Stefan Whilde

En 50-årings anteckningar (Del 2 av 4)

Här ska det inte knusslas. Skål ta mig fan! Och det bör tilläggas med rakryggad ärlighet; julmat kan man äta när fan man vill, till och med i svartmuskiga februari!

Av: Stefan Whilde | 01 februari, 2017
Stefan Whilde

Förtryckets smuts undansopat från gatorna

Nya femtonåringar har blivit sydafrikaner, födda efter att apartheid upphört. Hur kommer dessa nya generationer minnas den lagliga rasismens era? Under eftermiddagen sitter i tystnaden, bara en vägg avskilda från centrala ...

Av: Gustav Broms | 16 Maj, 2009
Resereportage

Sceniska rum: Verkligt, overkligt och allt däremellan – i samtal med John Jakobsson…

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | 02 oktober, 2014
Reportage om scenkonst

Fabrik chic

Fabrik chic – industri som estetik Gnissel från en travers, det rytmiska surrandet från ett ventilationssystem och ljud från cisterner minner om en tid då tjänstesamhället låg i sin linda och ...

Av: Erling Persson & Maria Holm | 10 mars, 2007
Kulturreportage

Internationell Filmfestival i Amsterdam



 Köer till filmfestivalenAmsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av filmintresserade besökare. I år firar festivalen 25 år och programmet innehåller över 200 dokumentärer från hela världen.

Redan på centralstationen märker man att något är på gång. I det gråmulna, regniga vädret står det fullt av människor som väntar på att ta spårvagnen mot Rembrandtsplein; huvudområdet för festivalen. Åldern varierar, likaså språken och under spårvagnsresan hinner man uppfatta ett tiotal olika språk runtomkring sig. Amsterdams dokumentärfilms festival är en av världens största och deras mål är att hitta dokumentärer som är stilistiskt intressanta, men också särskilt angelägna och göra dem tillgängliga för en bred publik.

Rembrandtsplein ligger precis vid biograferna Tuschinski och Munt där de flesta filmerna visas. Där kan man köpa biljetter även om publikfavoriterna ofta är utsålda veckor i förväg. Biograferna är för övrigt som gjorda för storslagna visningar. Så fort man stiger in genom dörren möts man av tjocka mattor, röd sammet på väggarna, kristallkronor och stora plyschfotöljer där besökare sitter och dricker kaffe i väntan på att filmen ska börja.

Publikfavoriter och aktualiteter

Biograf under filmfestivalen

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En film som har blivit publikfavorit och som har fått högst betyg på Audience Awards är Searching for Sugarman av Malik Bendjelloul. Det är en svensk-engelsk dokumentär om singer-songwritern Rodriguez som var en stor stjärna i Sydafrika på 70- och 80-talet men som ingen vet någonting om. Searching for Sugarman är en inspirerande, visuellt spännande film som även har gått på bio i Sverige. Men ett tips är ändå att inte bara se publikfavoriterna utan att läsa på och hitta de filmer man själv är intresserad av. Många av filmerna tar upp aktuella händelser och ett intressant exempel på det är den Nederländska filmen I want my money back av Leo de Boer, som också fick högt betyg av Audience Awards. Det är en personlig, tragikomisk film om finanskrisen där regissören själv blir lockad av en hög ränta och sätter in sin sons sparpengar i en bank som senare kollapsar. Regissören ger sig då ut för att hitta ett sätt att få tillbaka pengarna för att förstå vad som hände.

- Det var min producents ide att göra den så personlig, jag skämdes för vad jag hade gjort och ville inte visa det för världen. Men det var ju för att vi tog ner det till en personlig nivå och för att jag hade egna erfarenheter av det som den blev bra, säger Leo de Boer.

Sonen Michael blir med sin illvilja mot kameran ett komisk inslag i filmen. Hans reaktion på faderns erkännande om pengarna skapar ett antiklimax eftersom att Michael struntar i pengarna, eftersom han ändå inte visste att han hade dem från början, och inte förstår varför hans far gjorde en så stor grej av saken.

- Jag trodde inte jag kunde använda Michael först, men han var verkligen en stor del av filmen. Och han har förstått att pengar inte är hela världen, vilket blev ett bra avslut, säger Leo de Boer.

