Smärtans hydra

  Unica Zürn. Foto: Man Ray. Smärtans hydra Under en period då Unica Zürn hade bestämt sig att inte skriva böcker såg dessa ritningar ljuset. Unica Zürn överlever genom att skriva korta ...

Av: Guido Zeccola | 05 juli, 2009
Konstens porträtt

Magnus Göransson

Feldörr

Idioten går i egna tankar upp för trapporna till sin lägenhet. Med blicken fäst i sin inre horisont plockar han fram nycklarna till den dörr som egentligen bara ska passeras ...

Av: Magnus Göransson | 24 mars, 2016
Gästkrönikör

En dikt av Stevenson i översättning av Erik Carlquist

 Till R.L.Stevensons korrespondenter under hans tid på Samoa hörde skotten S.R.Crockett (1859-1914), som övergivit prästbanan för att bli romanförfattare. Denna dikt, tillägnad Stevensons landsman, är skriven i "Villa Vailima", Stevensons hem ...

Av: Robert Louis Stevenson | 24 april, 2013
Kulturreportage

Allt som återstår är att konsumera

Allt som återstår är att konsumera   Claes Holmström. Fotograf: Cato Lein Det var länge som ett stort och ekande tomrum i den samtida svenska litteraturen. Ingen berättade om vad som hände i ...

Av: Crister Enander | 14 december, 2006
Essäer om litteratur & böcker

En av de gamla Zita-båtarna Foto Björn Gustavsson

Zita-båtarna och SPA i Smögen



Jag minns den förtrollande känslan i att vistas på Smögen under 1960-talet. Det utpostliknande samhället med vita hus på höga stensocklar kring trånga gränder hade då ännu inte broförbindelse och knappt en bil fanns på ön... Och längs bryggan låg vita fiskebåtar i flerdubbla led – och om kvällen kom de in på rad, som en stor armada, utifrån havet – och redan på långt håll hördes råoljemotorernas trygga dunk.


Numera är Smögen klassat som riksintresse för kulturminnesvården. Riksantikvarieämbetet skrev 1987 i sin motivering till klassningen: "Bohusläns största nu fungerande fiskeläge och fiskeauktion, utanför Göteborgsregionen, där bebyggelsen tydligt speglat samhällets utveckling: en tät, äldre bebyggelseklunga i skyddat läge omges av planerade kvarter med dubbelhus och villor påverkade av badortsepoken och den växande stenindustrin kring sekelskiftet 1900.
Havsutsikt från restaurangen Foto Björn Gustavsson

Havsutsikt från restaurangen Foto Björn Gustavsson

Annons:

I västra änden av bryggan fanns (och finns än i dag) det s.k. Smyghålet – en trång naturlig passage mellan bergväggarna där taxibåten Zita for med branta granitväggar bara någon meter kring sig – och ibland kunde man se män som stå i aktern på sina jollar och VRICKA sig fram – en konst helt i klass med de klassiska gondolförarnas i Venedig.

Den här trånga passagen, Smyghålet, har troligen namngetts av det fornnordiska namnet för "smyga" – och som sedan fått ge namn åt hela fiskeläget: Smögen.
Detta fantastiska fiskeläge ligger längst ut i en värld av klippor och hav. Naturen har besjungits inte minst av Evert Taube (som förresten gjorde sitt första offentliga framträdande här, 1918) och som även bodde här en tid, inhyrd hos en skeppare Stranne, som f.ö. inspirerade honom till att skriva Balladen om briggen Blue bird av Hall.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Numera är Smögen klassat som riksintresse för kulturminnesvården. Riksantikvarieämbetet skrev 1987 i sin motivering till klassningen: "Bohusläns största nu fungerande fiskeläge och fiskeauktion, utanför Göteborgsregionen, där bebyggelsen tydligt speglat samhällets utveckling: en tät, äldre bebyggelseklunga i skyddat läge omges av planerade kvarter med dubbelhus och villor påverkade av badortsepoken och den växande stenindustrin kring sekelskiftet 1900.
Ett viktigt startskott för Smögen som turistort är hotellet Smögens hafsbad – en inrättning som finns kvar än i dag, med bibehållen gammalstavning (!), men där det ursprungliga huset med matsal och åtta rum byggts ut betydligt.

