Julvandring i underjorden

Det här är Västerlandet. Solen har gått ner i väster, och det är mörkt. Förmodligen är det Europa det är fråga om. Ja, så är det. Europa och Stockholm, stockarnas ...

Av: Percival | 15 december, 2008
Utopiska geografier

Om sjelen. Del II

Platon, som var elev av Sokrates og læreren til Aristoteles, tenkte og skrev om menneskesjelen. Ifølge konsepsjonen en finner hos Platon, gis det hos mennesket visse intellektuelle og moralske evner og ...

Av: Thor Olav Olsen | 25 mars, 2014
Agora - filosofiska essäer

Rom 1892  Piazza Navona

Mats Waltrè Två dikter

Två nya dikter av Mats Waltrè

Av: Mats Waltrè | 02 juni, 2016
Utopiska geografier

En liten guide till Vasastan

 Stadsdelen som till skillnad mot andra döda platser i vårt avlånga land sjuder av liv Enklast kommer man till Vasastan från underjorden. Odenplans tunnelbaneuppgång har en rulltrappa som ofta fungerar, och ...

Av: Einar Askestad | 22 september, 2014
Gästkrönikör

Konstdebatt

Vem är det som sitter på piedestalen?

Michael Economou reagerar på den oförmåga att se det väsentliga med Carl Kylbergs konst, som han menar framskymtar i Linda Fagerströms recension i Sydsvenskan av pågående utställning på Malmö Konstmuseum: ”Carl Kylberg – Med färgen bortom ytan” (t.o.m.2 maj 2017).

Äkta eller falska?

Det där med falskt eller äkta när det gäller konst kan vara en knepig fråga. Till och med på Nationalmuseum har det gjorts misstag. 1927 köpte t.ex dåvarande intendenten, Axel Gauffin, in ett porträtt av skådespelaren Pierre Lafon till samlingen.

Många bäckar små gör en stor Watteau…

Mathias Janssons informativa inlägg här på sidan om att skramla samman till offentliga konstverk (ordet han använder är ”crowdfunding”, kanske en amerikansk term - i USA är donationer avdragsgilla) inleds med vad som hände för sextiotre år sedan när Nationalmuseum fick tillfälle att köpa ”Kärlekslektionen”, en målning av François Watteau.

Hieronymus Bosch levandegörs i HD

Pradomuseet i Barcelona förtjänar en eloge. Sedan en tid tillbaka ger de nämligen vem som helst, var som helst, helt ny tillgång till ett av konsthistoriens mest välkända mästerverk – Lustarnas trädgård, målad någon gång mellan 1490 och 1510 av den nederländska konstnären Hieronymus Bosch.

Anteckningar om en bild

Bo Bjelvehammar om FOG FATHER av Anders Krisár

Världen längsta trailer

En filmtrailer ligger idag mellan två och tre minuter. Det är ungefär så länge man orkar hålla intresset vid liv och i många fall är den där sextiondelen med filmsnuttar bättre än den där två timmars actionfilmen som sedan kommer ut på bio. Konstnären Anders Webergs struntar i den konventionen och har gjort en trailer som är hela sju timmar lång, nästan lika lång som tre långfilmer, men så har hans konstnärliga experimentfilm Ambiancé också ambitionen att bli världens längsta film på 720 timmar

Vad är det vi ser?

När man ställs inför konstruktioner, i synnerhet komplicerade konstruktioner av maskiner eller blåsbälgar, förmodar man att de gör nytta på ett eller annat sätt. Att de fyller en funktion, är rationella. Inte att det motsatta förhållandet råder, att någon för en bakom ljuset. Eller är det på det viset, att konstruktionerna avvaktar och inväntar en ännu inte upptäckt funktion och nytta.

H. P. Lovecraft in Text Mode

Konstnären Raquel Meyers har länge arbetat med äldre former av textbaserad grafik som man hittar på Text-TV eller i gamla dataspel. Hon bygger upp sina bilder med ASCII-tecken snarare än med pixlar, det vill säga hon använder bokstäver, siffror och specialtecken som ingår i det amerikanska standardiserade teckensystemet ASCII för att skapa sina bilder.

Ur arkivet

view_module reorder

Skrivandet och Sfinxen: verkligheten som spöke

Idag upplever vi en verklighetskris som är en verklighetsförlust. Alla meningssystem har kollapsat och lämnat kvar den utelämnade mänskliga subjektiviteten. Verkligheten har blivit spöklik och fragment av mening hemsöker subjektiviteten ...

Av: Bo Gustavsson | Essäer om litteratur & böcker | 26 Maj, 2013

Amerikansk samtidsestetik för tre stämmor

Mirror in New York av Hebriana Alainentalo Autentiska textstrimlor, diskret nedtecknade, översatta och härmed saluförda av Alan Asaid.   I $ 18 Att utan ord och mening Rusta för en vår Utan ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 05 januari, 2009

Själens diskreta relativiseringsprocess

Jag sitter vid fönstret och ser ut på ett träd i höstrusket. Det har blommat hela sommaren som en praktfull rese i synfältet. De goda tiderna. Värmen och föresatserna. Trädet böjer ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om religionen | 16 september, 2009

Krigarens ljus. Några funderingar kring Bhagavad-Gita

”Din omsorg gäller bara gärningeninte gärningens frukter, låt inte dessa förföra dig att handlaeller kedja din höga själ i den icke-gärningens klumpighets band”(Bhagavad-Gita II, 47 i min översättning) I Mahabharatas enorma ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om religionen | 09 februari, 2013

Au pair - trenden som håller i sig

Tolfte mars 2011, Bogis-Bossey, Schweiz. En kvarts bilfärd från Genève, fem minuter från den franska gränsen ligger den pittoreska byn med cirka tusen invånare. Chavannes-de-Bogis är något större och de ...

Av: Jana Rüegg | Reportage om politik & samhälle | 17 november, 2011

Motberättelser av Heiner Goebbels på Dramaten

Förra gången det begav sig under Bergmanfestivalen 2009 gästade Heiner Goebbels och Theatre Vidy-Lausanne med ett verkligt illusionsnummer, ”Eraritjaritjaka”, som fick oss att tvivla på det vi såg och hörde ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 12 juni, 2012

Virginia Woolf trendextrapolerar

I sitt berömda föredrag A Room of One’s Own (Ett eget rum), som Virginia Woolf höll på två kvinnliga colleges vid universitetet i Cambridge 1928, sa hon att Jane Austen ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2014

Cao Fei stillbild ur filmen Haze and Fog (2013).

Den zombifierade samtidskonsten

Zombierna har de senaste åren invaderat kulturen. De dyker upp överallt i böcker, filmer, serier och dataspel. Inte ens de gamla klassikerna går längre säkra. Jane Austens roman "Stolthet och ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 december, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts