Arne Sucksdorff

Ett stort äventyr med en stor filmare!

Vilken var den förste svensk som belönades med en Oscar? Rätt svar på denna TP fråga är inte Ingmar Bergman. Rätt svar är Arne Sucksdorff. För första gången går det ...

Av: Belinda Graham | 22 april, 2017
Filmens porträtt

Hermann Hesse

Hermann Hesses klassiker: Narziss och Goldmund

I Klas Östergrens nya roman I en skog av Sumak finns en parafras på kastanjeträdet i Herman Hesses roman Narziss och Goldmund. Precis som Östergrens roman som gått som följetong ...

Av: Ulf Nygren | 27 augusti, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Bland alla dessa nya deckardrottningar och kriminalkungar.

Det är tur att man kan simma. Annars hade jag för längesedan dränkts av den svenska deckarvågen som vuxit sig stor och blivit till ett eget litet innanhav. Idag, fyrtiofem ...

Av: Crister Enander | 31 Maj, 2011
Crister Enander

Metaltown 2013 – en nära-döden-upplevelse?

Årets Metaltownfestival bjöd på allt man kan önska sig av en festival: Bra musik, sol, glada festivalbesökare och god mat! I detta festivalreportage beskriver Linda Olsson varför Metaltown är en ...

Av: Linda Olsson | 03 augusti, 2013
Essäer om musik

Svartmässa på Bragegatan 15 i Malmö



Perfomance av Yuki Higashino på Skånes KonstföreningEn kväll i början av oktober kunde man uppleva en Black Metal performance på Skånes Konstförening i Malmö. Det var den Wienbaserade konstnären Yuki Higashino som utförde en performance där han blandade postmodern arkitektur, nordisk Black Metal och kompositörer från den klassiska musikgenren Holy minimalism. Yuki Higashino förklarar vad som hände på scenen den där söndagskvällen i oktober:

Yuki: Jag höll en PowerPoint presentation om arkitektur som presenterades som om det var en Black Metal konsert. Jag hade gjort ett arkitetoniskt förslag om att förvandla San Catalda, kyrkogården i Modena i Italien, ritat av Aldo Rossi till en rekreationsplats för postmoderna arkitekter, Black Metal musiker och Holy minimalism kompositörer. Bildspelet ackompanjerades av ett collage av instrumentella stycken från Black Metal och Holy minimalism. Jag läste också en text av Aldo Rossi som om det var en Black Metal text.

Efter sin performance presenterade Yuki Higashino och den svenska curatorn Anna Norberg en exklusiv artist book:  "Oppositions 666” ". “Oppositions”  var ursprunglingen en arkitektonisk tidskrift som publicerade på The Institute for Architecture & Urban Studies i New York mellan 1973 till 1984. Tidningen redigerades av Peter Eisenman och andra nu berömda arkitekter. I "Oppositions 666" finns därför ett urval artiklar från tidigare årgångar av tidskriften Oppositions blandat med anteckningar från Annas Norbergs dagböcker, samt teckningar och symboler hämtade från Black Metal musiken.

Anna:  Under sju dagar skrev jag dagbok, eftersom det gav mig möjlighet att experimentera med formen. Dessutom ville jag blanda mina egna personliga erfarenheter med forskningsmaterial och konsthistoriska analyser och fakta. Under tiden jag gjorde min undersökning besökte jag en liten stad i Turkiet. Mixen mellan Black Metal materialet som jag såg, lyssnade på och läste,  tillsammans med min personliga äventyr i denna lilla staden, gav mig en massa idéer för mitt skrivande.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Varken Anna eller Yuki är nu några uttalade Black Metal fans:

 Anna Norberg läser ur “Oppositions 666”Anna: Jag är inte något Black Metal fan. Jag tycker en del av musiken  är intressant. Hur den fångar och skapar vissa känslor eller sinnestillstånd. Men det är inte den typ av musik jag skulle lyssna på utan ett visst syfte. Min relation till Black Metal är baserad på mitt intresse för visuella språk. Subkulturen Black Metal tycks sakna, åtminstone i min mening, självdistans eller kanske ironi - inte för att jag har en aning om hur det skulle uttryckas. Som konsthistoriker kan jag hitta intressanta diskussioner och frågor i den visuella kulturen av Black Metal.

Yuki: Mitt intresse för Black Metal är nästan rent sociologiskt / historiskt. Det är sant att jag gillar några av banden musikaliskt, särskilt Burzum, men det var inte det som gav mig inspiration till min performance. Jag har inget personligt engagemang i metalscenen bortom min iTunes samling.

