Franz Kafka. Foto: Wikipedia

Tre dikter av Franz Kafka

Erik Carlquist föreslår tre dikter av Franz Kafka tagna från brev han skrev.

Av: Erik Carlquist | 11 augusti, 2015
Gästkrönikör

Från animation till station -Lars Arrhenius och pixelns födelse

I begynnelsen var pixeln. En grön blinkande fyrkant. I animationen ”Murmurs of Earth” (2007) berättar konstnären Lars Arrhenius och filmaren Johannes Müntzing jordens historia på sex minuter med hjälp av ...

Av: Mathias Jansson | 21 september, 2011
Essäer

Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Döden är den stora illusionen

Den tibetanska dödsboken och det som aldrig dör

”Total närvaro är väsentligt då någon dör. Det är av yttersta vikt och mycket kraftfullt om vi kan relatera i nuet, eftersom det just då finns en osäkerhet mellan kropp ...

Av: Annakarin Svedberg | 01 december, 2015
Essäer om religionen

Den integrerade människan



Den samiska shamanen och författaren Ailo Gaups beskrivning: ”Solporten är en passage från ett medvetandetillstånd till ett annat och utgör en symbolisk övergång från en tidsålder till ett nytt tidevarv. Denna utomordentligt vackra Solport tillverkades av Anna-Katariina Hollmerus och Jörg Spätig samt installerades tillsammans med norska medhjälpare som en del av Shaman gathering (shamanernas sammanträffande) 2012 i Norge”Om man gräver djupt nog i vilken människa som helst finner man gudomlighet (Augustinus)

Enligt min mening och erfarenhet lever människorna i den västliga världen begränsat och uttnyttjar inte alla sina inneboende möjligheter. Människan i väst lider därför av själsliga smärtor förorsakade av dualismen. I väst indelas människan i kropp och själ men egentligen handlar det om två sidor av samma sak. Dessa själsliga smärtor förorsakade av dualismen försöker hon dämpa genom stimulans utifrån, genom materialistiskt livsinnehåll, t ex genom ständigt ökande konsumtion, konsumtion och återigen konsumtion. Därigenom blir hon främmande för sig själv, sin inre kärna, och sitt egentliga jag.

Dagens människa lever i ett dualistiskt tillstånd eftersom hon indelar världen i kropp/själ, gott/ont och betraktar världen som svart/vit samt hon lever enligt en antingen/eller princip . Hon följer härvid Kristendomens dualistiska syn som präglas av två makter, en god (Gud) och en ond (Djävulen).

Medvetandefilosofi är den gren av filosofin som studerar medvetandets natur, mentala processer, mentala funktioner, mentala egenskaper och deras relation till den fysiska kroppen. Kropp–själ-problemet, det vill säga förhållandet mellan medvetandet och kroppen, betraktas ofta som den mest centrala frågan inom medvetandefilosofin, kroppen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Dualism och monism kallas de två huvudsakliga skolor som försöker lösa kropp–själ-problemet. Enligt dualismen är medvetande och kropp i någon kategorisk mening separata från varandra. Den kan spåras tillbaka till Platon och Aristoteles samt sankhya- och yoga-skolorna inom hinduisk filosofi, men den formulerades mest precist av René Descartes under 1600-talet.

Många medvetandefilosofer har intagit antingen en reduktionistisk eller icke-reduktionistisk fysikalism och på olika sätt vidhållit att medvetandet inte är någonting separat från kroppen.[9] Dessa tillvägagångssätt har varit inflytelserika i synnerhet inom naturvetenskaperna, särskilt inom sociobiologin, datavetenskapen, evolutionspsykologin och de olika neurovetenskaperna. Andra filosofer har emellertid antagit en icke-fysikalisk position som utmanar uppfattningen att medvetandet är en rent fysisk konstruktion.

Reduktionistiska fysikalister menar att alla mentala tillstånd och egenskaper med tiden kommer att förklaras av vetenskapliga teorier om fysiologiska processer och tillstånd Icke-reduktionistiska fysikalister hävdar att, även om medvetandet inte består av någonting mer än hjärnan, så kan inte den mentala vokabulären, det vill säga de ord som vi använder för att beskriva mentala tillstånd, reduceras till fysikens språk och ”låg-nivåförklaringar”.

Monism är en metafysisk term, som står i motsatsställning till dualism. Monism betecknar också den filosofi som utformades av biologen Ernst Haeckel och fick betydande genomslag kring sekelskiftet 1900. Den är en framstegsoptimistisk materialistisk och antikyrklig världsuppfattning baserad på naturvetenskap och evolutionslära.

Jag började min andligt/själsliga vandring 1974 genom att delta i en treårig utbildning i transpersonall psykologi och psykoterapi ledd av den brasilianska psykologen dr Léo Matos som var mycket väl insatt i frågor om medvetande, shamanism och tibetansk metafysik. Jkag hade även möjlighet att delta i en shamansk resa, en upplevelse som mhelt förändrade mitt liv i positiv riktning. Från att ha varit en relativt ytlig och utåtriktad människa blev jag introvert och började ägna mig åt östligt tankesätt, filosofi och högre medvetande. Jag fick tillgång till inre resurser som kreativitet, inspiration och massor av energi. Matos som dog 2012 var en efterfrågad talare vid internationella konferenser och var till sin död Dalai lamas rådgivare. 

Taijitu – symbolen för Yin och Yang i harmoni. Yin och Yang är centrala begrepp inom kinesisk filosofi och symboliserar ytterligheter. Yin och yang är universums urkrafter. Yin, det svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. (Källa: Wikipedia)Att tala om ”den integrerade människan” går ut på att beakta även upplevelser på högre medvetandetillstånd genom att delta i t.ex. yoga, meditation eller en shamanistisk resa. Man har redan länge undersökt hjärnverksamheten hos människor i djup meditation och har fastställt förändringar som har haft en positiv inverkan på människans psykiska välbefinnande. Dylika forskningar med samma resultat görs nu på Turun yliopisto (finskspråkigt universitet i Åbo, södra Finland) där det nu även finns olika former av medvetande i undervisningen..

Att jag har försökt införa denna dimension till människorna i Finland har stött på enormt motstånd! Orsaken till detta handlar om följande fenomen: Dr Marko Bischof säger i sin artikel ”Vår själ kan flyga” att en människa som vanligen rör sig endast på ytliga, alldagliga medvetandetillstånd kan få panisk ångest och rädsla för att förlora sitt ego då hon beger sig in på dimensioner utöver de som hon är van vid. Redan tanken på denna process kan leda till dylika reaktioner. Därför är vi rädda för högre medvetandetillstånd vilket leder till att vi betraktar dessa upplevelser som något alltför främmande och konstigt för oss i väst. Vi förlorar därigenom en väsentlig möjlighet till själslig utveckling genom att inte våga ta risken att beträda nya farvatten!

Den integrerade är inte beroende av intryck och stimulans utifrån, t. ex. teve eller sällskap. Den integrerade människans liv är aldrig långtråkigt och hon känner sig inte ensam i sitt eget sällskap. Hon måste inte ”döda tiden” eftersom hon inser att det inte finns någon överlopps tid att döda och att varje sekund är en betydelsefull och beaktansvärd del av vårt liv!

Galsan TschinagAlla människor i olika kulturer har samma själsliga grundstrukturer. Problemet är att man för samma fenomen har olika benämningar: samer och indianer talar om andar och de kristna om änglar och demoner. I båda fallen handlar det alltså om andeväsen. Kulturen präglar den form ett sådant fenomen - t.ex. i drömmar - får såsom änglar, andar, Jesus eller Buddha. Man kan alltså inte mera säga ”Öst är Öst och Väst är Väst och aldrig mötas de två” Alla människor överallt i världen har samma behov av att utveckla sig på alla nivåer, hela sitt spektrum, och inte enbart människor i öst!

