Lucia

Göran och Zlata passerade den stora anslagstavlan vid skolentrén Årets Luciakandidater satt upptejpade och log med sina bedjande leenden mot sina betraktare. ”Rösta på din favorit!” stod det med stora ...

Av: Vladimir Oravsky | 08 december, 2011
Gästkrönikör

Svartmetall i teori och praktik: En essä kring några aktuella böcker om black…

”Bathory” är namnet på ett svenskt rockband som ofta hyllas som föregångare inom black metal. ”Bathory” är också namnet på en ungersk grevinna, Elisabeth Báthory (1560-1614), som enligt legenden bokstavligen ...

Av: Jonas Andersson | 21 november, 2011
Essäer

Lars Ardelius 1926-2012. En underbar människa

En gång klippte Lars Ardelius sönder trettio svenska självbiografier, blandade bitarna, klistrade samman dem på nytt, och gav ut dem i en rolig bok som han kallade ”Plagiat”, en ärlig ...

Av: Ivo Holmqvist | 26 augusti, 2012
Litteraturens porträtt

Perspektiv på stoicismen

Ärkeängeln MikaelLars-Göran Söderberg om det stoiska arvet från det gamla Greklands filosofer till kristendomens helgon, från Spinoza till de indianska krigarna och nutida självdestruktivitet Indianerna ... det är redan tillräckligt ...

Av: Lars-Göran Söderberg | 28 september, 2008
Essäer om litteratur & böcker

The American colony in Jerusalem



Jerusalem I Jerusalem väntar judarna på Messias ankomst, kristna fundamentalister på Kristi återkomst och muslimer på domedagen. Detta är den allra heligaste av städer för två monoteistiska religioner och den tredje heligaste för en. Drömmen om Jerusalem föddes för tusentals år sedan.

Den 23 juli 1896 utvandrar 38 personer från Nås i Dalarna. Övertalade av väckelsepredikanten Olof Henrik Larsson beger de sig till det förlovade landet med hopp om frälsning. På den svenska landsbygden växer sig de evangeliska sekterna starka. Pilgrimsfärden kan ledas tillbaka till ett sekel av Lutheranism och handling väckelse samt till en rad tragiska händelser som utspelades i Amerika 25 år tidigare.

Vår historia börjar i en förort till Chicago; Lake View. Här lever advokat Horatio Spafford med sin norska fru Anna och deras fyra döttrar då en stor del av staden ödeläggs i den stora Chicagobranden, 1871.

Eldsvådan för med sig fattigdom och hemlöshet; familjen hänger sig åt hjälparbete och då de två år senare bestämmer sig för att en semester i Europa är vad de behöver för att återhämta sig, hålls Horatio i sistaminuten kvar i affärer. Anna reser ensam med barnen på lyxångaren S.S. Ville du Havre mot Paris.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Natten till den 22 november rammas de av ett fartyg halvvägs över Atlanten. Livbåtarna som just målades om har klistrat fast vid däck och 226 passagerare omkommer med det sjunkande skeppet. Nio dagar senare mottager Horatio ett telegram från Cardiff, Wales: "Saved alone. What shall I do".

altHan hämtar hem sin fru och paret försöker rekonstruera sitt liv tillsammans. En son och en dotter föds men sonen dör i feber vid 4 års ålder. Kyrkan anser att Spaffords olyckor är ett Guds syndastraff och stöter ut dem från den kyrka de hjälpt till att bygga.

Horatio har under en resa i Skottland kommit i kontakt med en religiös sekt av pyramidologer som fastställt Kristi återkomst till år 1881.