Anläggningen brukar i hotellkretsar räknas till en av Bohusläns finaste, och på senare år också med spa-inriktning. Så hur är det att bo här?

Först möter en oväntat litet rum, som i estetiskt hänseende lämnar mycket att önska. Men sängen är påkostad och skön – och från badrummet öppnar sig dessutom en härlig utsikt över "klippriket" i sydlig riktning – och när molnen lättar ser jag tydligt både Scanraffs raffinaderi i Brofjorden (som kring 1970 vållade en sådan miljöstrid och hjälpte till att väcka svensk miljörrörelse) och strax väster därom: den fyr-liknande kyrkan i Lysekil.

Hotellet har 76 rum och en fantastisk restaurang, på samma plats där det förr var en jättelik glasveranda). Miljön är sober, lite tidlös stil. Därutanför en terrasserad uteplats med barservering och vackra kvällar live-musik. Och framförallt: en hänförande utsikt över öppet hav.

Några hundra meter längre ner, i Makrillviken, finns en badplats – och ett vandrarhem som de facto har ett än mer hänförande läge än anrika Smögens havsbad (vackraste läget i Smögen hade anrika dansrestaurangen Smögenbaden, som på 90-talet tyvärr brann ner till grunden).
Hotellets spa- och relaxavdelning är trevlig, och från poolen har man havsutsikt genom glasväggar. Man kan köpa kurbad, tvagning i tång, etcetera. Men en torr- och en ångbastu känns aningen magert, varför spa-hotellkänslan blir något tunn.

Vill man bo fint i Smögen finns inget hotell som matchar nivån på detta "hafvsbads"-hotell – där toppbetyget nog ändå måste ges till den vackra matsalen. Och till utsikten – men för den svarar inte direktionen.

Björn Gustavsson

Ur arkivet

view_module reorder

Anne på Grönkulla - föräldralös, men aldrig fantasilös

Mark Twain hyllade Anne på Grönkulla som “det käraste och mest älskvärda barn inom skönlitteraturen ända sedan den klassiska Alice!”. Anne är “älskvärd” och lätt att tycka om. Dessutom är Anne ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 25 november, 2013

Mer fantasi åt folket

När Verner von Heidenstam debuterade med Vallfart och vandringsåroch kort därpå släppte programförklaringen Renässans och tegelstenen Hans Alienus var han den vitamininjektion som svensk litteratur behövde på 1880- och 1890-talet. Naturalismens objektiva rotande i rännstenen styrde ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 februari, 2014

Om ondskap

Innledning Denne artikkelen er om at ondskap finnes, at onde mennesker finnes, at onde mennesker har bevissthet om at de er onde og at dyp forståelse av en tilstand eller en ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 13 april, 2014

Benny Holmberg Foto Privat

Nya dikter av Benny Holmberg

Ur Ondskans Ordningar: av Benny Holmberg

Av: Benny Holmberg | Utopiska geografier | 08 december, 2016

Benjamin 37

     

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 28 april, 2012

Violinisten Lisa Batiashvili, Foto Sammy Hart

Succé för Lisa Batiashvili och Stockholmsfilharmonikerna

En av de senaste årens mest omskrivna unga violinister, Lisa Batiashvili, framträdde i slutet av oktober på konserthuset i Stockholm som solist i Anders Hillborgs andra violinkonsert – som härmed ...

Av: Björn Gustavsson | Musikens porträtt | 08 januari, 2017

Utsikten från Strandverket är något utöver det vanliga. Foto: Lena Andersson

När utanförskap skapar konst

Konst vid sidan av den etablerade konstscenen. Det är något som Strandverket vill lyfta fram med utställningen Mystrium.

Av: Lena Andersson | Essäer om konst | 01 juni, 2017

De jämlika

Han var mer fallen för det praktiska än det eteriska; sjukvård, tandvård, en soffa att sitta i. Det var behov han hade sett hos de som varit omhändertagna som barn ...

Av: Per-Henrik Bartholdsson | Gästkrönikör | 10 Maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.