Shaw´s corner Foto Ivo Holmqvist

Engelska mil 1: Shaw´s Corner

Den andra bok som Jan Olof Olsson-Jolo gav ut efter debuten med ”Kungens Köpenhamn” hette ”Engelska mil” och var illustrerad av Birger Lundqvist. Omslaget är vackert, med kåsörens och ...

Av: Ivo Holmqvist | 03 augusti, 2016
Resereportage

Liv som inte förtjänar att leva

From the viewpoint of racism, there is no exterior there are no people on the outside. There are only people who should be like us and whose crime is not ...

Av: Kristian Pella | 24 juni, 2011
Agora - filosofiska essäer

Über allen Gipfeln

Kopparstick av Evert A Duyckinick. Über allen Gipfeln Über allen Gipfeln ist Ruh, in allen Wipfeln spürest du kaum einen Hauch; die Vögelein schweigen im Walde. Warte nur, balde ruhest du auch. – Johann Wolfgang von Goethe

Av: Karl-Gösta Engquist | 13 november, 2007
Utopiska geografier

På jakt efter Don Quijote

Alcalá de Henares - en behaglig och vacker stad belägen tre mil öster om Madrid - är känd för åtminstone tre saker: storkarna, universitetet och Cervantes. Ett hundratal storkpar lever ...

Av: Johan Werkmäster | 18 oktober, 2010
Kulturreportage

Den döende dandyn - scenbyte på Moderna Museet i Malmö



Nils Dardel, Den döende dandyn, 1918, © Nils von Dardel/BUS 2011 Målningen “Den döende dandyn” av Nils Dardel har fått bli affischgosse när Moderna Museet i Malmö växlar spår i sin historiska utställning. Dardel målade “Den döende Dandyn” 1918. Det glada 20-talet stod och stampade utanför dörren och högkonjukturen växte sig allt starkare ute i världen. Snart skulle man dansa Charleston, spela jazzmusik och dricka champagne ur damskor. Men säg den glädje som varar, tio år senare, närmare bestämt den 29 oktober 1929 kastade sig Wall Streets börsmäklare från fönstren under den stora börskraschen. Ett scenarium som känns svindlande bekant när den ekonomiska krisen drar sin snaran allt hårdare runt dagens redan pressade finansmarknad. Dardels målning känns i sammanhanget nästan visionär. Dåtidens dandy med sitt ytliga och lättsinniga levende kommer inom tio år att förbytas till krass hård verklighet med ekonomisk depression och världskrig. Även för vår tid blir den döende dandyn en passande bild över den pågående samhällsutvecklingen där skuldfällan slår igen över länder som länge levt lättsinningt över sina tillgångar. Ett scenbyte är med största sannolikhet på gång, inte bara på Moderna Museet i Malmö, utan också i övriga Europa.

Curatorn Cecilia Widenheim har i utställningen valt att koncentera sig på hur den framväxande modernismen under 1910- och 20-talet inspirerades av scenkonsten. Den Svenska Baletten som grundades 1920 i Paris av Rolf de Maré hade stor betydelse och här uppstod en spännnande symbios med konstvärlden. Kända konstnärer skapade scenografier till baletten. Scenens rörelse letade sig in i konsten och man börjar experimentera med rörliga tavlor på scenen. Ett experiment som inte alltid uppskattades av dansarna och Fernand Leger tog därför steget fullt ut 1924 och avlägsnadet människorna ur föreställningen i sin mekaniska balett. Alexander Calder fortsätta att utveckla den mekaniska scenkonsten. I mitten av 20-talet turnerade han framgångsrikt omkring med sin mekaniska cirkus. Både Leger och Calders mekaniska skapelser finns dokumenterade på film som visas i utställningen.

Det är nu inte den rörliga konsten som besökarna först möter när de stiger in i Turbinhallen. Utan det är istället tre starka svenska konstnärskapskap: Sigrid Hjertén med “Ateljeinteriör “från 1916, Dardels “Den döende Dandyn” från 1918 och Isaac  Henri Matisse, Apollon, 1953, © Succession H Matisse/BUS 2011Grünewalds helporträtt av “Författarinnan Ulla Bjerne” från 1916. Det är en färgstark öppning som håller i sig under min vandring i Turbinhallen. Den ena pärlan efter en andra dyker upp bakom hörnet i en utställning som känns både lekfull och positiv. Henri Matisses “Odalisk...”, Hjerténs “Den röda rullgardinen” och så naturligvis det andra stora affischnamnet, Matisse stora collage “Apollon”  från 1953, som tornar upp sig på väggen framför mig.

Scenbyte är som det framgår en sevärd utställning. Bara konstverken i Turbinhallen är väl värt ett besök, men utställningen fortsätter på det övre våningsplanet och här har man koncentrerat sig på tre konstnärer: Ivan Augeli, Fernand Leger och Paul Klee. Det övre galleriet känns tyvärr inte lika spännande i sitt upplägg. Hängningen är mer traditionell och jag saknar variationen och mixen nere från Turbinhallen. Både Klee och Augeli representerar i utställningen en annan intressant tematik, konstnärer som inspireras av Främre Orienten och den islamska kulturen. Klee besök i Tunisien hade en stor betydelsefull för hans konstnärliga utveckling och många andra konstnärer lockades och inspirerade av Nordafrikas ljus och kultur i början av 1900-talet. En konstnär som löpte linan helt ut var Ivan Augeli som i 30-årsåldern konverterade till Islam, bytte namn till Abdul-Hâdi, flyttade till Kairo och startade en tidskrift. Att vi har mycket att tacka den islamska och österländska kulturen för när vi besöker en utställning som “Scenbyten” borde besökarna reflektera över. Mycket av den konst och kultur som vi lyfter fram som den främsta inom den västerländska modernismen har sitt ursprung i  utomeuropiska länder, Nordafrika, Orienten, Japan osv. Det är speciellt viktigt att komma ihåg i en tid då spänningarna mellan den västerländska och den islamiska kulturen är så stora och ansträngda som de är idag. Konsten och kulturen måste söka sig över gränserna för att kunna förnyas och utvecklas.

Mathias Jansson
 Utställningen Scenbyte pågår mellan den 15 oktober 2011 - 5 februari 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 



 

Ur arkivet

view_module reorder

Jonas Wessel. Embryots iakttagelser

Far har imponerande ärr efter cykelolyckan, som skedde i alléns dystra dunkel. I fallet sprack en luktflaska av kristall och man meddelar om tidssjukdomar via telefon från Marrakech. Far avfärdar det som efemära fenomen och förgyller ...

Av: Jonas Wessel | Utopiska geografier | 16 december, 2013

Bergen-Belsen och Theresienstadt

Till det som Christer Nilsson just skrivit här på sidan om Wannsee-konferensen, Auschwitz och Birkenau kan fogas ett par minnesbilder jag har av besök på två andra liknande ställen, eller ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 11 juni, 2013

Knut Hamsun porträtterad av  Alfredo Andersen

Randanmärkningar om glädjens villkor. Del 1

Om det inte finns glädje i människolivet är det inte mycket värt. Det är då knappast mödan värt att sträva vidare. Den som inte vet vad glädje är kan inte ...

Av: Nikanor Teratologen | Essäer om litteratur & böcker | 19 augusti, 2017

Burroughsparasiten

”Every man has inside himself a parasitic being who is acting not at all to his advantage.”– William S. Burroughs  Jag ser dig i din Brooks Brothers-kostym med väst, din blårandiga ...

Av: Jonas Wessel | Övriga porträtt | 14 april, 2013

Frost

Märkligt det, vad det nu kan benämnas som, kännas som, vara eller förnimmas som. Det som fyller upp en tomhet, det som ständigt är, när inget finns att ta på ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 04 mars, 2014

Gustav Holm, tredje från vänster  i Qaqortoq, Greenland, år 1894

Min farfar var aldrig på Svalbard

När jag ser den svenska sångerskan Tove Styrke som går omkring i de övergivna skolsalarna, de ödsliga korridorerna och den tömda simbassängen i musikvideon till låten Borderline så kommer jag ...

Av: Mathias Jansson | Kulturreportage | 19 juni, 2016

Ulf Stenberg

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen 2

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen. Andra och Tredje berättelse: Siffermannen och Den kallsinniga isprinsessan

Av: Ulf Stenberg | Utopiska geografier | 01 Maj, 2017

Dansk humor enligt redaktören Claus Christensen

Bäste Claus Christensen, Tack för länken till din artikel om filmkaraktären Zelko och om undertecknad. Den verkar vara åtminstone 8 månader gammal och jag undrar varför du inte bekantade mig med den ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 02 april, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.