Napoleon den III, skaparen av det moderna Frankrike?

Napoleon den tredjeNapoleon den III, den kanske mest missförstådde kejsaren, föddes för tvåhundra år sedan, den 20 april 1808.  I sina memoarer skriver Hortens, Hollands drottning om sin nyfödde son ...

Av: Anne Edelstam | 15 oktober, 2008
Essäer om samhället

Benjamin 28

Av: Håkan Eklund | 25 februari, 2012
Kulturen strippar

”Även en värld som skapar sig själv, måste en gång ha blivit skapad.”

Under en resa i Indien i december 1993, arrangerad av Samuel Strandberg i Samuel Travels, kom jag till den lilla staden Rishikesh, där Ganges flyter ut ur Himalaya. Att vi ...

Av: Erland Lagerroth | 04 oktober, 2013
Övriga porträtt

Slottet i Montsegur

Göran Fant och medeltidens katarer – en över trettio år lång livsrelation

Förra året - 2016 - utsågs av katolska kyrkan till ett så kallat misskundsamhetsår, då man vill förlåta alla synder som begåtts i det förflutna. En grupp människor som drabbades ...

Av: Michael Economou | 08 september, 2017
Övriga porträtt

Manlighet på liv och död



Thembekile Mantakana visar runt i naturreservatet utanför MotherwellOmskärelseritualen som förut stärkt folkgruppen xhosa har kommit att försvaga dem. Pojkarna blir inte alltid män. Alkoholpåverkade och självutnämnda kirurger gör att några måste gå könsorganslösa, andra begravas. Den här månaden är det dags.

- Bakom buskarna där borta bor människor, säger Thembekile Mantakana och pekar.

Platsen användes i juni för initiering. Orangea metalltrådar ligger på bränt gräs, svarta plastpåsar rycker i vinden och aska från de nedbrunna hyddorna är kvar i cirklar. Det är inte långt till kommunens naturreservat där medicinmän har sitt skafferi, inte heller till ölflaskor, kartonger, skosulor, påsar i grenar och plastbitar under blomblad - en sopterräng hundra meter från betonghusen Thembekile Mantakana syftar på.

Nu förbereder sig tonåriga xhosa-pojkar för att bli män. När det blir skollov i december lämnar sönerna hemmet och kryper in i hyddan. Om de överlever.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det är inte meningen att utomstående ska beskåda omskurna pojkar innan de blivit män. Men när stigen mellan de grönklädda kullarna och tomternas tvättlinor bara är ett fåtal meter bort måste det vara svårt att undvika.

- Här lämnar du all negativ energi från pojkåren, säger Mantakana.

För nya pojkar bereds oanvänd, energineutral mark. Fast utrymmet krymper. Fler hus byggs, kroppar begravs, vägar läggs. Färre sydafrikaner stannar i byn. Dels för urbaniseringens lockelser. Dels för färre arbetsmöjligheter.

- En dag kommer vi att fråga kommunen om lov att använda en bit av naturreservatet. Deras svar blir nej. Var ska vi utföra våra ritualer när ytorna är slut?

Han ger själv ett förslag: använd platsen igen. Röj upp, plantera nytt gräs och utför reningsceremonier.

- Jag vill rekommendera regeringen att reservera land som kan återanvändas för initiering.

 För Thembekile Mantakana står omskärningsprocessen för mognad och moralisk stegring mot vuxenvärlden. Eller borde göra det. Vad han kallar orena inslag stör traditionen.

- De nya männen hojtar "jag är man nu, jag har varit i initieringsskola" och dricker tills de ramlar.

Platsbrist och alkoholmissbruk är inte de enda inslag som blivit svåra att blunda för. Från 90-talet började det uppmärksammas att omskurna pojkar aldrig blev män. I juli rapporterades att 44 sydafrikanska tonåringar dött i den säsong som skördat flest offer senaste decenniet. 270 unga män skadades svårt och åtminstone 13 tvingades amputera könsorganet inom en treveckorsperiod.