Det var istället genrens visuella och sociologiska aspekter som intresserade Yuki och Anna som konstnär och konsthistoriker:

Anna: Black Metal har en märkliga blandning av referenser och användning av bilder från 1800-talets nationalromantik, bourgose objekt och naturfotografering, ett uttryck för ondska, död, satanism och Asatro - alla presenterade ganska minimalistiskt  i svart och vitt, med en touch av "gör det själv "och dålig smak. Ett bildspråk som är lätt att känna igen, men svårt att relatera till.

Yuki: Jag är intresserad av kulturella situationer där konstgjorda produkter med inslag av historisk postmodernism blir normaliserade och en del av det samtida samhället. Hevay Metal är ett exempel på en postmodern genre där allt är simulerat och konstgjort, både musiker och publik är teatrala.
Deras tro på satanism är speciellt talande för den här föreställningen och den uppenbara avsaknaden på verklighetsförankring som skapas för att kunna konsumera mera, vilket är ett  totalt avsteg från det modernistiska strävan efter äkthet. Drivkraften bakom postmodernism är att producera föreställningar som ännu mer övertygande, trots att alla vet att det rör sig om föreställningar. I detta avseende kan Black Metal ses som den ultimata postmoderna produkten, en bluff så övertygande att även dess producenter tog den på riktigt.

Så vad har då postmodern arkitektur, nordisk  Black Metal och Holy Minimalism gemensamt?

Yuki: Som konstnär är det viktigare för mig att förstå representation av ett fenomen snarare än hitta en sanning, så min forskning om Black Metal var från början en undersökning om högerpopulism. Den här typen av extrempolitik är central i mitt konstnärskap och jag försökte visa på den ambivalens som finns i den italienska postmodern arkitekturen, nordiska Black Metal och östeuropeisk Holy Minimalism. I alla tre finns historicismen som ett verktyg för att rättfärdiga den ideologiska förvirringen. Det är intressant att notera att trots deras skenbara skillnader, är dessa gruppers syn på Europeisk historia och kultur jämförbara.

Mathias Jansson


Länk:
Om performancen på Skånes konstförening:

http://mediamassage-mediamassage.blogspot.com/2011/08/2011-10-09-yuki-higashino-anna-norberg.html

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Svenskan som driver en av Europas ledande dansutbildningar

Det var med mycket envishet och en portion mod som Jessica Iwanson för 35 år startade sin skola för nutida dans i München. I dag räknas Iwanson International School of ...

Av: Linda Karlsson Eldh | Övriga porträtt | 04 januari, 2010

Brott och straff I. Brottets relativitet - straffets exekutivitet

Det är icke allt sant som sanning är likt (ur Domarreglerna) Lagarna var nyktra och definitiva. Uttömmande och sakliga. Där fanns inga promenadstråk, eller blombeströdda ängar insprängda mellan lagarna, inga ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 20 oktober, 2009

Levittown i Pennsylvania   1959

Magnolia och förgätmigej

Som jag nyss skrev handlar en av berättelserna i Robert McCloskeys ”Han hette Homer” om hur man byggde amerikanska sovstäder med expressfart, tack vare färdiga byggelement. I bild och text ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 28 Maj, 2016

Joseph Conrad

Joseph Conrad som människa och författare

Nämns Joseph Conrad i Sverige idag? Möjligen pliktskyldigast i grundskolan eller på gymnasiet (jag vet inte). Då dock troligen som författare av sjöäventyr eller som författaren till Mörkrets hjärta (som ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om litteratur & böcker | 14 oktober, 2017

Läkande kraft

En vän skriver till mig om sin tonårsdotter. Han skriver: "A hade panikångest här på morgonen, har varit för mycket för henne i helgen, träning och en kompis som fyllde ...

Av: Sofia Sandström | Gästkrönikör | 23 Maj, 2014

Fågelmataren, dokumentär-novell kring Svartån

  Bild: Hebriana Alainentalo En vit pickup krypkör på cykelbanan. Nedanför den snötäckta åbädden rasslar det sprött som glas när tunna flak törnar emot uddar av nyis. I klungor vid iskanten står ...

Av: Staffan Ekegren | Utopiska geografier | 09 februari, 2009

Omöjliga intervjuer. Benny Holmberg intervjuar Öyvind Fahlström

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 04 mars, 2012

Robert Warrebäck. Foto: Joel Krozer

En novell av Robert Warrebäck

Robert Warrebäck skriver dikter, prosa och artiklar. Han har publicerat poesi i Post Scriptum, noveller i diverse skönlitterära antologier och skrivit artiklar åt olika webmagasin och tidskrifter. Han jobbar om ...

Av: Robert Warrebäck | Utopiska geografier | 28 september, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.