Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Kurt Peter Larsen har tappat minnet

Den danske författaren Kurt Peter Larsen, översatt till engelska, polska, tjeckiska, svenska, tyska, holländska... och vars pjäs "AAAHR!!!" blev utsedd till vinnare av den världsomfattande dramatävlingen utlyst av International Playwrights ...

Av: Vladimir Oravsky | 22 oktober, 2008
Gästkrönikör

14. Kjell

Kjell öppnade locket på brödburken. Därinne låg ett allt för stort mörkt bröd som borde ätits upp för länge sedan. Det var hårt och fullt med gryn och skal som ...

Av: Kjell | 16 mars, 2012
Lund har allt utom vatten

Barnet Felicia

Efter att ha läst åtskilliga recensioner, krönikor och intervjuer angående boken Felicia försvann vill jag nu genom egen läsning skapa mig en förståelse av texten och det tänker jag göra ...

Av: Else-Britt Kjellqvist | 17 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

I juletid blommar körsbärsträden i Central Park



Körsbärsträd i juletidEfter en tolvtimmars flygresa över Atlanten i ”monkeyclass” kan det kännas skönt att sträcka på benen med en promenad. Vi är på besök hos dottern och ska fira jul på amerikanskt vis. Det är ett par dagar före jul och nio grader varmt i New York. Vid 79th West finns en av ingångarna till Central Park. Döm om vår förvåning när vi får syn på ett blommande japanskt körsbärsträd (Prunus×yedoensis) mitt i vintern. Det är vår i luften och ekorrarna yrar runt på gräsmattorna. Folk bär fågelkikare runt halsen.

Vi får syn på en svensk flagga på en litet stugtak. Dottern berättar att timmerstugan byggdes i Sverige och var en gåva till USA inför världsutställningen 1876. Den placerades i Central Park på förslag av Frederick Law Olmsted, den amerikanska landskapsarkitekturens fader. Stugan var först en svensk skola, men har under årens lopp tjänat en rad olika syften. Den användes bl.a. som högkvarter för det amerikanska civilförsvaret under andra världskriget, var bibliotek och entomologiskt laboratorium och även lagerlokal för verktyg. År 1947 blev ”The Swedish Cottage” känt för sina marionetteaterföreställningar. Idag används stugan av skolklasser som utflyktsmål under hela läsåret.

Invid ”The Swedish Cottage” går vi genom en del av den fyra hektar stora romantiska trädgården ”Shakespeare Garden”, som invigdes år 1916, på 300-årsdagen av Shakespeares död, och sägs vara en replik på Shakespeares egen trädgård i Stratford-upon-Avon. Citat ur ”The Bard” på bronsplaketter ger promenaden en ytterligare litterär dimension. Trädgårdsgången av sten slingrar sig i kringelikrok genom västra delen av Central Park upp till bergskrönet ”Visa Rock” och ”Belvedere Castle”.

Belvedere Castle”Belvedere Castle” med dammen ”The Lake” nedanför är från mitten av artonhundratalet. Byggnaden var först avsedd som väderobservatorium, men används idag som väderstation och är även öppen för besökare. En smal stentrappa leder upp till ett utkikstorn som bjuder på en fantastisk utblick över Manhattan.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

The Shakespeare Garden is Central Park's only rock garden.Bronze plaques with the quotations from the bard's great masterpieces line the winding paths adding a true bit of poetry to any romantic stroll through this spiritual space. The main garden path, which initiates a steep climb from the Cottage grounds, meanders through the central garden area and continues east until it reaches the summit of the rock.Shakespeare Garden remains a haven for those seeking the solitude of a truly sanctified and peaceful experience as they sit on the log bench perched high on the hill and look down at the Cottage and exotic plants and flowers that border the winding path below.Known as a sanctuary for birds many Park visitors bring their binoculars here to search for unusual species.
När vi vänder oss mot sydväst syns ”The Dakota Building” eller ”The Dakota” som är ett exklusivt och omskrivet bostadshus. Denna fästningsliknande byggnad kom att kallas så därför att byggherrens vänner ansåg att platsen låg så långt norrut att huset lika gärna kunde stå på Dakotaterritoriet. Där har berömdheter som Lauren Bacall, Boris Karloff, Leonard Bernstein, William Inge, Judy Garland och Judy Holliday bott och utomhusscenerna i Roman Polanskis film ”Rosemarys baby” filmades där.