I Östra Kapprovinsen, där Motherwell, ett township utanför Port Elizabeth ingår och där Thembekile visar runt, miste 115 personer livet och förlorade 208 lemmarna mellan 2001 och 2006, enligt kommunens hälsodepartement. 2 262 pojkar, eller män, togs in på sjukhus.

I provinsen omskärs årligen 10 000 pojkar, de flesta mellan 15 och 25 år. Östra Kapprovinsen är landets fattigaste provins. Hälsovillkoren på statsfinansierade sjukhus och kliniker är undermåliga. Många vänder sig helst till traditionella helare och medicinmän.

Går allt rätt till får den traditionella kirurgen kunskaperna nedärvd från föregångaren. Där sociala förändringar accelererat, mobiliteten ökat och kulturvärden rämnat går det inte alltid rätt till.

Äldre kvinnor och män i det traditionella samhället hör med stigande oro om omskärare som alkohol- eller narkotikapåverkade hackar hellre än skär bort förhuden och om outbildade skötare som virar bandaget för hårt och negligerar hygieniska försiktighetsåtgärder. Kroppens anatomi och blodcirkulation, bakteriefria tekniker, rätt näring under sårets läkning och vilka örtmediciner den utbildade traditionella omskäraren använder är en outforskad värld för amatörmedicinaren.

Ett och samma osteriliserade och otvättade skärblad kan avlägsna förhuden på mer än dussinet pojkar. Det sprider könsrelaterade sjukdomar och HIV. En annan grund till dödsfallen, menar hälsoforskare i studien Traditional circumcision during manhood initiation rituals in the Eastern Cape, South Africa: a pre-post intervention evaluation (2008), är att initierade uttorkas.

Enligt traditionell uppfattning har den första veckans avhållsamhet från vatten och salt mat en smärtlindrande effekt och är ett tecken på uthållighet. Vätskeintag och urinering anses försvåra läkelseprocessen. Lagstiftarnas uppfattning är en annan. Numera är det olagligt att instruera initierade att undvika vatten.

Två huvudsakliga förändringar har lett till fler uttorkningsfall: omskärelsen utförs i de varma sommarmånaderna när barnen har skollov, medan det förr skedde på hösten. Plastskydd täcker oftare hyddan istället för löv och gräs som höll temperaturen nere.

Upptäcks inte tecken på blodförgiftning och uttorkning i tid leder det till njursvikt, kallbrand, stelkramp, och, döden. 

Omskärning genererar pengar. En omskärare kan ta betalt upp till 1 000 kronor per pojke och utföra över 100 snitt under säsongerna i juni och december. Attraktionskraften att slå sig in på den lukrativa marknaden bland arbetslösa och fattiga är stark. En ertappad illegalt verksamt traditionell kirurg riskerar böter eller fängelse. Men få fall hamnar i rätten.

Oregistrerade, obekräftade och självproklamerade kirurger och skötare kan ses köra i lastbilar och föra bort unga pojkar till distrikt utanför deras hemtrakter, utan föräldrarnas eller den lokala ledarens kännedom. Pojkar har vittnat om hur de utsatts för våld och käppslag i skolor där äldre försökt påtvinga dem instruktioner och disciplin.

"De flesta föräldrar förstår inte att deras söner måste undergå medicinska tester för att försäkra att de är lämpliga och friska nog att utstå de extrema förhållandena här ute", säger den traditionella kirurgen Zambuhle Nciweni till Mail & Guardian (18 juli, 2009).

En studie i hälsodistriktet Flagstaff i Östra Kapprovinsen från 2004 visade att drygt 41 procent av pojkarna inte hade informerat föräldrarna före ankomsten till initieringsskolan. Vid initieringsmånader kan en registrerad traditionell kirurg neka hundratals pojkar tillträde som saknar nödvändiga medicinska dokument från legitimerade läkare och skriftliga medgivanden från föräldrar. I kvinnligt ledda hushåll är kommunikationen än mer bristfällig. Kvinnor utesluts nämligen från traditionens flesta inslag. En informant säger i studien:

"Jag har ingen fader eller manlig släkting. När jag kände att jag var redo att skriva in mig, sade jag till min mamma och märkte att hon var emot det. Så jag tog mig själv till initieringsskolan."