Det är året de anländer till Jerusalem; 16 personer som till en början helt enkelt kallas The Americans slår sig ned i Gamla Staden och lever tillsammans i en spartansk gemenskap där allt delas. Spaffords och deras vänner är inte missionärer men utför filantropiskt arbete i tron att detta påskyndar Kristi återkomst. Om de enligt andra amerikaner utgör en något suspekt rörelse, lever de i harmoni med lokalbefolkningens judar, araber och kristna. Gruppen växer snabbt. Efter Horatios död i Malaria 1888, gör Anna ett kort besök i Chicago. Hon lär känna den svenske ledaren för evangeliska kyrkan; The Scandinavian Community i Chicago sluter sig till The Americans i Jerusalem.

altLedaren är ingen annan än Olof Henrik Larsson, en före detta sjöman sedan en längre tid utvandrad till Amerika ; samme man som övertalar Nås borna att sälla sig till den växande kolonin i Jerusalem. Nås är hans hustrus hembygd, den evangelistiske predikanten vill absolut föra med sig även denna hjord av religiösa till det Heliga landet.

Bönderna säljer sina ägodelar och följer drömmen om frälsning. Då de sluter sig till Anna Spaffords något tyranniska välde, består kolonin av 150 personer.

Vid det här laget behövs mer plats. Rabbah Daoud Amin Effendi El Hussein har byggt en stor villa utanför stadens portar, för sig och sitt harem. Trots fyra fruar, dör han dock utan arvingar och huset kan så småningom köpas upp av vad som nu blir the American Colony.

altFör svenskarna från Nås är ankomsten till det Heliga landet en besvikelse. De lämnar sin hembygd för att uppleva Kristi återkomst, men istället för drömmen om frälsning möter de en mycket jordnära vardag i ett klimat de i många fall inte lyckas anpassa sig till. De tvingas ge bort sina ägodelar och leva i celibat. Barn och föräldrar skiljs åt, läkemedel förbjuds och mat ska produceras till hela kolonin där svenskarna nu utgör två tredjedelar.

The American Colony fungerar som en slags brådmogen kibbutz. Nås borna är främst bönder och hantverkare, i deras produktion finns det kolonin behöver; skomakare, hovslagare, skräddare, spinnerskor och ett väveri. Likaså har kolonin ett eget mejeri, ett slakteri och ett bageri som levererar bröd till omgivningen samt en skola öppen även för judiska och arabiska grannbarn.

altKolonin består till största del av amerikaner och svenskar, men här finns även andra emigranter. Elijah Meyers ; en indisk konverterad jude från Bombay med kunskaper i fotografi startar en studio och tar Lewis Larsson från Nås som lärling. Vad som börjar med vardags dokumentation och enkla reportage utvecklas snabbt till American Colonys främsta inkomstkälla, en fotografisk studio vida berömd utanför landets gränser. Kolonins tio fotografer är pionjärer, de första som skapar och organiserar en omfattande fotografisk dokumentation av det Heliga landet.

De fotograferar bland annat den judiska koloniseringen av Palestina, den tyske kejsaren Wilhlem II ankomst i Jerusalem och en gräshoppsinvasion som ounvikligen för tankarna till en Biblisk berättelse. Då stadens invånare lider av hungersnöd under första världskriget, upprättas ett dagligt soppkök för 2000 personer. Spaffords barnhem och sjukhus för fattiga existerar än idag i kolonins första bostäder. Under sin relativt korta existens sätter kolonin sina spår i den heliga staden och dessa syns än idag.

Strax norr om Damaskus porten och Gamla Stadens murar ligger östra Jerusalems finaste hotel; The American Colony Hotel.

altDen religiösa kolonin upphör på 40-talet. Efter år av partiell hostel verksamhet för engelska och amerikanska vintergäster som söker efter mindre primitiva övernattningsalternativ än vad denna del av staden kan erbjuda, blir byggnaden slutligen ett hotell på 50-talet.

Idag ägs hotellet av ättlingar till de ursprungliga kolonialisterna men det sköts av ett schweiziskt företag vars mål är att upprätthålla dess status av neutral oas i Jerusalem. Selma Lagerlöfs nobelprisvinnande roman Jerusalem har förevigat Nåsbornas utvandring på sexton språk. På väggarna hänger fotografier av kolonins medlemmar, gulnade tidningsurklipp berättar familjen Spaffords tragiska olycka. Böcker och verktyg i glasmontrar.

