions kortvågssändningar och hörde ett knastrande brus från fjärran land, skickade sedan en rapport till Radio Quito att programmet hade gått fram, och fick i sinom tid ett DX-kort från Ecuador (och kanske ett omnämnande i nästa sändning därifrån). Det var minst lika exotiskt som silkespapperna min barndoms apelsiner var inslagna i, med färgglada bilder som fick en att drömma sig bort.

World Radio DayI ett par faktarika krönikor har Hallingberg skrivit om radion i Sverige från mitten av tjugotalet, när Radiotjänst sände från Kungsgatan 8 just nedanför Kungstornen, och fram till slutet av förra seklet. I de böckerna (”Stockholm-Motala” och ”Tidens tusende tungor”) finns allt förtecknat som man nostalgiskt kan tänka tillbaka på, Tjugo frågor, Karusellen med Lennart Hyland, Vi som vet mest, frågesporten mellan gymnasister där det alltid var stockholmslagen som vann, det var lika återkommande som retfullt, och alla kloka och folkbildande föredrag där skånska akademiker som Ingvar Andersson, Hjalmar Gullberg och Ivar Harrie var tongivande (Gullberg var dessutom radioteaterchef), Sten Frykbergs och Bo Teddy Ladbergs program med klassik musik... Det var ett allmänbildande folkuniversitet som tog lyssnarna på allvar och inte fjamsade bort sändningstiden. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En annan läsvärd bok som bland annat tar upp radions roll när det gällde att öppna folks öron för vad som var nytt utomlands är ”Moderna människor” av Johan Fornäs, om det svenska folkhemmet och jazzen. Han sätter nog punkt innan Claes Dahlgren med sin karakteristiska amerikansk satsmelodi rapporterade från New York om jazz och Leif Anderssons whiskyhesa stämma gjorde sammalunda i Smoke Rings som ständigt inleddes med Glenn Millers Stardust. Johan Fornäs som just fyllt sextio har fått sig tillägnad en festskrift som man kan läsa i sin helhet på nätet. Där finns bland annat en intressant uppsats av hans professorskollega  Alf Björnberg,  om moderna människors mobila musik före transistortiden, varav framgår att man tidigt kunde lyssna på sin hemmabyggda bärbara radio i en eka på sjön, åtminstone om släpade efter sig en lång blank kopparledning i vattnet som jordledning…

 

 Ivo Holmqvist

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:496579

 

Ur arkivet

view_module reorder

Veckan från hyllan, Vecka 49 - 2012

Göran Rosenberg tilldelades Augustpriset för sin bok ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz”. Världen må förlåta mig, men jag tycker att det är en så fantastiskt bra och viktig ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 01 december, 2012

På tal om Herakleitos

  Under en längre period denna höst 2012 har jag haft anledning att i lugn och ro ägna mig åt Herakleitos, vilket allteftersom gett upphov till följande i den gamle upphovsmannens ...

Av: Bertil Falk | Agora - filosofiska essäer | 22 december, 2012

En rökares försvarstal

 En av mina väninnor försöker leva ett hälsosamt liv, för att må bra. Nu äter hon rätt, a la diet nya modellen och motionerar som sig bör. Hon springer varje ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 30 december, 2013

Violet Tengberg ─ föregångare till den nya andliga konsten

Samhället har alltid fruktat udda konstnärer, diktare, helgon och mystiker. Det främmande och okända är skrämmande och farligt och ofta har man förföljt och på olika sätt försökt tysta ner ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 22 juni, 2009

Biografiskt lexikon för Finland nu på nätet

Numren 710:1-4 i serien Skrifter utgivna av Svenska Litteratursällskapet i Finland är ett imponerande storverk: de fyra mycket bastanta delarna av Biografiskt lexikon för Finland, utgivna 2008-2011 med understöd av ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 09 december, 2014

Kvalité och känsla

Kvalité och känsla "Franskspråkig skönlitteratur i svensk översättning" är Elisabeth Grate Bokförlags motto, men en och annan bok från den anglosaxiska världen har smugit sig in i utgivningen.

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 25 september, 2007

Den felande länken och amöbans intelligens

Till Birthe, humanist med naturvetenskaplig bakgrund, precis som författaren Erland   Inspirerad av Erich Jantsch, The Self-Organizing Universe från 1980 och Ilya Prigogine och Isabelle Stengers, Ordning ur kaos från 1985 (1979) ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 03 september, 2010

Roger Scruton om liberalism

Liberalism är inte en enhetlig tradition. Det finns emellertid en uppsättning ställningstaganden som kan sägas utgöra dess kärna och som förenar olika formuleringar av den genom familjelikhet. Av dessa besläktade ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 12 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.