Thando Mgqolozana Fler dödsfall och Sydafrikas demokratisering hör ihop, tror hälsoforskaren och författaren Thando Mgqolozana.

- Samhällets öppnande har definitivt påverkat den traditionella vården. Förut begränsades fler att bo på mindre ytor och identifiera sig med folkstammen. I dag är tillgången till övriga samhället, resurser, utbildning och information bättre. Både individens ansvar och frihet har ökat.

Problemet är att kulturens seder inte har utvecklats och anpassats till omvärlden, menar Mgqolozana. Förvaltarna vill inte gärna kompromissa bland xhosasamhällets hemligaste och heligaste ritualer.

.- En riktig man, enligt traditionens lära, visar inte smärta. Även fast vi blivit mindre regelstyrda och mer spridda försvarar vi lika starkt den fysiska, emotionella och psykologiska prövningen att bli man. I testet ingår inte att lämna platsen och överlämna sig i någon annans händer.

Fäderna, familjens förmyndare, uppslukas i tätorternas arbetsmarknad eller i berusning. Några lever hellre på gatorna i en annan stad än stannar hos familjen om de saknar arbete och inkomst.

Namnet Motherwell, till exempel, härrör från de många ensamstående mödrar som flyttade hit. Några män hade strukit med under apartheidkampen, andra fått arbete i gruvan, på jordbruksfält eller i fabriker. Huvudparten män mellan tjugo och trettio jag träffar i Motherwell har bara vaga fadersminnen.

Thando Mgqolozana skrev novellen A man who is not a man, vad jag vet den första sydafrikanska roman skriven av en xhosa om misslyckad omskärelse.

- Om kulturen inte klarar att omfatta en bredare syn, om människorna vägrar acceptera förändringar, då hoppas jag att min kritik leder till dess utplånande och död. Varför ska en människa knivhuggen till döds uppmärksammas mer än någon som dör på grund av traditionerna i en kultur?

Så här brukar det gå till.

Geobani Nomanyama När pojken känner sig redo berättar han för familjens fadersfigur att han vill initieras. Mannen kallar till ett möte. Familjen väljer ut ingcibi, kirurgen, oftast en släkting eller erkänd omskärare i samhället, och en ikhankatha, den initierades övervakare.

Offerceremonin umngcamo förbereds. Familjen betalar 800 till 1000 kronor för festens vita get och hembryggda öl. Köttet från höger framben ges till pojken. Geten flås, skinnet tvättas och läggs senare under lakanet i initieringsplatsens hydda som skydd mot onda andar. Gethåret används till ett halsband för pojken att bära. Vid ceremonin får han också håret avrakat och bränt av sin äldre bror eller annan manlig familjemedlem. Även flickor låter raka håret som ett tecken på att de kan inleda relationer med initierade. Berättelserna, danserna och sångerna pågår till nästa morgon.

På en utvald plats, traditionellt i bergen på behörigt avstånd från byn, sätter pojkarna själva upp stommen av kvistar och gräs eller låter andra män göra det mot brännvin som betalning. Kvinnorna lägger halmtaket till hyddan, ithonto, där pojkarna ska leva i avskildhet. De byter om från vardagskläder och klär sig i lakan.

- Män förde oss nära initieringsplatsen. Vi blev tillsagda att sätta oss ner på våra filtar i en rad med benen isär. Snart kom kirurgen och greppade förhuden mellan tummen och pekfingret, drog den framåt och skar av biten med ett par sågande rörelser. Jag var tvungen att ropa: ndiyindoda! - jag är en man! Han släppte förhuden framför mig på filten och gick vidare till nästa. De andra bevittnade operationen och försökte se på mitt ansikte om jag var rädd. Skötaren, ikhankatha, kom och lade bandage om min lem. Dagarna därpå skötte jag penisen likt ett nyfött barn. Några pojkar delade samma hydda, andra bodde själva. Varje morgon kom skötaren och tittade hur såret läkte, smorde in mig och lade på nytt bandage. Han försäkrade sig om att jag åt, höll mig i form, vilade och lydde instruktionerna. Verkade något fel jämförde du med de andras lemmar och bad om råd. Två gånger om dagen kom någon från familjen med mat. Först efter sju dagar fick vi dricka vatten och äta kött. När såret börjat läka målade vi kroppen med vit lera. I hyddan var första gången jag prövade marijuana, säger vännen Geobani Nomanyama.