Samhällsskildringar och Livsöden

Fin grafittikonst under festivalenDen Georgiska filmen A machine which makes everything disappear av Tinatin Gurchiani är nominerad till Award for best first appareance som ges ut till nya regissörer, och även den är en sevärd film. Den handlar om unga människor i Georgien som går på audition för en filmroll och får berätta sina livshistorier. Gurchiani använder ett väldigt intressant filmspråk, hennes stillastående kamera filmar ungdomarna i helbild framifrån medan de står rätt upp och ner och berättar sin historia. Den stillastående kameran påminner om Ruben Östlunds filmspråk men istället för den voyeuristiska känslan som han skapar blir Gurchianis scener blottande och kommer väldigt nära inpå. Ungdomarna hon filmar kommer från olika bakgrunder och deras historier skiljer sig åt, men fattigdom och kopplingarna till det gamla Sovjet är ständigt närvarande.

En annan film som skildrar människors livsöden väldigt fint är den tyska The song of Life av Irene Langemann. Där följer vi en kompositör som jobbar på ett ålderdomshem och som återuppspelar gamla människors livsöden genom musik. Det är en väldigt gripande film med vackra naturbilder, annorlunda kameravinklar och med komiska situationer.

Alla som besöker festivalen kommer hem med skilda upplevelser eftersom det finns så oerhört många filmer att välja mellan. Det gäller att ha en plan och veta vad man vill se, men samtidigt kan det vara spännande med en helt okänd film som man blir positivt överraskad av. Amsterdams internationella dokumentärfilmfestival är absolut värt ett besök, särskilt för svenska besökare eftersom det är en stad som är lätt att ta sig till samt för att många av de här filmerna aldrig når Sverige. Dessutom är det en speciell känsla att befinna sig i Amsterdam mitt under festivalen så vilka filmer man än väljer att se blir besöket garanterat en bra upplevelse.

Text och bild: Natalija Sako

 

Fakta

Festivalen hägde rum 14 till 25 november
Alla filmer var textade på engelska
Priset 10 euro per film
Hemsida: http://www.idfa.nl/industry.aspx

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Hösten

Dimma över Moon Road Alley tidig september och nattlighet En mjuktovad fukt ...

Av: Anna Nyman | Utopiska geografier | 06 september, 2010

En bemerkning om Martin Heidegger og hans filosofi

Filosofi som teoretisk innstilling er funksjon av livet og følgelig er filosofi verken identisk med sett av teoretisk utsagn om hva filosofi er nå, hva den var før eller at ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 januari, 2010

Detalj från omslaget av Tiphaine Samoyault: Roland Barthes

Den polymorfe Roland Barthes

Poeten och essäisten Bo Gustavsson bjuder oss på ett poetiskt minne av den franska författaren Roland Barthes som skulle ha blivit 100 år i år.

Av: Bo Gustavsson | Litteraturens porträtt | 09 augusti, 2015

Courting av Aniko Bodoni Lind

Museer ska vara minnespalats

För ett tjugotal år sedan försökte dåvarande kulturministern Marita Ulvskog att slå samman de tre ”utomeuropeiska” museerna i Stockholm – Östasiatiska, Etnografiska och Medelhavsmuseerna – till ett enda världskulturmuseum. Det var ...

Av: Sven Hofman | Gästkrönikör | 03 oktober, 2016

Hur angår oss Indien?

Plötsligt och lite oväntat har turismen dit ökat, hälsoresorna inte minst. Det gamla ayurvediska systemet väcker intresse i västvärlden vid sidan av yoga och meditation. Själva intresset är emellertid inte helt ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 08 oktober, 2014

Men han var inte ensam

Den 5 november 1954 dog Stig Dagerman, 31 år gammal. I sin bil, i garaget utanför huset i Enebyberg, koldioxidförgiftade han sig själv till döds. Tankar på att begå självmord ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 02 januari, 2012

Prins Eugen och den monumentala väggen

I denna korta essä, med det svenska monumentalmåleriet som fond, är förhållandet mellan väggmålning, rum och arkitektur det huvudsakliga. Förgrunden består av formalistiska aspekter som rör relationerna i Stockholms stadshus ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 05 februari, 2013

Jesaja: vredgad hovnarr. En julbetraktelse

How long shall they kill our prophets,While we stand aside and look? -- Bob Marley "Redemption Song"Profeten Jesaja blev en klassförrädare. Han tillhörde aristokratin i Jerusalem och hade ingångar såväl ...

Av: Mikael Löwegren | Essäer om religionen | 25 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.