Möblerna är orientaliska, inredningen gedigen, trädgården idyllisk. The American Colony Hotel förblir vad det alltid har varit; en oas i Jerusalem, öppen för alla oavsett religiös affliktion eller politisk övertygelse. En neutral mötespunkt för internationella och lokala gäster i en konfliktdrabbad stad.

altAv konflikter har byggnaden fått sin skärda del. Under den brittiska mandatperioden är American Colony Hotel en populär mötesplats för general Allenby och utländska korrespondenter. Då vapenstilleståndet signeras 1949, delas staden i två. Byggnaden befinner sig på Jordaniens sida; den arabiska delen tar ett steg tillbaka i utvecklingen och blir åter en gammaldags orientalisk stad medan den judiska västra delen moderniseras och utvecklas kommersiellt. Under sexdagarskriget 1967 hamnar byggnaden mitt i skottlossningen. 1993 diskuteras Osloprocessen här. Listan på viktiga möten och betydande gäster som ägt rum på hotellet kan göras lång och det är lätt att se varför.

American Colony Hotel i Jerusalem; på gränsen mellan öst och väst, fortsätter försvara sitt rykte.

altalt
 
 
 
 
 
 
 
Text: Rafael Levi
Foto: Loulou d'Aki

Ur arkivet

view_module reorder

Det bestandige i det ubestandige

Om du kommer bort til meg og ytrer følgende ord om ditt eget liv: Livet er ubestandig, er svaret mitt til deg: Du skal søke etter det som har bestand ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 Maj, 2013

Hans-Evert René. Gunnar Ekelöf

Gunnar Ekelöf     Jag har läst Mästaren.   Han ser den slutna stenen. Han ser den sköra tråden. Komprimerad vilar höstens sand i distans av okuvlig klarhet.   Som i en alltför sluten krets drar han uppmärksamheten till sig.   I en ...

Av: Hans-Evert René | Utopiska geografier | 19 Maj, 2014

Christina Sassner – Prolog till ( stämningen tassande toffelburen )

Det här är prologen till novellsamlingen [ stämningen tassande toffelburen ] med lyriskt laddade surrealistiskt socialrealistiska noveller utan kommatecken med feministiska förtecken. Jag skriver och läser och lär ut. Jag skriver ...

Av: Christina Sassner | Utopiska geografier | 04 juni, 2012

Vietnam ett leende land. I Vietnam mitten av 1980

Den första bilden som möter en nyanländ till Vietnam är vietnamesen som går till knäna i vatten ute på risfälten och arbetar, oftast är det kvinnornas syssla. Det är en ...

Av: Rolf Zandén | Resereportage | 13 februari, 2012

Skryt lagom - varför Dylan Thomas aldrig blev hundra år gammal

Jag råkar lyssna på BBC just innan solen går upp och känner igen den mäktiga stämman som läser upp en dikt som jag också kan placera långt innan jag får ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 01 juni, 2014

Hon drar pennan över världens kropp

Redan i sin boks huvudtitel har hon gjort oss till fåglar för att vi skall bli poetiska. llustration: Kristina T helin Att läsa dig - Helene Cixous Så många ord ...

Av: Eleonora Bru | Essäer om litteratur & böcker | 12 augusti, 2010

Terrtu

Den morgonen snöade det. Och var kallt. Gråkallt. Den sortens kyla som vandrar genom lager av lager av kläder, och tränger sig in, under huden. Den ger en känsla av ...

Av: Ragnwei Axellie | Utopiska geografier | 21 oktober, 2013

Eros tårar

Ett essäbrev till en ideal mottagare om erotiken, genom kristendomen, hedendomen, traditionen. Älskade Du. Du frågar mig om sex. Jag tror mig veta varför du frågar. Frågan är enkel (eller konstig) men ändå ...

Av: Gilda Melodia | Agora - filosofiska essäer | 13 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.