Förhuden liknar han vid ett bihang att bli av med. Omskäraren kan göra snittet mer kännbart ifall pojken ställt till mycket oreda där hemma.

- Mina föräldrar och mor- och farföräldrar stannade i flera månader. Jag var där i en månad, men nu händer det att männen återvänder redan efter tre veckor.

Geobani Nomanyama, då 1999 nitton år, hade en vän som blev skuren i penisens blodådra. Vännen stod ut i fyra veckor innan han uppsökte sjukhus. Pojkarna omkring bad honom att söka hjälp och sade: "du är mer man än någon av oss - jag skulle ha stuckit redan första gången blodet strömmade när jag tog av bandaget."

 Under avskildheten får han inte träffa kvinnor, gå utan vit lera, vandra på vägar eller jordbruksmark och sova mer än nödvändigt, för nattens eld måste brinna. Första veckan inskränks dieten till torr gröt på frön och sädeskorn. Därefter får han än en gång kött, den här gången som man. Köttet grillas över en särskild ved, umthathi. Dagen för festmåltiden tillkännages för släkt och vänner. Han får härmed äta en mer omfångsrik diet från moderns kök.

 Veckor senare kommer dagen för fullbordan. Männen tar av lakanen och springer för att tvätta sig. Tillbaka i boplatsen smörjs smält smör över dem, målas ansiktena i röd lera och rakas huvudena. De kallas amakwala - ny man. Flammor slukar hyddorna, bandagen och de andra personliga tillhörigheterna, därmed symboliskt deras förflutna. I nya tygstycken, stödda mot svarta käppar, tågar de hemåt, förbjudna att titta bakåt. Kvinnor hälsar tåget ropande och sjungande, medan män undervisar om hur de nya männen ska bete sig. De får nya kläder och namn. Gästerna äter nyslaktat kött och dricker hembryggd öl.

Bara en omskuren man har rätt att gifta sig, äga mark, ärva, tala på allmänna möten, delta i familjerättsfall och ledarens rådslag, handla för faderns räkning om så är nödvändigt och sitta hos de vuxna i festligheter och öldrickarceremonier.

Xhosapojken, liksom flickan, lever i två världar: en traditionell där manlighetens definition inte förändrats; en modern där de praktiska förutsättningarna att leva upp till definitionen har förändrats. För en fattig familj är de cirka 5 000 kronor hela proceduren kostar ibland mer än vad som är möjligt att skrapa ihop, vilket gör att en del pojkar lämnar skolan och söker arbete eller begår brott.

Anmärkningsvärt är att varken skolsystem, kristendom eller långvarig kontakt med och arbete för européer har ändrat synen hos xhosa att omskärning är nödvändig för pojkens transformering.

Thando Mgqolozana vill inte obekymrat se på när samhället vittrar sönder. När vi träffades i juni, en av vinterns kallaste och blötaste månader, förberedde sig tonåringar att bli bakhwetha, initierade, i vildmarken eller på städernas gräsmattor. Några skulle aldrig mer vakna, andra inte bli biologiska fäder.

Platsen i Motherwell användes för omskärelse i juniI A man who is not a man, utgiven i år, vaknar Lumkile i ett obekant ljus. Rullgardinerna i avdelningen är uppdragna men fönstren stängda. Han saknar hyddan som vätte ut mot gryningsljuset.

Vännen MC-Squared betonade vikten av att inte hamna på sjukhus. Någon plats för misslyckade män finns inte. "Det är bättre att dö än att gå till sjukhuset."