The Dakota Building”The Dakota” kommer för alltid att förknippas med John Lennon. Det var just utanför detta hus som John Lennon mördades år 1980. John Lennon hade bott i ”The Dakota” tillsammans med sin hustru Yoko Ono. Hon bor fortfarande kvar i huset. Precis innanför entrén till Central Park på 72:e gatan ligger Strawberry Fields, ett vackert anlagt område som är tillägnat John Lennons minne. Det är en av de vackraste och mest rofyllda platserna i parken.

Vi fortsätter vår promenad fram till den stora vattenreservoaren som Frederick Law Olmsted lät bygga i mitten av artonhundratalet. På den tiden användes dammen för att försörja Manhattanborna med vatten, men efter att ha använts i 131 år ansågs den vara hälsofarlig. År 1994 döptes den om till ”Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir” för att hedra hennes minne. Hon hade älskat sina joggingrundor i parken och bidragit mycket till utvecklingen av New York. På östra sidan av parken skådar vi över till Guggenheim Museet, men när vi ser köerna utanför, bestämmer vi oss för att i stället besöka ”The Neue Galerie” i hörnet av 86th och 5th Avenue. 

Jag tror att ”The Neue Galerie” är ett av New Yorks mest sofistikerade men ändå inte så kända konstmuseer. Inhägnat i en snirklad Vanderbilt Manson grundade Ronald S. Lauder museet som en hyllning till sin vän Serge Sabarsky. De båda männen delade ett brinnande engagemang för tidig nittonhundratals tysk och österrikisk konst och design. De träffades år 1967, strax innan Sabarsky öppnade sitt Serge Sabarsky Galerie på 987 Madison Avenue. Ronald S. Lauder var en flitig besökare och klient. De kom på idén att tillsammans öppna ett museum för att kunna ställa ut kvalitetsverk från perioden. När Sabarsky dog år 1996 bestämde sig Lauder för att skapa ”The Neue Galerie” i New York i hans åminnelse.

Portrait of Adele Bloch-BauerEfter att ha genomgått den obligatoriska säkerhetskontrollen ser vi att samlingen är uppdelad i två sektioner. På andra våningen visas österrikiska verk från tidigt tjugotal. Här hänger målningar av Gustav Klimt, Oskar Kokoschka och Egon Schiele tillsammans med prydnadsföremål av hantverkare i Wiener Werkstätte.

En stor överraskning väntar. År 1894 hade Gustav Klimt och Franz Matsch fått i uppdrag att måla allegoriska framställningar av de olika fakulteterna i Wiens universitetsaula med det föregivna temat ”Ljusets seger över mörkret”.

Gustav Klimt skulle åskådliggöra fakulteterna ”Filosofi”, ”Medicin” och ”Juridik”. Redan skisserna till fakultetsbilderna för filosofi och medicin hade utlöst protester. Men det skulle bli etter värre, när Klimt avbildade rättsvetenskapen som en bestraffande och hämndlysten makt med utpräglat sexuella ambitioner. I bildens mitt står en naken gammal böjd man som hålls fast och nästan uppslukas av ett bläckfiskliknande odjur, medan tre nakna kvinnliga furirer övervakar avrättningen. En av de främsta kritikerna till alla tre utkasten var Karl Kraus med sina beska kommentarer: ”... för herr Klimt är begreppet jurisprudens uttömt med brott och straff, rättskipning är liktydigt med att ”åka dit och få på nosen”.

Klimt nekades ställa ut ”Jurisprudens” på världsutställningen i St. Louis 1904 med påföljd att han blev arg och betalade tillbaka alla förskottsbetalningar. Han avsade sig hela uppdraget för ”Fakultetsbilderna”.

Koloman Moser och Erich Lederer köpte Klimts tre utkast. ”Medicin” hamnade i Österreichische Galerie och målningarna ”Filosofi” och ”Jurisprudens” köptes av baron Bachofen-Echt. Under Hitlertiden ”ariserades” verken, det vill säga att de konfiskerades som judisk egendom av staten. I maj 1945 brändes de tre verken upp på slottet Immendorf i Niederösterreich, när de flyende SS-trupperna satte eld på slottet.

 Der schwarze FederhutMen hur kommer det sig att förlagan till ”Jurisprudens” hänger på ”The Neue Galerie” i New York? Enligt konsthistorikern Gottfried Fliedl och hans bok om Gustav Klimt existerar en ”överföringsskiss i svart krita, blyters, förstoringsrutnät, 84x61 cm i privat ägo i Österrike”. Är det den skissen som har hamnat i Ronald S. Lauder samling? Enkla förarbeten utförda i kol finns att beskåda på Burgtheaters vind i Wien. Och här i New York hänger alltså överföringsskissen till ”Jurisprudens”!

I samlingen hittar jag också originalet till ”Der schwarze Federhut”, men det är inte tillåtet att fotografera av målningen. Istället beslutar jag mig för att fotografera av min egen inramade kopia.

En central plats i samlingen intar Gustav Klimts porträtt av Adele Bloch-Bauer i silver och guld på canvas som är flankerad av två skulpturer föreställande knäande pojkar. År 2006 köpte Ronald S. Lauder Gustav Klimts målning av ägarinnan Maria Altmann på uppdrag av ”The Neue Galerie”. Verket hade ursprungligen tillhört Bloch-Bauer-familjen och hade hängt i Ferdinand Bloch-Bauers hem när det blev stulet tillsammans med de två skulpturerna ”Knieling Youth”. År 1942 auktionerades verken ut på Kärntnerstrasse i Wien och Bruno Grimschitz köpte dem för Galerie Belvedere i Wien. År 1999 stämde arvingarna den österrikiska regeringen och fick rätt. Fem målningar överläts till ägarfamiljen. ”The Neue Galerie” köpte ”Adele Bloch Bauer” från arvingarna och de båda skulpturerna skänktes till galleriet.

Ronald S. Lauder har bekräftat att inköpsprisettill och med var högre än det sista budet på 104200.000 dollar för Picassos ”Pojke med pipa”. Pressen rapporterade att priset för Klimts ”Adele” hade varit 135 miljoner dollar, vilket skulle betyda att vid tiden för köpet var ”Adele” den dyraste tavlan som någonsin sålts.

På andra våningen finns en stor Picassosamling med verk mellan hans röda och blå perioder. Här finner vi också verk av Vincent van Gogh, Edgar Degas, Paul Cézanne och Henri Matisse. På tredje våningen visas verk av Wassily Kandinsky, Paul Klee, Ernst Ludwig Kirchner, Lyonel Feininger, Otto Dix och George Grosz.

Och vem är det som står och betraktar Picassos målning ”Woman with raven”? Visst är det Yoko Ono i svart hög hatt med stora solglasögon! Hon är där tillsammans med sin son och barnbarnet. Hon står med min dotters händer i sina. Känner de varandra?

Lilian O. Montmar
Mats Olofsson. bilder
http://home.swipnet.se/Alerta

 

Ur arkivet

view_module reorder

Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | Kulturreportage | 15 december, 2009

Krönika från Maspalomas 2

 Hade borgarna kunnat vinna valet 2006 om inte Persson-Nuder redan börjat talla på välfärden? Nej, inte om det funnits något vettigt reformförslag, något som kommit eftersatta grupper till godo. Tandvårdsreform ...

Av: Christer B Johansson | Gästkrönikör | 24 september, 2012

Någon förklarade världen. Han kallades Buddha

Det finns ett träd med hjärtformade blad och ovanligt lång spets. Det kallas Bodhi-träd. Bodhi betyder upplysning. En munk satte sig under ett sådant träd med löfte att inte resa ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 14 mars, 2017

Gösta Ekman

Den store Gösta Ekman - Alla tiders störste svenske skådespelare

”De som givit sitt liv medan de levat, kan inte dö”. - Gösta Ekman 1890 - 1938. Störst, bäst och vackrast. När Gösta Ekman begravdes den 18 januari 1938 i Stockholm följdes ...

Av: Belinda Graham | Scenkonstens porträtt | 11 september, 2017

Roland Barthes

Roland Barthes och den tidlösa autarkin

Roland Barthes, som föddes för precis 100 år sedan och dog 1980, etablerade sig som ledande fransk intellektuell med den litteraturteoretiska essän "Litteraturens nollpunkt" (1953), en position som bara förstärktes ...

Av: Arne Melberg | Litteraturens porträtt | 18 december, 2017

Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om film | 25 oktober, 2014

"Bilderna finns där jag är..."

"Bilderna finns där jag är..." Ett samtal med Gunnar Smoliansky. Text & foto: Carl Abrahamsson Fotografen Gunnar Smoliansky är aktuell med inte mindre än tre utställningar under hösten 2006. Det stillsamt poetiskt ...

Av: Tidningen Kulturen | Konstens porträtt | 29 september, 2006

Ngugi Wa Thiong'o. Foto: Daniel Anderson

Kenyansk författare i helt porträtt

Kenyanska författaren Ngugi Wa Thiong'o ges nu ut i ny svensk upplaga på Modernista. De tre romanerna ”Floden mellan bergen”, ”Om icke vetekornet” och ”Djävulen på korset” skildrar alla den ...

Av: Simon Olofsson | Essäer om litteratur & böcker | 29 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.