Erika och Ulrika på Normal förlag

  Ulrika och Erika Larsson. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Erika och Ulrika på Normal förlag – queerböckerna blev deras liv På hösten 2004 bestämde sig Erika och Ulrika Larsson sig för att ge sig ...

Av: Agneta Tröjer | 04 augusti, 2007
Konstens porträtt

Opplysningstidens konsepsjon om dannelse av et selv

Innledning Både R. Descartes (1596 – 1650) og I. Kant (1724 – 1804) regnes som opplysningstenkere. Kant skrev til og med et stridsskrift, som er kjent som Hva er opplysning? For ...

Av: Thor Olav Olsen | 09 augusti, 2013
Agora - filosofiska essäer

Veckan från hyllan. Vecka 36-2012

Moderaternas partisekreterare och då fortfarande ansvarig för partiets kommunikation på sociala medier, Thomas Böhlmark, har i ett twitterinlägg kallat en kvinnlig politiker med kurdiskt ursprung för ”klappturk”. Den rasistiska benämningen ...

Av: Gregor Flakierski | 01 september, 2012
Veckans titt i hyllan

Vermeer van Delft och hans konst

Johannes/Jan Vermeers 1600-talsmåleri kännetecknas av den tidens moraliska uppfattningar. Det finns pedagogiska pekpinnar i hans verk, som hade som mål att åskådliggöra synen på samhällets ”nya moral” och fostra kvinnorna ...

Av: Lilian O. Montmar | 18 juni, 2014
Konstens porträtt

Kollektivet är kärnan



Kollektivet är kärnan - teatern ett sätt att nå ut

I snart tre år har ett tjugofemtal kvinnor mellan 22 och 30 år diskuterat samhällsomfattande och personliga frågor. Feminismen är deras gemensamma nämnare och tillsammans har de arbetat fram föreställningen "Var god tag plats" som spelas på Södra Teaterns stora scen under Stockhom Plride. Tre av medlemmarna har kommit till Café Edenborg i Stockholm för att berätta mer.

pride_teater1.jpg 

Behovet att som ung feminist kunna diskutera såväl samhällsomfattande som personliga frågor blev startskottet för ÖFA-kollektivet. ÖFA står för Öppna Feminister Agerar och de har varit aktiva sedan 2004.

- Vår utgångspunkt är feministisk. Alla i kollektivet definierar sig som feminister, men tolkningen av begreppet är individuell. Att inte alla har samma åsikter är vår styrka. Det ger en inneboende dynamik, säger Emelie Garmén.

De bor på olika håll, i Sverige och utomlands, de har olika bakgrund och valet av utbildning varierar. Ur diskussionen föddes tanken på att gestalta frå­geställningarna om livet och samhället sceniskt.

 

pride_teater2.jpg 

- Kollektivet består av många yrkesverksamma konstnärer; dansare, skådespelare, fotografer, filmare, musiker, textarbetare, designers ... Våra diskussioner var allmängiltiga och vi ville nå ut med våra idéer. En medlem sökte pengar från Ungdomsstyrelsen och när vi fick dem satte vi i gång på allvar, säger Caroline Åberg.

Det blev en kollageföreställning med teman som kärlek, identitet, gemenskap, ensamhet och sexualitet. Föreställningen arbetades fram i workshops och friheten var stor att välja uttrycksform.

- Vi samlades ofta i små grupper. Grupperna kom till därför att de som ingick bodde nära varandra eller för att de ville arbeta med till exempel text eller scenografi, säger Emelie.

Kollektivet är kärnan och kärnan är medlemmarnas gemensamma vilja. Deras arbetssätt är ickehierarkiskt och de ser verkligheten från olika håll, men tryggheten och styrkan kommer från kollektivet.

Premiären ägde rum den 18 september 2006 på Reginateatern i Uppsala och sedan har ÖFA spelat Var god tag plats på bland annat Aliasteatern i Stockholm och på Ladyfest i Malmö. Men de har även spelat för grund- och gymnasieelever och på Wiks Folkhögskola där de även höll workshops om olika konstnärliga uttryck. Responsen från eleverna var stark och positiv. De kände igen sig!

 

pride_teater3.jpg 
ÖFA-kollektivet i föreställningen Var god tag plats.
Foto: Märta Thisner

- Vi vill fortsätta att arbeta med ungdomar genom att visa vår föreställning och sedan arbeta tillsammans med dem i olika typer av workshops. Det går att arbeta med många konstnärliga uttrycksmedel och vi vill visa att kollektivet är en bra plattform.

Efter föreställningen under Pride House, den första augusti på Södra Teaterns stora scen, kan vi se fram emot en work-in-progress-föreställning på Reginateatern i Uppsala den 15 november. Där kommer bland annat enaktaren Vi leker att du blundar, av Love Sydstrand att spelas, men det blir även dans i form av Hemligheter och scener från Sketchlokomotivet med ÖFA:s sketchfalang, där kollektivet fortsätter att ta plats!

- Vi vill förändra samhället och vi vet vart vi vill komma. Vi vill sätta igång en tankeprocess hos vår publik och vi gör det genom teatern och vårt sceniska uttryckssätt, avslutar Katarina Winter.

Agneta Tröjer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Bill Viola Foto CC-BY-SA 2.0

Bill Viola och långsamheten

Det finns ett videoverk av Bill Viola som jag gärna återkommer till, när tillfälle erbjuds. Det finns också med i några praktfulla kataloger som jag införskaffat i samband med Viola-utställningar ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 21 april, 2016

Hur man blir samtidskonstnär utan att egentligen anstränga sig.

Medelmåttighetens evangelium Vid en gallring på biblioteket för ett tag sedan stötte jag på boken ART, skriven av konstvetaren/konstnären Lars Vilks. Jag publicerade en recension på omkonst.se där tyvärr allt inte ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer | 30 oktober, 2013

Jenny Westerström: Den unge Anders Österling

”Skymningen faller, det brusar från Östersjön, och om en stund skall jag höra helgringningen från den lantliga kyrkan, ty det är lördagsafton.” Med de vackra orden avslutade Anders Österling sina ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 12 februari, 2014

Veckans porträtt: Johan Jönson om Johan Jönson

Johan Jönson om Johan Jönson Hur skulle jag beskriva mig själv? Det skulle jag inte. Om jag inte var fysiskt eller ekonomiskt tvungen. Jag skulle fortsätta vara så tyst som ...

Av: Johan Jönson | Litteraturens porträtt | 14 december, 2006

Fragment av surrogatpyret XIII

Den försäkomne negerjävuln, en robust hemföding barnfödd i Svartliden, knuffa uppspelt rosselgurglande upp dörrn, halvsnubbla som en volter över dörabäcken, tromfe till mä å trödde mä på foten me sin bara, obscent rosa ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 04 februari, 2008

Thor Fagerkvist- Målarprofeten från Värmland

Värmland sägs vara ett sagornas och berättelsernas landskap förknippat med kända författare som Geijer, Tegnér, Lagerlöf, Fröding och Tunström som alla gestaltat och skrivit om landskapet i många sammanhang. Folk ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 20 april, 2014

Tappad rätt ner i bilen

I Jim Jarmuchs märkliga episodfilmfilm "Night on Earth" finns ett avsnitt med en tysk taxichaufför i New York som varken kan köra bil - den skuttar fram när han trampar ...

Av: Ulf Stenberg | Gästkrönikör | 17 juli, 2009

Emmakrönika XVII, face to facébook och?

på skitstöveljordklotsvägens avtag ett allra diffust ställe på com till, men inte alls mer diffust än följande snart, vid disken väl framme hade jag oppnat cärlet och smakat på tre ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 Maj, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.