William Blake  Inferno

Djuren har ingen talan

Djuren som vi gjort till våra slavar vill vi inte tänka på som våra jämlikar. (Charles Darwin 1838)

Av: Lena Månsson | 13 oktober, 2016
Reportage om politik & samhälle

Psykotexten, del 3

Innan jag somnar har det åtskilliga gånger drabbat mig. Klotblixtar lägger sig som en mullrande hinna och börjar viska minnen; ofta när vi besökte honom på rummet i den slutna avdelningen ...

Av: Johann von Fritz | 16 oktober, 2013
Essäer

Gabi Gleichmann ”Att uppfatta en sak riktigt och missförstå samma sak utesluter inte…

Vägar går genom gräset och orter ligger här och där. Till vad nytta är dessa uppbyggda? Och liknar aldrig varandra? Och är oräkneligt många? Varför växlar skratt, gråt och bleknande? Vad gagnar allt oss detta ...

Av: Göran af Gröning | 30 september, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Kärlek = 120kr

Han sa att han älskade mig och tog mig i hand, två gånger. Sedan tog jag min cykel och gick ut från Möllevångens lilla livsmedelsbutik. Kassörskan hade bevisligen uppmanat mig ...

Av: Fredrik Rubin | 27 januari, 2011
Gästkrönikör

Den mest populära lagtävling heter Ulak Tartysh Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Kirgizers kulturarv fortlever i trakten kring bergsjön Issyk-Kul



Från en satellitbild ser Kirgizistan ut som ett fiskhuvud i strömmen, eller varför inte ett falkhuvud? Ögat är världens näst största salthaltiga insjö och ligger i Tian Shans bergsområde 1600 meter över havsnivån omringad av snötäckta 5–7000 meter höga bergstoppar. Sjön Issyk-Kul (het sjö) är 170 kilometer lång och 700 meter som djupast, den fryser inte ens i –40 graders kyla på grund av salthalten, därav namnet. ”Ögat” har nämligen inga ”tårkanaler” så vattnets höjd bestäms av avdunstning medan saltet stannar kvar.

 


 

Kirgizer är invandrade hästburna nomader från södra Sibirien som talar turkspråk. De kom till det nuvarande området på 500-talet och bedrev boskapsskötsel. De åt animaliska produkter och bearbetade läder och fårull för att handla till sig grödor från den bofasta befolkningen. Senare blev kirgizerna halvnomader och under Sovjetperioden förstatligades all mark och man gjorde allt för att få kirgizer att lämna nomadlivet och övergå till kolchoshushåll. Dessförinnan var området införlivat med Tsarryssland som en del av det ryska Turkestan. Sedan Sovjetrepublikens kollaps 1991 är Kirgizistan en självständig stat.
Jurtor på Issyk-Kuls södra strand. Foto Tarja Salmi-Jacobson<br />
 Jurtor på Issyk-Kuls södra strand. Foto Tarja Salmi-Jacobson

Jurtor på Issyk-Kuls södra strand. Foto Tarja Salmi-Jacobson

Annons:

Sjön Issyk-Kul omgärdas av många myter. En av dem berättar när Alexander den store erövrade länderna kring sjön. Där regerade en persisk hjältekung Rustem, i Andijan. Hans sista önskan hade varit att hans egna kvarlevor och reliker från hans förfäder skulle begravas oåtkomligt för eftervärlden för all evig tid.

Efter att Alexander den store tagit över länderna kring Issyk-Kul bestämde han sig för att verkställa denne hjältes sista vilja. En ung kvinna hade förälskat sig i Alexander och genom henne fick han veta om en brunn med ett så stort vattentryck att om brunnlocket inte hölls låst skulle vattnet översvämma dalen. Då beslöt han att öppna låset och låta dränka området för att täcka den persiska hjältens kvarlevor för evigt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Legenderna överlag berättar om översvämningar och dränkta städer och kulturer som gått under för vattenmassorna som brustit ut ur bergens innanmäten. Ett faktum är att ryska arkeologer de senaste åren fått upp flera hundra artefakter från sjön vilka förmodas har armenisk-syriskt ursprung möjligen från ett kloster och även föremål tillhörande indo-iranisk Saka-Usun (skyters) kultur från tidiga bosättningar från 500 år före och 400 efter vår tideräkning.

Vattnet i Issyk-Kul har från antiken och medeltiden stigit dramatiskt vilket skulle förklara ruinfynd från bebyggelser under vattenytan. Om det centralasiatiska kulturfolket nämner den grekiske historikern Herodotos att sakafolket var konsumenter av en berusningsdryck som de kallade för soma (Guds dryck).