En kort, fet sjuksköterska stiger in och hälsar hånfullt på rummets tre patienter. Hon sjunger ett stycke ur en sång från omskärelsens ceremonier. Just den versen handlar om initierade som avbryter isoleringen. Pojkarna i sjukhussängarna förödmjukas; de övergav bergets hydda och förkastade därmed mansrollen.

Sjuksköterskan ställer sig mellan två sängar, greppar med sina tjocka händer om de vita överlakanen och drar våldsamt undan dem. Från de exponerade kropparna stiger en rutten lukt.

- Så ni tror att ni är män nu, va? Män jag känner gjordes på berget, inte i de vita lakanens bekvämlighet!, säger sjuksköterskan.

Lumkiles val stod mellan att vara inte fullt en man eller att vara en död man. Han frågar sig vilken skuld som kan vara större än att förstöra sitt folks kultur.

- Ordet överlevare är intressant. Det betyder mycket mer än bara beslutet att inte begå självmord, eller att uthärda den sociala exkluderingen. Det involverar mer än att låtsas att jag har besegrat min deformerade penis medan jag fortfarande såras av det. Eller att hålla fast vid det eviga hoppet att jag en dag ska räddas från min olycka av någon utomstående kraft och återskapas som man på det riktiga sättet, så att jag kan leva lyckligt i alla mina dagar med min deformerade penis.

Thando Mgqolozana fick likt berättaren en obehaglig erfarenhet från bergen för sju år sedan. Vad som sker i bushen, stannar i bushen, enligt traditionen. Debatten Mgqolozana vill att novellen ska leda till säger han är viktigare än rädslan att kränka.

Enda sättet modern får reda på sonens död är om maten hon sänder kommer tillbaka. Fadern har ingen förpliktelse att förklara dödsorsaken.

Både författaren och huvudkaraktären gick i Zweledinga High School i byn Tonda i Östra Kapprovinsen. Första gången Mgqolozana mötte fadern var som elvaåring. Mötet var en besvikelse, framför ögonen satt i ett skjul en berusad, arbetslös man. De kom överens om att inte ses igen. Både Lumkile och Thando hade en intensiv, vild tid i Kapstaden innan de kallades hem.

Lumkile trevar i sin sexualitet före initieringen. Fadern är någon annanstans. Farfadern dricker hellre än ledsagar sonsonen. Assistenten farfadern väljer i sitt ställe, Lumkiles farbror, väljer att klippa får. En äldre bekant till familjen, Oom Dan, vill hjälpa Lumkile, fast förhindras att göra det så länge farfadern inte ger instruktioner. Brodern kommer morgon och kväll med moderns mat. Lumkile försöker uppträda sinneslugnt. I enskildheten avtar han bandaget.

- Omskärelsen såg bra ut - jag menar så bra som du kan förvänta dig under omständigheterna. Men huvudet oroade mig. Där var den här sumpigheten i det, runt ollonet. Det började droppa som en smältande glass. Det var inte bara vatten som droppade från det, där fanns något rött som spädde ut det. Det såg ut som mitt kött. Ja, det var mitt kött. Köttet hade börjat droppa bort från min egen kropp.

Smärtan är en elektrisk chock. Det är viktigt, säger Lumkile, att påminna sig om att tiden där inte bara handlar om att genomlida pinan. Bristen på mat, sömn, vatten och den brännande våndan är både ett fysiskt och metaforiskt uthärdande.

- Som man ger du inte upp, du bryter inte ihop. Du gör vad som förväntas för att ta dig igenom det, utan beroende av andra.

Vid en senare titt har penisens tillstånd försämrats.

- Allteftersom dagen fortgick började min lems huvud uttömmas mer hungrigt, som om den var en cigarett dragen av en beroende rökare. Olikt den tidigare uppsvällningen, var där nu en alarmerande förminskning. Färgen var ohälsosamt grå och förruttnelsens lukt hade förvärrats. Flugor började ströva omkring, surrande som om de vädrade ruttnandet.

Thando Mgqolozana menar att vi måste försöka korrigera dödsorsakerna. Ifall människorna som är förklaringen till för tidigt begravna inte vill titta på alternativ som att legalisera seden, låta oberoende personer ha uppsikt över den och erkänna rätten till allmän hälsovård, måste han och andra verka för att praktiseringen avskaffas.

- Vad som är onaturligt är inte att globalisering påverkar inhemska kulturer, det är att inhemska kulturer blir självdestruktiva. Kan de bli en del av den globala världen och samtidigt behålla sitt väsen vore det inget problem.

Vilken var orsaken till att Lumkiles ollon slutligen var mindre än ett lillfinger; likt en vässad penna?

-Jag fann aldrig exakt vad som orsakat att min penis ruttnade, men jag var förmodligen för ihärdig att spänna läderremmen under mitt arbete med getskinnet. Det här kan möjligen ha fått blodflödet till huvudet att strypas, och så inleddes kallbranden. Hade jag varit ordentligt kontrollerad och tilldelad en erfaren medhjälpare, kunde problemet justeras och botas långt före det nådde tillståndet det gjorde."

Inte bara kulturell identifikation får xhosapojkar att se fram emot transformeringen. Många anser att den sexuella förmågan förbättras. De flesta xhosakvinnor föredrar sexuella relationer med omskurna män.

Två studier från 2006 i Uganda och Kenya visade att risken för HIV-infektion halveras hos omskurna män - kortad förhud innebär mindre yta för infektioner. Följande år rekommenderade World Health Organization omskärelse som en HIV-förebyggande åtgärd. Å andra sidan har risken för HIV-infektion bland pojkgrupper omskurna med ett och samma osteriliserade instrument använts som skäl för att reglera ritualen.

35 procent av Sydafrikas män har omskurits. Risken är att fler av dem låter bli kondomen om de tar för givet att saknad förhud är skydd nog mot HIV.

Fortfarande finns bara en inrättning i Sydafrika som erbjuder gratis omskärelse i HIV-förebyggande syfte: The Bophelo Pele Male Circumcision Project vid Orange Farm, utanför Johannesburg. Enligt föreståndaren Dirk Taljaard är målet att inom fem år omskära hälften av de unga männen i huvudstadens omgärdande townships.

Regeringens representanter ger i omskärelseakten från 2001 medicinska ämbetsmän en central roll att certifiera traditionella kirurger, kontrollera deras instrument och auktorisera operationen på omskärelseskolor. Från officiellt håll verkar det vara tillräckligt att inspektören är medicinskt utbildad. Traditionalister däremot insisterar på att han ska vara omskuren.

I fallstudien Male circumcision policy, practices and services in the Eastern Cape province of South Africa (2008) lyfts Makanadistriktet i provinsen fram. Här har dödsfall relaterade till omskärelse blivit något främmande tack vare Isiko loluntu - Passagens förlopp, ett samarbete mellan kommunens hälsoavdelning och det lokala ledarskapet. Till skillnad från i många andra delar i provinsen där den traditionella utbildningsfunktionen upplösts har regeringens hälsorepresentanter tillsammans med traditionella kirurger och skötare infört en slags HIV-medveten sexualundervisning och återupplivat xhosakulturskolning i initieringen. Projektets medlemmar tar själva på sig att informera auktoriteter om oregistrerade omskärare och inför sanktioner mot verksamma som inte följer sammanslutningens regler, däribland kontroll över alkoholkonsumtion, prissättning och omskärelsens utförande.

Till framgången hör att kommunens hälsochef både utbildats i modern och traditionell hälsovård, vilket gjort det lättare för honom att föreslå regleringar i linje med lagstiftningen. Eldning efter utspringningen har blivit sällsynt.

