Att förstå ”med” sig själv. Om Sapfo och Alkaios

”Eros skakar mig motståndslöst än en gång –ljuvligt stingande, obetvingliga djur!”(Sapfo) Kan en liten bok som innehåller fragment från en tid utanför tiden alstra i mig samma darrning som jag känner ...

Av: Guido Zeccola | 20 april, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Det omöjliga

  Det omöjliga Simone Weils helgonliknande leverne är ständigt aktuellt stoff för inspiration och diskussion. Minst lika viktigt är dock hennes filosofiska och politiska gärning. Mårten Björk försöker därför ta fasta ...

Av: Mårten Björk | 23 oktober, 2007
Essäer om samhället

En Konsertupplevelse utöver det vanliga

 Stockholm, Drottningholms slottsteater, 6-10 juni Stockholm early music festival 2012 Det har under denna vecka varit ett mycket ambitiöst program med vad som kallas tidig musik, en term som är mina ögon ...

Av: Alexander Sanchez, Jessika Ahlström | 17 juni, 2012
Musikens porträtt

Kulturförbittring

Att bilda kultur är att lära sig att förnimma den associativa undertexten mellan: bokstäver, ordens ideogram, text, fotografier, andra bilder, sysslor eller artefakter i detta syfte. Syfte definieras som mellanmänsklighet ...

Av: Freke Räihä | 08 oktober, 2010
Essäer

Kollektivet är kärnan



Kollektivet är kärnan - teatern ett sätt att nå ut

I snart tre år har ett tjugofemtal kvinnor mellan 22 och 30 år diskuterat samhällsomfattande och personliga frågor. Feminismen är deras gemensamma nämnare och tillsammans har de arbetat fram föreställningen "Var god tag plats" som spelas på Södra Teaterns stora scen under Stockhom Plride. Tre av medlemmarna har kommit till Café Edenborg i Stockholm för att berätta mer.

pride_teater1.jpg 

Behovet att som ung feminist kunna diskutera såväl samhällsomfattande som personliga frågor blev startskottet för ÖFA-kollektivet. ÖFA står för Öppna Feminister Agerar och de har varit aktiva sedan 2004.

- Vår utgångspunkt är feministisk. Alla i kollektivet definierar sig som feminister, men tolkningen av begreppet är individuell. Att inte alla har samma åsikter är vår styrka. Det ger en inneboende dynamik, säger Emelie Garmén.

De bor på olika håll, i Sverige och utomlands, de har olika bakgrund och valet av utbildning varierar. Ur diskussionen föddes tanken på att gestalta frå­geställningarna om livet och samhället sceniskt.

 

pride_teater2.jpg 

- Kollektivet består av många yrkesverksamma konstnärer; dansare, skådespelare, fotografer, filmare, musiker, textarbetare, designers ... Våra diskussioner var allmängiltiga och vi ville nå ut med våra idéer. En medlem sökte pengar från Ungdomsstyrelsen och när vi fick dem satte vi i gång på allvar, säger Caroline Åberg.

Det blev en kollageföreställning med teman som kärlek, identitet, gemenskap, ensamhet och sexualitet. Föreställningen arbetades fram i workshops och friheten var stor att välja uttrycksform.

- Vi samlades ofta i små grupper. Grupperna kom till därför att de som ingick bodde nära varandra eller för att de ville arbeta med till exempel text eller scenografi, säger Emelie.

Kollektivet är kärnan och kärnan är medlemmarnas gemensamma vilja. Deras arbetssätt är ickehierarkiskt och de ser verkligheten från olika håll, men tryggheten och styrkan kommer från kollektivet.

Premiären ägde rum den 18 september 2006 på Reginateatern i Uppsala och sedan har ÖFA spelat Var god tag plats på bland annat Aliasteatern i Stockholm och på Ladyfest i Malmö. Men de har även spelat för grund- och gymnasieelever och på Wiks Folkhögskola där de även höll workshops om olika konstnärliga uttryck. Responsen från eleverna var stark och positiv. De kände igen sig!

 

pride_teater3.jpg 
ÖFA-kollektivet i föreställningen Var god tag plats.
Foto: Märta Thisner

- Vi vill fortsätta att arbeta med ungdomar genom att visa vår föreställning och sedan arbeta tillsammans med dem i olika typer av workshops. Det går att arbeta med många konstnärliga uttrycksmedel och vi vill visa att kollektivet är en bra plattform.

Efter föreställningen under Pride House, den första augusti på Södra Teaterns stora scen, kan vi se fram emot en work-in-progress-föreställning på Reginateatern i Uppsala den 15 november. Där kommer bland annat enaktaren Vi leker att du blundar, av Love Sydstrand att spelas, men det blir även dans i form av Hemligheter och scener från Sketchlokomotivet med ÖFA:s sketchfalang, där kollektivet fortsätter att ta plats!

- Vi vill förändra samhället och vi vet vart vi vill komma. Vi vill sätta igång en tankeprocess hos vår publik och vi gör det genom teatern och vårt sceniska uttryckssätt, avslutar Katarina Winter.

Agneta Tröjer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Klimat eller vårdkvalitet när Sahlgrenska stänger psykiatriskt akutintag

Slänger mig mot tidningsstället, inte för att Göteborgs-Posten är min främsta preferens men en gratis tidning är trots allt en gratis tidning. "Hårdare klimat för psyksjuka" skriker framsidans huvudrubrik (2010-05-03) ...

Av: Linda Bönström | Reportage om politik & samhälle | 09 maj, 2010

Släpp inte fan över bron!

Släpp inte fan över bron! Ann Hingström träffar Hans Alfredson.    Hans Alfredson, foto: Julia Peirone/W&W Två fullvuxna män med akademisk bakgrund och smak för det burleska slår sig alltså ihop och ...

Av: Ann Hingström | Scenkonstens porträtt | 12 januari, 2007

Thomas Middleton  Foto Wikipedia Public domain

En Shakespeares jämlike

Det är ett väldigt ståhej kring Shakespeares 400-årsjubileum. Hans samtida kollegor som Christopher Marlowe och Ben Johnson står helt i skuggan av honom. Och så har vi Thomas Middleton (1570-1627) ...

Av: Bertil Falk | Litteraturens porträtt | 27 juli, 2017

Bruno K Öijer reciterar

När Bruno K Öijer träder fram på scenen på Södra teatern i Stockholm vet applåderna inga gränser. Och finns det ett tema för denna kväll så är det just att ...

Av: Tomas Nilsson | Litteraturens porträtt | 17 mars, 2009

Det svenska deckaråret 2008

År 2009, dags för ett nytt deckarår men innan Bengt Eriksson börjar läsa och skriva om årets nya deckare - föreslår han några anteckningar om året som gick. Bästa svenska deckare ...

Av: Bengt Eriksson | Kulturreportage | 09 januari, 2009

Hildegard von Bingen ─ Rhenlandets Sibylla

Under medeltiden levde ett stort antal märkliga kvinnor som i dikt eller drama i uppenbarelser eller brev framför sin kärlek till Gud och sina medmänniskor. De talar om sin förundran ...

Av: Lena Månsson | Övriga porträtt | 26 oktober, 2009

Intervju med Alessia Niccolucci

Alessia Niccolucci är en begåvad italiensk ung författarinna, med flera romaner, noveller och diktsamlingar bakom sig. Hon tycks ha valt ”den kvinnliga kontinenten”, som Lacan hade kunnat säga, men hon ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 19 augusti, 2011

En tyrann i tiden – Re Orso på Opera Comique

Det finns många sätt att börja en opera på. Det behöver inte vara med ouvertyren, även om det är det vanligaste. Ouvertyren kan man dessutom lägga i slutet av operan ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 26 maj, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.