Om man lyckas att sammanfoga de två personella och transpersonella (gränsöverskridande, övermedvetna) medvetandetillstånden till en enhet kan man tala om en integrerad människa som kan använda alla sina inneboende resurser för att uppnå sitt mål under ”sin resa här på jorden”. Hon är en glad, avspänd och kreativ person som använder hela sin inre kapacitet, som till exempel Dalai lama! Se bifogat schema.*)

En sådan människa får dessutom enligt en helt ny forskning av dr Sandra Harner, ökad kreativitet, inspiration och energi. En integrerad människa börjar inte heller föra krig mot andra utan lever i frid och fred med sig själv och andra. Dessutom är hon lycklig, vilket min Matos helt enkelt ansåg vara livets mening!

 Dalai lama är enligt min mening det bästa exemlet på en person som är en integrerad människa för att han praktiserar meditation och är harmonisk, glad och kreativ. Han har tillgång till sina potentiella möjligheter och omsätter dem i sitt arbete för fred. Eftersom han trots sina bekymmer för Tibets folks eländiga situation inte tappar modet och inte går under och är lycklig talar för en enorm inre styrka som jag antar har sina rötter i hans andliga discipliner.Den västliga människan upplever inre tomhet, meningslöshet och ensamhet samt söker sig därför till andra kulturers visdom och kunskaper. Det finns ett ständigt ökande intresse för urfolks världsåskådning vilket jag uppfattar som en strävan efter att uppnå en balans i polariseringen och att därigenom övervinna detta dualiska tillstånd.

Det spelar ingen roll vilken form av upplevelser på högre medvetande som man ägnar sig åt, shamansk resa, yoga eller meditation eftersom alla har samma effekt på vårt själsliv. Det som händer inom psyket då man överskrider gränsen mellan alldagligt medvetande och högre medvetandetillstånd är att dessa två dimensioner integreras så att vi får tillgång till alla potentiella och latenta resurser som vi alla har inom oss. Om vi lever endast i det alldagliga medvetandet förblir alltså mycket inom oss outvecklat. Därför talar jag om den integrerade människan som en utomordentlig möjlighet att leva ett rikare liv!

Denna av mig här beskrivna själslig/andliga utveckling kan inte betraktas som en ny form av psykoterapi eftersom inte alla som vill utveckla sig och sin personlighet är inte belastade med problem och inte är i behov av psykoterapi. Psykoterapi riktar sig bakåt och till djupare skikt hos oss men då man arbetar med medvetandet är riktningen uppåt och inte nedåt. Man arbetar med det övermedvetna och inte med omedvetna processer och bakomliggande olösta konfliker.

Nina Michael

 

*) De sju medvetandetillstånden

Transpersonella medvetandetillstånd (Den osynliga världen)

 7. Transpersonell/Juvel/Lotusblomman/Nirvana/Gudomlighet

 För medvetandetillstånden 5-6 finns det inte begrepp på västliga språk ”De måste upplevas”

 4. Transpersonell/Intuition

  

Ninas resa i universum 1975Personella medvetandetillstånd (Den synliga världen)

 

3. Personell/Mental 2. Personell/Emotionell

1. Personell/Fysisk

1-3: De tre nedersta tillstånden (personella) omfattar det alldagliga livet: Fysiska, känslomässiga och själsliga (mentala) former.

 4. De fyra högre (transpersonella) medvetandetillstånden är övermedvetna och börjar med intuition, att leva sig in i andra personer.

 5-6 Beskrivs som ”djup religiös och mystisk erfarenhet, exstatisk och samtidigt demonisk kvalitet, man känner sig som en del av Gudomliga funktioner”. Dessa tillstånd upplevs också markant i samband med knark (LSD, marijuana, heroin, m.m.) eller meditation. Här upplevs andar och demoner. Man kan också råka ut för ”horrortrips” med djupa depressioner och smärtsamma samt mycket negativa och destruktiva själsliga tillstånd.

 7 ”Juvel”, är som Gudsupplevelsen, ett tillstånd präglat av ett stort vitt ljus, frid och ro. ”Lotusblomman” motsvarar ”hjärtat” hos oss i väst.