Kirgizer är invandrade hästburna nomader från södra Sibirien som talar turkspråk. De kom till det nuvarande området på 500-talet och bedrev boskapsskötsel.

De åt animaliska produkter och bearbetade läder och fårull för att handla till sig grödor från den bofasta befolkningen. Senare blev kirgizerna halvnomader och under Sovjetperioden förstatligades all mark och man gjorde allt för att få kirgizer att lämna nomadlivet och övergå till kolchoshushåll. Dessförinnan var området införlivat med Ryssland som en del av det ryska Turkestan. Sedan Sovjetrepublikens kollaps 1991 är Kirgizistan en självständig stat.

kirgi3

Kirgizers traditionella flyttbara tältbostad kallas jurta (kiiz uy, "ullhus") Den håller värmen på vintern och är sval på sommaren tack vare de speciellt behandlade och vindtäta yllefiltarna som jurtorna täcks med på en rund ram av träribbor och rep. Man säger att det tar tre timmar för kirgizer att montera upp en jurta, men tre dagar för icke-initierade. Mönstret på insidans tak (tunduk, 'med böjt huvud nedåt') är avbildat i Kirgizistans nationalflagga som föreställer solen med 40 (kirgiz) strålar.

De symboliserar de fyrtio kvinnor/stammar som förenade sig mot uigurerna, ett fordom dominerande folkslag i Centralasien enligt kirgizernas nationalepos Mana. (Suffixet -stan som förekommer i många centralasiatiska länder betyder land.)

Aldrig hade jag tänk mig att jag en natt skulle få sova i en jurta när jag som barn bläddrade i en gammal bok där jag såg en bild av detta fjärran "hus". Den satt igång min fantasi om det mest främmande och avlägsna som jag aldrig skulle komma i närheten av i denna ofantliga värld, såsom barn bara kan se det. Jag tittade på bilden nästan hypnotiserad varför den fastnat i mitt minne hela mitt liv. Det är så jag kom att fatta klockarkärlek till Kirgisien, som landet då hette.

kirgi4

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Vi är på stäppen mellan sjön och Tian Shans (himmelska berg) bergskedja och ska få se traditionella hästtävlingar och ryttarlekar. De nomadiska sporterna visas gärna upp för det växande antal turister som välkomnas till Kirgizistan och särskilt till Issuk-Kul med dess otaliga orter runt sjön med vandringsleder och hästridning, cykling, skidåkning, klättring och glaciärvandring mm. Det ordnas kulturella festivaler och rovfågeluppvisningar i jakt efter byten. För hälsointresserade finns det flera spaanläggningar vid varma källor och även läger för yoga och sufi-zen meditation på särskilt energiladdade platser som kallas mazars (plats för att hylla).

Under sommarmånaderna lämnar kirgizerna huvudstaden Bisjkek (fem riddare) för att semestra här och bo i jurta.

kirgi5

Foto Tarja Salmi-Jacobson

Den mest populära lagtävling som spelas i de flesta centralasiatiska länderna heter Ulak Tartysh (ta fast geten) eller Kok Boru (grå varg). (I andra länder Buzkashi, 'getdragning'.) Det är nomadfolkens urgamla ridsport, som en gång var en nödvändig träning för herdar att lära sig jaga varg och matta ut den för att kunna döda rovdjuret med käpp och påkar från hästrygg.

Tävlingen börjar med att en huvudlös get (eller kalv) med kapade ben lägges i en ring och båda lagen rider mot den för att fånga upp kroppen på sadeln och föra den i mål. En domare poängsätter olika moment i tävlingen och det lag som fått flest poäng vinner.

Tyvärr piskas hästarna hela tiden och hamnar i närkamp när motståndarlaget försöker röva kadavret från den som lyckats få upp det på hästryggen och föra det mot mål. I stora tävlingar där det finns ett hundratal medtävlare går det våldsamt till. Av misstag, men även med avsikt, kan också tävlare få piskrapp och skadas eller att en häst råkar bitas av upphetsningen. Man går bara avsides och blir plåstrad och galopperar tillbaka in i tävlingen. Det händer att en ryttare tar hästen avsides för att piska den, som det heter "preparerar hästen". Då tävlar man om stora priser. Avståndet till målen kan vara tre till fyra kilometer och det är de skickligaste ryttarna (djigits) som kommer åt geten. Ibland byter ryttaren ut hästen under spelets gång.

Hästägarna är stolta över sina djur och behandlar dem väl med kärlek och respekt. Det är bara i tävlingarna som det går våldsamt och vilt till.

kirgi7

Foto Tarja Salmi-Jacobson

I vår lilla föreställning gick det däremot lekfullt till och det var spännande att se på. För hästarna var det här spelet också en lek, men man såg nötta piskmärken på hästarna vilket betyder att de också deltar i professionella spel för åtråvärda priser. Dessa unga ryttare har suttit på hästrygg sen de lärde sig att gå. Det var hög fart och knuff hela tiden. Eftersom spelet också går ut på teamwork, kräver det en otrolig skicklighet av akrobatiska mått. De som deltar i de stora spelen är mellan 30 och 40 år då det krävs mycket erfarenhet och fysisk styrka, både spelaren och hästen har undergått speciell träning som kräver ett stabilt psyke hos hästen.

Oodarysh (brottas på hästryggen) är också en populär ryttarsport som går ut på att försöka dra ned varandra från hästryggen. Brottningstiden är begränsad till tio minuter. Den har vunnit som lyckats dra ner motståndaren, eller både honom och hästen, på marken. I stora tävlingar oljar man brottares överkropp för att göra sporten svårare. Den är strikt reglerad. Man får inte röra motståndaren i ansiktet, sparka, knuffas eller bitas. Man brottas med ren armstyrka och bra teknik genom att dra och bända.

Tyiyn Enmei (plocka upp mynt, ordagrant ekorrskinn som förr användes som betalningsmedel) går ut på att plocka upp mynt från marken. Här är det röda myntpåsar för att publiken lätt ska kunna få syn på dem. Varje ryttare får tre försök. På bilden har ryttaren kastat myntpåsen högt upp i luften för att åskådarna ska kunna följa med vem som kan tänkas bli vinnaren. Uppvisningen sker i hög fart och ska visa ryttarens skicklighet att hänga ned mot hästens flank och plocka upp påsen. Den här sporten är speciellt formad för ungdomar att träna balans och koncentration i full fart.

kirgi10

Foto Tarja Salmi-Jacobson

Även små pojkar deltar i kampspel, men från åsnerygg. Man spöar varandra med hösäckar för att få sin motståndare att falla eller ge upp. Pojkarnas mod uppmuntras och alla har roligt i en lek som inte skadar pojkarna varken av slag eller att falla från kort höjd. Barn börjar få sina första ridlektioner redan från 3-årsåldern. Med ökande ålder får pojkarna vara med och öva sin färdighet i ta-fast-geten, men då mer i periferin från den klunga av djigits som slåss om getkroppen.

kirgi9

Foto Tarja Salmi-Jacobson

Kyz Kuumai (jaga bruden) väcker mycket munterhet. Spelet går ut på att mannen ska jaga kvinnan för att komma ikapp henne och kyssa henne, eller åtminstone röra henne med sin huvudbonad. Snabbt vänder de tillbaka och kvinnan jagar mannen, och kommer hon ikapp honom tar hon av sig sin huvudbonad som ett segertecken.

Kvinnan får den bästa hästen och får starta före mannen för att rida mot en slutlinje. Om hon kommer undan och når slutlinjen före honom, får hon vända och istället jaga honom med hästpiskan (kamchi). Det förväntas av mannen att även om kvinnor är bra ryttare ska han vara henne överlägsen och det är också därför som han får ett 20 meters handikapp att starta efter henne. Genom att rida ikapp henne skulle han då ha kunnat bevisa sin kärlek till henne och få rätten att gifta sig med henne, enligt gamla uppvaktningstraditioner.

Förr i tiden när denna ridtävling utfördes vid bröllop av förälskade par, och bruden var på väg att vinna, var hon smart nog att sakta ned farten för att bespara sin älskade från skammen inför publiken.

(Motsatsen till denna humoristiska tävling som visar kvinnans styrka, är brudrov - en verklighet som fortfarande dominerar kvinnors öde i Kirgizistan. Brudrov minskade under Sovjettiden, men har efter självständigheten fått ett nytt uppsving. Fattiga familjer uppmuntrar sina unga söner i 20-årsåldern att kidnappa en ung flicka för att slippa hemgiften. Seden är förbjuden men har ännu inte upphört trots långa fängelsestraff som påföljd. Eftersom bortrövande upplevs som skamligt för bruden och hennes familj, är det inte många flickor som gör en anmälan.)

P5034439xx

Foto Tarja Salmi-Jacobson

Föreställningen är slut och vi får ett varmt tack och ett hedrande avskedstal. Det är ju vi som ska tacka som har fått ta del av deras tusenåriga kulturarv. Under Sovjet var flera av dessa tävlingar förbjudna men kirgizerna höll i hemlighet fast vid sina traditioner. Den kirgiziska hästen är småväxt, snabb och ett tåligt djur som anpassat sig i den centralasiatiska hårda miljön. Under sovjettiden ville ryssarna korsavla sina hästraser med den kirgiziska. Många kirgizer lät hellre döda sina hästar och många gömdes i Tian Shans bergsområde. Idag är traditionen återuppväckt och man håller årliga stora festivaler med ryttartävlingar med lek och spel och andra evenemang.

Kirgizer som lever i nomadgemenskap har ett starkt band till hästen. Att ta hand om djur och vara ömsesidigt beroende av varandra ger en annan och djupare syn på livet som helhet. Man skyddar varandra. Skulle en kirgiz irra bort sig i dåligt väder, kan han tryggt släppa loss hästen och den hittar hem. Kirgizer har i tusentals år levt på hästrygg i Tien Shans bergsområde. Utan hästen och deras tajgahund hade livet inte varit möjligt på Centralasiens höjder. Deras hästras är anpassad till liv med knappa förhållanden, den tål olika väderomväxlingar, den tål hunger och klarar sig bra med näringsfattig föda. Den är kortvuxen, smäcker och snabb i alla terränger.

Detta nära förhållande till liv i samspel med husdjur påverkar också kirgizers faderskap. De har ett varmt och nära förhållande till sina barn av båda könen. Fadern är bestämd och rak men också mjuk och lekfull, och framförallt respektfull, berättar västerländska besökare som fått stanna hos kirgiziska familjer en längre tid.

2014 upptogs 500 mil av Sidenvägen till Unescos världsarvlista med sträckan Kina–Kirgizistan–Kazakstan genom bergsmassiven Tian Shans vackra och hänryckande korridor.

Tarja Salmi-Jacobson

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika XXXIV Slutet (rum)

In. I ett enbart slutet rum inom förekom anmärkningsvärt jag förutan nämnvärda tankar snarare än desperationell aldrig om varse panik, hamnat där flerdörrstängt åförd ett tomt innehållslöst kalt till asketiskt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 04 januari, 2010

Bild: Guido Zeccola

Ambivalenta tillstånd

Jag vill fortsätta att bjuda in till mitt poetiska universum där vi kan mötas och utforska det fragmentariska och ambivalenta inom poesins bildspråk och detta i en väv av egen ...

Av: göran af gröning | Utopiska geografier | 31 juli, 2015

Tre år efter självmordsattacken

Julen 2010, samtidigt som den så kallade arabiska våren begynte, hördes en smäll på Bryggaregatan i Stockholm. En ung man, Taimour Abdulwahab, hade sprängt sig själv i luften, den första ...

Av: Mohamed Omar | Gästkrönikör | 04 januari, 2014

Maria på verandan

Bland änglar hos en ärkeängel i Lärkstan

Rösten är Maria Baczynskis öde. Den egna rösten, andras röster. Solo och körer. Teatrar och salonger. Rösten leder hennes uppmärksamhet in i människors utveckling, i deras möjligheter, hinder eller frihet.

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 23 maj, 2017

Poetmöte på Stockholmcentral

Det var midsommarafton 1987 och jag var på väg hem från Uppsala till föräldrarna i Gnosjö. Med fullpackad ryggsäck och glassklassikern Sandwich i min högra hand tog jag sikte på ...

Av: Bruno Franzon | Gästkrönikör | 29 juni, 2009

Terry Fox Virtual Volume (Smoke Exhalation), 1970 Foto: Barry Klinger © Estate of Terry Fox, Köln

Associativa rum

Tidningen Kulturens Stefan Thorsson besökte Akademie der Künste, Berlin. Här skriver han om verk av Terry Fox och Arno Schmidt.

Av: Stefan Thorsson | Essäer om konst | 04 oktober, 2017

Postmodernismens liv efter detta

För två år sedan publicerades samlingsvolymen Svar på frågan: Vad var det postmoderna?. Skriften kan tolkas som en till akademisk ”nyansering” förklädd äreräddning av ”det postmoderna”. (I skamvrån, som ”onyanserad” ...

Av: David Brolin och Göran Fredriksson | Essäer | 11 maj, 2011

John Everett Millais. Lizzie-Ophelia

Prerafaelitiska brödraskapet och Lizzie Siddal

Idag är medeltiden populärare än någonsin. Det nya intresset för denna halvt mytiska och mörka tid beror kanske delvis på en önskan hos människan att vilja återvända till ett tidsskede ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 16 augusti, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.