Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

TIC TAC TIC TAC

Det var 5475 dagar sen jag helt utan förvarning kraschade in i en förälskelse som inte alls var lämplig med dig. Det tog 365 dagar att sluta vara ledsen, efter ditt ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 juli, 2014
Gästkrönikör

Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | 23 september, 2013
Utopiska geografier

Vildapel foto CCBYSA3.0

Vildapel

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man därav fick förstånd, och hon tog av ...

Av: Johannes Söderqvist | 13 februari, 2017
Kulturreportage

Kollektivet är kärnan



Kollektivet är kärnan - teatern ett sätt att nå ut

I snart tre år har ett tjugofemtal kvinnor mellan 22 och 30 år diskuterat samhällsomfattande och personliga frågor. Feminismen är deras gemensamma nämnare och tillsammans har de arbetat fram föreställningen "Var god tag plats" som spelas på Södra Teaterns stora scen under Stockhom Plride. Tre av medlemmarna har kommit till Café Edenborg i Stockholm för att berätta mer.

pride_teater1.jpg 

Behovet att som ung feminist kunna diskutera såväl samhällsomfattande som personliga frågor blev startskottet för ÖFA-kollektivet. ÖFA står för Öppna Feminister Agerar och de har varit aktiva sedan 2004.

- Vår utgångspunkt är feministisk. Alla i kollektivet definierar sig som feminister, men tolkningen av begreppet är individuell. Att inte alla har samma åsikter är vår styrka. Det ger en inneboende dynamik, säger Emelie Garmén.

De bor på olika håll, i Sverige och utomlands, de har olika bakgrund och valet av utbildning varierar. Ur diskussionen föddes tanken på att gestalta frå­geställningarna om livet och samhället sceniskt.

 

pride_teater2.jpg 

- Kollektivet består av många yrkesverksamma konstnärer; dansare, skådespelare, fotografer, filmare, musiker, textarbetare, designers ... Våra diskussioner var allmängiltiga och vi ville nå ut med våra idéer. En medlem sökte pengar från Ungdomsstyrelsen och när vi fick dem satte vi i gång på allvar, säger Caroline Åberg.

Det blev en kollageföreställning med teman som kärlek, identitet, gemenskap, ensamhet och sexualitet. Föreställningen arbetades fram i workshops och friheten var stor att välja uttrycksform.

- Vi samlades ofta i små grupper. Grupperna kom till därför att de som ingick bodde nära varandra eller för att de ville arbeta med till exempel text eller scenografi, säger Emelie.

Kollektivet är kärnan och kärnan är medlemmarnas gemensamma vilja. Deras arbetssätt är ickehierarkiskt och de ser verkligheten från olika håll, men tryggheten och styrkan kommer från kollektivet.

Premiären ägde rum den 18 september 2006 på Reginateatern i Uppsala och sedan har ÖFA spelat Var god tag plats på bland annat Aliasteatern i Stockholm och på Ladyfest i Malmö. Men de har även spelat för grund- och gymnasieelever och på Wiks Folkhögskola där de även höll workshops om olika konstnärliga uttryck. Responsen från eleverna var stark och positiv. De kände igen sig!

 

pride_teater3.jpg 
ÖFA-kollektivet i föreställningen Var god tag plats.
Foto: Märta Thisner

- Vi vill fortsätta att arbeta med ungdomar genom att visa vår föreställning och sedan arbeta tillsammans med dem i olika typer av workshops. Det går att arbeta med många konstnärliga uttrycksmedel och vi vill visa att kollektivet är en bra plattform.

Efter föreställningen under Pride House, den första augusti på Södra Teaterns stora scen, kan vi se fram emot en work-in-progress-föreställning på Reginateatern i Uppsala den 15 november. Där kommer bland annat enaktaren Vi leker att du blundar, av Love Sydstrand att spelas, men det blir även dans i form av Hemligheter och scener från Sketchlokomotivet med ÖFA:s sketchfalang, där kollektivet fortsätter att ta plats!

- Vi vill förändra samhället och vi vet vart vi vill komma. Vi vill sätta igång en tankeprocess hos vår publik och vi gör det genom teatern och vårt sceniska uttryckssätt, avslutar Katarina Winter.

Agneta Tröjer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

Översätta texten eller sätta sig över texten?

Översätta texten eller sätta sig över texten? Hans Färnlöf, lektor i franska vid Mälardalens högskola, har läst språkexperimentalisten Stefan Hammaréns tolkning av Maupassants kortroman "Horla".

Av: Hans Färnlöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2006

C. J. E. En novell

Vid själslivets marginaler Höststormarna sänkte sina moln över lärdomsstaden och de ogenomträngliga bolstren av spindelvävsgrå dimma gav gatorna ett sken av den psykotiska outsäglighetsmystik som färgade de Maupassants sena, av syfilistöcknet ...

Av: C. J. E. | Utopiska geografier | 03 november, 2014

Hugo von Hofmannsthal (1910) på ett fotografi av Nicola Perscheid.

Hugo von Hofmannsthal – i det inre och yttre livet

Hugo Laurenz Augusti Hofmann von Hofmannsthal (1874 -1929) var en habsburgsk författare, essäist, librettist, poet och dramatiker, under den tyska post-romantiken. En period där kanske Stefan George lyste starkast men ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2015

Den gamla världens undergång

I en av vårens böcker beskriver den franske kulturskribenten Olivier Poivre D’Arvor hur den globala erans tekniker osynligt bidrar till amerikaniseringen av världen. Men problemet förblir i slutändan en fransk ...

Av: Jonas Elvander | Essäer om litteratur & böcker | 06 augusti, 2011

Utdrag ur romanen Orolig ordning av Andreas Åberg

Illustration: Edda Erik drömmer att det ringer på dörren till hans lägenhet när det är mitt i natten. Han tar sin papperskniv ur pennburken på skrivbordet, för att skydda ...

Av: Andreas Åberg | Utopiska geografier | 05 november, 2008

Pippin Barr och Marina Abramovic Institute – Dataspel om performance

Med spelet ”The Artist Is Present” fick Pippin Barr internationell uppmärksamhet både i konst- och dataspelsvärlden. Spelet handlade om Marina Abramovic performance på MOMA i New York 2010. En performance ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts