Från tablåspel till kyrkodrama

Följande är en genomgång av Olov Hartmans dramatiska arbeten. Det ger en bild av en ovanlig litterär utveckling och av det moderna, kyrkospelets framväxt. Den kritiska udden i granskningen förstör ...

Av: Bertil Falk | 28 oktober, 2009
Essäer om religionen

Nu är det vackert vid sjöarna

 Jag önskar att jag kunde sätta mig ner här i rummet och bara  med öppen hand föra in snöovädret som tätnar utanför  fönstret så att dikten som ligger framför mig försvinner  som en ...

Av: Kristian Lundberg | 28 december, 2010
Utopiska geografier

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Alice Petrén

Frankrike och Algeriet – oupplösliga band och olösliga konflikter

Elisabeth Tegelberg om Alice Petréns nya bok om relationerna mellan Frankrike och Algeriet

Av: Elisabeth Tegelberg | 11 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Internationell Filmfestival i Amsterdam



 Köer till filmfestivalenAmsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av filmintresserade besökare. I år firar festivalen 25 år och programmet innehåller över 200 dokumentärer från hela världen.

Redan på centralstationen märker man att något är på gång. I det gråmulna, regniga vädret står det fullt av människor som väntar på att ta spårvagnen mot Rembrandtsplein; huvudområdet för festivalen. Åldern varierar, likaså språken och under spårvagnsresan hinner man uppfatta ett tiotal olika språk runtomkring sig. Amsterdams dokumentärfilms festival är en av världens största och deras mål är att hitta dokumentärer som är stilistiskt intressanta, men också särskilt angelägna och göra dem tillgängliga för en bred publik.

Rembrandtsplein ligger precis vid biograferna Tuschinski och Munt där de flesta filmerna visas. Där kan man köpa biljetter även om publikfavoriterna ofta är utsålda veckor i förväg. Biograferna är för övrigt som gjorda för storslagna visningar. Så fort man stiger in genom dörren möts man av tjocka mattor, röd sammet på väggarna, kristallkronor och stora plyschfotöljer där besökare sitter och dricker kaffe i väntan på att filmen ska börja.

Publikfavoriter och aktualiteter

Biograf under filmfestivalen

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En film som har blivit publikfavorit och som har fått högst betyg på Audience Awards är Searching for Sugarman av Malik Bendjelloul. Det är en svensk-engelsk dokumentär om singer-songwritern Rodriguez som var en stor stjärna i Sydafrika på 70- och 80-talet men som ingen vet någonting om. Searching for Sugarman är en inspirerande, visuellt spännande film som även har gått på bio i Sverige. Men ett tips är ändå att inte bara se publikfavoriterna utan att läsa på och hitta de filmer man själv är intresserad av. Många av filmerna tar upp aktuella händelser och ett intressant exempel på det är den Nederländska filmen I want my money back av Leo de Boer, som också fick högt betyg av Audience Awards. Det är en personlig, tragikomisk film om finanskrisen där regissören själv blir lockad av en hög ränta och sätter in sin sons sparpengar i en bank som senare kollapsar. Regissören ger sig då ut för att hitta ett sätt att få tillbaka pengarna för att förstå vad som hände.

- Det var min producents ide att göra den så personlig, jag skämdes för vad jag hade gjort och ville inte visa det för världen. Men det var ju för att vi tog ner det till en personlig nivå och för att jag hade egna erfarenheter av det som den blev bra, säger Leo de Boer.

Sonen Michael blir med sin illvilja mot kameran ett komisk inslag i filmen. Hans reaktion på faderns erkännande om pengarna skapar ett antiklimax eftersom att Michael struntar i pengarna, eftersom han ändå inte visste att han hade dem från början, och inte förstår varför hans far gjorde en så stor grej av saken.

- Jag trodde inte jag kunde använda Michael först, men han var verkligen en stor del av filmen. Och han har förstått att pengar inte är hela världen, vilket blev ett bra avslut, säger Leo de Boer.

Samhällsskildringar och Livsöden

Fin grafittikonst under festivalenDen Georgiska filmen A machine which makes everything disappear av Tinatin Gurchiani är nominerad till Award for best first appareance som ges ut till nya regissörer, och även den är en sevärd film. Den handlar om unga människor i Georgien som går på audition för en filmroll och får berätta sina livshistorier. Gurchiani använder ett väldigt intressant filmspråk, hennes stillastående kamera filmar ungdomarna i helbild framifrån medan de står rätt upp och ner och berättar sin historia. Den stillastående kameran påminner om Ruben Östlunds filmspråk men istället för den voyeuristiska känslan som han skapar blir Gurchianis scener blottande och kommer väldigt nära inpå. Ungdomarna hon filmar kommer från olika bakgrunder och deras historier skiljer sig åt, men fattigdom och kopplingarna till det gamla Sovjet är ständigt närvarande.

En annan film som skildrar människors livsöden väldigt fint är den tyska The song of Life av Irene Langemann. Där följer vi en kompositör som jobbar på ett ålderdomshem och som återuppspelar gamla människors livsöden genom musik. Det är en väldigt gripande film med vackra naturbilder, annorlunda kameravinklar och med komiska situationer.

Alla som besöker festivalen kommer hem med skilda upplevelser eftersom det finns så oerhört många filmer att välja mellan. Det gäller att ha en plan och veta vad man vill se, men samtidigt kan det vara spännande med en helt okänd film som man blir positivt överraskad av. Amsterdams internationella dokumentärfilmfestival är absolut värt ett besök, särskilt för svenska besökare eftersom det är en stad som är lätt att ta sig till samt för att många av de här filmerna aldrig når Sverige. Dessutom är det en speciell känsla att befinna sig i Amsterdam mitt under festivalen så vilka filmer man än väljer att se blir besöket garanterat en bra upplevelse.

Text och bild: Natalija Sako

 

Fakta

Festivalen hägde rum 14 till 25 november
Alla filmer var textade på engelska
Priset 10 euro per film
Hemsida: http://www.idfa.nl/industry.aspx

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | Essäer | 27 juli, 2010

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Ahimsa: Ickevåld

I dagens värld länkas vi till andra på många sätt. Det globala sammanvävs med det lokala. Lycka är inte bara ett individuellt behov utan också ett kollektivt fenomen; min lycka ...

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 08 december, 2010

Sväva i en rymd

Sväva i en rymd inuti och födas i kvinnokamp. Känna blodsmak naken

Av: Tor Lundmark | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2008

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 december, 2011

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.