 

Källa: Alyce M. & Elmer E. Green: “On the meaning of transpersonal: Some methaphysical perspectives”/The Journal of Transpersonal Psychology 1/1971

 

Översättning från engelskan: Nina Michael

 

**) Man blir inte shaman, man är shaman

 

Dr Michael Harners shamanska resa Det är den ena sidan av sanningen.

Den andra är: shamanen byggs upp.

Det handlar om en speciell talang, om förmågan att höra mera, se mera,

att varsebli mera än andra ...

 

Även hos shamanen är en del begåvning,

resten är hårt arbete, utbildning,

lärdom och än en gång lärdom.

 

Då jag var ungefär fyra, fem år kom jag i läran.

Den första timmen i utbildningen – fruktansvärd ...

Shamanen sade två satser till mig:

”Du ska börja så här: Sjung för klippan den och säg sedan till mig,

vad den sade till dig”.

Jag sjunger och sjunger ... Ingenting - döv, stum, död klippa!

Jag var också övertygad om att klippan inte skulle säga någonting till mig

Alla andra barn leker, leker, ack vad underbart ...

Någon gång är gränsen nådd, att jag börjar bli litet vansinnig,

och då hör jag plötsligt: Klippan talar dock!

 

Men det var inte klippan, som jag hade trott mig se och förnimma.

Det var en klippa i mig. I mig har någonting talat.

Jag har alltså sett och anat klippan i mig,

och då visste jag och vet sedan dess:

Allt finns inom oss ...

 

Källa: ”Den sjungande klippan: Shamanism, läkekonst, vetenskap”.Av Galsan Tschinag, mongolisk författare som bor i Tyskland och skriver böcker på tyska. Transpersonale Psychologie und Psychotherapie. Wissenschaft des Bewusstseins (sv. Vetenskap om medvetandet). 1/2010. Vianova. ISSN 0949-3174.

 

Översättning från tyskan: Nina Michael

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Medvetenhet och praxis. Om Bengt Nerman

När jag i På avstånd och nära skriver om "synlägen", är de något som uppstått genom erfarenhet i specifika situationer: livserfarenhet, vari ingår det slags erfarenhet man får genom att ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om litteratur & böcker | 09 juni, 2010

J.D. Salinger - Gåtan som inte var någon gåta

Sveriges Television visade nyligen dokumentären Gåtan Salinger. Den var visst intressant men samtidigt framgick det ganska tydligt att den mystik som omgett J.D. Salinger (1919-2010) inte alls var särdeles mystisk ...

Av: Bertil Falk | Övriga porträtt | 30 juli, 2014

Oravský hrad, Foto  CC BY SA 3.0

Man ska leva för varandra…

Samtliga förutsättningar var gynnsamma, jag skulle inte kunna misslyckas med min kupp.

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 02 augusti, 2016

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Andra sidor av Alphonse Daudet

Det Malmöbaserade förlaget Alastor press gladde läsare med intresse för fransk litteratur, och då i synnerhet fransk 1800-talslitteratur. Efter att tidigare ha gett ut bl.a. den första fullständiga versionen på ...

Av: Hans Färnlöf | Essäer om litteratur & böcker | 01 mars, 2013

Dikten – enskilt geni eller kollektiv kraft?

Hur har synen på diktandet och konsten förändrats från romantikens dagar fram till nu? Med denna essä vill jag genom tre lyriska författarskap från skilda tidsepoker jämföra tre olika diktverk: ...

Av: Gustav Borsgård | Essäer om litteratur & böcker | 01 oktober, 2012

Johan Jönson

Johan Jönson; poet, född 1966 – har gett ut böcker på Displaced press (i översättning av Johannes Göransson), OEI editör, Maskinen och Albert Bonniers förlag men är även verksam som ...

Av: Johan Jönson | Utopiska geografier | 26 september, 2011

Arabiska kvinnor på modet i Paris

Institut du Monde Arabe visar nu marockanskan Leïla Mencharis dekorer för Hermès; i Victor Hugos hus pågår en orientalisk utställning och på bio går en film om Kvinnor i Kairo. Hermès ...

Av: Anne Edelstam | Kulturreportage | 05 juni, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.