Sångerskan Vanja Renberg om vardagen och stå på scen med The Vanjas. Foto: Martin Wallén.

Intervju: Vanja Renberg

Många av de artister jag porträtterar får med sig musiken från hemmiljön och det gäller också Vanja Renberg. Men Vanja har valt sin egen väg, långt från hemmets musikval av ...

Av: Thomas Wihlman | 03 maj, 2016
Musikens porträtt

Födelsedagens dag

Härmed utnämner jag 22 januari till Födelsedagens dag. Yes meine Damen und Herren, i dag, tisdagen den 22 januari firar vi ”Födelsedagsdagen”. Här kommer mitt bidrag till dess hugfästelse. I dag är det ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 januari, 2013
Gästkrönikör

Marilyn och satan inom oss

Marilyn och satan inom oss Som ung bjöd hon ner Djävulen i sängen, efter tre äktenskap bjöd hon ner en president. Sedan mördades hon. Stefan Whilde skriver om en av 1900-talets ...

Av: Stefan Whilde | 07 december, 2006
Essäer om film

Konstnären Giorgio Rosas mikronation “Isola delle Rose” från 1968

Ett litet land av konst

I november 2016 brann Lars Vilks träskulptur Nimis vid Kullabergs naturreservat i nordvästra Skåne. Medierna spekulerade om det rörde sig om ett vanligt vandaliskt dåd eller om det fanns en ...

Av: Mathias Jansson | 08 februari, 2017
Essäer om konst

Internationell Filmfestival i Amsterdam



 Köer till filmfestivalenAmsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av filmintresserade besökare. I år firar festivalen 25 år och programmet innehåller över 200 dokumentärer från hela världen.

Redan på centralstationen märker man att något är på gång. I det gråmulna, regniga vädret står det fullt av människor som väntar på att ta spårvagnen mot Rembrandtsplein; huvudområdet för festivalen. Åldern varierar, likaså språken och under spårvagnsresan hinner man uppfatta ett tiotal olika språk runtomkring sig. Amsterdams dokumentärfilms festival är en av världens största och deras mål är att hitta dokumentärer som är stilistiskt intressanta, men också särskilt angelägna och göra dem tillgängliga för en bred publik.

Rembrandtsplein ligger precis vid biograferna Tuschinski och Munt där de flesta filmerna visas. Där kan man köpa biljetter även om publikfavoriterna ofta är utsålda veckor i förväg. Biograferna är för övrigt som gjorda för storslagna visningar. Så fort man stiger in genom dörren möts man av tjocka mattor, röd sammet på väggarna, kristallkronor och stora plyschfotöljer där besökare sitter och dricker kaffe i väntan på att filmen ska börja.

Publikfavoriter och aktualiteter

Biograf under filmfestivalen

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En film som har blivit publikfavorit och som har fått högst betyg på Audience Awards är Searching for Sugarman av Malik Bendjelloul. Det är en svensk-engelsk dokumentär om singer-songwritern Rodriguez som var en stor stjärna i Sydafrika på 70- och 80-talet men som ingen vet någonting om. Searching for Sugarman är en inspirerande, visuellt spännande film som även har gått på bio i Sverige. Men ett tips är ändå att inte bara se publikfavoriterna utan att läsa på och hitta de filmer man själv är intresserad av. Många av filmerna tar upp aktuella händelser och ett intressant exempel på det är den Nederländska filmen I want my money back av Leo de Boer, som också fick högt betyg av Audience Awards. Det är en personlig, tragikomisk film om finanskrisen där regissören själv blir lockad av en hög ränta och sätter in sin sons sparpengar i en bank som senare kollapsar. Regissören ger sig då ut för att hitta ett sätt att få tillbaka pengarna för att förstå vad som hände.

- Det var min producents ide att göra den så personlig, jag skämdes för vad jag hade gjort och ville inte visa det för världen. Men det var ju för att vi tog ner det till en personlig nivå och för att jag hade egna erfarenheter av det som den blev bra, säger Leo de Boer.

Sonen Michael blir med sin illvilja mot kameran ett komisk inslag i filmen. Hans reaktion på faderns erkännande om pengarna skapar ett antiklimax eftersom att Michael struntar i pengarna, eftersom han ändå inte visste att han hade dem från början, och inte förstår varför hans far gjorde en så stor grej av saken.

- Jag trodde inte jag kunde använda Michael först, men han var verkligen en stor del av filmen. Och han har förstått att pengar inte är hela världen, vilket blev ett bra avslut, säger Leo de Boer.

Samhällsskildringar och Livsöden

Fin grafittikonst under festivalenDen Georgiska filmen A machine which makes everything disappear av Tinatin Gurchiani är nominerad till Award for best first appareance som ges ut till nya regissörer, och även den är en sevärd film. Den handlar om unga människor i Georgien som går på audition för en filmroll och får berätta sina livshistorier. Gurchiani använder ett väldigt intressant filmspråk, hennes stillastående kamera filmar ungdomarna i helbild framifrån medan de står rätt upp och ner och berättar sin historia. Den stillastående kameran påminner om Ruben Östlunds filmspråk men istället för den voyeuristiska känslan som han skapar blir Gurchianis scener blottande och kommer väldigt nära inpå. Ungdomarna hon filmar kommer från olika bakgrunder och deras historier skiljer sig åt, men fattigdom och kopplingarna till det gamla Sovjet är ständigt närvarande.

En annan film som skildrar människors livsöden väldigt fint är den tyska The song of Life av Irene Langemann. Där följer vi en kompositör som jobbar på ett ålderdomshem och som återuppspelar gamla människors livsöden genom musik. Det är en väldigt gripande film med vackra naturbilder, annorlunda kameravinklar och med komiska situationer.

Alla som besöker festivalen kommer hem med skilda upplevelser eftersom det finns så oerhört många filmer att välja mellan. Det gäller att ha en plan och veta vad man vill se, men samtidigt kan det vara spännande med en helt okänd film som man blir positivt överraskad av. Amsterdams internationella dokumentärfilmfestival är absolut värt ett besök, särskilt för svenska besökare eftersom det är en stad som är lätt att ta sig till samt för att många av de här filmerna aldrig når Sverige. Dessutom är det en speciell känsla att befinna sig i Amsterdam mitt under festivalen så vilka filmer man än väljer att se blir besöket garanterat en bra upplevelse.

Text och bild: Natalija Sako

 

Fakta

Festivalen hägde rum 14 till 25 november
Alla filmer var textade på engelska
Priset 10 euro per film
Hemsida: http://www.idfa.nl/industry.aspx

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Konsten att syssla med konst

Vad är konst - egentligen? Vad gör man på en konstkurs? Och är det ingen som målar vanliga tavlor längre? Dessa frågor försöker reportern Jenny Johansson ge svar på genom att ...

Av: Jenny Johansson | Kulturreportage | 21 maj, 2010

Hos mennesket danner sinn, sjel og kropp en virkelig enhet. Del I

Innledning Tiden for kjetteri er ikke over. Å hevde synspunktet at hos mennesket danner sinn, sjel og kropp en virkelig enhet, er å stå fram som kjetter. Standpunktet strider imot naturvitenvitenskapelige ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 januari, 2014

Omöjlig intervju med Aleister Crowley – del 2 av 666; att uppfylla sig…

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Johan von Fritz, Freke Räihä | Essäer | 09 augusti, 2012

En ny novell av Mats Waltrè

En novell av Mats Waltré ur en opublicerad novellsamling "Stockholm noir"

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 08 november, 2017

Efter en danteläsning

Kärleken gav mig ingen ro, den, vars plats jag inte vet eller endast i skymningsljusets dunkla vrå fått skåda, lätt vid aftontid, eller som morgonljus, en dag så ny som tidens nu i väntans skimmer och ...

Av: Hans-Evert Renérius | Utopiska geografier | 12 april, 2010

Fallet Depardieu

– Varför handlar Gérard Depardieu som han gör? Somliga framställer utflytten som provokation, men vem förklarar motiven bättre än vederbörande själv? Nu kan France 2 presentera ett exklusivt klargörande…  http://www.youtube.com/watch?v=5KHZvpD-RaU  Rysk ...

Av: Roger Fjellström | Övriga porträtt | 15 november, 2013

Livet selv, ett sammendrag

  På sidene som følger setter jeg fram enkelte betraktninger om hva jeg denoterer som «'livet selv'»: Den første delen er negativ, det vil si at jeg bestrider at veien inn ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 september, 2009

Kvalité och känsla

Kvalité och känsla "Franskspråkig skönlitteratur i svensk översättning" är Elisabeth Grate Bokförlags motto, men en och annan bok från den anglosaxiska världen har smugit sig in i utgivningen.

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 25 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.