 Gustav Broms
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  Omskärning bland folkgruppen xhosa
* Enligt regeringens barnakt från 2005 måste personen vara minst 18 år, eller 16 med målsmans tillåtelse, för att få omskäras.
* Östra Kapprovinsens hälsodirektiv i den traditionella omskärelseakten från 2001 gör det obligatoriskt att registrera omskärelseskolor. Traditionella kirurger och skötare måste skriva in sig hos hälsodepartementet.
* Enligt akten får samma instrument inte användas två gånger. Instrumenten ska vara steriliserade.
* Den traditionella kirurgen måste vara känd hos föräldrarna.
* Pojken är skyldig att visa födelsebevis och genomgå medicinsk undersökning före initieringen.
* Skötare förbjuds att neka initierade vatten och får inte utsätta pojken för fara eller någon skadlig situation. De första åtta dagarna ska skötaren stanna med den initierade dygnet runt och måste därefter finnas tillgänglig minst en gång om dagen. 
* Den som överträder föreskrifterna riskerar böter på upp till 8 000 kronor eller fängelsestraff.
* En medicinsk ämbetsman ska ha rätt att besöka omskärelseskolorna oberoende tidpunkt.
* Mellan 2001 och 2004 arresterades mer än 60 omskärare i Östra Kapprovinsen. 20 fälldes i rätten. Inom treårsperioden fördes kring 150 initierade från illegala skolor till sjukhus i regionen. 400 traditionella kirurger tränades enligt de krav som ställs på hälsostandard vid operationer. Hälsodepartementet i provinsen hävdar att illegal omskärelse har minskat med 70 procent under samma period.
* År 2005 lät hälsodepartementet i Östra Kapprovinsen genomföra en omfattande räddningsinsats vid vinterns omskärelse. Minst 425 tjänstemän, 80 fyrhjulsdrivna fordon och tre helikoptrar stängde illegala skolor, arresterade 15 traditionella hälsoutövare och undsatte 535 pojkar.

Ur arkivet

view_module reorder

Magisk Prag

 Nyligen visade SVT den fascinerande dokumentären "Åter till Prag", där Astrid Ohlsén repriserar filmbilder från ett besök i revolutionsyrans Prag 1989. Hon intervjuade då också den tillbakadragne Vaclav Havel; regimkritikern ...

Av: björn gustavsson | Resereportage | 06 december, 2009

Skendränkning i demokratins namn

Foto: Uniforum Är västvärldens bristande intresse för moraldiskussion om möjligt ett mer grundläggande hot än terrorismens våld? Tobias Lundberg resonerar om Thomas Pogges teorier. I en intervju i det amerikanska tv-programmet The ...

Av: Tobias Lundberg | Gästkrönikör | 05 maj, 2008

Veckans porträtt: Katarina Norling om Katarina Norling

Katarina Norling om Katarina Norling    "Vaktchefen", 2006 (ur "Natten, A-Z")    The Anchor, 2006. 1. Min mor kom aldrig hem från resan till Italien. Hon fick en hjärtattack i Castiglione della Pescaia, ett fiskeläge ...

Av: Katarina Norling | Konstens porträtt | 23 november, 2006

Mjällare än älfvenben

Orden här uppe tillhör Viktor Rydberg, för våra unga läsare vill jag berätta att han inte är någon programledare från tevens barndom, utan en svensk författare som dog redan 1895 ...

Av: Bo Bjelvehammar | Essäer | 12 april, 2012

Diversity in the definitions of truth

Rig Veda 1.164.46c states as an axiom, "Truth is one; the wise call it by many names." Is this the plain narration of a fact, or a meta-narrative, which engages ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om religionen | 07 november, 2014

Erotomanen Carl Jonas Love Almqvist – en överraskande upptäckt

Mina barn gav mig en läsplatta i födelsedagspresent, och den första bok jag laddade ner var Johan Svedjedals imponerande trebandsverk om Carl Jonas Love Almqvist, med titlarna Kärlek är, Rosor ...

Av: Mats Myrstener | Övriga porträtt | 09 augusti, 2013

Bilmekanikerskojaren och döden

Plötsligt men jag har fått nog mer än ett pluralis, mer än impulsivt tvingat. Jag ger upp, orken släpper. Börjar afträda bokbranschen och avsluta författarskapet. Har närmast redan i tio år ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 27 oktober, 2014

Postemmakrönika 7 Post krönikawc

Vad i helgjutna mässingshelgon, gjort jag hade beställt en bok om bokomslag, eftersom, så eftersom jag skulle slippa läsa, avförkorta proceduren, läsa 58 romaner och böcker från art deco-tiden i ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 20 maj, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts